De provincie Oost-Vlaanderen is al van bij de oprichting partner in de EGTS Linieland. De provincie is inhoudelijk vanuit verschillende beleidsfacetten betrokken bij de werking.
De deputatie ging in zitting van 12 november 2020 akkoord met een verhoging van de partnerbijdrage van 17.000 euro per jaar naar 20.000 euro per jaar (nanonummer 2004353).
Verordening (EG) nr. 1082/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2006 betreffende een Europese groepering voor territoriale samenwerking (EGTS);
Verordening (EU) nr. 1302/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 tot wijziging van Verordening (EG) nr. 1082/2006 betreffende een Europese groepering voor territoriale samenwerking (EGTS), wat de verduidelijking, vereenvoudiging en verbetering van de oprichting en werking van dergelijke groeperingen betreft;
Artikel 57§1 van het Provinciedecreet;
Besluit van de Vlaamse Regering van 18 januari 2008 houdende uitvoering van de Verordening (EG) Nr. 1082/2006 van het Europees Parlement en de Raad van 5 juli 2006 betreffende een Europese groepering voor territoriale samenwerking (EGTS), zoals gewijzigd bij Besluit van 26 september 2008;
Besluit van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand van 15 juni 2011 tot machtiging van de provincie Oost-Vlaanderen, het intergemeentelijk samenwerkingsverband Interwaas en de gemeenten Beveren, Sint-Gillis-Waas en Stekene gemachtigd om deel uit te maken van Linieland van Waas en Hulst Europese Groepering voor Territoriale Samenwerking met beperkte aansprakelijkheid;
Provincieraadsbesluit van 18 mei 2011 houdende de bekrachtiging van de ontwerpovereenkomst- en statuten van de EGTS Linieland Waas en Hulst met beperkte aansprakelijkheid;
Beslissing van de algemene vergadering van de EGTS Linieland (Linieraad) van 17 november 2020 om de statuten van de EGTS aan te passen en het akkoord van de deputatie op 12 november 2020 hiervoor;
Beslissing van de Linieraad van 23 maart 2021 tot goedkeuring van de gewijzigde statuten;
Het verzoek van de EGTS Linieland van Waas en Hulst van 5 mei 2021 aan de provincie Oost-Vlaanderen om over te gaan tot de ondertekening van de gewijzigde statuten.
De provincieraad keurt de gewijzigde statuten van de EGTS Linieland van Waas en Hulst van 23 maart 2021 goed mits volgende opmerkingen:
Volgende verplichte vermeldingen ontbreken op basis van de EGTS-Verordening (EG) nr.1082/2006 (versie van 5 juli 2006):
De EGTS-Verordening (EG) nr.1082/2006 van 5 juli 2006 werd op 17 december 2013 gewijzigd door de Verordening (EU) nr. 1302/2013 tot wijziging van de EGTS-Verordening.
Het is aangewezen om deze nieuwe verplichte vermeldingen op te nemen omwille van 2 redenen;
Deze uitbreiding is een direct resultaat van de wijzigingen aan de EGTS-Vo die werden ingevoerd door de nieuwe Verordening.
In die context zou het gedeeltelijk toepassen van de nieuwe Verordening dan kunnen impliceren dat ook de overige bepalingen van de nieuwe Verordening bij het wijzigen van de statuten (verplicht) moeten worden opgenomen.
Volgende verplichte vermeldingen ontbreken op basis van de EGTS-Verordening (versie 17 december 2013):
2. Deskundigen
Het is aangewezen dat duidelijk wordt vermeld dat deskundigen en andere vertegenwoordigers van instellingen en organisaties geen stemrecht hebben op de Linieraad. Artikel 11, 3 kan in die zin worden aangepast.
3. Wijze en besluitvorming van de Linieraad
Het is aangewezen om in artikel 12, 1 te vermelden dat de stem van elk lid van de EGTS wordt uitgebracht door de vertegenwoordiger (of de volmachthouder).
Verder is het aangewezen dat er een volmachtenregeling wordt opgenomen in de statuten, zodat bij afwezigheid van de vertegenwoordiger en de plaatsvervangende vertegenwoordiger, de belangen van de Provincie (en de andere leden) kunnen worden behartigd.
Bij het ontbreken van een dergelijke regeling moet de interne administratieve procedure tot aanwijzing van een nieuwe plaatsvervangende vertegenwoordiger worden doorlopen.
4. Aansprakelijkheid
In artikel 16 wordt er niet bepaald wie “de bestuurders” zijn. Het is aangewezen om dit begrip te vervangen met “de vertegenwoordigers van de leden en de directeur”.
Verder wordt er geen onderscheid gemaakt tussen de aansprakelijkheid van de bestaande leden en de toetredende leden. Teneinde nieuwe leden te vrijwaren van reeds bestaande aansprakelijkheden is het aangeraden om aparte bepalingen op te stellen voor de bestaande leden en ‘nieuwe’ leden.
5. Duur
In artikel 24, 1 wordt bepaald dat de EGTS wordt opgericht voor de duur van 18 jaar.
Teneinde misverstanden te vermijden is het aangeraden om de startdatum te verduidelijken door het artikel aan te vullen als volgt “, vanaf het moment van de oprichting.”.
Er kan namelijk worden geargumenteerd dat de termijn start vanaf het moment van de statutenwijzing gezien de uitbreiding/verandering van het doel van de EGTS, dat gebaseerd is op de gewijzigde EGTS-Verordening.
Er wordt in de verslagen en de preambule ook verwezen naar de “EGTS 2.0” en de “nieuwe statuten”, wat verder aanleiding kan geven tot onduidelijkheid.
6. Toetreding en uittreding
In artikel 25, 1 wordt vermeld “De overheid die wenst toe te treden…”.
Het is aangewezen om de term “overheid” te vervangen met “kandidaat-lid”, nu dit een onnodige beperking oplegt voor mogelijke toekomstige leden.
Volgens de EGTS-Verordening staat de deelname ook open voor “publiekrechtelijke instellingen” en “verenigingen van instellingen” en worden de categorieën van kandidaat-leden nog verder uitgebreid met de gewijzigde EGTS-Verordening.
7. Eenvormige terminologie
Het is aangewezen om in de statuten dezelfde termen de gebruiken op een constante wijze, en bij voorkeur deze termen die worden bepaald in de EGTS-Verordening.
Er worden in de statuten meerdere termen gebruikt voor eenzelfde begrip en er wordt bijgevolg aangeraden om:
Deze opmerkingen worden bij de eerstvolgende statutenwijziging verder onderzocht en meegenomen en dit uiterlijk binnen een termijn van één jaar na de eerstvolgende Linieraad.