Terug
Gepubliceerd op 14/10/2021

2021_MV_00043 - Mondelinge vraag van raadslid Carola De Brandt: Lerarentekort provinciaal onderwijs voor praktijkvakken en taalgebruik op school.

Provincieraad
wo 06/10/2021 - 14:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Bart Blommaert; Hilde Bruggeman; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Lut De Jaeger; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Greet De Troyer; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Olaf Evrard; Riet Gillis; Steve Herman; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Kenneth Taylor; Lena Van Boven; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Filip Van Laecke; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Carina Van Cauter, Gouverneur; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter
2021_MV_00043 - Mondelinge vraag van raadslid Carola De Brandt: Lerarentekort provinciaal onderwijs voor praktijkvakken en taalgebruik op school. 2021_MV_00043 - Mondelinge vraag van raadslid Carola De Brandt: Lerarentekort provinciaal onderwijs voor praktijkvakken en taalgebruik op school.

Motivering

Indiener(s)

Carola De Brandt

Verstuurd naar

Steven Ghysens

Tijdstip van indienen

do 30/09/2021 - 10:13

Toelichting

Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide): deputatie


Duiding provinciaal belang van de vraag:

Het lerarentekort in het provinciaal onderwijs is niet nieuw. De laatste tijd kampt men hiermee in verschillende scholen.

Taalgebruik in school.


Concrete vraag:

In Richtpunt Campus Ninove krijgen de leerlingen van het 5de   en 6de jaar van de richting Electrische Installatietechnieken samen gelijktijdig praktijkles van dezelfde leerkracht.

Aangezien de leerlingen van het 6de jaar, in hun eindjaar zitten, hebben deze toch specifieke behoeften. Zij dienen ook nog een eindwerk te maken.

Het kan niet zijn dat 1 praktijkleraar 2 klassen tegelijk moet begeleiden. Het moet zeer belastend zijn om als leerkracht 2 klassen gelijktijdig onderricht te geven.

Is er echt zo’n lerarentekort?

Kan hier voor een mogelijke oplossing gezorgd worden?


Tijdens een vervanging (studie) was er een leerkracht aanwezig. Deze leerkracht gaf aan de leerlingen instructies in het frans.

Kan dan dit , gezien de taalwetgeving, in een Vlaamse school?