Het PEVA Economische Raad voor Oost-Vlaanderen is een vereniging zonder winstoogmerk (vzw) en moet zoals alle andere Belgische vzw's zijn statuten in lijn brengen met het nieuwe Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen, dat het oude Wetboek van Vennootschappen (7 mei 1999) en de wet van 27 juni 1921 over de vzw's vervangt. Conform het Provinciedecreet worden de aangepaste statuten voorgelegd aan de Provincieraad.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en de daaropvolgende wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 43, §2, 5°, 219-224 en 238-240bis.
De Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (WVV) en houdende diverse bepalingen; inclusief wijzigingen aan het WVV uit de Wet van 28 april 2020 tot omzetting van richtlijn (EU) 2017/828 van het Europees Parlement en de Raad van 17 mei 2017 tot wijziging van richtlijn 2007/36/EG wat het bevorderen van de langetermijnbetrokkenheid van aandeelhouders betreft, en houdende diverse bepalingen inzake vennootschappen en verenigingen.
Het Koninklijk Besluit van 29 april 2019 tot uitvoering van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen
Het Provincieraadsbesluit van 18 december 2013, waarbij de Provincieraad instemde met de omvorming van de vzw Economische Raad voor Oost-Vlaanderen (EROV) tot het Provinciaal Extern Verzelfstandigd Agentschap in privaatrechtelijke vorm Economische Raad voor Oost-Vlaanderen, en met de goedkeuring van de statuten van het PEVA in privaatrechtelijke vorm EROV vzw.
Het Provincieraadsbesluit van 19 september 2019 omtrent de goedkeuring behoud verzelfstandiging van het PEVA EROV vzw.
Goedkeuring van het nieuwe ontwerp van statuten van het PEVA EROV vzw door de raad van bestuur van EROV op 17 juni 2021.
De Provincieraad keurt de statuten van het PEVA Economische Raad voor Oost-Vlaanderen vzw goed.
De Provincie wil een kwalitatief en duurzaam toeristisch-recreatief aanbod blijven stimuleren en/of ontwikkelen.
De opmaak van een strategisch beleidsplan met focus op concrete acties, draagt bij tot de toeristisch-recreatieve ontwikkeling van het Waasland, vanzelfsprekend in samenwerking met alle toeristische spelers.
Het Provinciedecreet, in het bijzonder artikels 2 en 42;
De actie ‘Ondersteunen en coördineren van de toeristisch-recreatieve werking op bovenlokaal niveau met o.a. regioteams die het eerste aanspreekpunt zijn voor partners en met ondersteuning van bestemmingspromotie en met de ontwikkeling en de uitwerking van regionale toeristische projecten van het provinciale meerjarenplan 2020-2025;
De goedkeuring van voorliggend beleidsplan door de bestuursorganen van Toerisme Waasland op 20 mei 2021 en Toerisme Oost-Vlaanderen op 9 juni 2021.
Er wordt goedkeuring verleend aan het Strategisch beleidsplan toerisme en recreatie Waasland (2021-2026).
Addendum bij de samenwerkingsovereenkomst (Bijlage 1)
De samenwerking binnen PDPO III (2020-2022) tussen Europa, Vlaanderen en de Provincie Oost-Vlaanderen in het kader van het Herstelfonds wordt geregeld in een nieuw addendum bij de samenwerkingsovereenkomst PDPOIII.
Het gaat om een addendum bij de samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de minister, bevoegd voor het plattelandsbeleid, de Vlaamse Landmaatschappij en de provincie met betrekking tot het vastleggen van de wederzijds verantwoordelijkheden inzake de programmering en de uitvoering van het programma voor plattelandsontwikkeling in Vlaanderen 2014-2020 en de uitvoering van Platteland Plus projecten (Bijlage 3).
Op 21 mei 2015 (dossiernr: 1502498) besliste de Deputatie over de ondertekening van deze samenwerkingsovereenkomst.
Met dit nieuw addendum wordt de samenwerkingsovereenkomst aangepast met het oog op de toekenning van de aanvullende middelen uit de EURI-verordening.
De toepasselijke bepalingen zijn opgenomen in een nieuw hoofdstuk 16 dat via artikel 2 van dit addendum wordt toegevoegd aan de samenwerkingsovereenkomst.
Er wordt akkoord gevraagd om dit addendum toe te voegen aan de samenwerkingsovereenkomst en Deputatie te machtigen voor de ondertekening.
Addendum bij Oost-Vlaams Uitvoeringsplan 'Buitengoed, Goed buiten' (Bijlage 2)
De toegewezen middelen van het herstelinstrument worden ingezet voor de maatregel Versterken van de omgevingskwaliteit en vitaliteit van het platteland. Daarenboven moeten de deelthema's rechtstreeks inspelen op de gevolgen van en het herstel na de COVID-19-crisis.
Het plattelandsloket stelt voor om een addendum toe te voegen aan het Oost-Vlaams Uitvoeringsplan waarin een aantal concrete acties worden uitgewerkt die uitvoering geven aan de oproep met de aanvullende middelen uit de EURI-verordening.
Vanuit de aanwezige noden op het Oost-Vlaamse platteland, wordt sterk gefocust op het stimuleren van ontmoeting en groene beleving in de publieke ruimte.
Er wordt akkoord gevraagd om dit addendum toe te voegen aan het Oost-Vlaams Uitvoeringsplan.
De rol en vertegenwoordiging van de Provincie in het uitvoeringsplan
De rol van de provincie is inzake het Herstelfonds gelijkaardig als in PDPOIII en is vastgelegd in de eerder genoemde samenwerkingsovereenkomst tussen de minister, bevoegd voor het plattelandsbeleid, VLM en de provincie Oost-Vlaanderen.
Provinciaal managementcomité (PMC): structurele samenwerking van de provinciebesturen, Vlaanderen, VLM als bevoegde beheersdienst en de lokale besturen wordt verankerd door middel van het PMC.
Het PMC heeft volgende taken:
a) de lancering van projectoproepen;
b) de beoordeling van de ingediende projecten en de opmaak van een rangschikking van de projecten;
c) de dagelijkse opvolging van de projecten via het plattelandsloket;
Op basis van de beoordeling en de rangschikking van de projecten, beslist de minister welke projecten goedgekeurd worden en in aanmerking komen voor aanvullende middelen uit de EURI-verordening.
Samenstelling:
In artikel 5 van de overeenkomst staat dat het provinciebestuur instaat voor de samenstelling van het Provinciaal Managementcomité (PMC).
Volgens artikel 6 van de samenwerkingsovereenkomst zijn in het managementcomité vertegenwoordigd:
Effectieve leden: 9 vertegenwoordigers van de Vlaamse regering; 5 vertegenwoordigers van de provincieraad; 5 vertegenwoordigers via VVSG (en plaatselijk burgemeestersoverleg); en evenveel plaatsvervangende leden.
Adviserende leden: 2 vertegenwoordigers van de beheersdienst;
1 vertegenwoordiger van het programmasecretariaat; 5 vertegenwoordigers van het actieve middenveld op het platteland (sociale partners, landbouw,- milieu,–en natuurverenigingen, etc.); 2 vertegenwoordigers van het plattelandsloket.
Naar aanleiding van de extra oproep in het kader van het herstelprogramma vragen wij de herbevestiging van vertegenwoordigers voor het PMC.
De afvaardiging in het oorspronkelijke programma werd vastgelegd door de Provincieraad op 14 maart 2019 (dossiernr: 1901120).
De samenwerking binnen PDPO III (2021-2022) tussen Europa, Vlaanderen en de Provincie Oost-Vlaanderen zoals beschreven in het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst wat betreft aanvullende middelen uit de EURI-verordening wordt goedgekeurd.
De Deputatie wordt gemachtigd om het addendum bij de samenwerkingsovereenkomst PDPOIII met de provincies te ondertekenen.
Er wordt een addendum toegevoegd aan het Oost-Vlaams Uitvoeringsplan om uitvoering geven aan de oproep met de aanvullende middelen uit de EURI-verordening.
De huidige vertegenwoordiging in het Provinciaal Managementcomité wordt herbevestigd voor de extra oproep in het kader van het herstelprogramma.
Wateraanbod en watervraag in evenwicht houden is één van de belangrijkste uitdagingen in het kader van het klimaatrobuuster maken van onze provincie. Daarom is het essentieel een onderbouwd en voldoende gedetailleerd en dynamisch inzicht te hebben in de waterbalansen van de verschillende stroomgebieden binnen onze provincie.
Het opmaken van zo'n waterbalansen levert informatie op die op vele vlakken bruikbaar is voor de dienst Integraal Waterbeleid, maar ook voor de diensten Klimaat, Milieu en Natuur, Landbouw en Platteland en Ruimtelijke Planning. Enkele van de vele concrete toepassingen van deze balansen zijn: basisdebieten en piekdebieten in de waterlopen nuttig in het dagdagelijkse beheer van waterlopen, diepte van het freatische grondwater bruikbaar bij het verlenen van wateradviezen en vergunningen, identificeren van stroomgebieden waar zich een waterbalans in onevenwicht voordoet en bepalen van beleidskaders en maatregelen om daaraan te verhelpen, ...
Op Vlaams niveau werden in het kader van de opmaak van het Reactief afwegingskader prioritair watergebruik waterbalansen op bekkenniveau opgemaakt. Deze waterbalansen kunnen gebruikt worden als uitgangspunt maar vereisen verdere verfijning om nuttig te kunnen zijn voor het provinciaal beleid. Bovendien is het de ambitie om te beschikken over modellen die real-time data kunnen genereren maar anderzijds ook toelaten om scenario's door te rekenen. Om goed bruikbaar te zijn in het provinciaal beleid, moeten de modellen zowel in tijd als in ruimte voldoende gedetailleerde resultaten opleveren. Dergelijke modellen bestaan op vandaag niet.
Er zijn gesprekken gevoerd met prof. dr. ir. Niko Verhoest (UGent, Faculteit Bio-ingenieurswetenschappen, Vakgroep Omgeving Hydro-Climate Extremes Lab) en prof. dr. Kristine Walraevens (UGent, Faculteit Wetenschappen, Vakgroep Geologie). Er bleek interesse bij Prof. Verhoest en Walraevens om in samenwerking met ons bestuur de balansen uit te werken.
De dienst Integraal Waterbeleid heeft samen met de Universiteit van Gent een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst uitgewerkt, waarbij elke partner zijn expertise en terreinkennis inbrengt om tot een goed globaal resultaat te komen voor een vergoeding van van 488 400,00 EUR (inclusief institutionele overhead, exclusief BTW) of 590 964,00 EUR (inclusief BTW). Het objectief is het geheel binnen een periode van 2 jaar af te werken.
De samenwerking valt onder de toepassing van art. 31 van de Wet op de Overheidsopdrachten, als een opdracht tussen twee aanbestedende overheden die een gemeenschappelijk doel van algemeen belang hebben.
De voorliggende samenwerking biedt een bijzondere meerwaarde zowel voor de provincie als voor de Universiteit Gent. Enerzijds kan het onderzoek profiteren van de praktische expertise en de data van de provincie. Anderzijds levert het onderzoek antwoorden voor problemen waar de provincie mee wordt geconfronteerd, omdat de Universiteit Gent beschikt over de vereiste expertise om het project tot een goed einde te brengen.
Daarnaast kan er sprake zijn van een multiplicatoreffect, waarbij het huidig project fungeert als hoeksteen. Sommige van de in het kader van het voorliggend project geïdentificeerde uitdagingen zullen extra (toegepast) onderzoek vereisen dat kan uitgevoerd worden door Master-studenten of doctorandi. De resultaten van dit onderzoek komen dan logischerwijze ter beschikking van de provincie.
Er zijn voldoende middelen beschikbaar het budget 2021 binnen het actieplan 'het waterbeleid klimaatrobuust maken'.
Goedkeuring wordt gegeven aan de Samenwerkingsovereenkomst met de Universiteit Gent voor 'de opmaak van dynamische waterbalansen met doorrekening van scenario’s voor een klimaatrobuust Oost-Vlaams waterbeleid' in bijlage die integraal deel uitmaakt van dit besluit voor een vergoeding van 488 400,00 EUR (inclusief institutionele overhead, exclusief BTW) of 590 964,00 EUR (inclusief BTW).
Delegatie wordt gegeven aan de Deputatie voor het ondertekenen van de overeenkomst.
Het bestaande reglement met betrekking tot het uitlenen van educatief materiaal door het documentatiecentrum Mondiale Solidariteit dateert van 2012. Het onderwerp van dat reglement was toen het uitlenen van de collectie van het Wereldcentrum en de collectie van het programma Kleur Bekennen. Dit programma is inmiddels stopgezet en de naam "Wereldcentrum" veranderde naar het Documentatiecentrum Mondiale Solidariteit. Tot op heden werd het reglement niet aangepast aan deze nieuwe realiteit. Verder zijn in dit nieuw reglement ook enkele gegevens geüpdatet zoals adressen en emailadressen, en werd de waarborg voor educatieve koffers vervangen door een ontleenovereenkomst. Bij het reglement horen twee bijlagen, de uitleenovereenkomst (bijlage 1) en de overeenkomst met derden (bijlage 2). De formulering van het reglement en de bijlagen werden opgemaakt in overleg met de juridische dienst.
Met de ingang van dit nieuw reglement wordt het vorige reglement opgeheven.
Meerjarenplan 2020 - 2025:
- Beleidsdoelstelling: mondiale solidariteit realiseren en bijdragen aan duurzame ontwikkeling in het kader van Agenda 2030 en SDG's
- Actieplan: Algemene werking Mondiale Solidariteit
- Actie: Uitbouw van educatief centrum met aanbod rond wereldburgerschap, en ontsluiten van dit aanbod in functie van realisatie van de doelstelling
Akkoord met opheffing van het reglement met betrekking tot de uitlening van educatief materiaal door het Documentatiecentrum "Wereldcentrum en Kleur Bekennen" zoals goedgekeurd door de Provincieraad van 4 juli 2012.
Akkoord met de goedkeuring van het reglement met betrekking tot de uitlening van educatief materiaal door het Documentatiecentrum Mondiale Solidariteit, en de daarbij horende bijlagen.
De samenwerkingsovereenkomst voor deze opdracht werd goedgekeurd in zitting provincieraad van 19 juni 2019 (nano 1902834, zie als bijlage).
Voor deze opdracht werd een bestek, raming en plannen opgemaakt door de Vlaamse Waterweg, die de aanbesteding verder zal opvolgen.
De kostenraming is als volgt:
Het project wordt geraamd op in totaal 6 471 896,86 EUR inclusief btw .
Volgens de goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst wordt het project wordt opgedeeld in 2 delen:
De kostprijs van deel A bedraagt 5 982 215,81 EUR incl. btw en hiervoor wordt volgende verdeelsleutel gehanteerd:
- De Vlaamse Waterweg 60%
- De Provincie 20%
- Stad Gent 10%
- Gemeente Evergem 10%
De kostprijs van deel B bedraagt 489 681,05 EUR incl. btw en is 100% ten laste van de Provincie. Dit deel werd goedgekeurd als onderdeel van het Fietsfonds waardoor er 50% subsidie of 244 840,52€ kan gerecupereerd worden bij Vlaanderen.
Totaal geraamde kost voor het gedeelte van de Provincie:
Deel A: 1 196 433,16 EUR incl. btw
Deel B: 489 684,05 EUR incl. btw
Totaal: 1 686 124,21 EUR incl. btw
Hiervan kan 244 840,52 EUR terug gevorderd worden bij Vlaanderen.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 42 en 43, § 2, 11°, betreffende de bevoegdheden van de provincieraad.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.
Het bestek, de raming en de plannen voor de opdracht ‘Bouw van een fietsbrug over de Ringvaart tussen Gent en Evergem’, opgesteld door de Vlaamse Waterweg worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 6 471 896,86 EUR EUR incl. btw. Het geraamde aandeel van de provincie bedraagt 1 686 124,21 EUR. incl. btw
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Het Vlaams Gewest voorziet een tussenkomst van 50% op het provinciale aandeel van deel B voor de bouw van fietssnelwegen aangelegd conform fietsvoorzieningen. Er kan 244 840,52 EUR incl. btw worden teruggevorderd van het Vlaams Gewest. Het provinciaal aandeel bedraagt 1 686 124,21 EUR incl. btw.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021 en 2022, op budgetcode 228007/03/0200/00 (actie A000641 en raming R002728).
Uit technisch onderzoek is gebleken dat er geen brug herbouwd zal worden, maar een tunnel gerealiseerd zal worden ter hoogte van de dichtgemaakte spoorwegbrug. In de overeenkomst wordt dan ook van een tunnelkoker gesproken.
Het ontwerp werd gemaakt door SPW (Service Public de Wallonie) en, naar analogie met andere fietssnelwegprojecten, besproken en in consensus goedgekeurd door een intergemeentelijke projectstuurgroep.
In het ontwerp van de tunnelkoker werden de aansluitende fietsinfrastructuur en een verbindende helling en trap met de bovenliggende rue Beaufaux gemaakt. De provincie is enkel medefinancierder van het gedeelte ‘tunnelkoker’. SPW neemt de andere financiële lasten voor zijn rekening. De provincie zal de aansluitende fietssnelweg vanaf de provinciegrens richting Ronse centrum realiseren.
Gezien de wens om deze tunnel te realiseren, wordt de samenwerkingsovereenkomst, bijgevoegd als bijlage, ter goedkeuring voorgelegd.
De overeenkomst omvat alle nodige afspraken aangaande ontwerp, realiseren, taakverdeling, kostenverdeling en later beheer van de infrastructuur.
De kostprijs van de werken waarvoor de provincie medefinancierder is, worden geraamd op 406 146,13 EUR incl. btw. In de samenwerkingsovereenkomst werd opgenomen dat de bijdrage van de provincie Oost-Vlaanderen hoe dan ook beperkt is tot 260 000 EUR incl. btw, wat de uiteindelijke kostprijs van het project ook mag zijn. Deze kost kan ingebracht worden binnen het Interreg-project 'Eurocyclo' en zal zo voor een deel teruggevorderd kunnen worden.
Gezien het feit dat het gaat over een samenwerkingsovereenkomst met een Waalse partner, wordt voorgesteld deze samenwerking in 2 versies goed te keuren en te ondertekenen, namelijk in een Nederlandstalige en een Franstalige versie. Dit is een afwijking van Dienstnota 2019019, maar is te verantwoorden gezien het feit dat op die manier elke partner over een exemplaar in zijn eigen taal beschikt, alsook een versie in de andere landstaal. Dit moet latere discussies vermijden.
De vertaling gebeurde door een door de dienst Communicatie voorgesteld vertaalbureau en werd gereviseerd door de juridische dienst van de provincie alsook door de Waalse partner.
Het bestek, veiligheids- en gezondheidsplan, raming en planning, opgemaakt door Service Public de Wallonie ligt ook ter goedkeuring voor. De documenten werden als bijlage toegevoegd.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 42 en 43, § 2, 11°, betreffende de bevoegdheden van de provincieraad.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.
De provincieraad gaat akkoord met de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst voor de bouw van een tunnelkoker onder de rue Beaufaux in Ellezelles voor de doorgang van de RAVeL van lijn 87 naar Ronse.
De provincieraad gaat akkoord met een tussenkomst van 260 000 EUR inclusief btw, ongeacht de uiteindelijke kostprijs van het project. Een gedeelte van deze kostprijs zal worden ingebracht binnen het Interreg-project ‘Eurocyclo’.
De provincieraad keurt het bestek, veiligheids- en gezondheidsplan, raming en planning, opgemaakt door Service Public de Wallonie goed.
De provincieraad gaat akkoord met de aanstelling van Service Public de Wallonie als opdrachtgevend bestuur.
De uitgave van deze opdracht zal worden voorzien op het budget van 2021 met budgetcode 2021/224007/03/0200/00 (actie en raming A000319 / R000736).
Om aan de groeiende vraag te voldoen wenst de dienst mobiliteit en externe partners aan de hand van dit raamcontract (opdrachtencentrale) op afroep beroep te doen op ontwerpers voor fietsinfrastructuur. Wegens gebrek aan afdoende expertise voor het ontwerp en begeleiding voor de bouw van grote kunstwerken wenst zij hiervoor tevens beroep te doen op in de materie gespecialiseerde studiebureaus.
De provincieraad keurt het bestek, de kandidaatstelling en inventaris van de opdracht goed.
De provincieraad keurt de gunningswijze van de opdracht goed.
De provincieraad gaat akkoord met het instellen van de artikels 42, 43 en 57 §1 van het provinciedecreet voor deze opdracht. De provincieraad vertrouwt het plaatsen van de bestelopdrachten toe aan de deputatie.
De provincie komt principieel niet tussen voor de verplaatsing van nutsleidingen. Echter zou de overkapping van deze broze asbestbuisleiding ten laste zijn gevallen van de provincie.
De keuze tot integrale vervanging is ontstaan tijdens de uitvoering van het project.
Zowel een overkapping als een verplaatsing van de toevoer drinkwaterleiding zijn rechtstreeks het gevolg van de aanleg van de fietssnelweg.
Een reëel risico tijdens de uitvoering bestaat op breuk met waterschade en schade aan de lijninfrastructuur van Infrabel, buiteninfrastructuur gevangenis, andere nutsleidingen en goederen van aangelanden.
Door de vernieuwing kan dit preventief vermeden worden.
Het verplaatsen en vernieuwen van een oude, fragiele asbestbuis in een beter tegen zettingen bestande polypropyleenbuis, met als opportuniteit de vergroting in aanvoercapaciteit, is op lange termijn een betere en duurzamere oplossing.
Ook een vroegtijdige opbraak van het fietspad bij werken aan deze nutsleiding wordt hiermee vermeden.
Gezien alle partijen er baat bij hebben, wordt maar beperkt tussengekomen tot de geschatte kost van de overbrugging.
Ingeval van akkoord dient de stad Dendermonde een schuldvordering toe te sturen aan de provincie Oost-Vlaanderen.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 42 en 43, § 2, 11°, betreffende de bevoegdheden van de provincieraad.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36, en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.
Goedkeuring wordt verleend aan de eenmalige financiële tussenkomst van 50 000 EUR voor het verplaatsen en vernieuwen van een toevoerleiding voor drinkwater Farys.
De uitgave van deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2021, op budgetcode 224007/03/0200/00 (actie A000642 en raming R002727).
Het provinciebestuur is aandeelhouder in beide sociale huisvestingsmaatschappijen die zullen fusioneren en heeft vertegenwoordigers in beide bestuursorganen en algemene vergaderingen. De vertegenwoordigers van het provinciebestuur zullen bijgevolg op 30 september 2021, naar aanleiding van de Buitengewone Algemene Vergaderingen van beide maatschappijen, moeten stemmen over het gezamenlijk fusievoorstel conform het besluit van de Provincieraad.
Volgende argumenten worden aangereikt om de fusie te motiveren:
De Raad erkent deze argumenten. Bovendien zijn er kennelijk geen alternatieve fusiemogelijkheden voorgelegd.
Na de fusie zal de provincie 1.881 aandelen bezitten, ofwel 7,54% van het geheel. Vóór de fusie ging het om 1.200 aandelen in SHM De Nieuwe Haard, ofwel 7,05 % van het totaal en 1.388 aandelen in SHM Vlaamse Ardennen, ofwel 7,73% van het totaal.
Als aandeelhouder loopt de provincie geen bijkomend risico in dit verband, aan de aandeelhouders wordt immers geen financiële inbreng gevraagd. Het eventuele risico beperkt zich tot de waarde van de aandelen vóór de fusie.
Derhalve gaat de Raad akkoord met een fusie tussen beide hoger vernoemde vennootschappen.
Feitelijke gronden
De statuten van SHM Vlaamse Ardennen en SHM De Nieuwe Haard voorzien een vertegenwoordiging van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen in het bestuursorgaan en in de algemene vergadering van de vennootschap;
Met een schrijven van dd. 7 juli 2021 wordt de provincie in kennis gesteld dat een fusie door overneming van SHM De Nieuwe Haard door SHM Vlaamse Ardennen in voorbereiding is;
Eind september 2021 wordt er een Buitengewone Algemene Vergadering van de aandeelhouders georganiseerd door de betrokken sociale huisvestingsmaatschappijen om te beslissen over het gezamenlijk fusievoorstel van hun bestuursorganen;
Met een schrijven van dd. 19 augustus 2021 wordt de provincie uitgenodigd voor en in kennis gesteld van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergaderingen van beide maatschappijen, die zullen doorgaan op 30 september 2021 (zie oproepingsbrieven).
Met een schrijven van 19 augustus 2021 ontvangt de provincie de te ondertekenen volmachtformulieren op basis waarvan de provinciale vertegenwoordigers in naam van de provincie hun stem kunnen uitbrengen op de Buitengewone Algemene Vergaderingen (zie volmachtformulieren).
Met een schrijven van 19 augustus 2021 wordt de provincie gevraagd of ze kandidaat-bestuurder is voor een bijkomend mandaat in de fusievennootschap, bovenop het mandaat waarover ze reeds beschikt in SHM Vlaamse Ardennen (zie brief kandidaat-bestuurder fusievennootschap). Het mandaat in het bestuursorgaan van SHM De Nieuwe Haard zal naar aanleiding van de fusieoperatie immers komen te vervallen.
Op 19 augustus 2021 ontvangt de provincie een tekstvoorstel voor de provincieraad, alsook een aantal bijlagen die samen met het fusievoorstel de 'fusiedocumentatie' vormen (het gaat met name over de bijzondere fusieverslagen opgesteld door elk van beide vennootschappen, het verslag van de commissarissen van De Nieuwe Haard en SHM Vlaamse Ardennen bij het fusievoorstel, het bijzonder verslag opgesteld door de SHM Vlaamse Ardennen inzake de wijziging van de soorten van aandelen, het bijzonder verslag van de SHM Vlaamse Ardennen inzake de wijziging van het doel/voorwerp, alsook het ontwerp van de nieuwe statuten die de SHM Vlaamse Ardennen na de fusie zal aannemen ).
Juridische gronden
Kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003;
De artikelen 42, §1 en 43, §2, 5° van het provinciedecreet van 9 december 2005;
Het decreet houdende de invoering van begeleidende maatregelen ter bevordering van de performante werking van de sociale woonorganisaties van 28 april 2017;
Het provincieraadsbesluit van 14 februari 2019 houdende Wonen - Vertegenwoordiging in VMSW, regionale sociale huisvestingsmaatschappijen en in sociale kredietvennootschappen;
Het Federale Wetboek van Vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019, boek XI, hoofdstuk II, artikelen 693 tot en met 704 betreffende fusie door overneming;
Omzendbrief 24 april 2020 OMG/W 2020/3 betreffende de impact van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen op de sociale huisvestingsmaatschappijen;
De Vlaamse Codex Wonen van 1 januari 2021.
De raad neemt kennis van de fusiedocumentatie (zie bijlage) en van de Buitengewone Algemene Vergaderingen die zullen doorgaan op 30 september 2021 om 16u voor SHM De Nieuwe Haard en op 30 september 2021 om 17u voor SHM Vlaamse Ardennen, beide te Doorn 1, 9700 Oudenaarde. Met dien verstande dat, indien bepaalde verslagen of documenten niet tijdig beschikbaar zouden zijn, of indien bepaalde formaliteiten in het kader van de fusie (bv. m.b.t. de overdracht van onroerend goed) niet tijdig kunnen worden voltooid, de Buitengewone Algemene Vergadering zal worden gehouden zo spoedig mogelijk na hun terbeschikkingstelling of de voltooiing van de formaliteiten.
De raad neemt kennis van en keurt de agendapunten en voorstellen goed die aan de Buitengewone Algemene Vergadering zullen worden voorgelegd, zoals deze blijken uit de bijgevoegde documenten.
De raad verleent een bijzondere volmacht aan de mandatarissen die de provincie vertegenwoordigen binnen de algemene vergaderingen van beide maatschappijen, om op de Bijzondere Algemene Vergaderingen van 30 september 2021 op te treden namens de provincie en te stemmen voor de goedkeuring van de verschillende agendapunten en voorstellen zoals deze blijken uit de bijgevoegde documenten.
De raad stelt voor dat de provincie Oost-Vlaanderen zal worden voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor een bijkomend mandaat binnen het bestuursorgaan van de fusiemaatschappij SHM Vlaamse Ardennen. De voorgedragen kandidaat-bestuurders zijn, conform de genderverplichting en in hiërarchische rangorde:
Voorkeurkandidaat: Marleen Van De Populiere
Tweede kandidaat: Bart Vermaercke
Een uittreksel uit dit besluit zal worden overgemaakt aan de betrokken partijen.
De Deputatie heeft in haar zitting van 3 juni 2021 het Huishoudelijk Reglement van de Deputatie van 3 december 2018 gewijzigd en opnieuw vastgesteld.
Ook al is het decretaal niet meer verplicht, toch wordt het goedgekeurd Huishoudelijk Reglement van de Deputatie aan de Provincieraad ter kennisneming voorgelegd.
Art. 55 van het Provinciedecreet
Vaststelling Huishoudelijk Reglement van de Deputatie op 3 juni 2021
De Provincieraad neemt kennis van het besluit van 03 juni 2021 van de Deputatie, waarbij deze haar Huishoudelijk Reglement met ingang van 14 juni 2021 opnieuw heeft vastgesteld.
Als bijlage wordt de tussentijdse opvolgingsrapportering voor het eerste semester 2021 voorgelegd. U wordt uitgenodigd kennis te nemen van dit rapport.
Titel IV van het Provinciedecreet van 9 december 2005 betreffende de beleids- en beheerscyclus.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het provincieraadsbesluit van 16 juni 2021 waarin de aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 wordt goedgekeurd.
De provincieraad neemt kennis van het rapport tussentijdse opvolgingsrapportering 2021.
Het rapport tussentijdse opvolgingsrapportering wordt als bijlage aan dit besluit gehecht.
Conform de bepalingen van het provinciedecreet en het organisatiebeheersingssysteem worden de aanpassingen aan de subsidielijst aan de Provincieraad voorgelegd.
Het provinciedecreet van 9 december 2005, gewijzigd bij het decreet van 6 juli 2018, artikel 43, §2, 28°.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 (gewijzigd met besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2018) over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het provincieraadsbesluit van 16 juni 2021 waarin het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem (besluit provinciegriffier van 28 mei 2021) wordt goedgekeurd.
Het provincieraadsbesluit van 16 juni 2021 waarin de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 met bijhorende subsidielijst wordt goedgekeurd.
De Provincieraad keurt de aangepaste subsidielijst goed.
De subsidielijst wordt als bijlage aan dit besluit gehecht.
Het jaarverslag 2020 werd door de algemene vergadering van het OFP Pensioenfonds van de Provincie Oost-Vlaanderen in zitting van 22 juni 2021 goedgekeurd.
Conform artikel 30 van de statuten van het OFP Pensioenfonds van de Provincie Oost-Vlaanderen dient het jaarverslag 2020 met activiteitenverslag en jaarrekening ter kennisgeving aan de Provincieraad van Oost-Vlaanderen te worden voorgelegd.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005;
De wet van 27 oktober 2006 betreffende het toezicht op de instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen;
Het provincieraadsbesluit van 13 december 2007 betreffende de omvorming van vzw naar OFP Pensioenfonds van de Provincie Oost-Vlaanderen;
Het provincieraadsbesluit van 21 november 2018 betreffende de wijziging van de statuten van het OFP Pensioenfonds van de Provincie Oost-Vlaanderen;
De Provincieraad neemt kennis van het jaarverslag 2020 van het OFP Pensioenfonds van de Provincie Oost-Vlaanderen, omvattende het activiteitenverslag en de jaarrekening.
Het jaarverslag wordt als bijlage aan dit besluit gehecht.
Het ontwerpteam moet in kader van het gegunde dienstencontract een globaal ontwerpdossier voorleggen. Dit dossier omvat alle nodige plannen, bestekken en meetstaten om de publicatie en aanbesteding van het project mogelijk te maken.
Het dossier beschrijft de nodige werken in het kader van 2 grote onderdelen: enerzijds verbouwingswerken in de bestaande politieschool met het oog op de realisatie van simulatieruimtes. Anderzijds een nieuwbouw ter vervanging van de huidige vleugel politie grenzend aan de brandhal, de oude brandhal zelf en het gebouw van de brandweeropleiding.
De nieuwbouw omvat 2 ondergrondse schietstanden met functioneel bijhorende lokalen. Daarboven een gelijkvloers met onthaal, een reeks kleedkamers met douches en sanitair, een grote multifunctionele loods en de bijhorende logistieke ruimtes voor de brandweer. Op het eerste verdiep, in 3 verschillende vleugels geënt op de hoofdcirculatie bevindt zich aan zijde paradeplein de vleugel met administratie, in het midden de vleugel met 6 leslokalen en aan de zijde oefenterreinen brandweer de vleugel met ontvangstruimtes brandweer, sanitair en kleedruimtes. Elke vleugel trekt niet enkel licht via de gevels maar ook centraal via een sheddakconstructie.
Het ontwerp en de bestekken beantwoorden overwegend aan de gestelde eisen in het bestek van het dienstencontract. Met uitzondering van enkele kleinere ontwerpmatige afwijkingen, het ontbreken van een verregaand gebouwbeheersysteem en technische installatie cfr Leopoldskazerne, een duidelijke afstemming op de huidige architectuur en eenvoudig en beperkt onderhoud over de ganse lijn. Enerzijds zijn er wel onderhoudsvriendelijke/onderhoudsvrije materialen gebruikt maar anderzijds zijn er moeilijk bereikbare zones voor onderhoud van constructies en glaspartijen.
De nieuwbouw voldoet aan de verhoogde energiestandaard van de Provincie waardoor dit gebouw zeer energiezuinig zal zijn en de noodzakelijke energie die nog overblijft zoveel mogelijk afkomstig van hernieuwbare bronnen. Enkel de zeer specifieke luchtgroepen voor de schietstanden zorgen voor een afwijking omdat ze moeten voldoen aan ATEX reglementering. Doorgedreven isolatie, verwarming en koeling gekoppeld aan een bodemgekoppelde warmtepomp, fotovoltaïsche panelen op de hellende daken, vaste luifels, hergebruik regenwater en gebruik van led verlichting zijn enkele maatregelen om dit mogelijk te maken. Voldoende aandacht is ook besteed aan voldoende ventilatie, moduleerbaarheid en monitoring van de luchtkwaliteit via CO2 sondes. Bovendien is min één opengaand raam voorzien per ‘werkruimte’ en klaslokaal.
De afbraak, uitvoering van de nieuwbouw en de verbouwing gebeurt in fasen. Tijdens de nieuwbouw blijft het gebouw van de brandweeropleiding nog even in gebruik, samen met enkele bijkomende constructies voor de tijdelijke huisvesting. Dit zorgt voor continuïteit van de opleiding. De plaatsing en huur van de tijdelijke huisvesting zit niet in dit dossier maar is opgenomen in apart dossier en budget nl. 2021-0185.
Op 20 mei 2021 werd door deputatie aan het Provinciebestuur Oost-Vlaanderen de omgevingsvergunning (IIOA) voor de nieuwbouw (incl. ondergrondse schietstand in een lokaal) van de PAULO Mendonk – site verleend. Deze is gunstig mits voorwaarden, waaraan uiteraard gevolg wordt gegeven. De aanplakking op de site is reeds gebeurd.
Het dossier wordt aanbesteed volgens de openbare procedure waarbij enkel het criterium prijs wordt gehanteerd.
Zowel de dienst patrimonium als de dienst IDWMD geven gunstig advies omtrent dit ontwerpdossier, mits de nodige aandachtspunten.
De koepeldirecteur van de school, Annemie Moons, vertegenwoordiger van de gebruikers is actief betrokken bij de opmaak van het dossier.
Het ontwerp en bijhorend globaal ontwerpdossier wordt hierbij ter goedkeuring voorgelegd aan de Provincieraad, zodat het openbaar kan gepubliceerd worden. En dit voor een indicatief geraamd bedrag van 8.715.559,31 EUR excl. 6% btw. De uitgave is voorzien op budgetsleutel 221007/05/0830/08 van het investeringsbudget van 2021.
Het ontwerp en bijhorend globaal ontwerpdossier wordt hierbij ter goedkeuring voorgelegd tevens met het oog op de betaling van deel 3 ‘ontwerp’ van het dienstencontract op naam van Evolta Engineers, zijnde 20% van het forfaitair ereloon van 7% op het te indexeren plafondbudget 7.371.370 euro excl. btw. Op budgetsleutel 221007/05/0830/08.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43, § 2, 11°;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en wijzigingen.
Besluit van de Deputatie van 18 januari 2018 waarbij principiële goedkeuring werd gegeven voor de volledige uitwerking van een masterplan op de wijze voorgesteld in voorliggende projectfiche, en met het voorstel om het voorzien budget met 2 928 046 EUR te verhogen. (nano 1800141)
Besluit van de Deputatie van 27 september 2018 waarbij de opdracht “2018-0143- dienstencontract ontwerpteam” werd gegund aan Evolta Engineers nv, Koningstraat 270 te 1210 Sint-Joost-ten-Node, voor het bedrag van 326 900,00 EUR excl. btw of 395 549,00 EUR incl. btw. (nano 1804395)
Besluit van de Deputatie van 9 januari 2020 waarbij verrekening 2 en 3 werden gegund en goedkeuring gegeven aan bijgaande voorstellen : akkoord met het totale bijkomende ereloon van 228 806,04 EUR incl. btw (189 095,90 EUR excl. btw), termijnverlenging van 129 werkdagen, het engagement voor de uitvoering van scenario 3/2 en het voorzien van bijkomend budget voor de hoogst noodzakelijke dossiers bij overschrijding van het MJP 2020-2025, waarbij het budget wordt gehaald van het budget onderwijs (nano 1906239)
Besluit van de Deputatie van 18 juni 2020 waarbij het voorontwerp voor de nieuwbouw en renovatie van de PAULO-site, opgemaakt door Evolta Engineers NV uit Brussel voor het indicatief geraamd bedrag van 8 594 405,00 EUR incl. 6% btw (8 107 930,00 EUR excl. btw), werd goedgekeurd. (nano 2002394)
De voorwaarden voor de opdracht “Paulo: Nieuwbouw opleidingscentrum urgentiediensten” worden vastgesteld, zoals bepaald in bijgaand ontwerp, bestaande uit het bijzonder bestek nr. 2015-0950, plannen en raming ten bedrage 8.715.559,31 EUR (excl. 6% btw verlegd) of 9.238.492,87 EUR (incl. 6% btw verlegd).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op de budgetsleutel 221007/05/0830/08. van het investeringsbudget 2021.
Opdracht
In het kader van de opdracht “Schoonmaken van de ramen provinciale gebouwen” werd een bestek met nr. 2021-1205 opgesteld door de Facilitaire dienst, cel aankoop. Dit bestek werd opgemaakt in overleg met de verantwoordelijken van de diverse sites. Inzake risico-analyse van de uitvoering en duurzaamheid werd samengewerkt met IDWMD.
Gezien de Leopoldskazerne nog niet klaar is en de glaswas daar voor het eerst in de markt wordt gezet, is het voor de facilitaire dienst, cel aankoop heel moeilijk om een exacte raming op te maken. Op basis van het huidige jaarlijse omzetbedrag wordt de uitgave voor deze opdracht geraamd op € 625 000,00 excl. btw of € 756 250,00 incl. 21% btw (€ 131 250,00 Btw medecontractant) en dit voor voor een periode van 5 jaar.
Looptijd
De looptijd van 5 jaar is verantwoord op basis van de werklast en bijhorende kostprijs voor zowel de provincie als de kandidaat-ondernemingen.
Bovenop het normale administratieve werk, moeten van alle sites gevelplannen worden verzameld en worden bezorgd aan de firma’s. Bovendien is het noodzakelijk dat een plaatsbezoek wordt georganiseerd waaraan de ondernemingen verplicht moeten deelnemen.
Een looptermijn van 5 jaar is wettelijk toegelaten en omwille van de hoge proceskost aangewezen.
Raming en percelen
De opdracht overstijgt met zekerheid 139.000 EUR, excl btw. Dit impliceert dat er moet worden overwogen de opdracht op te delen in percelen. Het is echter geen verplichting om de opdracht op te delen in percelen.
Opdeling in percelen is niet aangewezen om volgende redenen :
*Cel Aankoop is van mening dat de moeilijkheidsgraad van de glaswas in meerdere provinciegebouwen en gelet op het feit dat een veilige uitvoering met hoogtewerker geeist wordt, het belangrijk is dat er een overeenkomst kan worden gesloten met een onderneming die over het nodige materieel en vooral vooral ook over voldoende opgeleide glaswassers (met opleidingscertificaat voor hoogtewerker) kan beschikken.
*Het sluiten van één overeenkomst betekent dat alle interne klanten bediend worden door dezelfde onderneming en dezelfde uurprijs zullen betalen.
*Voor Cel Aankoop betekent dit dat er maar met één partij gecommuniceerd moet worden bij opstart en uitvoering (bv prijsherzieningen, rapportering, borgstelling,….).
Plaatsingsprocedure
Gelet op de raming wordt er voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure. De raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De opdracht zal gegund worden aan de economisch meest voordelige offerte op basis van volgende gunningscriteria :
* prijs : 65%
*kwalitatieve uitvoering en duurzaamheid : 35%
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 42 en 43, § 2, 11°, betreffende de bevoegdheden van de provincieraad.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.
Het bestek met nr. 2021-1205 en de raming voor de opdracht “Schoonmaken van de ramen provinciale gebouwen”, opgesteld door de Facilitaire dienst, cel aankoop worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming voor 5 jaar bedraagt € 625 000,00 excl. btw of € 756 250,00 incl. 21% btw (€ 131 250,00 Btw verlegd).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgaven voor deze opdracht zullen door de diensten worden voorzien op de toepasselijke budgetcodes en dit binnen de betreffende budgetjaren.
Op 31 mei 2021 werd door de raad van bestuur de jaarrekening 2020, samen met een tussentijdse rekening over de periode 1 januari 2021 tot 30 april 2021 vastgesteld.
De jaarrekening 2020 van het APB Lemberge, sluit af met een geconsolideerd verlies van het boekjaar van -40.216 EUR en een balanstotaal van 6.348.233 EUR.
Het actief van de balans bestaat uit 0 EUR vast actief en 6.348.233 EUR vlottend actief.
Het actief van de balans is afgenomen met 4.794.255 EUR (van 11.142.488 EUR tot 6.348.233 EUR) als gevolg van de overdracht van het patrimonium aan het OCMW-Merelbeke per 1 januari 2020.
Het passief van de balans is afgenomen met 4.794.255 EUR (van 11.142.488 EUR tot 6.348.233 EUR) en bestaat uit 485.470 EUR eigen vermogen, 717.844 EUR voorzieningen risico’s en kosten en 5.144.919 EUR schulden, waarvan 485.000 EUR schulden op meer dan één jaar en 4.616.439 EUR schulden op ten hoogste één jaar (met als belangrijkste schuld het dit jaar aan de Provincie overgedragen reservefonds voor pensioenbijdragen).
De tussentijdse jaarrekening 2021 van het APB Lemberge, sluit af met een geconsolideerd verlies van het boekjaar van - 4.573 EUR en een balanstotaal van 1.903.817 EUR.
De activa omvatten, naast enkele nog openstaande vorderingen, 1.725.000 EUR aan geldbeleggingen en liquide middelen.
De passiva omvatten naast ca. 500.000 EUR aan eigen vermogen, een voorziening voor eventuele terugvorderingen door de FOD Volksgezondheid tot beloop van ca. 700.000 EUR en openstaande investeringsleningen ten belope van ca. 600.000 EUR (toestand op 30/4/2021).
De provincieraad dient binnen de 50 dagen aan de Vlaamse regering advies uit te brengen bij de jaarrekening 2020 van het APB Lemberge.
De jaarrekening 2020 en vooral de tussentijdse jaarrekening 2021 kunnen dienen als basis voor ontbinding van het APB Lemberge.
Het Provinciedecreet bepaalt in artikel 237:
§ 1. De provincieraad kan steeds beslissen om tot ontbinding en vereffening van een autonoom provinciebedrijf over te gaan.
In de beslissing tot ontbinding wijst de provincieraad de vereffenaars aan. Alle andere organen vervallen op het ogenblik van de ontbinding.
§ 2. Het personeel in statutair dienstverband van het ontbonden autonoom provinciebedrijf wordt overgenomen door de provincie.
De provincie waarborgt de rechten die het autonoom provinciebedrijf op het ogenblik van ontbinding voor het overgenomen personeel had vastgesteld.
§ 3. De rechten en verplichtingen van het ontbonden autonoom provinciebedrijf worden overgenomen door de provincie.
§ 4. In afwijking van § 2 en § 3 kan de provincieraad in het ontbindingsbesluit de personeelsleden, die daarmee moeten instemmen, en de rechten en verplichtingen aanwijzen die overgenomen worden door de overnemer of de overnemers van de activiteiten van het provinciebedrijf.
Het ontbinden van een autonoom provinciebedrijf behoort, bij toepassing van artikel 237 Provinciedecreet, dan ook tot de bevoegdheid van de provincieraad.
Bij toepassing van artikel 237, §3 Provinciedecreet neemt de Provincie de activa en passiva over van het ontbonden APB Lemberge.
Rekening houden met deze elementen kan het volgende beslist worden:
Artikelen 236bis en 237 Provinciedecreet.
Decreet van 18 november 2016 houdende de vernieuwde taakstelling en gewijzigde financiering van de provincies.
Besluit Vlaamse Regering van 6 december 2019.
Besluit van de Raad van Bestuur van het APB Provinciaal Zorgcentrum Lemberge van 31 mei 2021 tot vaststelling van de jaarrekening 2020 en van de tussentijdse jaarrekening over de maanden januari tot en met april2021.
Statuten van het APB Lemberge.
De provincieraad adviseert de jaarrekening 2020 van het APB Provinciaal Zorgcentrum Lemberge gunstig.
De provincieraad adviseert de tussentijdse jaarrekening over de periode januari tot en met april 2021 van het APB Provinciaal Zorgcentrum Lemberge gunstig .
Kwijting wordt verleend aan de bestuurders van het APB, onder opschortende voorwaarde van de goedkeuring door de Vlaamse regering van de rekening over 2020 en de tussentijdse rekening 2021.
Overeenkomstig artikel 237 Provinciedecreet wordt het APB Lemberge met ingang van heden ontbonden.
Overeenkomstig artikel 237, §3 Provinciedecreet worden de rechten en plichten van het ontbonden APB Lemberge overgenomen door de Provincie.
Een afschrift van dit besluit zal worden verzonden naar de Vlaamse Regering.
Gezien Wagenschot op geen enkele wijze wou ingaan op een voorstel tot betaling van een marktconform canon vanaf jaar 1 werden de slaagkansen en realiteitszin van het door vzw Wagenschot ingediende businessplan met betrekking tot deze mogelijke uitbreiding van de erfpacht onderzocht.
In de nota van de financieel beheerder d.d. 15 juli 2021 wordt geconcludeerd dat er wellicht vanaf 2025 voldoende financiële middelen zullen beschikbaar zijn om de erfpacht aan de Provincie te betalen. Volgens het ingediend meerjarenplan zal het wel zo zijn dat de vzw gedurende de boekjaren 2025 en 2026 zijn zelf opgelegde buffer van liquiditeiten zal moeten aanspreken om aan alle financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Vanaf boekjaar 2027 zou deze buffer terug volledig aangevuld geraken. Er kan dus van uitgegaan worden dat de vzw de buffer aanlegt om te allen tijde de lonen van het personeel van de vzw te kunnen betalen, ook indien de Vlaamse subsidies wat later zouden worden uitbetaald. Het aanhouden van een dergelijke buffer getuigt van een beter beheer als een goede huisvader en is dus verdedigbaar.
Vanuit de bijzondere situatie dat een gedeelte van de site gedurende nog 30 jaar gehypothekeerd wordt door een bestaande protocol- en erfpachtregeling, is een uitbreiding van de erfpacht met dezelfde partij voor de Provincie voordelig om volgende redenen:
Artikel 57 § 3, 9° en 186 van het Provinciedecreet;
Protocolovereenkomst tussen de Provincie en de vzw Wagenschot d.d. 22 december 2017 (Nano 1705965 d.d. 30 november 2017);
Erfpachtovereenkomst tussen de Provincie en de vzw Wagenschot d.d. 22 december 2017 (Nano 1706338 d.d. 21 december 2017);
Tijdelijk beheer site 2021 door vzw Wagenschot (Nano 2005028 d.d. 17 december 2020);
Ondergebruik ateliers door het dansgezelschap Isabelle Beernaert 2021 (Nano 2005360 d.d. 7 januari 2021);
Princiepsbeslissing onderhandelingsvoorwaarden uitbreiding erfpacht (Nano 2102434 d.d. 27 mei 2021).
De bestaande erfpachtovereenkomst d.d. 22 december 2017 en de protocolovereenkomst d.d. 22 december 2017 worden geïntegreerd en uitgebreid in een nieuwe erfpachtovereenkomst, aanvang nemend op 1 januari 2022 met een duurtijd van 33 jaar, met betrekking tot de percelen kadastraal gekend onder Ronse, 1e afdeling, sectie A, perceelsnummers: 1185A2, 1185B2-deel, 1186H-deel, 1185H, 1185L, 1185K, 1185T, 1186G, 1185W, 1185X, 1185Y, 1185Z, 1104-deel, 1103-deel, 1102A-deel, 1184-deel, 1102A-deel, onder Ronse, 2e afdeling, sectie C, perceelnummer 124X9 en onder Kluisbergen, 3e afdeling (Kwaremont), sectie B, perceelnummers: 780/2P, 780/2K, 780/2M, 780/2R-deel, 780/2E, 780/2H, 780/2N.
De Provincie verleent een recht van erfpacht aan de vzw Wagenschot op de in artikel 1 genoemde percelen van de site Heynsdaele te Ronse, onder volgende voorwaarden:
De Provincie stelt notaris Veronique Laloo te Herzele aan om de notariële akte op te maken en te verlijden.
De deputatie wordt gemachtigd om de nieuwe erfpachtakte administratief verder af te handelen.
In haar schrijven van 12 augustus 2020 meldt kandidaat ‘Combinatie Bouw- en Houtonderneming Verstraete-URA Architecten-Sweco’ uit Roeselare dat er een budgetprobleem is ontstaan tijdens de procedure:
Het voorziene budget was reeds vastgelegd in het dossier voor de kandidatuurstelling. Dit dossier werd gepubliceerd in november 2020.
‘We zitten momenteel in een vrij unieke situatie waarbij de prijsstijgingen doorheen de hele markt fenomenaal zijn. Een objectieve waardemeter hiervoor is de prijsherziening (die ook in het dossier voorzien is na het indienen van de offerte). Indien wij deze berekenen vanaf november 2020 tot juli 2021 op basis van de formule die in het dossier vermeld staat komen wij reeds uit op een prijsherziening van +10,9 %’.
Hierdoor zou er een virtuele krimp van het programma met 11% zijn.
De bestekeisen zijn echter tegelijk zeer hoog en de oppervlaktes liggen vast en hieraan niet voldoen is een uitsluitingsgrond.
De enige variabele is dus de afwerking. Er mag dan ook vanuit gegaan worden dat de minimum-minimorum zal worden aangeboden. Uitstraling is namelijk, ondanks dat dit ook een bestekeis is, een subjectief criterium.
VOORSTEL BUDGETAANPASSING
Om dit op te vangen wordt voorgesteld het projectbudget te verhogen.
Na overleg met de bevoegde gedeputeerde stelt de dienst Patrimonium voor het voorstel te beperken tot 5% omdat er mogelijks een normalisatie van de indexatie zou kunnen komen.
Deze aanpassing zou dus voor het indienen van de offertes nog worden gecommuniceerd aan de geselecteerde consortia.
FINANCIERING
Het totale bijkomend projectbudget bedraagt 315 156,95 EUR inclusief btw en wordt genomen van de voorziene 2% herziening en 3% van de 5% voor meerwerken, en kan ten laste gelegd worden van budgetsleutel 221007/06/0711/05.
Hierdoor is de resterende marge voor herziening en meerwerken beperkt tot 2% van het oorspronkelijke bedrag of 132 365,92 EUR.
Het totale projectbudget voor bouw en directe omgeving, inclusief btw en ereloon bedraagt dan 6 543 553,95 EUR.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43, § 2, 11°;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en wijzigingen.
Besluit van de Provincieraad van 18 november 2020 waarbij de raad zich akkoord verklaarde met de selectievereisten en de plaatsingsprocedure voor de opdracht design en build van het nieuwe inkomgebouw met sporthal, brasserie en kantoren in het Provinciaal Domein De Ster in Sint-Niklaas, met name de mededingingsprocedure, voor het plafondbudget van 6.228.397,00 EUR inclusief btw en erelonen.
Besluit van de Deputatie van 29 april 2021 waarbij zij akkoord ging om de volgende 5 beste geselecteerde kandidaten voor de opdracht design en build van het nieuwe inkomgebouw met sporthal, brasserie en kantoren in het Provinciaal Domein De Ster in Sint-Niklaas uit te nodigen om een offerte op te maken conform de goedgekeurde voorwaarden :
- Combinatie A C H - A2D - De Ster
- Tijdelijke Samenwerkingsovereenkomst Juri nv - Abscis Architecten bv
- Combinatie Bouw- en Houtonderneming Verstraete-URA Architecten-Sweco
- Combinatie TM Pellikaan/Pellikaan en ABDM
- Niet geïntegreerde TM in oprichting Stadsbader – Juxta.
Het bijkomend projectbudget van 315 156,95 EUR inclusief btw voor de opdracht ‘Design en Build nieuw inkomgebouw met sporthal, brasserie en kantoren in het Provinciaal domein De Ster in Sint-Niklaas’ wordt goedgekeurd waardoor het plafondbudget voor bouw en directe omgeving inclusief btw en ereloon 6 543 553,95 EUR bedraagt.
De uitgave zal ten laste worden gelegd van budgetsleutel 221007/06/0711/05.
Motivatie:
Gelet op het belang van het buitengewoon provinciaal onderwijs
Gelet op de noodzakelijke zorg die aan deze leerlingen bijkomend moet worden besteed
Gezien het onaanvaardbare, onmenselijke zelfs van de huidige vervoerregeling van De Lijn waarbij kinderen, die juist bijkomende zorg nodig hebben onnodig en onverantwoord lange tijd op een bus zitten om hun school te bereiken, school die ze op de koop toe nog laattijdig bereiken ook
Gelet op de bezorgdheid van de Provincieraad voor deze leerlingen en het door haar ingericht provinciaal buitengewoon onderwijs
Gelet op de volheid van bevoegdheid van de Provincieraad inzake Provinciaal Onderwijs
Gelet op de hoogdringendheid in deze materie aangezien het schooljaar vandaag 01 september aanvangt
Concrete motie:
Vraagt de Provincieraad van Oost-Vlaanderen Vlaams minister Lydia Peeters, bij unanimiteit en bij hoogdringendheid, en gebeurlijk in overleg met Vlaams minister Ben Weyts, te onderhandelen met De Lijn om voor deze kinderen een aanvaardbare schoolreistijd te bedingen.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
De deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De Provincie richt onderwijs in. De digitale evolutie binnen de scholen, in eerste instantie noodgedwongen door Corona, opportuniteiten naar de toekomst.
Concrete vraag:
1. Algemeen - Zijn er uit de versnelde digitalisering n.a.v. de pandemie met lock downs en veiligheidsbeperkingen ook opportuniteiten aan het licht gekomen die een blijvend karakter kunnen of zullen krijgen omdat ze in het pedagogische verhaal kwaliteitsverhogend zijn of kunnen zijn, eventueel onder bepaalde voorwaarden?
2. Specifiek - wordt er ook voor het lesmateriaal een grote digitale stap vooruit gezet en papierverbruik beperkt cf. impact op kost en milieu?
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciaal onderwijs/provinciale onderwijsinstellingen en digital didactiek
Concrete vraag:
Aansluitend bij de vragen van collega De Troyer over de blijvende impact van digitalisering na de pandemie:
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
de deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De provincie richt onderwijs in, specifiek zelfs voor technische en beroepsrichtingen. In Antwerpen wordt geëxperimenteerd met een deelse evaluatie door klasgenoten die een beter
overzicht hebben over het geheel van sterktes en zwaktes van medeleerlingen, ook in een teamcontext voor gezamenlijke opdrachten onder het motto "de sterkte van een team met
groepstaak wordt bepaald door de zwakste schakel". Voeg daarbij dat ook "leren evalueren", onder begeleiding weliswaar, ook een interessante leerschool kan zijn.
Concrete vraag:
1. Experimenteren onze scholen reeds met een dergelijk of aanverwant systeem, wat zijn daarvan de resultaten of overwegen zij dat in de nabije toekomst? 2. Hoe staan de praktijkleraren zelf, en hun directies en de beleidsverantwoordelijke tegenover een dergelijk systeem? Voordelen?
Nadelen? Valkuilen? Sowieso moeilijker te begeleiden... 3. Hoe volgt de directie onderwijsinstellingen deze evolutie van nabij op en speelt zij daarin een
inspirerende/motiverende/begeleidende rol?
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
de deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De Provincie als inrichter van onderwijsinstelling PAULO die voorziet in brandweeropleiding
Concrete vraag:
Oefenterreinen i.k.v. brandweeropleiding en gebruik van blusschuim, een chemisch brandbestrijdingsmiddel waarin jarenlang PFAS-chemicaliën zaten:
1. Werd/wordt (nu wellicht niet meer) i.k.v. de brandweeropleiding op oefenterreinen gebruikgemaakt van blusschuim waarin
PFAS-chemicaliën zaten/zitten? (verleden/heden)
2. Welke voorzorgsmaatregelen werden (worden getroffen) i.k.v. de volksgezondheid?
3. Zijn daar ooit metingen uitgevoerd naar – gebeurlijk historische - vervuiling en met welk resultaat?
4. En "als...als.." daar gebruik van werd gemaakt, welke verantwoordelijkheid draagt de Provincie, moet er een en ander gesaneerd worden en tegen
welk kostenplaatje?
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
PFOS is maar één van de vele gevaarlijke stoffen die in veel te hoge concentraties gemeten wordt in water, bodem, mens en dier. PFOS staat sinds 2009 op een lijst van gevaarlijke stoffen van de EU. Vlaanderen stelde pas in 2019 een actieplan PFAS op terwijl de problemen met deze stoffen al meer dan twintig jaar gekend zijn De afgelopen decennia waren fluorhoudende verbindingen centrale componenten in blusschuim. De specifieke eigenschappen van deze verbindingen waren cruciaal tijdens de ontwikkeling van performante synthetische blusschuimen. Intussen bestaat er al jaren veel bezorgdheid rond de schadelijke milieu-aspecten van blusschuim. De fluorverbindingen in het blusschuim hebben immers als nadeel dat ze niet in het milieu worden afgebroken. Hierdoor loopt de concentratie van deze stoffen in de bodem, het grondwater, het oppervlaktewater en het drinkwater stelselmatig op. Recente studies wijzen op een toxisch effect van deze fluorverbindingen bij mens en dier. Sinds 2000 is de productie van PFOS (en later ook van PFOA) uit milieuoverwegingen stelselmatig uitgefaseerd. Het gebruik van schuim, dat PFOS bevat als primaire component, werd in 2011 definitief verboden door de 'Stockholm Conventie'. De brandweer moest daarna PFOS-houdend blusschuim afvoeren voor verwerking. PFOA mocht na 2020 niet meer in de handel gebracht worden. De fluorhoudende verbindingen werden vervangen door alternatieve fluorhoudende verbindingen om de schuimkwaliteit te kunnen blijven garanderen. Deze andere stoffen behoren echter nog steeds tot de groep van de PFAS. Blusschuim op onverhard terrein komt via de grond in het grondwater terecht (uitloging) en verspreidt zich vervolgens verder via grondwater. Schuimpartikels verspreiden zich via de lucht naar de ruimere (onverharde) omgeving en komen zo door depositie in bodem en oppervlaktewater terecht. Verontreinigd slib uit waterzuiveringsstations wordt afgevoerd waardoor verspreiding van vervuiling mogelijk is. Verontreinigde grond kan worden verspreid door (ongecontroleerde) graafwerken en grondverzet. Lozing van opgepompt grondwater kan leiden tot verder verspreiding van vervuiling. Het spreekt voor zich dat de brandweerkorpsen dus omzichtig(er) moet omspringen met de inzet van fluorhoudend blusschuim gezien de potentieel nadelige effecten voor mens en milieu. Nu al blijken heel wat oefenterreinen van de brandweer en (oude) brandweersites historisch vervuild te zijn (momenteel gaat het al om sites in Zwijndrecht, Mechelen, Willebroek, Kleine Brogel) met onmiddellijke maatregelen voor de omwonenden tot gevolg. In Oost-Vlaanderen zullen dus ook heel wat sites vervuild zijn (oefenterreinen brandweer, vroegere papierfabrieken, industrieterreinen en dies meer). Bovendien blijken alle rivieren, net als het grondwater gecontamineerd te zijn?
Concrete vraag:
Is de provincie Oost-Vlaanderen op de hoogte van deze PFOS-problematiek? Wordt er al een oplijsting gemaakt van alle mogelijke getroffen gebieden in Oost-Vlaanderen? Wat zal de rol van de provincie zijn binnen heel deze problematiek?
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
De deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
In Antwerpen is een school in aanbouw ingestort. Daarbij kwamen 5 (buitenlandse) bouwvakkers om het leven. Get gerecht is een onderzoek gestart. Betrokken Bouwbedrijf DEMOCO zal zelf een onderzoek opstarten naar de oorzaak van deze ramp. DEMOCO is één van de grootste familiale bouwbedrijven van het land. Net als vele andere bouwbedrijven in ons land werkt Democo vaak met onderaannemers, die massaal met werknemers uit landen als Portugal, Polen, Roemenië of Bulgarije werken. Dat verklaart mede waarom er geen personeelsleden van Democo Group onder de slachtoffers zijn. Naar verluidt is Bouwbedrijf DEMOCO ook betrokken bij de realisatie van het project van de Leopoldskazerne. In zo'n complex bouwdossier zijn veel partijen betrokken: de hoofdaannemer, onderaannemers, architecten, studiebureaus, controleorganismen enzovoort.
Concrete vraag:
In welke hoedanigheid (hoofdaannemer, onderaannemer, ... ) werkt DEMOCO mee aan de realisatie van het project "Leopoldskazerne"? Zijn er buitenlandse bouwvakkers aan het werk op de Leopoldsite? Zijn zij in orde met alle wettelijke verplichtingen inzake de sociale zekerheid? Wordt hierop controle uitgevoerd? Heeft de ramp in Antwerpen gevolgen voor het veiligheidsaspect betreffende het project "Leopoldskazerne"?
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
beheer eigen gebouwen en veiligheid/gezondheid gebruikers
Concrete vraag:
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Verantwoordelijkheid voor de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen en leerkrachten (aansluitend bij de vraag van collega De Troyer over o.m. het ventilatieplan voor de provincieraadzaal)
Concrete vraag:
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De provincie moet, als werkgever, in het kader van welzijn op de werkvloer instaan voor het belang van de werknemers.
Concrete vraag:
Weten wie gevaccineerd is, kan blijkbaar niet om privacyredenen. Toch moet de werkgever in het kader van welzijn op de werkvloer instaan voor het belang van de werknemers.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Mogelijke initiatieven vanuit provinciebestuur i.v.m. de verhuis van het CRVV
Concrete vraag:
Welke initiatieven zijn er genomen voor de verhuis van het CRVV? Wat is de provinciale inbreng voor de verhuisoperatie?
Blijft dit pand te Oudenaarde? Zo ja, op welke locatie?
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Eigen personeels- en patrimoniaal beleid Provincie
Concrete vraag:
1. Bij de centralisatie van de provinciale werkzaamheden werd uitgegaan van een beperktere personeelsbezetting cf. telewerk - wordt daar nu, gelet op de ervaringen n.a.v. de pandemie, verder - structureel - in gegaan ? Hoger percentage telewerk als uitgangspunt ?
2. Met welke implicaties op kosten ? Vb. inzake mobiliteit (abonnementen, garage), bezetting gebouw (ruimte voor …), energie (verwarming, water) … Zijn daar berekeningen van gemaakt en zijn op basis daarvan (nieuwe) beleidsopties genomen in deze of gene zin ?
3. Wordt in het globale patrimoniale plan ook afgezien van vroeger vooropgestelde verkopen en zo ja, waarom ? Cf. Gouvernementstraat ...
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Geachte Deputatie,
“Wat weet u over Seveso?”. Het zou een quizvraag kunnen zijn. Seveso is een plaats in het Noorden van Italië waar in 1976 vlakbij een dichtbevolkte woonwijk een ontploffing van een chemische fabriek plaatsvond, met desastreuse gevolgen voor mens en milieu. Na deze ramp werd door de Europese Unie actie ondernomen om wetgevingen uit te werken die de mens en zijn omgeving beschermt tegen de gevaren en gevolgen van industriële ongevallen, de zogenaamde seveso-richtlijn. Concreet komt het er op neer dat er een ruime perimeter moet zijn tussen woningen enerzijds en chemische bedrijven en opslagplaatsen van gevaarlijke stoffen anderzijds.
Onlangs werd er een beslissing genomen door de deputatie die de richtlijnen die er gekomen zijn naar aanleiding van de ramp mogelijks overrulen. Ik was dan ook verbaasd over de beslissing van de Oost-Vlaamse Deputatie van 27 mei jongstleden om een omgevingsvergunning voor het seveso-bedrijf Christeyns in de Afrikalaan goed te keuren. Deze vergunning heeft een mogelijke uitbreiding tot gevolg van de seveso-activiteiten naar de aanpalende ‘site Rogers’. Een site die bijzonder dichtbij de Scandinavië-blokken. De Scandinavië-blokken zijn twee woontorens aan de Afrikalaan waar honderden mensen wonen.
Dat het bedrijf Christeyns een vestiging heeft in de Afrikalaan staat voor alle duidelijkheid niet ter discussie. Daar is al jaren zo en kan zo blijven mits het respecteren van afspraken. Maar dat bij een uitbreiding de Europese richtlijnen niet langer worden nageleefd, is voor mij wel een punt van discussie.
De goedkeuring door de Deputatie blijkt een eenzijdig initiatief na een (deels) negatief advies van de Stad Gent en de Provinciale Omgevingsvergunningscommissie (POVC). Deze instanties zijn terecht zeer bezorgd over de uitbreiding van de activiteiten van het bedrijf die niet verenigbaar zijn met het BPA, de regelgeving voor seveso-activiteiten in relatie tot woningen, en in het licht van het toekomstige RUP voor de Afrikalaan en de plannen voor extra woningen aldaar.
De Stad Gent diende daarom ook administratief beroep in tegen bij de Vlaamse Regering tegen het deputatiebesluit.
Daarom had ik vernomen wat de visie is en welk beleid de Oost-Vlaamse Deputatie voert ten opzichte van de Seveso-richtlijnen en op welke basis de Deputatie beslist om adviezen van de eigen administratie en de Stad Gent te overrulen.
Ter informatie geef ik u mee dat het Gents Milieu Front (GMF) beslist heeft dat zij zich ook zullen verzetten tegen deze mogelijke uitbreiding (https://www.hln.be/gent/milieu-organisatie-gaat-in-beroep-tegen-uitbreiding-van-zeepbedrijf-christeyns-een-chemisch-bedrijf-hoort-niet-thuis-in-een-nieuwe-woonwijk~a4e90855/)
Concrete vraag:
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide): Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
We mochten eind juni vernemen in de pers dat Janssen Pharmaceutica NV, onderdeel van de Amerikaanse bedrijvengroep Johnson & Johnson, van plan is om vanaf 2023 het eerste Europese productiecentrum voor celtherapie neer te planten in Zwijnaarde op de Techlane. Een bijzonder mooie opsteker voor de provincie, die vanuit de POM, het Eiland Zwijnaarde duurzaam tracht te ontwikkelen samen met andere partners.
Hiernaast is de provincie, via de POM, ook actief op andere delen van het terrein, zo zal binnenkort de site rond Fabriek Logistiek opgeleverd worden, één van d eerste en logistieke testcentra van België.
Concrete vraag:
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Indien de informatie waarover ik beschik klopt, zal er bij de verhuis van het provinciebestuur naar de Leopoldskazerne een heleboel bureaumateriaal niet mee verhuizen.
Concrete vraag:
Is het geen idee om dit materiaal te schenken aan een goed doel? Ik denk hierbij aan scholen en instellingen in Wallonië die getroffen zijn door de overstromingsramp.