Terug
Gepubliceerd op 18/11/2021

2021_PR_00080 - Wonen - Wijziging van het reglement van 04 september 2019 betreffende de uitbreiding van het patrimonium en het gebiedsdekkend maken van het aanbod van sociale verhuurkantoren en inwerkingtreding gereviseerd reglement op 10 november 2021 - Goedkeuring

Provincieraad
wo 10/11/2021 - 14:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Subsidie, premie, erkenning.

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Bart Blommaert; Hilde Bruggeman; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Lut De Jaeger; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Greet De Troyer; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Riet Gillis; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Kenneth Taylor; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Verontschuldigd

Olaf Evrard; Steve Herman; Lena Van Boven; Filip Van Laecke

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_PR_00080 - Wonen - Wijziging van het reglement van 04 september 2019 betreffende de uitbreiding van het patrimonium en het gebiedsdekkend maken van het aanbod van sociale verhuurkantoren en inwerkingtreding gereviseerd reglement op 10 november 2021 - Goedkeuring

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Christian Bauwens, Bart Blommaert, Hilde Bruggeman, Anna Maria Charlier, Carola De Brandt, Philippe De Coninck, Karlijn Deene, Lut De Jaeger, Vera De Merlier, Hilde De Sutter, Greet De Troyer, Elisabet Dooms, Leentje Grillaert, Riet Gillis, Peter Hertog, Henk Heyerick, Filip Liebaut, Bruno Matthys, Hans Mestdagh, Kurt Moens, Walter Roggeman, Koen Roman, Eric Scheire, Kenneth Taylor, Marleen Van De Populiere, Stefaan Van Gucht, Martine Verhoeve, Bart Vermaercke, An Vervliet, Joop Verzele, Kristof Windels, Steven Ghysens
Stemmen voor 32
Christian Bauwens, An Vervliet, Anna Maria Charlier, Bart Blommaert, Bart Vermaercke, Bruno Matthys, Carola De Brandt, Elisabet Dooms, Eric Scheire, Filip Liebaut, Greet De Troyer, Hans Mestdagh, Henk Heyerick, Hilde Bruggeman, Hilde De Sutter, Joop Verzele, Karlijn Deene, Kenneth Taylor, Koen Roman, Kristof Windels, Kurt Moens, Leentje Grillaert, Lut De Jaeger, Marleen Van De Populiere, Martine Verhoeve, Peter Hertog, Philippe De Coninck, Riet Gillis, Stefaan Van Gucht, Vera De Merlier, Walter Roggeman, Phaedra Van Keymolen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_PR_00080 - Wonen - Wijziging van het reglement van 04 september 2019 betreffende de uitbreiding van het patrimonium en het gebiedsdekkend maken van het aanbod van sociale verhuurkantoren en inwerkingtreding gereviseerd reglement op 10 november 2021 - Goedkeuring 2021_PR_00080 - Wonen - Wijziging van het reglement van 04 september 2019 betreffende de uitbreiding van het patrimonium en het gebiedsdekkend maken van het aanbod van sociale verhuurkantoren en inwerkingtreding gereviseerd reglement op 10 november 2021 - Goedkeuring

Motivering

Motivering

Op heden zijn er nog 4 gemeenten in Oost-Vlaanderen die nog niet zijn aangesloten bij een SVK. Het gaat om Lievegem, Evergem, Lochristi en Temse. Enkele van die gemeenten gaven reeds aan op korte termijn ook geen plannen te hebben in die richting, omdat ze eerst de vorming van de werkingsgebieden van de Woonmaatschappijen willen afwachten. De 43 woningen die er nog nodig zijn om de drempel van 1 SVK-woning op 1000 huishoudens te bereiken, kunnen dus nog niet worden gerealiseerd. 

Daarnaast zijn er nog 10 gemeenten in Oost-Vlaanderen die wel al over een SVK-werking beschikken, maar die de drempelwaarde van 1 SVK-woning op 1000 huishoudens nog niet hebben bereikt. Daartoe dienen er in die gemeenten nog 40 woningen te worden gerealiseerd. De SVK’s geven aan er volop op in te zetten om in die gemeenten vaste voet aan de grond te krijgen. Er moet echter wel rekening mee worden gehouden dat het groeiproces in het begin vaak moeizamer verloopt dan in gemeenten waar het SVK reeds een zekere bekendheid geniet. 

Conclusie is dat - met uitzondering van de 4 witte vlekken gemeenten- de drempelwaarde van 1 SVK-woning op 1000 stilaan overal bereikt wordt. 

Art. 7 §2 van het SVK-subsidiereglement waarin wordt gezegd: ‘Van het totale budget mag maximum 80% gaan naar woonéénheden categorie B’ is daardoor achterhaald. Omdat de drempelwaarde van 1 SVK-woning op 1000 huishoudens overal waar dat kan stilaan wordt bereikt, is het weinig zinvol om de bepaling uit art. 7 §2 van het SVK-subsidiereglement nog langer te behouden en is het voorstel dan ook om deze passage te schrappen. Het hogere subsidiebedrag voor de realisatie van een woning categorie A kan echter wel behouden blijven. Het schrappen van art. 7 § 2 is in het voordeel van alle begunstigden. Op die manier worden de SVK’s verder gestimuleerd om waar nodig nog de drempelwaarde te bereiken en van zodra dat is gebeurd ook volop te blijven inzetten op groei als algemene doelstelling.  

Feitelijke en juridische gronden

Artikel 42, §3 van het Provinciedecreet. 

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen. 

Reglement van 12 oktober 2005 met betrekking tot de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies. 

Protocol inzake interbestuurlijke samenwerking woonbeleid tussen het Vlaams Gewest, de vzw Vereniging van de Vlaamse Provincies (VVP), de vzw Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en de 5 Vlaamse provincies van 1 januari 2014. 

Provincieraadsbesluit van 18 november 2015 betreffende de toekenning van een projectsubsidie voor de Oost-Vlaamse sociale verhuurkantoren. 

Provincieraadsbesluit van 22 juni 2016 betreffende het Subsidiereglement in kader van uitbreiding patrimonium sociale verhuurkantoren.

Provincieraadsbesluit van 4 september 2019 betreffende het Subsidiereglement betreffende de uitbreiding van het patrimonium en het gebiedsdekkend maken van het aanbod van sociale verhuurkantoren. 

Vlaamse Codex Wonen van 13 november 2020.

Besluit Vlaamse Codex Wonen van 8 december 2020 (waarin o.a. het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2012 (gewijzigd op 28 oktober 2018) houdende bepaling van de erkennings- en subsidievoorwaarden van sociale verhuurkantoren werd opgenomen).

Deputatiebesluit van 17 december 2020 betreffende de toekenning van subsidies aan de Oost-Vlaamse sociale verhuurkantoren.

Besluit

De provincieraad beslist:

Artikel 1

Art. 7 §2 van het SVK-subsidiereglement waarin wordt gezegd: ‘van het totale budget mag maximum 80% gaan naar woonéénheden categorie B’, wordt geschrapt.

Artikel 2

Art. 12 van het reglement m.b.t. de opheffings-, overgangs- en inwerkingtredingsbepalingen wordt gereviseerd naar volgende tekst: 'Het reglement van 4 september 2019 in het kader van de uitbreiding van het patrimonium en het gebiedsdekkend maken van het aanbod van sociale verhuurkantoren wordt opgeheven met ingang van 10 november 2021. Huidige gereviseerde versie van het reglement treedt in werking op 10 november 2021.' 

Artikel 3

De gereviseerde versie van het reglement ziet er bijgevolg uit als volgt: 

Artikel 1 – Definities 

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder: 

1° budgetjaar: het kalenderjaar waarin de subsidie wordt toegekend en uitbetaald; 

2° projectjaar: periode van 12 maanden vanaf 2 november in het kalenderjaar tot en met 1 november van het daarop volgende kalenderjaar; uitzondering hierop is het projectjaar 2019-2020, dat loopt van 1 november 2019 tot en met 1 november 2020;

3° project: een per definitie tijdelijk initiatief, waarvan de maximale duur wordt bepaald in verhouding tot de projectdoelstellingen, de beoogde resultaten en de resultaten van de jaarlijkse beoordeling van de vooruitgang van het project. 

Elk project wordt precies afgebakend in tijd en ruimte en er hoort een doorzichtig budget, concrete projectdoelstellingen en een welomschreven personeelsinzet bij; 

4° projectsubsidie: subsidie voor een afgebakend geheel van activiteiten, beperkt in de tijd, die niet voor de reguliere werking van de aanvrager van de subsidie zijn bestemd; 

5° wooneenheid: elk onroerend goed of deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande; 

6° SVK: het sociaal verhuurkantoor dat erkend is overeenkomstig art. 56 van de Vlaamse Wooncode; 

7° SVK-besluit: het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2012 (gewijzigd op 28 oktober 2018) houdende bepaling van de erkennings- en subsidievoorwaarden van sociale verhuurkantoren; 

8° patrimonium: aantal wooneenheden per SVK;

9° netto woninggroei: het in het projectjaar aantal nieuw in beheer genomen wooneenheden per SVK na aftrek van het in het projectjaar aantal uit beheer gegane wooneenheden per SVK; 

10° bruto woninggroei: het in het projectjaar aantal nieuw in beheer genomen wooneenheden per SVK;

11° blinde vlek: gemeente waar op 1 november van het budgetjaar de verhouding van het aantal wooneenheden behorend tot het patrimonium van een SVK op 1000 private huishoudens minder dan 1 bedraagt;

12° woninggroei in een blinde vlek: het aantal in het projectjaar nieuw in beheer genomen wooneenheden in een blinde vlek, voor zover deze nieuw in beheer genomen wooneenheden het contingent wooneenheden niet overschrijden, dat bepaald wordt door het aantal private huishoudens in deze gemeente te delen door 1000 en af te ronden naar boven tot een numerieke eenheid wordt bekomen.

Artikel 2 – Voorwerp 

Binnen de perken van het daartoe op het budget van de Provincie Oost-Vlaanderen goedgekeurde delen van kredieten en de daartoe in de subsidielijst opgenomen ramingen en overeenkomstig de bepalingen van dit reglement, kan de Deputatie projectsubsidies toekennen aan sociale verhuurkantoren teneinde de netto woninggroei te stimuleren op het grondgebied van de provincie Oost-Vlaanderen en dit met bijzondere aandacht voor gemeenten waar weinig of geen aanbod is.

Artikel 3 – Aanvraagcriteria 

§1 Om in aanmerking te komen voor subsidie moet aan volgende cumulatieve criteria worden voldaan: 

1° De aanvrager van de subsidie is een sociaal verhuurkantoor dat erkend is overeenkomstig artikel 56 van de Vlaamse Wooncode; 

2° De aanvraag van de subsidie heeft betrekking op de beoogde netto woninggroei alsook de beoogde woninggroei in een blinde vlek die tijdens het projectjaar zal plaatsvinden op grondgebied van de Provincie Oost-Vlaanderen. 

3° De woonéénheden, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd, behoren uitsluitend of zullen uitsluitend behoren tot het patrimonium van de aanvrager. 

4° De woonéénheden, waarvoor de subsidie wordt aangevraagd moeten beantwoorden aan de bepalingen inzake woonkwaliteit zoals omschreven in artikel 3 van het SVK-besluit. 

§2 De woonéénheden omschreven in artikel 9, § 2, laatste lid, van het SVK-besluit mogen niet in rekening worden gebracht voor het bepalen van de woninggroei en komen niet voor subsidie in aanmerking. 

Artikel 4 – Aanvraagprocedure 

§1 De aanvraag van de subsidie moet vóór 1 november van het budgetjaar via het daartoe bestemde formulier worden ingediend bij de Deputatie van de Provincie Oost-Vlaanderen, p.a. dienst Ruimtelijke Planning, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 Gent. 

De datum van de poststempel of de datum van het ontvangstbewijs geldt als bewijs van de datum van indiening. 

De aanvraag geldt telkens voor 1 projectperiode. Nieuwe aanvragen van een SVK kunnen enkel voor woonéénheden die nog niet eerder werden gesubsidieerd op basis van dit reglement. 

§2 Het dossier van de aanvraag moet minstens volgende gegevens of stukken bevatten: 

1° het volledig ingevuld en ondertekend gestandaardiseerd aanvraagformulier; 

2° een omschrijving van het project inclusief de opgave van de beoogde netto en bruto woninggroei en de beoogde woninggroei in een blinde vlek, 

3° de begroting van het project voor de volledige looptijd met opgave van de diverse financieringsbronnen; 

4° desgevallend een document ondertekend door de daartoe bevoegde persoon of door het daartoe bevoegd orgaan, waaruit blijkt dat externe financiering werd toegezegd; 

5° de opgave van eventueel andere subsidieaanvragen en hun inhoud bij de provincie of bij andere overheden en de stand van zaken van het dossier; 

§3 Na de indiening van de aanvraag wordt de aanvrager van de subsidie schriftelijke medegedeeld of zijn dossier al dan niet volledig is. Eventueel moet de aanvrager van de subsidie op schriftelijk verzoek alle bijkomende informatie verstrekken en alle bijkomende stukken voorleggen, noodzakelijk voor de beoordeling van de aanvraag. De Deputatie wijst de aanvraag af als onontvankelijk indien de aanvrager van de subsidie niet binnen de maand passend gevolgd geeft aan dit verzoek. 

Artikel 5 – Subsidiecriteria 

§1 De subsidie wordt verleend per subsidiabele wooneenheid op basis van de beoogde netto woninggroei en de beoogde woninggroei in een blinde vlek.

§2 De volledige beoogde woninggroei in een blinde vlek komt in aanmerking voor subsidie als woonéénheid categorie A.

§3 Het verschil tussen de beoogde netto woninggroei en de beoogde woninggroei in een blinde vlek komt in aanmerking voor subsidie als woonéénheid categorie B.

Artikel 6 – Beslissingsprocedure 

De aanvragen van de subsidie worden voorgelegd aan de Deputatie, die beslist op basis van de subsidiecriteria zoals omschreven in artikel 5.

Artikel 7 – Bedrag van de subsidie, aanwending en modaliteiten van uitbetaling

§1 Het subsidiebedrag per nieuw in beheer genomen wooneenheid bedraagt 2000,00 EUR voor woonéénheden categorie A en 1000,00 EUR voor woonéénheden categorie B.

§2 Is het totale budget ontoereikend om de totale groei van Oost-Vlaamse SVK’s te kunnen subsidiëren, dan wordt in eerste instantie het subsidiebedrag per subsidiabele woonéénheid categorie B procentueel verminderd. In geval van ontoereikend budget kan het subsidiebedrag per subsidiabele woonéénheid categorie B echter nooit minder bedragen dan 500,00 EUR. 

§3 Blijft het budget als gevolg van deze vermindering in §3 alsnog ontoereikend, dan wordt per SVK het aantal subsidiabele woonéénheden categorie B procentueel verminderd. 

§4 Indien het budget als gevolg van deze laatste vermindering in §4 nog steeds ontoereikend is, dan worden geen woonéénheden categorie B gesubsidieerd en het subsidiebedrag per subsidiabele woonéénheid categorie A procentueel verminderd.

§5 De subsidie, verleend op basis van dit reglement, mag worden gecumuleerd met subsidies van andere overheden. De provinciale subsidie kan echter uitsluitend worden aangewend voor de kosten waarvoor er geen andere subsidiëring bestaat of waarvoor andere subsidiëring ontoereikend is. 

§6 Het subsidiebedrag wordt uitbetaald in 2 schijven als volgt: 80 % op het ogenblik van de toekenning door de deputatie en desgevallend op voorwaarde dat een deugdelijke inhoudelijke en financiële verantwoording werd verstrekt met betrekking tot eerdere subsidiëring op basis van dit reglement, 20 % nadat een deugdelijke inhoudelijke en financiële verantwoording werd verstrekt. 

§7 De toegekende subsidie kan uitsluitend worden aangewend voor de volgende kosten: 

1° personeelskosten 

2° werkingskosten 

3° investeringskosten 

Artikel 8 –Verantwoording van de subsidies 

De aanvrager moet uiterlijk op 15 november van het jaar volgend op het budgetjaar een uitgebreid activiteitenverslag en een financieel verslag gestaafd met de nodige bewijsstukken omtrent de besteding van de projectmiddelen bezorgen aan de dienst Ruimtelijke Planning. 

Het financieel verslag moet een volledig en schematisch overzicht van de inkomsten en de uitgaven met betrekking tot het project bevatten en tevens alle verantwoordingsstukken (facturen,…) voor de totaliteit van de gedane uitgaven van het project. 

Artikel 9 – Verbintenissen van de aanvrager 

De aanvrager van de subsidie verbindt er zich toe : 

1° bij uitvoering van het project de vigerende wettelijke, decretale en reglementaire voorwaarden strikt na te leven; 

2° in zijn publicaties en publieke contacten de steun van de Provincie Oost-Vlaanderen te vermelden en het logo van de Provincie Oost-Vlaanderen op herkenbare wijze aan te brengen; 

3° in te gaan op mogelijke initiatieven die de provincie neemt om het gesubsidieerde project voor te stellen. 

4° bereid zijn om ervaringen en methodieken over te dragen naar andere organisaties met het oog op deskundigheidsbevordering van de woonsector. Deze deskundigheidsbevordering kan op verschillende manieren tot stand komen en gebeurt in overleg met de dienst Ruimtelijke Planning.

5° op hetzelfde ogenblik kopie te bezorgen aan de dienst Ruimtelijke Planning van alle verslagen en documenten, die in het kader van de Vlaamse Wooncode en de uitvoeringsbesluiten aan de Vlaamse overheid moeten worden bezorgd. 

Artikel 10 – Controle en sancties 

De Provincie Oost-Vlaanderen heeft het recht om de aanwending van de subsidies te (laten) controleren op basis van het Reglement van 12 oktober 2005 met betrekking tot de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies. Dit reglement bevat, afhankelijk van het bedrag van de subsidie, de controlemechanismen en een opsomming van de stukken die in functie van financiële controle minimaal moeten worden ingediend ter verantwoording van de subsidie. 

Indien blijkt dat onjuiste gegevens werden opgenomen in de aanvraag van de subsidie of in de in te dienen stukken of indien blijkt dat dit reglement niet correct werd nageleefd, kan de Deputatie, onverminderd het vorige lid, de toegekende subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen. Misbruik kan aanleiding geven tot uitsluiting van toekomstige subsidies van de Provincie Oost-Vlaanderen. 

Indien uit de verantwoording blijkt dat de vooropgestelde doelstellingen niet of niet volledig werden gerealiseerd, zal de Deputatie de toegekende subsidie geheel of gedeeltelijk terugvorderen hetzij aanrekenen op het nog te ontvangen subsidiebedrag. 

Artikel 11 - Betwistingen 

De Deputatie beslist over alle betwistingen met betrekking tot de toepassing van dit reglement. 

Artikel 12 - Opheffings-, overgangs- en inwerkingtredingsbepalingen

Het reglement van 4 september 2019 in het kader van de uitbreiding van het patrimonium en het gebiedsdekkend maken van het aanbod van sociale verhuurkantoren wordt opgeheven met ingang van 10 november  2021.

Huidige gereviseerde versie van het reglement treedt in werking op 10 november 2021.