Terug
Gepubliceerd op 18/11/2021

2021_PR_00094 - ICT - Geïntegreerde toepassing voor opvolging van doelstellingen, monitoring indicatoren en projectmanagement - Bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van niet-openbare procedure - optreden Provincie Oost-Vlaanderen als aankoopcentrale - Goedkeuring

Provincieraad
wo 10/11/2021 - 14:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Bart Blommaert; Hilde Bruggeman; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Lut De Jaeger; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Greet De Troyer; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Riet Gillis; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Kenneth Taylor; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Verontschuldigd

Olaf Evrard; Steve Herman; Lena Van Boven; Filip Van Laecke

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_PR_00094 - ICT - Geïntegreerde toepassing voor opvolging van doelstellingen, monitoring indicatoren en projectmanagement - Bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van niet-openbare procedure - optreden Provincie Oost-Vlaanderen als aankoopcentrale - Goedkeuring

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Christian Bauwens, Bart Blommaert, Hilde Bruggeman, Anna Maria Charlier, Carola De Brandt, Philippe De Coninck, Karlijn Deene, Lut De Jaeger, Vera De Merlier, Hilde De Sutter, Greet De Troyer, Elisabet Dooms, Leentje Grillaert, Riet Gillis, Peter Hertog, Henk Heyerick, Filip Liebaut, Bruno Matthys, Hans Mestdagh, Kurt Moens, Walter Roggeman, Koen Roman, Eric Scheire, Kenneth Taylor, Marleen Van De Populiere, Stefaan Van Gucht, Martine Verhoeve, Bart Vermaercke, An Vervliet, Joop Verzele, Kristof Windels, Steven Ghysens
Stemmen voor 32
Christian Bauwens, An Vervliet, Anna Maria Charlier, Bart Blommaert, Bart Vermaercke, Bruno Matthys, Carola De Brandt, Elisabet Dooms, Eric Scheire, Filip Liebaut, Greet De Troyer, Hans Mestdagh, Henk Heyerick, Hilde Bruggeman, Hilde De Sutter, Joop Verzele, Karlijn Deene, Kenneth Taylor, Koen Roman, Kristof Windels, Kurt Moens, Leentje Grillaert, Lut De Jaeger, Marleen Van De Populiere, Martine Verhoeve, Peter Hertog, Philippe De Coninck, Riet Gillis, Stefaan Van Gucht, Vera De Merlier, Walter Roggeman, Phaedra Van Keymolen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_PR_00094 - ICT - Geïntegreerde toepassing voor opvolging van doelstellingen, monitoring indicatoren en projectmanagement - Bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van niet-openbare procedure - optreden Provincie Oost-Vlaanderen als aankoopcentrale - Goedkeuring 2021_PR_00094 - ICT - Geïntegreerde toepassing voor opvolging van doelstellingen, monitoring indicatoren en projectmanagement - Bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van niet-openbare procedure - optreden Provincie Oost-Vlaanderen als aankoopcentrale - Goedkeuring

Motivering

Motivering

In het kader van de opdracht “Geïntegreerde toepassing voor opvolging van doelstellingen, monitoring indicatoren en projectmanagement” werd een bestek met nr. ICT/2021/0017/20527401 opgesteld door de dienst Strategie en organisatiebeheersing.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 800 000 excl. btw of € 968 000 incl. 21% btw en bevat 2 onderdelen:

  • Opdracht van provinciebestuur wordt geraamd op € 400 000 (excl. btw)
    • Dit omvat de eenmalige kosten (licenties, implementatie, projectbegeleiding…) en de jaarlijkse kosten (onderhoud en assistentie) gedurende 10 jaar.
  • Aankoopcentrale wordt geraamd op € 400 000 (excl. btw)
    • De lokale Oost-Vlaamse overheden en de Vlaamse Provincies, indien gewenst, gebruik maken van deze opdracht.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de niet-openbare procedure.

Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.

Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

De gunningscriteria zijn als volgt:

Nr.

Beschrijving

Gewicht

1

Functionaliteit van de aangeboden softwareoplossing

40

 

40 punten voor: evenredig beoordeeld

  • Uitbreidbaarheid: “Opvolging OBS” en andere stuurinformatie
  • Gebruiksvriendelijkheid: wordt finaal gescoord bij de demo
  • Rapportering: mogelijkheden en kwaliteit van de rapportagefaciliteiten
  • Integratiemogelijkheden van/met andere softwarepakketten 


 De omschrijving van de (minimum)vereisten vindt u terug in hoofdstuk Technische bepalingen.

Deze criteria wordt onder meer beoordeeld op basis van de demo.

2

Prijs

40

 

Regel van drie; Score offerte = (prijs laagste offerte / prijs offerte) * gewicht van het criterium prijs

TCO op 10 jaar, incl. koppeling Mercurius en Pictoo, installatie, implementatie en opleiding 

3

Kwaliteit van de dienstverlening

10

 

Volgende criteria worden minimaal beoordeeld:

  • installatie, configuratie en inbedrijfsstelling; 
  • plan van aanpak van de projectorganisatie;
  • inhoud van het trainingsvoorstel ;

4

Onderhoudscontract en interventiesnelheid

10

 

Dit gunningscriteria wordt beoordeeld op basis van een beschrijving van minimum volgende onderdelen:

  • inhoud van het onderhoudscontract
  • de modaliteiten van de service na verkoop
  • de interventiesnelheid

Totaal gewicht gunningscriteria:

100


Het gunningscriterium prijs (40%) wijkt hier af van de standaard 50% weging.

Het gaat hierbij over sterk gespecialiseerde materie. Bij de selectie van de voorstellen van de verschillende aanbieders is doorgedreven expertise met dergelijke opdrachten noodzakelijk om het traject te doen slagen. 

Het is uiterst belangrijk dat we bij de selectie van een aanbieder niet alleen naar de prijs, maar vooral naar de functionaliteiten van de applicatie en de bijhorende dienstverlening en onderhoud kijken. Het belang hiervan blijkt uit bovenstaande motivering.

De applicatie zal een cruciale rol spelen in de beleidsvoorbereiding en -uitvoering. De managementrapportering combineert een grote set van data uit verschillende applicaties en integreert deze tot stuurinformatie. Deze objectieve basis faciliteert het beslissingsproces zodat keuzes, en bijsturingen, op een efficiënte manier kunnen gebeuren. De functionaliteiten van deze toepassing samen met de dienstverlening en onderhoud dient een hogere prioriteit te krijgen dan de prijs.

Provincie Oost-Vlaanderen treedt op als aankoopcentrale voor de lokale Oost-Vlaamse overheden (gemeentebesturen, OCMW’s, gemeentescholen, hulpverleningszones, politiezones, culturele centra, gemeenschapscentra, bibliotheken, autonome gemeentebedrijven, intercommunales, interlokale verenigingen, VZW’s, de samenwerkingsvormen, vermeld in deel 3, titel 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur; de intergemeentelijke onderwijsvereniging, vermeld in het decreet van 28 november 2008 betreffende de intergemeentelijke onderwijsvereniging; de welzijnsverenigingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur; de autonome verzorgingsinstellingen, vermeld in deel 3, titel 4, hoofdstuk 3, van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur; de verzelfstandigde agentschappen die opgericht zijn door een gemeente) en de Vlaamse Provincies.

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022 en verdere jaren, op budgetcode 613401/10/0119/04 (actie/raming A000396/R001425).

Feitelijke en juridische gronden

Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 42 en 43, § 2, 11°, betreffende de bevoegdheden van de provincieraad.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 37, en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.

Besluit

De provincieraad beslist:

Artikel 1

Het bestek met nr. ICT/2021/0017/20527401 en de raming voor de opdracht “Geïntegreerde toepassing voor opvolging van doelstellingen, monitoring indicatoren en projectmanagement”, opgesteld door de dienst Strategie en organisatiebeheersing worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 800 000 excl. btw of € 968 000 incl. 21% btw. Het provinciale gedeelte wordt geraamd op € 400 000 excl. btw. Het gedeelte met betrekking tot de aankoopcentrale wordt geraamd op € 400 000 excl. btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de niet-openbare procedure.

Artikel 3

In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Provincie Oost-Vlaanderen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald : alle Oost-Vlaamse gemeentebesturen, alle Oost-Vlaamse OCMW besturen, hun samenwerkingsverbanden en hun verzelfstandigde agentschappen en de Vlaamse provincies.

Artikel 4

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

Artikel 5

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022 en verdere jaren, op budgetcode 613401/10/0119/04 (actie/raming A000396/R001425).