Raadslid Greet De Troyer vraagt bij ordemotie het woord.
De Voorzitter geeft het raadslid het woord.
Raadslid Greet De Troyer betwist de motivering van de Voorzitter om haar mondelinge vraag 'boscompensatie en omgevingsvergunningen' die ze oorspronkelijke indiende, gedeeltelijk onontvankelijk te verklaren.
Tussenkomsten van Kristof Windels, Olaf Evrard, Bart Blommaert en Filip Van Laecke.
De Voorzitter verdedigt de motivering en behoudt de beoordeling van de gedeeltelijke onontvankelijkheid van de oorspronkelijke mondelinge vraag van raadslid Greet De Troyer.
Raadslid Greet De Troyer verzoekt ook om een aanpassing van de notulen van de Provincieraad van 1 september 2021. In de tekst van de motivering van het verzoek tot het spoedeisend behandelen van haar motie inzake het leerlingenvervoer buitengewoon provinciaal onderwijs dienen de woorden 'nog steeds aanwezig' vervangen te worden door het woord 'acuut'. De Provincieraad stemt hiermee in.
Tussenkomst: Walter Roggeman
De optimalisatie van het overstromingsgebied met spaarfunctie omvat zowel infrastructuurwerken als terreinaanlegwerken (reliëfwijziging).
Over de volledige oppervlakte van het overstromingsbekken zal de sliblaag geruimd worden om het oorspronkelijk buffervolume voor wateroverlast opnieuw beschikbaar te hebben.
Er worden 2 verdeelconstructies gebouwd waarmee het mogelijk is een optimale verdeling te realiseren van het water uit de waterloop en het effluent van de naburige rioolwaterzuiveringsinstallatie (RWZI) naar enerzijds het 1ste vak van het overstromingsgebied dat ook de spaarfunctie omvat en de waterloop.
Bij hevige regenval zal de vulling van het overstromingsgebied nog steeds geregeld worden door de bestaande afwaartse klepstuw. Deze sturing werd recent vernieuwd in opdracht van ons bestuur.
Vanuit het captatiebekken kan water door landbouwers opgepompt worden aan het captatiepunt. Dit is gesitueerd aan de Moerasstraat. Er wordt ook een vulzone voor sproeimachines voorzien. Deze vulplaats is toegankelijk voor alle types van spuittoestellen. Om afspoeling van water (met mogelijk gewasbeschermingsmiddelen) naar het water te verhinderen, is onder de vulzone een biobed voorzien. Dit substraat heeft als doel gemorst vervuild water, te bufferen en af te breken.
Het overstromingsgebied is door de jaren heen geëvolueerd naar een biologisch zeer waardevol gebied. De aanwezige rietvegetatie zal zich na de werken grotendeels kunnen herontwikkelen. Het bestaand struikgewas en struweel langs de dijk blijft maximaal behouden. Bovendien wordt dit versterkt door langs de dijk een nieuwe bomenrij aan te planten met 18 wintereiken.
De totale kostprijs van het project wordt geraamd op 922 767,26 EUR (excl. btw) of 1 116 548,39 EUR (incl. btw). Voorgesteld wordt om de opdracht te gunnen via een openbare procedure. Als gunningscriterium bij de beoordeling van de offertes wordt de prijs gebruikt voor 70 punten en worden 30 punten gegeven op het plan van aanpak. Als selectiecriterium geldt de erkenning in categorie B, klasse 5 (op basis van de raming) en in categorie C, klasse 2 (op basis van de raming). De opdrachtnemer dient op datum van aanbesteding te beschikken over een VCA-attest (of gelijkaardig) dat betrekking heeft op de uitvoering van waterbouwwerken.
Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen.
Wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen.
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Goedkeuring wordt verleend aan het ontwerp ‘Infrastructuurwerken ter optimalisatie van een overstromingsgebied op waterloop OS245 met een spaarfunctie in de Moerasstraat te Kruisem’ bestaande uit het bestek (met offerteformulier), meetstaat, ontwerpplannen, grondonderzoek, technisch verslag en slibanalyse en veiligheids- en gezondheidsplan en raming voor een bedrag van 922 767,26 EUR (excl. btw) of 1 116 548,39 (incl. btw) ten laste het provinciebestuur.
Bovengenoemde opdracht zal worden gegund d.m.v. een openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien op budgetcode 2021/226007/04/0319: waterlopen en waterbekkens: in aanbouw/overig waterbeheer (actie A000010: Het aanleggen of bouwen van nieuwe waterbouwkundige infrastructuur voor de aanpak van wateroverlast en droogteproblematiek - raming R000033) van het budgetjaar 2021.
Overeenkomstig de aanduidingen op het opmetingsplan (zie bijlage), wordt de waterloop 7.48 westwaarts verplaatst. De oude bedding lag in het midden van de eigendom van de heer Vlaemynck Dirk. De nieuwe bedding ligt nu tegen de westelijke grens van de eigendom.
Deze werken van verplaatsing van de waterloop zijn intussen reeds uitgevoerd. Burgerrechtelijk dient het eigendomsstatuut van de percelen nu nog geregeld te worden. Door de verplaatsing van de waterloop verwerft het Provinciebestuur 6 645 m² oppervlakte grond voor de nieuwe bedding van de waterloop en staat zij 3 026 m² grond van de huidige bedding af aan de BV "Stokstorm", de BV "Het Groene Huis" en BV "Tomato Masters" voor de realisatie van het nieuwe bedrijfsgebouw. Netto komt dit neer op een verwerving van 3 619 m² grond door de Provincie.
Het proces-verbaal van opmeting werd opgesteld door Landmeter-Expert Demuytere Joris (zie bijlage).
Omdat het Provinciebestuur in deze ruiloperatie geen belanghebbende partij is, en ook geen initiatiefnemer, wordt deze ruil kosteloos voor het Provinciebestuur, dus zonder dat zij een prijs betaalt voor de netto grondverwerving, of enige kosten draagt in de notariële akte ruil.
Art. 43 § 2, 12° van het Provinciedecreet.
Besluit van de Deputatie in de zitting van 6 oktober 2010 waarin een machtiging wordt verleend tot het verplaatsen van waterloop 7.48 over een lengte van ongeveer 1000m (NANO 1107000).
Het proces-verbaal van opmeting opgemaakt door Landmeter-Expert Demuytere Joris, betreffende de ruil tussen het Provinciebestuur en de BV "Stokstorm", BV "Het Groene Huis" en BV "Tomato Masters" van gronden, na de verplaatsing van de bedding van de waterloop 7.48 ter hoogte van de Stokstormestraat te Deinze, kadastraal gekend als Deinze, 3de afdeling, sectie B, nummers 675C, 682B en 698B, wordt geviseerd en goedgekeurd.
De deputatie wordt gemachtigd om het Provinciebestuur in rechte te vertegenwoordigen voor de akte ruil van gronden, waarbij het Provinciebestuur een strook oude bedding van de waterloop 7.48 (3 026 m²) afstaat en tevens een strook nieuwe bedding van de waterloop 7.48 (6 645 m²) aanvaardt.
De oude bedding van de waterloop 7.48 wordt gedesaffecteerd. De gronden van de nieuwe bedding van de waterloop worden opgenomen in het openbaar domein van de waterloop 7.48 van 2e categorie.
De BV "Stokstorm", BV "Het Groene Huis" en BV "Tomato Masters" zullen een notaris aanstellen die de akte ruil opmaakt en verlijdt. Alle akte- en notariskosten zijn ten laste van de BV "Stokstorm", BV "Het Groene Huis" en BV "Tomato Masters" .
De ruil geschiedt kosteloos, dus zonder opleg van enige prijs vanwege het Provinciebestuur.
Een deel van de werking van het team mondiale solidariteit richt zich naar de Oost-Vlaamse lokale besturen. Het team ondersteunt deze steden en gemeenten al jaren in hun inzet rond lokaal mondiaal beleid op diverse wijze en op maat. Het huidig subsidiereglement voor de ondersteuning van het lokaal mondiaal beleid is daar een onderdeel van.
Via verschillende overlegmomenten en onze bevragingen hebben wij echter vastgesteld dat ons huidig subsidiereglement voor verschillende gemeenten te hoog gegrepen is of moeilijk uit te voeren valt. De focus ligt op kleinere en middelgrote gemeenten die willen inzetten op lokaal mondiaal beleid en die we graag meehelpen om op een hoger niveau te komen. Het subsidiereglement kan daarbij een dankbaar instrument zijn en daarom worden volgende aanpassingen voorgesteld:
Het vernieuwd reglement zou uit 2 delen bestaan:
1. Subsidie voor educatief en informatief aanbod ter ondersteuning van het lokaal mondiaal beleid
2. Subsidie voor projecten die het draagvlak voor lokaal mondiaal beleid versterken
Het eerste deel is nieuw en bestaat uit een ruim aanbod van kwalitatieve laagdrempelige activiteiten waarbij lokale besturen educatief en informatief aanbod kunnen aanbieden aan lokale organisaties.
Het tweede deel is identiek als het huidig reglement maar hiervoor werd, op vraag van diverse lokale organisaties en besturen, een tweede indiendatum voorzien om een mondiaal project aan te vragen.
Met de goedkeuring van dit vernieuwd reglement vervalt het oude dat werd goedgekeurd op de Provincieraad van 16 oktober 2019.
Artikel 42, §3 van het Provinciedecreet.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Reglement van 12 oktober 2005 met betrekking tot de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies.
Het Provincieraadsbesluit van 14 oktober 2010, zoals gewijzigd door de Provincieraadsbesluiten van 18 december 2013, 1 januari 2014 en 14 december 2016.
Bestuursakkoord 2019-2024 van de Provincie Oost-Vlaanderen
Het Provincieraadsbesluit van 16 oktober 2019 met goedkeuring van het subsidiereglement voor de ondersteuning van het lokaal mondiaal beleid
Akkoord met de opheffing van het subsidiereglement voor de ondersteuning van het lokaal mondiaal beleid zoals goedgekeurd door de Provincieraad van 16 oktober 2019.
Akkoord met de goedkeuring van het vernieuwd subsidiereglement voor de ondersteuning van het lokaal mondiaal beleid
Vraag MV 06 van Philippe De Coninck wordt aansluitend behandeld.
Tussenkomsten: geen
Gedeputeerde Gillis beantwoordt de vraag.
Het College van Burgemeester en Schepenen van Dendermonde heeft bij besluit van 17 juni 2019 de uitvoering van bedoelde werken toevertrouwd aan INTERGEM uit 9090 Melle, voor een bedrag van 36 527,96 EUR (btw inbegrepen).
Volgens artikel 6§1 van het provinciaal reglement, komen de werken in aanmerking voor een toelage van 100%. De aanleg van openbare verlichting komt in aanmerking voor 32 000 EUR/km vrijliggende fietsweg. De lengte van de fietsweg bedraagt 825 meter. Er kan dus een subsidie van 26 400 EUR inclusief BTW worden gegeven, de totale toelage kan berekend worden op 26 400 EUR.
De openbare verlichting werd reeds geplaatst.
Het ingediende dossier geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Deze subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan de Provincieraad omwille van het afwijken op het subsidiereglement waarin opgenomen is dat de verlichting nog niet geplaatst mag zijn op het moment van de aanvraag tot subsidie.
Artikel 42 en 43 van het provinciedecreet.
Artikel 57 §1 van het provinciedecreet.
Artikel 107, 2e en 3e lid van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Reglement van 12 oktober 2005 m.b.t. de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking inzake mobiliteitsbeleid en latere wijzigingen.
Het decreet basisbereikbaarheid van 3 april 2019 en de daaraan gekoppelde uitvoeringsbesluiten, vervangt het mobiliteitsdecreet van 20 maart 2009.
Reglement van 29 april 2020 (provincieraadszitting) met betrekking tot het toekennen van subsidies voor fietsvoorzieningen op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (Fietsfonds).
Het budget van 2021 geïntegreerd in het meerjarenplan 2020-2025 - Raming R002722; Actie A000826, ARK664010 : subsidiëren van fietspaden op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en subsidiëren van Openbare Verlichting en Kunstwerken op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.
Voor het terugvorderen van de toegekende subsidie bij het Vlaams Gewest zal budgetsleutel R003390; A000826 aangewend worden.
Een bedrag van zesentwintigduizend vierhonderd euro (26 400 EUR) wordt als subsidie toegekend aan INTERGEM voor het plaatsen van openbare verlichting langs fietssnelweg F44 te Dendermonde : Bosstraat - Hofstraat.
Dit bedrag wordt vastgelegd op het budget van 2021 geïntegreerd in het meerjarenplan 2020-2025 - Raming R002722; Actie A000826, ARK664010, onder bestelbonnummer 2110024077.
Dit bedrag zal gestort worden op het rekeningnummer BE54 0910 2228 7797, van INTERGEM ondernemingsnummer BE0220764971.
Na uitbetaling aan de gemeente zal de Provincie in totaal 13 200 EUR ontvangen van het Vlaams Gewest. De terugvorderingen worden gebundeld aangevraagd bij het Vlaams Gewest.
Hiervoor zal budgetsleutel R003390; A000826 gebruikt worden.
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft bij besluit van 17 juni 2019 de uitvoering van bedoelde werken toevertrouwd aan INTERGEM uit 9090 Melle voor een bedrag van 70 075,86 EUR (btw inbegrepen).
Volgens artikel 6§1 van het provinciaal reglement, komen de werken in aanmerking voor een toelage van 100%. De aanleg van openbare verlichting komt in aanmerking voor 32.000 EUR/km vrijliggende fietsweg. De lengte van de fietsweg bedraagt 2000 meter.
Er kan dus een maximale subsidie van 64 000 EUR inclusief BTW worden gegeven.
De offerte van INTERGEM bedraagt 70 075,86 EUR inclusief btw voor het plaatsen van 68 verlichtingspunten. Van deze offerte komen 57 armaturen en 45 verlichtingspalen in aanmerking voor subsidie.
Op basis van de offerte ingediend door INTERGEM komt een bedrag van 52 981,03 EUR inclusief BTW in aanmerking voor 100% subsidie.
De openbare verlichting werd reeds geplaatst.
Het ingediende dossier geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Deze subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan de Provincieraad omwille van het afwijken op het subsidiereglement waarin opgenomen is dat de verlichting nog niet geplaatst mag zijn op het moment van de aanvraag tot subsidie.
Artikel 42 en 43 van het provinciedecreet.
Artikel 57 §1 van het provinciedecreet.
Artikel 107, 2e en 3e lid van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Reglement van 12 oktober 2005 m.b.t. de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking inzake mobiliteitsbeleid en latere wijzigingen.
Het decreet basisbereikbaarheid van 3 april 2019 en de daaraan gekoppelde uitvoeringsbesluiten, vervangt het mobiliteitsdecreet van 20 maart 2009.
Reglement van 29 april 2020 (provincieraadszitting) met betrekking tot het toekennen van subsidies voor fietsvoorzieningen op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (Fietsfonds).
Het budget van 2021 geïntegreerd in het meerjarenplan 2020-2025 - Raming R002722; Actie A000826, ARK664010 : subsidiëren van fietspaden op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en subsidiëren van Openbare Verlichting en Kunstwerken op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.
Voor het terugvorderen van de toegekende subsidie bij het Vlaams Gewest zal budgetsleutel R003390; A000826 aangewend worden
Een bedrag van tweeënvijftigduizend negenhonderdeenentachtig euro en drie eurocent ( 52 981,03 EUR) wordt als subsidie toegekend aan INTERGEM voor het plaatsen van openbare verlichting langs fietssnelweg F44 te Dendermonde : Meerstraat - Oudegemsebaan.
Dit bedrag wordt vastgelegd op het budget van 2021 geïntegreerd in het meerjarenplan 2020-2025 - Raming R002722; Actie A000826, ARK664010, onder bestelbonnummer 2110026713 .
Dit bedrag zal gestort worden op het rekeningnummer BE54 0910 2228 7797, van INTERGEM ondernemingsnummer BE0220764971.
Na uitbetaling aan de gemeente zal de Provincie in totaal 26 490,52 EUR ontvangen van het Vlaams Gewest. De terugvorderingen worden gebundeld aangevraagd bij het Vlaams Gewest.
Hiervoor zal budgetsleutel R003390; A000826 gebruikt worden.
Het College van Burgemeester en Schepenen van Sint-Niklaas heeft bij besluit van 27 juli 2020 de uitvoering van bedoelde werken toevertrouwd aan aannemer Van Den Berghe nv uit Verrebroek, voor een bedrag van 846 889,03 EUR (exclusief btw).
Het College van Burgemeester en Schepenen van Temse heeft bij besluit van 17 augustus 2020 de uitvoering van bedoelde werken toevertrouwd aan aannemer Van Den Berghe nv uit Verrebroek, voor een bedrag van 731 141,70 EUR (exclusief btw).
Het totale bedrag van de offerte van de aannemer Van Berghe nv uit Verrebroek bedraagt 1.578.030,73 EUR, exclusief btw.
Volgens artikel 6§1 van het provinciaal reglement, komen de werken in aanmerking voor een toelage van 100%, de totale toelage kan berekend worden op 392 022,50 EUR voor het deel van de stad Sint-Niklaas en 378 799,09 EUR voor het deel van de gemeente Temse.
De werken zijn reeds grotendeels uitgevoerd.
De nodige stukken werden ons tijdig toegestuurd.
Het ingediende dossier geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Deze subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan de Provincieraad omwille van het afwijken op het subsidiereglement waarin opgenomen is dat de verlichting nog niet geplaatst mag zijn op het moment van de aanvraag tot subsidie.
Artikel 42 en 43 van het provinciedecreet.
Artikel 57 §1 van het provinciedecreet.
Artikel 107, 2e en 3e lid van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Reglement van 12 oktober 2005 m.b.t. de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking inzake mobiliteitsbeleid en latere wijzigingen.
Het decreet basisbereikbaarheid van 3 april 2019 en de daaraan gekoppelde uitvoeringsbesluiten, vervangt het mobiliteitsdecreet van 20 maart 2009.
Reglement van 29 april 2020 (provincieraadszitting) met betrekking tot het toekennen van subsidies voor fietsvoorzieningen op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (Fietsfonds).
Het budget van 2021 geïntegreerd in het meerjarenplan 2020-2025 - Raming R002722; Actie A000826, ARK664010 : subsidiëren van fietspaden op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en subsidiëren van Openbare Verlichting en Kunstwerken op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.
Voor het terugvorderen van de toegekende subsidie bij het Vlaams Gewest zal budgetsleutel R003390; A000826 aangewend worden.
Een bedrag van driehonderdtweeënnegentigduizend tweeëntwintig euro en vijftig eurocent (392 022,50 EUR) wordt als subsidie toegekend aan de stad Sint-Niklaas voor het aanleggen van het fietspad langs de Hoogkamerstraat - Houten Schoen.
Een bedrag van driehonderd achtenzeventigduizend zevenhonderdnegenennegentig euro en negen eurocent (378.799,09 EUR) wordt als subsidie toegekend aan de gemeente Temse voor het aanleggen van het fietspad langs de Hoogkamerstraat - Houten Schoen.
Dit bedrag wordt vastgelegd op het budget van 2021 geïntegreerd in het meerjarenplan 2020-2025 - Raming R002722; Actie A000826, ARK664010, onder de bestelbonnummers 2110026745 voor het deel Sint-Niklaas en bestelbonnummer 2110026744 voor het deel Temse.
Het bedrag van 392 022,50 EUR zal gestort worden op het rekeningnummer BE46 0910 0033 0536 van de stad Sint-Niklaas, Grote Markt 1, in twee schijven.
Het bedrag van 378 799,09 EUR zal gestort worden op het rekeningnummer BE51 0910 0033 3162 van de gemeente Temse, Frans Boelplein 1, in twee schijven.
Een eerste schijf (het voorschot t.b.v. 50%) bij het voorleggen van het bevel van aanvang van de werken en een duidelijke foto van het werfbord.
Een tweede schijf (het saldo van de subsidie) bij het voorleggen van de goedgekeurde eindafrekening.
Na uitbetaling aan de gemeente zal de Provincie in totaal 385 410,80 EUR ontvangen van het Vlaams Gewest. De terugvorderingen worden gebundeld aangevraagd bij het Vlaams Gewest.
Hiervoor zal budgetsleutel R003390; A000826 gebruikt worden.
Het College van Burgemeester en Schepenen heeft de uitvoering van bedoelde werken toevertrouwd aan INTERGEM uit 9090 Melle.
De openbare verlichting op vrijliggende fietspaden op het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk (BFF) komt in aanmerking voor 100% subsidie met een maximum van 32 000 EUR/km volgens artikel 6 §6 van het provinciaal reglement voor subsidie aan gemeentes voor de realisatie van fietsinfrastructuur op gemeentewegen (fietsfonds) . De totale toelage kan dus maximum 32 000 EUR X 1,300 km = 41 600 EUR (btw inclusief) bedragen. De offerte inclusief btw bedraagt 40 953,69 EUR (btw inclusief) en ligt onder de maximum toelage. Op basis van de plannen komen 43 van de 46 verlichtingspalen in aanmerking voor subsidie (gelegen op het BFF) waardoor de subsidie wordt berekend op 38 282,80 EUR incl. btw. De helft van de subsidie kan teruggevorderd worden via het fietsfonds.
Voor de aanleg van de fietssnelweg en het plaatsen van de openbare verlichting waren er grondverwervingen noodzakelijk. De nodige documenten die de grondverwervingen staven hebben voor vertraging gezorgd in de administratieve afhandeling van dit dossier. De werken voor het plaatsen van de openbare verlichting zijn reeds uitgevoerd.
Deze subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan de Provincieraad omwille van het afwijken op het subsidiereglement waarin opgenomen is dat de verlichting nog niet geplaatst mag zijn op het moment van de aanvraag tot subsidie.
Het ingediende dossier geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
Artikel 42 en 43 van het provinciedecreet.
Artikel 57 §1 van het provinciedecreet.
Artikel 107, 2e en 3e lid van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Reglement van 12 oktober 2005 m.b.t. de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking inzake mobiliteitsbeleid en latere wijzigingen.
Het decreet basisbereikbaarheid van 3 april 2019 en de daaraan gekoppelde uitvoeringsbesluiten, vervangt het mobiliteitsdecreet van 20 maart 2009.
Reglement van 29 april 2020 (provincieraadszitting) met betrekking tot het toekennen van subsidies voor fietsvoorzieningen op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (Fietsfonds)
Een bedrag van achtendertigduizend tweehonderdtweeëntachtig euro en tachtig eurocent (38 282,80 EUR) wordt als subsidie toegekend aan INTERGEM voor het plaatsen van openbare verlichting langs fietssnelweg F414 langsheen traject Keizersveld te Erpe-Mere.
Dit bedrag wordt vastgelegd op het budget van 2021 geïntegreerd in het meerjarenplan 2020-2025 - Raming R002722; Actie A000826, ARK664010 : subsidiëren van fietspaden op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en subsidiëren van Openbare Verlichting en Kunstwerken op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk onder bestelbonnummer : 2110022682.
De toelage wordt na het beëindigen van de werken mits voorlegging van het desbetreffende attest van uitvoering gestort op het rekeningnummer: BE54 0910 2228 7797 van INTERGEM.
Na uitbetaling van de subsidie aan de distributienetbeheerder zal de Provincie de helft van de toegekende subsidie (19 141,40 EUR) terugvorderen van het Vlaams Gewest.
De terugvorderingen worden gebundeld aangevraagd bij het Vlaams Gewest.
Hiervoor zal budgetsleutel R003390; A000826 gebruikt worden.
Gezien de selectie van de Kluizensesteenweg in het fietssnelwegenplan en de vraag van de Provincie om de studieopdracht wegenis uit te breiden, wordt gevraagd de extra ontwerpkost voor de fietssnelweg van 19 974,12 EUR (incl. btw) toe te kennen aan de Vlaamse Landmaatschappij. De kost voor de aanleg van de fietssnelweg wordt mee opgenomen in het uitvoeringsdossier wegenis ten laste van het Agentschap Wegen en Verkeer.
Gezien de Kluizensesteenweg deel uitmaakt van het bij Ministerieel Besluit vastgelegde fietssnelwegenplan kunnen studiekosten voor 50% teruggevorderd worden uit het Fietsfonds.
Artikel 42 en 43 van het provinciedecreet.
Artikel 57 §1 van het provinciedecreet.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking inzake mobiliteitsbeleid, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 15 december 2017.
Ministerieel Besluit van 15 maart 22018 tot aanwijzing van de fietssnelwegen.
Het budget van 2022 geïntegreerd in het meerjarenplan 2020-2025 - actieplan AP000103; Actie A000642 - Het bovenlokaal fietsnetwerk verder uitbouwen en versneld uitrollen - R005967 (ARK664010) investeringssubsidie aan de Vlaamse Landmaatschappij, onder voorbehoud goedkeuring aanpassing van de raming door de Provincieraad.
Voor het terugvorderen van de toegekende subsidie bij het Vlaams Gewest zal budgetsleutel R003390; A000826 aangewend worden.
Een bedrag van negentienduizend negenhonderd vierenzeventig euro en twaalf eurocent (19 974,12 EUR) zal worden vastgelegd op het budget van 2022 geïntegreerd in het meerjarenplan 2020-2025 - actieplan AP000103; Actie A000642 - Aanleggen van fietssnelwegen en fietspaden lange afstand (LAF), ARK664010 - R005967 investeringssubsidie Vlaamse Landmaatschappij.
Het bedrag van de studiekost fietssnelweg wordt uitbetaald aan de Vlaamse Landmaatschappij, Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 75, 9000 Gent (ondernemersnummer 02365066850) na uitvoering van de extra opdracht en bij het bezorgen van het bewijs van betaling.
50% van de studiekosten voor de aanleg van de fietssnelweg, het zij 9 987,06 euro zal worden teruggevorderd van het Vlaams Gewest. De terugvorderingen worden gebundeld aangevraagd bij het Vlaams Gewest.
De provincie Oost-Vlaanderen is al van bij de oprichting partner in de EGTS Linieland. De provincie is inhoudelijk vanuit verschillende beleidsfacetten betrokken bij de werking.
De deputatie ging in zitting van 12 november 2020 akkoord met een verhoging van de partnerbijdrage van 17.000 euro per jaar naar 20.000 euro per jaar (nanonummer 2004353).
Verordening (EG) nr. 1082/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2006 betreffende een Europese groepering voor territoriale samenwerking (EGTS);
Verordening (EU) nr. 1302/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1082/2006 betreffende een Europese groepering voor territoriale samenwerking (EGTS), wat de verduidelijking, vereenvoudiging en verbetering van de oprichting en werking van dergelijke groeperingen betreft;
Artikel 57§1 van het Provinciedecreet;
Besluit van de Vlaamse Regering van 18 januari 2008 houdende uitvoering van de Verordening (EG) Nr. 1082/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2006 betreffende een Europese groepering voor territoriale samenwerking (EGTS), zoals gewijzigd bij Besluit van 26 september 2008;
Besluit van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand van 15 juni 2011 tot machtiging van de provincie Oost-Vlaanderen, het intergemeentelijk samenwerkingsverband Interwaas en de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene gemachtigd om deel uit te maken van Linieland van Waas en Hulst Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking met beperkte aansprakelijkheid;
Provincieraadsbesluit van 18 mei 2011 houdende de bekrachtiging van de ontwerpovereenkomst- en statuten van de EGTS Linieland Waas en Hulst met beperkte aansprakelijkheid;
Beslissing van de algemene vergadering van de EGTS Linieland (Linieraad) van 17 november 2020 om de statuten van de EGTS aan te passen en het akkoord van de deputatie op 12 november 2020 hiervoor;
Beslissing van de Linieraad van 23 maart 2021 tot goedkeuring van de gewijzigde statuten;
Het verzoek van de EGTS Linieland van Waas en Hulst van 5 mei 2021 aan de provincie Oost-Vlaanderen om over te gaan tot de ondertekening van de gewijzigde statuten.
De provincieraad keurt de gewijzigde statuten van de EGTS Linieland van Waas en Hulst van 23 maart 2021 goed mits volgende opmerkingen:
Volgende verplichte vermeldingen ontbreken op basis van de EGTS-Verordening (EG) nr.1082/2006 (versie van 5 juli 2006):
De EGTS-Verordening (EG) nr.1082/2006 van 5 juli 2006 werd op 17 december 2013 gewijzigd door de Verordening (EU) nr. 1302/2013 tot wijziging van de EGTS-Verordening.
Het is aangewezen om deze nieuwe verplichte vermeldingen op te nemen omwille van 2 redenen;
Deze uitbreiding is een direct resultaat van de wijzigingen aan de EGTS-Vo die werden ingevoerd door de nieuwe Verordening.
In die context zou het gedeeltelijk toepassen van de nieuwe Verordening dan kunnen impliceren dat ook de overige bepalingen van de nieuwe Verordening bij het wijzigen van de statuten (verplicht) moeten worden opgenomen.
Volgende verplichte vermeldingen ontbreken op basis van de EGTS-Verordening (versie 17 december 2013):
2. Deskundigen
Het is aangewezen dat duidelijk wordt vermeld dat deskundigen en andere vertegenwoordigers van instellingen en organisaties geen stemrecht hebben op de Linieraad. Artikel 11, 3 kan in die zin worden aangepast.
3. Wijze en besluitvorming van de Linieraad
Het is aangewezen om in artikel 12, 1 te vermelden dat de stem van elk lid van de EGTS wordt uitgebracht door de vertegenwoordiger (of de volmachthouder).
Verder is het aangewezen dat er een volmachtenregeling wordt opgenomen in de statuten, zodat bij afwezigheid van de vertegenwoordiger en de plaatsvervangende vertegenwoordiger, de belangen van de Provincie (en de andere leden) kunnen worden behartigd.
Bij het ontbreken van een dergelijke regeling moet de interne administratieve procedure tot aanwijzing van een nieuwe plaatsvervangende vertegenwoordiger worden doorlopen.
4. Aansprakelijkheid
In artikel 16 wordt er niet bepaald wie “de bestuurders” zijn. Het is aangewezen om dit begrip te vervangen met “de vertegenwoordigers van de leden en de directeur”.
Verder wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de aansprakelijkheid van de bestaande leden en de toetredende leden. Teneinde nieuwe leden te vrijwaren van reeds bestaande aansprakelijkheden is het aangeraden om aparte bepalingen op te stellen voor de bestaande leden en ‘nieuwe’ leden.
5. Duur
In artikel 24, 1 wordt bepaald dat de EGTS wordt opgericht voor de duur van 18 jaar.
Teneinde misverstanden te vermijden is het aangeraden om de startdatum te verduidelijken door het artikel aan te vullen als volgt “, vanaf het moment van de oprichting.”.
Er kan namelijk worden geargumenteerd dat de termijn start vanaf het moment van de statutenwijzing gezien de uitbreiding/verandering van het doel van de EGTS, dat gebaseerd is op de gewijzigde EGTS-Verordening.
Er wordt in de verslagen en de preambule ook verwezen naar de “EGTS 2.0” en de “nieuwe statuten”, wat verder aanleiding kan geven tot onduidelijkheid.
6. Toetreding en uittreding
In artikel 25, 1 wordt vermeld “De overheid die wenst toe te treden…”.
Het is aangewezen om de term “overheid” te vervangen met “kandidaat-lid”, nu dit een onnodige beperking oplegt voor mogelijke toekomstige leden.
Volgens de EGTS-Verordening staat de deelname ook open voor “publiekrechtelijke instellingen” en “verenigingen van instellingen” en worden de categorieën van kandidaat-leden nog verder uitgebreid met de gewijzigde EGTS-Verordening.
7. Eenvormige terminologie
Het is aangewezen om in de statuten dezelfde termen de gebruiken op een constante wijze, en bij voorkeur deze termen die worden bepaald in de EGTS-Verordening.
Er worden in de statuten meerdere termen gebruikt voor eenzelfde begrip en er wordt bijgevolg aangeraden om:
Deze opmerkingen worden bij de eerstvolgende statutenwijziging verder onderzocht en meegenomen en dit uiterlijk binnen een termijn van één jaar na de eerstvolgende Linieraad.
tussenkomst: Olaf Evrard
Gedeputeerde An Vervliet geeft antwoord.
Raadslid Filip Liebaut geeft een aanvullend antwoord op de tussenkomst.
Dit vooronderzoek zal kijken naar verschillende vormen binnen intergenerationeel wonen. Doordat Tuinwijk op drie verschillende sites intergenerationeel wonen zal realiseren, kunnen meerdere woonvormen voor intergenerationeel wonen onderzocht worden. Ook dit levert een meerwaarde op ten opzichte van het vooronderzoek dat anders plaats zou vinden op de site Apostelhuizen waar slechts één vorm van intergenerationeel wonen onderzocht zou worden.
Het vooronderzoek zou op zijn vroegst in november kunnen starten. Dit heeft te maken met het moment waarop de Provincieraad een beslissing neemt over de wijziging alsook de periode waarin offertes worden ontvangen voor de opdracht, een onderzoeksbureau wordt geselecteerd en de nodige startoverleggen die voorafgaand aan het feitelijke onderzoek plaatsvinden. Het is daardoor niet haalbaar om het project vóór 31 december 2021 af te ronden. Voor een kwalitatief onderzoek wordt gerekend op een looptijd van maximaal 6 maanden. Hierom stelt de dienst voor om de projectperiode te verlengen tot 30 april 2022.
Artikel 57§1 van het provinciedecreet.
Wet van 14 november 1983, artikel 3 en 7, 1°lid, betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige subsidies.
Reglement van 12 oktober 2005 met betrekking tot de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies.
Het provinciaal meerjarenplan 2020 – 2025
Budget 2020; binnen de subsidies 0629 - Overig woonbeleid, Actieplan AP000090 “ Als kennis- en expertisecentrum optreden ten behoeve van lokale actoren inzake ruimtelijk beleid en woonbeleid”, Actie A000813 “Veranderen van woongedrag bij burgers en besturen door tools en procesbegeleiding aan te bieden en een impulsbeleid te voeren”.
Budgetcode : 2020/649601/03/0629/00 : Projectsubsidies – Projectsubsidies voor initiëren van veranderingsprocessen met betrekking tot het woongedrag van burgers en besturen staat een bedrag van 30 000 EUR ingeschreven. Dit bedrag is gereserveerd onder het bestelbonnummer 201035669.
Verwijst naar dossier 2004122.
Tuinwijk CVBA-SO bezit de site "Apostelhuizen" niet meer waardoor het niet relevant is om op deze site een studie uit te voeren. Echter zal Tuinwijk CVBA-SO op drie andere sites de voor "Apostelhuizen" geplande intergenerationele woningen realiseren waardoor een studie hieromtrent nog altijd van belang blijft. Doordat de studie over drie sites gaat en nu meer stakeholders betrokken worden bij het proces, zal de verkregen informatie nuttiger zijn voor disseminatie dan deze die verkregen zou worden uit de studie voor de site "Apostelhuizen".
In artikel 1, §1 worden de woorden: op het budget “van de site “Apostelhuizen” te Lokeren” vervangen door “voor innovatieve vormen van intergenerationeel wonen”, waarna §1 leest als volgt:
In artikel 2 worden de woorden “31 december 2021” vervangen door “30 april 2022.”, waarna artikel 2 leest als volgt: “De projectperiode loopt van 1 december 2020 tot en met 30 april 2022.”
Tussenkomsten: Greet De Troyer, Bart Blommaert
Gedeputeerde An Vervliet antwoordt.
Drie Intergemeentelijke samenwerkingsverbanden hebben een aanvraag tot subsidie ingediend.
De ene subsidie werd aangevraagd door IGS Wonen Woonwijzer Waasland en IGS Wonen Woonplus samen en dient voor de bekendmaking, aankoop en plaatsing van woonmeters bij kwetsbare doelgroepen.
De andere subsidie werd aangevraagd door IGS Wonen Zuid Oost-Vlaanderen en dient voor de plaatsing van rookmelders bij kwetsbare doelgroepen. Voor de aankoop van de rookmelders en de coördinatie van het project zet de IGS Wonen Zuid Oost-Vlaanderen eigen middelen in.
Beide aanvragen zijn een meerwaarde voor de huidige werking.
§1. Het provinciebestuur kent op het budget 2021 een subsidiebedrag van 17 325,00 EUR toe aan IGS Wonen Woonwijzer Waasland voor het plaatsen van woonmeters bij kwetsbare doelgroepen.
§2. Specifieke voorwaarden voor de subsidie:
§3. De subsidie kan niet gebruikt worden voor personeelskosten van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
De ontvangen subsidie moet besteed worden aan datgene waarvoor ze is toegekend.
§1. Het provinciebestuur kent op het budget 2021 een subsidiebedrag van 4.675,00 EUR toe aan IGS Wonen Woonplus voor het plaatsen van woonmeters bij kwetsbare doelgroepen.
§2. Specifieke voorwaarden voor de subsidie:
§3. De subsidie kan niet gebruikt worden voor personeelskosten van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
De ontvangen subsidie moet besteed worden aan datgene waarvoor ze is toegekend.
§1. Het provinciebestuur kent op het budget 2021 een subsidiebedrag van 8 000,00 EUR toe aan IGS Wonen Zuid Oost-Vlaanderen voor het plaatsen van rookmelders bij kwetsbare doelgroepen.
§2. Specifieke voorwaarden voor de subsidie:
§3. De subsidie kan niet gebruikt worden voor personeelskosten van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
De ontvangen subsidie moet besteed worden aan datgene waarvoor ze is toegekend.
De projectperiode loopt van 1 november 2021 tot en met 31 december 2022.
§1. De middelen toegekend aan IGS Woonwijzer Waasland, IGS Woonplus en aan IGS Wonen Zuid Oost-Vlaanderen dienen verantwoord te worden, conform het reglement van 12 oktober 2005. Het gaat om een gedetailleerd activiteitenverslag en een financieel verslag met de nodige verantwoordingsstukken specifiek voor de provinciale subsidie en algemeen voor het volledige project.
Het activiteitenverslag is de inhoudelijke rapportering met evaluatie en met voldoende gedetailleerde gegevens.
§2. De uiterlijke datum voor de bewijslevering is 15 februari 2023.
§3. De Provincie Oost-Vlaanderen heeft het recht om de aanwending van de subsidies te controleren op basis van het reglement van 12 oktober 2005. Als het blijkt dat deze toegekende subsidies niet op de juiste manier werden gebruikt of het project stopgezet is tijdens de subsidieperiode, dan kan dit reden zijn tot gehele of gedeeltelijke terugvordering.
Bij misbruik van subsidies kan dit aanleiding geven tot volledige uitsluiting van elke toekomstige subsidie
§1. In alle communicatie wordt de samenwerking met het provinciebestuur vermeld en wordt het provinciale logo gebruikt.
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
Het resultaat van de jaarrekening 2020 is in overeenstemming met het saldo van de zichtrekening op 31 december 2020.
In 2020 bedroeg de provinciale exploitatietoelage 46.100,00 EUR.
Rekening houdend met het exploitatieoverschot 2019 en de in 2020 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2020 af met een overschot in de exploitatie van 6.782,77 EUR.
Exploitatieresultaat 2020 | -50.093,61 € |
Overboeking naar investeringen | 0,00 € |
Overschot jaar 2019 | 10.776,38 € |
Exploitatietoelage 2020 | 46.100,00 € |
Overschot exploitatie | 6.782,77 € |
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat het comité het exploitatiebudget strikt heeft opgevolgd.
Als gevolg van de coronamaatregelen zijn er geen ontvangsten uit omhalingen.
In rubriek 21 ‘Gebouw(en) van de eredienst’ - MAR 2109 'andere uitgaven' zijn de aankopen van verf en de vrijwilligersvergoedingen voor de schilderwerken in de moskee en het bureel van het comité opgenomen.
In het jaar 2020 zijn er geen investeringen geweest:
- de investering in nieuwe tapijten t.b.v. 15.000,00 EUR en de daartoe voorziene provinciale investeringstoelage werd naar 2021 verschoven;
- de investering voor schilderwerken in het gebouw van de eredienst t.b.v. 15.000,00 EUR en de daartoe voorziene provinciale investeringstoelage werd geschrapt, aangezien er beslist werd enkel verf te kopen en te schilderen met vrijwilligers.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2020.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2020 van de Islamitische gemeenschap Hicret Camii, met zetel te Hazewindstraat 47, 9100 Sint-Niklaas, vastgesteld in de vergadering van het comité van deze gemeenschap op 10 juli 2021 en ingediend bij de Provincie op 24 augustus 2021.De provincieraad adviseert de jaarrekening 2020 van de Islamitische gemeenschap Hicret Camii, met zetel te Hazewindstraat 47, 9100 Sint-Niklaas, gunstig.
Een afschrift van dit besluit zal naar de gouverneur worden verzonden.
Tussenkomst: Bart Blommaert
gedeputeerde Kurt Moens geeft antwoord.
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
Het resultaat van de jaarrekening 2020 is in overeenstemming met het saldo van de zichtrekening op 31 december 2020.
In 2020 bedroeg de provinciale exploitatietoelage 26.500,00 EUR.
Rekening houdend met het exploitatieoverschot 2019 en de in 2020 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2020 af met een overschot in de exploitatie van 7,08 EUR.Exploitatieresultaat 2020 | -26.500,65 € |
Overboeking naar investeringen | 0,00 € |
Overschot jaar 2019 | 7,73 € |
Exploitatietoelage 2020 | 26.500,00 € |
Overschot exploitatie | 7,08 € |
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat het comité het exploitatiebudget strikt heeft opgevolgd.
Als gevolg van de coronamaatregelen zijn de ontvangsten uit omhalingen lager dan verwacht.
De stijging in de uitgaven voor nutsvoorzieningen wordt verklaard doordat het comité een te hoog bedrag aan voorschotten heeft betaald. Een terugbetaling werd in 2021 ontvangen en zal in de jaarrekening 2021 als exploitatieontvangst worden opgenomen.
In het jaar 2020 zijn er geen investeringen geweest.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2020.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2020 van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii, met zetel te F. Ferrerlaan 214A, 9000 Gent, vastgesteld in de vergadering van het comité van deze gemeenschap op 22 augustus 2021 en ingediend bij de Provincie op 2 september 2021.De provincieraad adviseert de jaarrekening 2020 van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii, met zetel te F. Ferrerlaan 214A, 9000 Gent, gunstig.
Een afschrift van dit besluit zal naar de gouverneur worden verzonden.
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
Het resultaat van de jaarrekening 2020 is in overeenstemming met het saldo van de zichtrekening op 31 december 2020.
In 2020 bedroeg de provinciale exploitatietoelage 35.400,00 EUR.
Rekening houdend met het exploitatieoverschot 2019 en de in 2020 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2020 af met een overschot in de exploitatie van 600,11 EUR.Exploitatieresultaat 2020 | -35.373,34 € |
Overboeking naar investeringen | 0,00 € |
Overschot jaar 2019 | 573,45 € |
Exploitatietoelage 2020 | 35.400,00 € |
Overschot exploitatie | 600,11 € |
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat het comité het exploitatiebudget strikt heeft opgevolgd.
Als gevolg van de coronamaatregelen zijn er geen ontvangsten uit omhalingen.
In rubriek 11 ‘Gebouw(en) van de eredienst’ - MAR 119 ‘andere ontvangsten’ is de tussenkomst van de vzw in de gemeenschappelijke uitgaven opgenomen. Dit bedrag is tegenover voorgaande jaren aanzienlijk hoger omdat in 2020 zowel de tussenkomst voor 2019 als een voorschot voor 2020 werd ontvangen.
In het jaar 2020 zijn er geen investeringen geweest.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2020.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2020 van de Islamitische gemeenschap Kevser Moskee, met zetel te Binnenstraat 7, 9300 Aalst, vastgesteld in de vergadering van het comité van deze gemeenschap op 25 juni 2021 en ingediend bij de Provincie op 26 augustus 2021.De provincieraad adviseert de jaarrekening 2020 van de Islamitische gemeenschap Kevser Moskee, met zetel te Binnenstraat 7, 9300 Aalst, gunstig.
Een afschrift van dit besluit zal naar de gouverneur worden verzonden.
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
Het resultaat van de jaarrekening 2020 is in overeenstemming met het saldo van de zichtrekening op 31 december 2020.
In 2020 bedroeg de provinciale exploitatietoelage 39.200,00 EUR.
Rekening houdend met het exploitatieoverschot 2019 en de in 2020 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2020 af met een overschot in de exploitatie van 4.896,98 EUR.Exploitatieresultaat 2020 | -37.334,51 € |
Overboeking naar investeringen | -7.650,49 € |
Overschot jaar 2019 | 10.681,98 € |
Exploitatietoelage 2020 | 39.200,00 € |
Overschot exploitatie | 4.896,98 € |
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat het comité het exploitatiebudget strikt heeft opgevolgd.
Als gevolg van de coronamaatregelen zijn de ontvangsten uit omhalingen beperkt.
In rubriek 11 ‘Gebouw(en) van de eredienst’ - MAR 119 ‘andere ontvangsten’ is de tussenkomst van de vzw in de gemeenschappelijke uitgaven opgenomen.
In het jaar 2020 zijn er geen investeringen geweest, met uitzondering van de aankoop van tapijten voor de gebedsruimte van de vrouwen, waarvoor tevens een provinciale investeringstoelage was voorzien.
Deze investering werd betaald met een overschot aan exploitatiemiddelen, wat de overboeking uit exploitatie (7.650,49 EUR) verklaart. Hierdoor diende de Provincie geen investeringstoelage uit te betalen en sluit het investeringsluik in evenwicht af.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2020.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2020 van de Islamitische gemeenschap Yavuz Sultan Selim, met zetel te Langestraat 204, 9050 Ledeberg, vastgesteld in de vergadering van het comité van deze gemeenschap op 23 augustus 2021 en ingediend bij de Provincie op 27 augustus 2021.De provincieraad adviseert de jaarrekening 2020 van de Islamitische gemeenschap Yavuz Sultan Selim, met zetel te Langestraat 204, 9050 Ledeberg, gunstig.
Een afschrift van dit besluit zal naar de gouverneur worden verzonden.
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
Het resultaat van de jaarrekening 2020 is in overeenstemming met het saldo van de zichtrekening op 31 december 2020.
In 2020 bedroeg de provinciale exploitatietoelage 32.600,00 EUR.
Rekening houdend met het exploitatieoverschot 2019 en de in 2020 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2020 af met een overschot in de exploitatie van 17.934,27 EUR.Exploitatieresultaat 2020 | -37.013,49 € |
Overboeking naar investeringen | 0,00 € |
Overschot jaar 2019 | 22.347,76 € |
Exploitatietoelage 2020 | 32.600,00 € |
Overschot exploitatie | 17.934,27 € |
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat de kerkfabriekraad het exploitatiebudget strikt heeft opgevolgd.
Als gevolg van de coronamaatregelen zijn de ontvangsten uit geldinzameling en kaarsenverkoop lager dan verwacht.
In het jaar 2020 zijn er geen investeringen geweest.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2020.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2020 van de Orthodoxe kerkfabriek Heilige Apostel Andreas, met zetel te Sophie van Akenstraat 56, 9000 Gent, vastgesteld in de vergadering van de kerkfabriekraad van deze gemeenschap op 27 juni 2021 en ingediend bij de Provincie op 25 augustus 2021.De provincieraad adviseert de jaarrekening 2020 van de Orthodoxe kerkfabriek Heilige Apostel Andreas, met zetel te Sophie van Akenstraat 56, 9000 Gent, gunstig.
Een afschrift van dit besluit zal naar de gouverneur worden verzonden.
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
In 2020 bedroeg de totale provinciale toelage 1.676.000 EUR waarvan:
- exploitatietoelage: 176.000 EUR;
- investeringstoelage: 1.500.000 EUR.
Rekening houdend met deze provinciale toelagen en de ontvangsten uit financiering, sluit de jaarrekening 2020 af met een globaal overschot van 294.698,26 EUR, bestaande uit:
- een exploitatieoverschot van 94.891,86 EUR;
- een investeringsoverschot van 199.806,40 EUR.
Dit overschot is in overeenstemming met het saldo van de onderliggende werkingsrekeningen (zicht- en spaarrekeningen) op 31 december 2020.
Ook de eindtoestand van de patrimoniumrekeningen sluit aan met het saldo van de onderliggende zicht- en spaarrekeningen.
Door de kathedrale kerkraad werd tevens een uitgebreide toelichtende nota toegevoegd.
Exploitatie
Rekening houdend met het exploitatieoverschot 2019, de ontvangsten uit financiering en de in 2020 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2020 af met een overschot in de exploitatie van 94.891,86 EUR.Exploitatieresultaat 2020 | -286.304,87 € |
Financiering | 164.166,67 € |
Overschot jaar 2019 | 41.030,06 € |
Exploitatietoelage 2020 | 176.000,00 € |
Overschot exploitatie | 94.891,86 € |
Het bedrag van 164.166,67 EUR in de rubriek ‘Financiering’ betreft een renteloze lening ontvangen van het Bisdom Gent ter financiering van de waarborgpremie die de kathedrale kerkfabriek diende te betalen aan de Vlaamse overheid voor het verlenen van een 100% gewestwaarborg op het investeringskrediet afgesloten bij BNP Paribas Fortis.
Uit de ingediende jaarrekening en toelichtende nota blijkt dat de kathedrale kerkraad het exploitatiebudget strikt heeft opgevolgd. De uitgaven zijn iets lager dan voorzien.
Investeringen
Rekening houdend met het investeringsoverschot 2019, de ontvangsten uit financiering en de in 2020 ontvangen investeringstoelage sluit het jaar 2020 af met een overschot in de investeringen van 199.806,40 EUR.Investeringsresultaat 2020 | -15.656.259,65 € |
Financiering | 15.550.000,00 € |
Overschot jaar 2019 | 306.066,05 € |
Overschot investeringen | 199.806,40 € |
Dit overschot heeft betrekking op verschillende projecten waarvan de ontvangsten (erfgoedpremie, provinciale toelage, giften, …) niet altijd in hetzelfde jaar vallen als de gedane uitgaven.
Uit de ingediende stukken blijkt dat volgende projecten een overschot vertonen:
- nieuw bezoekerscentrum en restauratie kranskapellen: 190.344,41 EUR;
- werken torens kruisbeuk noord: 9.461,99 EUR.
Dit overschot zal in de komende jaren worden verrekend wanneer de uitgaven verwacht worden. Over de jaren heen zullen de projecten in evenwicht afsluiten.
De investeringsuitgaven hebben in hoofdzaak betrekking op het project ‘nieuw bezoekerscentrum en restauratie van de kranskapellen’, waarvoor in 2020 een provinciale investeringstoelage van 1.500.000 EUR werd uitbetaald.
Omdat de ontvangsten uit subsidies, sponsoring en giften onvoldoende zijn om dit project te financieren, was de kathedrale kerkfabriek genoodzaakt om een investeringskrediet van 25.000.000 EUR af te sluiten, waarvan in 2020 reeds 15.550.000 EUR werd opgenomen. Dit krediet werd afgesloten bij BNP Paribas Fortis en de terugbetaling ervan is voor 100% gewaarborgd door de Vlaamse overheid.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2020.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2020 van de Kathedrale kerkfabriek Sint-Baafs, met zetel te Hoofdkerkstraat 1, 9000 Gent, vastgesteld in de vergadering van de kathedrale kerkraad op 25 augustus 2021 en ingediend bij de Provincie op 27 augustus 2021.De provincieraad adviseert de jaarrekening 2020 van de Kathedrale kerkfabriek Sint-Baafs, met zetel te Hoofdkerkstraat 1, 9000 Gent, gunstig.
Een afschrift van dit besluit zal naar de gouverneur worden verzonden.
De stem van raadslid Filip Van Laecke is technisch niet geregistreerd in het notuleringspakket (Notula) en daarom als blanco in het stemresultaat aangeduid.
De leveringen hebben betrekking op de CPV-codes:
- 30200000-1 (computeruitrusting en -benodigdheden);
- 30230000 (computerapparatuur).
De raamovereenkomst omvat het aankopen van klein ICT-materiaal, zoals onder meer: beeldschermen, toetsenborden, muizen, opslag, kabels, etc., aangevuld met smartphones en toebehoren. Dit om de noden van de bestellers af te dekken, met als doel de best mogelijke prijs, toegang tot een webshop, alsook de best mogelijke leveringstermijn te verkrijgen. Om te garanderen dat het aanbod in de webshop op elk ogenblik voldoende ruim en up-to-date is, moet Bechtle vanuit zijn expertise er voor zorgen dat het op elk ogenblik beroep kan doen op meerdere fabrikanten en distributeurs waaronder de marktleiders.
De opdracht bestaat enerzijds uit een inventaris (kernassortiment) en anderzijds uit een catalogus (aanvullend aanbod).
Provincie Oost-Vlaanderen kan de aangeboden diensten en producten aan dezelfde raamcontractvoorwaarden krijgen als het Agentschap Facilitair Bedrijf. In dat geval worden de contracten rechtstreeks tussen de dienstverlener en de desbetreffende overheid afgesloten, zonder tussenkomst van het Agentschap Facilitair Bedrijf. Het Agentschap Facilitair Bedrijf draagt geen enkele aansprakelijkheid en is op geen enkele manier betrokken partij bij het afsluiten van deze contracten.
De dienstverlener heeft geen exclusief recht op het leveren van bovenstaande diensten.
Het Agentschap Facilitair Bedrijf keurde de procedure en het bestek goed. U vindt het bestek terug in bijlage 01. Er werd geopteerd voor een openbare procedure. De opdracht bestaat uit één enkel perceel.
De gunningscriteria zijn voor de diverse onderdelen:
Nr. | Beschrijving | Gewicht |
1 | Prijs kernassortiment | 50 |
2 | Dienstverlening | 45 |
2.1 | Benchmarkingmethode en transparantie | 10 |
2.2 | Functionaliteiten van de webshop | 15 |
2.3 | Dienst na verkoop | 20 |
3 | Aanvullend aanbod | 5 |
Totaal gewicht gunningscriteria | 100 |
Er werd een raamovereenkomst met 1 opdrachtnemer gegund, nl. Bechtle Group BE Public nv, Knooppunt 6, 3910 Pelt. De gunningsbeslissing vindt u terug in bijlage 02. De raamovereenkomst gaat in op 23 november 2020.
Details vindt u terug in bijlage 03.
Volgens het provinciedecreet komt het de provincieraad toe te beslissen over de wijze van gunning, aangezien de geraamde waarde van de bestellingen door ons bestuur via deze aankoopcentrale de grensbedragen voor het dagelijks bestuur overstijgt en deze opdracht niet nominatief in het budget is opgenomen.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 42 en 43 §2, 11°.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten inzonderheid op de artikelen 2, 6° en artikel 43, § 1, tweede lid en artikel 47.
Het koninklijk besluit van 15 juli 2011 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
De Provincieraad beslist een beroep te doen op het Agentschap Facilitair Bedrijf als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 4°van Wet van 15 juni 2006, dat een aankoopcentrale omschrijft als "een aanbestedende overheid (…) die (…) overheidsopdrachten of raamovereenkomsten plaatst met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden (…)"; en artikel 15, dat luidt als volgt: "Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentrale als bedoeld in artikel 2, 4°, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren."
De Provincie treedt toe tot de raamovereenkomst die het Agentschap Facilitair Bedrijf in uitvoering hiervan heeft afgesloten met Bechtle Group BE Public nv, Knooppunt 6, 3910 Pelt.
De Provincie zal haar bestellingen in uitvoering van deze raamovereenkomst rechtstreeks plaatsen bij Bechtle Group BE Public nv, Knooppunt 6, 3910 Pelt.
De duurtijd bedraagt maximaal 48 maanden en start op 23 november 2020.
De Provincieraad machtigt de Deputatie tot de uitvoering van deze beslissingen en tot het stellen van de nodige rechtshandelingen in dit verband. De concrete bestellingen zullen afgehandeld worden door de deputatie, ook als deze bedragen de limieten van het dagelijks bestuur overschrijden.
Greet De Troyer licht haar vraag toe.
Tussenkomst: Bart Vermaercke
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
economie en middenstand
Context de tips van de Vlaamse overheid:
Concrete vraag:
Hoe pakt de provincie dit aan? Ik zie dat nogal veel met raamcontracten en aansluiten bij andere overheden wordt gewerkt…Wordt gevolg gegeven aan deze tips, kan de opdeling in kleine deelopdrachten zonder juridische problemen, zijn er aanpassingen gebeurd aan de beoordelingscriteria en de vraag naar referenties bij het uitschrijven van onze overheidsopdrachten? Andere?
Greet De Troyer licht haar vraag toe.
Tussenkomsten: geen
Gedeputeerde Leentje Grillaert beantwoordt de vraag.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
landbouw en platteland, proefcentra, Europese samenwerking en duurzaamheid naar klimaatneutraalheid toe
Concrete vraag:
Greet De Troyer licht haar vraag toe.
Tussenkomst: Bruno Matthys
Gedeputeerde Leentje Grillaert beantwoordt de vraag.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
beleidsbeslissing om de bosoppervlakte te doen toenemen en de beslissingen in het kader van een omgevingsvergunning inzake ontbossing en boscompensatie
Concrete vraag:
Hans Mestdagh licht zijn vraag toe.
Tussenkomsten: Greet De Troyer, Kenneth Taylor
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Blijvende zorg voor eigen leerlingen Bijzonder Provinciaal Onderwijs
Concrete vraag:
Naar aanleiding van de onaanvaardbare en schrijnende beelden van het leerlingenvervoer buitengewoon onderwijs – met soms vervoerstijden van 4 uur of meer voor één rit - keurde de raad op 1 september unaniem de motie goed om een schrijven te richten aan Vlaams minister Lydia Peeters
De provincieraad vroeg de minister – desgevallend in overleg met haar collega bevoegd voor onderwijs Ben Weyts - bij hoogdringendheid te onderhandelen met De Lijn om voor deze kinderen een aanvaardbare schoolreistijd te bedingen. Voor alle duidelijkheid het Kinderrechtencommissariaat adviseert zo’n aanvaardbare schoolreistijd maximaal één uur per rit of in totaal twee uur per dag op de bus.
Sindsdien heeft de Vlaamse minister Lydia Peeters 1,8 miljoen euro vrijgemaakt om de meest dringende problemen met het leerlingenvervoer voor het buitengewoon onderwijs aan te pakken. Daarnaast komen er 32 extra ritten, waarvan 14 ritten in Oost-Vlaanderen.
De respons was zeker snel en positief, maar ressorteren de genomen maatregelen ook snel enig effect? Vandaar enkele opvolgvraagjes:
Carola De Brandt licht haar vraag toe.
Tussenkomsten: geen
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide): deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Het lerarentekort in het provinciaal onderwijs is niet nieuw. De laatste tijd kampt men hiermee in verschillende scholen.
Taalgebruik in school.
Concrete vraag:
In Richtpunt Campus Ninove krijgen de leerlingen van het 5de en 6de jaar van de richting Electrische Installatietechnieken samen gelijktijdig praktijkles van dezelfde leerkracht.
Aangezien de leerlingen van het 6de jaar, in hun eindjaar zitten, hebben deze toch specifieke behoeften. Zij dienen ook nog een eindwerk te maken.
Het kan niet zijn dat 1 praktijkleraar 2 klassen tegelijk moet begeleiden. Het moet zeer belastend zijn om als leerkracht 2 klassen gelijktijdig onderricht te geven.
Is er echt zo’n lerarentekort?
Kan hier voor een mogelijke oplossing gezorgd worden?
Tijdens een vervanging (studie) was er een leerkracht aanwezig. Deze leerkracht gaf aan de leerlingen instructies in het frans.
Kan dan dit , gezien de taalwetgeving, in een Vlaamse school?
Werd reeds behandeld aansluitend op agendapunt 4.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De provincie legt fietssnelwegen aan.
Concrete vraag:
De lichtvervuiling van witte ledverlichting is een feit, nadelig voor fauna en flora.
Heeft de deputatie bij de aanleg van lange afstandsfietspaden rekening gehouden met dit lichtvervuilend effect en bijvoorbeeld gelige verlichting gebruikt? Zo niet, wordt er vervanging gepland, tegen welke kostprijs en binnen welke tijdspanne?
Martine Verhoeve licht haar vraag toe.
Tussenkomsten: geen
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciaal onderwijs
Concrete vraag:
Worden in het provinciaal onderwijs projecten overwogen of uitgevoerd waarbij voor de STEM-studierichtingen iemand uit het bedrijfsleven eens een dag komt lesgeven uit de praktijk, inclusief kennismaking met het bedrijf van waaruit die inbreng komt zodat leerlingen kennis maken met de realiteit van het bedrijfsleven waarin ze later terecht zullen komen?
Vera De Merlier licht haar vraag toe.
Tussenkomst: Elisabet Dooms
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciaal onderwijs met “kwalitatieve” nieuwe leerkrachten.
Concrete vraag:
Kristof Windels licht zijn vraag toe.
Tussenkomsten: geen
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag.
Gouverneur Carina Van Cauter geeft bijkomende uitleg over het verder openstellen van vaccinatiecentra voor de boostervaccins voor 65+.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Vaccinatiecentrum in het provinciaal domein Puyenbroeck
Concrete vraag:
Welke voorbereidende maatregelen neemt de deputatie nu reeds voor deze verlengde ter beschikking stelling van provinciale accommodatie t.a.v. “reguliere” potentiële gebruikers, evt. zelfs reeds vastgelegde reservaties? Is daar rekening mee gehouden? Zijn er alternatieven voorhanden, welke?
Hoe ver staat het overleg daaromtrent gelet op de vrij recente beslissing, werd over die beslissing op voorhand gecommuniceerd?
Blijft die ter beschikking stelling aan dezelfde – financiële – voorwaarden gebonden?
Christian Bauwens licht zijn vraag toe.
Tussenkomsten: geen
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciaal ergoed
Concrete vraag:
Er gaan op 8,9,10 oktober as. archeologiedagen door in alle provincies.
Heelwat provincies richten in samenwerking met andere actoren uit de sector activiteiten in op vrijdag 8 oktober voor de kinderen van de lagere school.
Blijkbaar schiet onze provincie hier tekort. Waarom werden er i.s.m. cultuur.be geen activiteiten voor de basisscholen in het vooruitzicht gesteld?
Kenneth Taylor licht zijn vraag toe.
Tussenkomsten: Greet De Troyer, Martine Verhoeve, Bart Blommaert
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Profilering provinciebestuur: netwerking en gastvrijheid
Concrete vraag:
Hoe profileert de deputatie zich naar de partners waarmee samengewerkt wordt in het organiseren van of participeren aan manifestaties die Oost-Vlaanderen kenmerken, cf. de opening van het Festival van Vlaanderen? Waarom steunt de provincie dit Festival – wat een belangrijk netwerkmoment is – niet meer? Zeker na een jaar dat de culturele sector in zijn hart geraakt heeft?
Hans Mestdagh licht zijn vraag toe.
Tussenkomsten: geen
Gedeputeerden An Vervliet en Riet Gillis beantwoorden de vraag.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Uitvoering van bestuursakkoord: planprocessen voeren voor (nieuwe) boscomplexen in Oost-Vlaanderen
Concrete vraag:
Als je de voorbije maanden de pers las, zou je het niet zeggen, maar toch behoort het grondgebruik bos tot de best beschermde vormen van grondgebruik in Vlaanderen. Voor geen enkel andere vorm van grondgebruik bestaat er zo'n decretaal uitgebreid onderbouwde compensatie.
Ik spreek hier bewust van “grondgebruik” en niet over “bestemming” als bos. Voor de doorsnee-Belg is dit technisch onderscheid vaak moeilijk. Het stelt de (lokale) overheid dan ook voor een moeilijk te communiceren verhaal. Immers, als overheid is het moeilijk om met rationale argumentatie uit te leggen dat het behoud van zonevreemde bossen (bijv. in woongebied, zones voor gemeenschapsvoorziening, …) geen evidentie is. Wat we wel weten is dat planologische bescherming van bossen de beste garantie op behoud van bos en natuur biedt.
In mijn vraag van december 2020 vroeg ik daarom een stand van zaken naar de provinciale planprocessen die deze planologische bescherming moeten mogelijk maken. Om deze planologische bescherming te verzekeren voorziet het Ruimtelijk Omgevingsbeleid van onze provincie over een actieplan en ook een concrete actie (meer specifiek: Actieplan: AP000093 ("Het geïntegreerd ruimtelijk beleid operationaliseren binnen een transitie naar een robuuste en veerkrachtige ruimte.") en de onder dit Actieplan ressorterende Actie A000601 ("Samen met Regionale Landschappen en Bosgroepen planprocessen voeren voor (nieuwe) boscomplexen in Oost-Vlaanderen.").
In de laatste tussentijdse opvolgingsrapportering 2021 kreeg deze actie de codering 'In uitvoering'. Ter duiding wordt verwezen naar een eerste strategische denkoefening rond bosuitbreiding in het kader van T.OP Dender en de opgave rond bosuitbreiding werd meegenomen in de schrijfteams. Het project van Omgeving Vlaanderen 'complexproject Kluisbos te Kluisbergen', dat in 2020 nog werd aangehaald, is ondertussen van de radar verdwenen.
Deze voortgang baart mij zorgen. Als ik vaststel dat de uitbreidingsperimeters van de bossen in Oost-Vlaams eigendom quasi gerealiseerd zijn, creëert dit bijvoorbeeld geen mogelijkheden voor een planproces rond onze Oost-Vlaamse bossen? M.a.w. zijn voor de genoemde Actie A000601 op provinciaal niveau geen quick-wins te realiseren?
Concrete vragen:
Greet De Troyer licht haar vraag toe.
Tussenkomsten: geen
Gedeputeerde Riet Gillis beantwoordt de vraag.
Greet De Troyer verzoekt om een schriftelijk antwoord waarom het uiteindelijk voorstel afwijkt van het oorspronkelijke.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
personeelsbeleid en objectiviteit adviezen personeel
Concrete vraag:
Enkele maanden geleden informeerde ik naar het beleid van de deputatie inzake statutaire versus contractuele aanstellingen. Ik kreeg toen te horen dat dit een vrij complexe operatie was, dat het beleid in volle voorbereiding was en in de loop van september zijn beslag zou krijgen. We zijn oktober…