Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
de deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De provincie richt onderwijs in, specifiek zelfs voor technische en beroepsrichtingen. In Antwerpen wordt geëxperimenteerd met een deelse evaluatie door klasgenoten die een beter
overzicht hebben over het geheel van sterktes en zwaktes van medeleerlingen, ook in een teamcontext voor gezamenlijke opdrachten onder het motto "de sterkte van een team met
groepstaak wordt bepaald door de zwakste schakel". Voeg daarbij dat ook "leren evalueren", onder begeleiding weliswaar, ook een interessante leerschool kan zijn.
Concrete vraag:
1. Experimenteren onze scholen reeds met een dergelijk of aanverwant systeem, wat zijn daarvan de resultaten of overwegen zij dat in de nabije toekomst? 2. Hoe staan de praktijkleraren zelf, en hun directies en de beleidsverantwoordelijke tegenover een dergelijk systeem? Voordelen?
Nadelen? Valkuilen? Sowieso moeilijker te begeleiden... 3. Hoe volgt de directie onderwijsinstellingen deze evolutie van nabij op en speelt zij daarin een
inspirerende/motiverende/begeleidende rol?