Terug
Gepubliceerd op 03/09/2021

2021_MV_00022 - Mondelinge vraag van raadslid Greet De Troyer: Provinciale onderwijsinstellingen: evaluatie door klasgenoten?

Provincieraad
wo 01/09/2021 - 14:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens, ; Bart Blommaert, ; Hilde Bruggeman, ; Anna Maria Charlier, ; Carola De Brandt, ; Philippe De Coninck, ; Karlijn Deene, ; Lut De Jaeger, ; Vera De Merlier, ; Hilde De Sutter, ; Greet De Troyer, ; Elisabet Dooms, ; Leentje Grillaert, ; Olaf Evrard, ; Riet Gillis, ; Peter Hertog, ; Henk Heyerick, ; Filip Liebaut, ; Bruno Matthys, ; Hans Mestdagh, ; Kurt Moens, ; Walter Roggeman, ; Koen Roman, ; Eric Scheire, ; Kenneth Taylor, ; Lena Van Boven, ; Marleen Van De Populiere, ; Stefaan Van Gucht, ; Filip Van Laecke, ; Martine Verhoeve, ; Bart Vermaercke, ; An Vervliet, ; Joop Verzele, ; Kristof Windels, ; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Verontschuldigd

Steve Herman,

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter
2021_MV_00022 - Mondelinge vraag van raadslid Greet De Troyer: Provinciale onderwijsinstellingen: evaluatie door klasgenoten? 2021_MV_00022 - Mondelinge vraag van raadslid Greet De Troyer: Provinciale onderwijsinstellingen: evaluatie door klasgenoten?

Motivering

Indiener(s)

Greet De Troyer

Verstuurd naar

Steven Ghysens

Tijdstip van indienen

wo 23/06/2021 - 12:04

Toelichting

Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):

de deputatie 

Duiding provinciaal belang van de vraag:

De provincie richt onderwijs in, specifiek zelfs voor technische en beroepsrichtingen. In Antwerpen wordt geëxperimenteerd met een deelse evaluatie door klasgenoten die een beter

overzicht hebben over het geheel van sterktes en zwaktes van medeleerlingen, ook in een teamcontext voor gezamenlijke opdrachten onder het motto "de sterkte van een team met

groepstaak wordt bepaald door de zwakste schakel". Voeg daarbij dat ook "leren evalueren", onder begeleiding weliswaar, ook een interessante leerschool kan zijn.


Concrete vraag:

1. Experimenteren onze scholen reeds met een dergelijk of aanverwant systeem, wat zijn daarvan de resultaten of overwegen zij dat in de nabije toekomst? 2. Hoe staan de praktijkleraren zelf, en hun directies en de beleidsverantwoordelijke tegenover een dergelijk systeem? Voordelen?

Nadelen? Valkuilen? Sowieso moeilijker te begeleiden... 3. Hoe volgt de directie onderwijsinstellingen deze evolutie van nabij op en speelt zij daarin een

inspirerende/motiverende/begeleidende rol?