Opdracht
In het kader van de opdracht “Schoonmaken van de ramen provinciale gebouwen” werd een bestek met nr. 2021-1205 opgesteld door de Facilitaire dienst, cel aankoop. Dit bestek werd opgemaakt in overleg met de verantwoordelijken van de diverse sites. Inzake risico-analyse van de uitvoering en duurzaamheid werd samengewerkt met IDWMD.
Gezien de Leopoldskazerne nog niet klaar is en de glaswas daar voor het eerst in de markt wordt gezet, is het voor de facilitaire dienst, cel aankoop heel moeilijk om een exacte raming op te maken. Op basis van het huidige jaarlijse omzetbedrag wordt de uitgave voor deze opdracht geraamd op € 625 000,00 excl. btw of € 756 250,00 incl. 21% btw (€ 131 250,00 Btw medecontractant) en dit voor voor een periode van 5 jaar.
Looptijd
De looptijd van 5 jaar is verantwoord op basis van de werklast en bijhorende kostprijs voor zowel de provincie als de kandidaat-ondernemingen.
Bovenop het normale administratieve werk, moeten van alle sites gevelplannen worden verzameld en worden bezorgd aan de firma’s. Bovendien is het noodzakelijk dat een plaatsbezoek wordt georganiseerd waaraan de ondernemingen verplicht moeten deelnemen.
Een looptermijn van 5 jaar is wettelijk toegelaten en omwille van de hoge proceskost aangewezen.
Raming en percelen
De opdracht overstijgt met zekerheid 139.000 EUR, excl btw. Dit impliceert dat er moet worden overwogen de opdracht op te delen in percelen. Het is echter geen verplichting om de opdracht op te delen in percelen.
Opdeling in percelen is niet aangewezen om volgende redenen :
*Cel Aankoop is van mening dat de moeilijkheidsgraad van de glaswas in meerdere provinciegebouwen en gelet op het feit dat een veilige uitvoering met hoogtewerker geeist wordt, het belangrijk is dat er een overeenkomst kan worden gesloten met een onderneming die over het nodige materieel en vooral vooral ook over voldoende opgeleide glaswassers (met opleidingscertificaat voor hoogtewerker) kan beschikken.
*Het sluiten van één overeenkomst betekent dat alle interne klanten bediend worden door dezelfde onderneming en dezelfde uurprijs zullen betalen.
*Voor Cel Aankoop betekent dit dat er maar met één partij gecommuniceerd moet worden bij opstart en uitvoering (bv prijsherzieningen, rapportering, borgstelling,….).
Plaatsingsprocedure
Gelet op de raming wordt er voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure. De raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De opdracht zal gegund worden aan de economisch meest voordelige offerte op basis van volgende gunningscriteria :
* prijs : 65%
*kwalitatieve uitvoering en duurzaamheid : 35%
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 42 en 43, § 2, 11°, betreffende de bevoegdheden van de provincieraad.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.
Het bestek met nr. 2021-1205 en de raming voor de opdracht “Schoonmaken van de ramen provinciale gebouwen”, opgesteld door de Facilitaire dienst, cel aankoop worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming voor 5 jaar bedraagt € 625 000,00 excl. btw of € 756 250,00 incl. 21% btw (€ 131 250,00 Btw verlegd).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgaven voor deze opdracht zullen door de diensten worden voorzien op de toepasselijke budgetcodes en dit binnen de betreffende budgetjaren.