Wateraanbod en watervraag in evenwicht houden is één van de belangrijkste uitdagingen in het kader van het klimaatrobuuster maken van onze provincie. Daarom is het essentieel een onderbouwd en voldoende gedetailleerd en dynamisch inzicht te hebben in de waterbalansen van de verschillende stroomgebieden binnen onze provincie.
Het opmaken van zo'n waterbalansen levert informatie op die op vele vlakken bruikbaar is voor de dienst Integraal Waterbeleid, maar ook voor de diensten Klimaat, Milieu en Natuur, Landbouw en Platteland en Ruimtelijke Planning. Enkele van de vele concrete toepassingen van deze balansen zijn: basisdebieten en piekdebieten in de waterlopen nuttig in het dagdagelijkse beheer van waterlopen, diepte van het freatische grondwater bruikbaar bij het verlenen van wateradviezen en vergunningen, identificeren van stroomgebieden waar zich een waterbalans in onevenwicht voordoet en bepalen van beleidskaders en maatregelen om daaraan te verhelpen, ...
Op Vlaams niveau werden in het kader van de opmaak van het Reactief afwegingskader prioritair watergebruik waterbalansen op bekkenniveau opgemaakt. Deze waterbalansen kunnen gebruikt worden als uitgangspunt maar vereisen verdere verfijning om nuttig te kunnen zijn voor het provinciaal beleid. Bovendien is het de ambitie om te beschikken over modellen die real-time data kunnen genereren maar anderzijds ook toelaten om scenario's door te rekenen. Om goed bruikbaar te zijn in het provinciaal beleid, moeten de modellen zowel in tijd als in ruimte voldoende gedetailleerde resultaten opleveren. Dergelijke modellen bestaan op vandaag niet.
Er zijn gesprekken gevoerd met prof. dr. ir. Niko Verhoest (UGent, Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen, Vakgroep Omgeving Hydro-Climate Extremes Lab) en prof. dr. Kristine Walraevens (UGent, Faculteit Wetenschappen, Vakgroep Geologie). Er bleek interesse bij Prof. Verhoest en Walraevens om in samenwerking met ons bestuur de balansen uit te werken.
De dienst Integraal Waterbeleid heeft samen met de Universiteit van Gent een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt, waarbij elke partner zijn expertise en terreinkennis inbrengt om tot een goed globaal resultaat te komen voor een vergoeding van van 488 400,00 EUR (inclusief institutionele overhead, exclusief BTW) of 590 964,00 EUR (inclusief BTW). Het objectief is het geheel binnen een periode van 2 jaar af te werken.
De samenwerking valt onder de toepassing van art. 31 van de Wet op de Overheidsopdrachten, als een opdracht tussen twee aanbestedende overheden die een gemeenschappelijk doel van algemeen belang hebben.
De voorliggende samenwerking biedt een bijzondere meerwaarde zowel voor de provincie als voor de Universiteit Gent. Enerzijds kan het onderzoek profiteren van de praktische expertise en de data van de provincie. Anderzijds levert het onderzoek antwoorden voor problemen waar de provincie mee wordt geconfronteerd, omdat de Universiteit Gent beschikt over de vereiste expertise om het project tot een goed einde te brengen.
Daarnaast kan er sprake zijn van een multiplicatoreffect, waarbij het huidig project fungeert als hoeksteen. Sommige van de in het kader van het voorliggend project geïdentificeerde uitdagingen zullen extra (toegepast) onderzoek vereisen dat kan uitgevoerd worden door Master-studenten of doctorandi. De resultaten van dit onderzoek komen dan logischerwijze ter beschikking van de provincie.
Er zijn voldoende middelen beschikbaar het budget 2021 binnen het actieplan 'het waterbeleid klimaatrobuust maken'.
Goedkeuring wordt gegeven aan de Samenwerkingsovereenkomst met de Universiteit Gent voor 'de opmaak van dynamische waterbalansen met doorrekening van scenario’s voor een klimaatrobuust Oost-Vlaams waterbeleid' in bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit voor een vergoeding van 488 400,00 EUR (inclusief institutionele overhead, exclusief BTW) of 590 964,00 EUR (inclusief BTW).
Delegatie wordt gegeven aan de Deputatie voor het ondertekenen van de overeenkomst.