Terug
Gepubliceerd op 18/11/2021

2021_MV_00053 - Mondelinge vraag van raadslid Greet De Troyer: Provinciaal onderwijs en invloed klimaatspijbelen

Provincieraad
wo 10/11/2021 - 14:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Bart Blommaert; Hilde Bruggeman; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Lut De Jaeger; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Greet De Troyer; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Riet Gillis; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Kenneth Taylor; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Verontschuldigd

Olaf Evrard; Steve Herman; Lena Van Boven; Filip Van Laecke

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter
2021_MV_00053 - Mondelinge vraag van raadslid Greet De Troyer: Provinciaal onderwijs en invloed klimaatspijbelen 2021_MV_00053 - Mondelinge vraag van raadslid Greet De Troyer: Provinciaal onderwijs en invloed klimaatspijbelen

Motivering

Indiener(s)

Greet De Troyer

Verstuurd naar

Steven Ghysens

Tijdstip van indienen

di 26/10/2021 - 17:02

Toelichting

Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):

deputatie

Duiding provinciaal belang van de vraag:

kwaliteit provinciaal onderwijs en ondersteuning van leerlingen


Concrete vraag:

  1. Klimaatspijbelen is opnieuw een feit, een eerste keer op vrijdag 22 oktober: is er een toename van deelnemende leerlingen in vergelijking met de vorige keer?
  2. Is er een verschil in belangstelling/engagement vast te stellen tussen de onderscheiden regio’s, campussen en studierichtingen?
  3. Werd vorige keer een negatieve invloed op de schoolprestaties vastgesteld?  En, indien negatieve invloed werd vastgesteld, was die aanzienlijker voor STEM-richtingen?
  4. Hoe gaan de directies en leerkrachten met die weerkerende oproep tot klimaatspijbelen om?  Werken zij proactief en constructief aan alternatieve maatregelen die passen in klimaatbewustwording teneinde het spijbelen enigszins te counteren?   Bijvoorbeeld: “ beste leerlingen wat kunnen jullie zelf doen, of beter laten om bij te dragen aan het milieu?” 
  5. Of staat iedereen in het onderwijs- en bestuursveld achter klimaatspijbelen als signaal voor urgentie?