Terug
Gepubliceerd op 16/12/2021

2021_PR_00102 - Leefmilieu - Project Gentse Kanaalzone - Actualisatie Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent - akteneming geactualiseerd visiedocument - goedkeuring globale intentieovereenkomst - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst betreffende het ruimtelijk ontwerpend onderzoek knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan - Goedkeuring

Provincieraad
wo 15/12/2021 - 14:00 Online
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Bart Blommaert; Hilde Bruggeman; Anna Maria Charlier; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Lut De Jaeger; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Olaf Evrard; Riet Gillis; Steve Herman; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Kenneth Taylor; Lena Van Boven; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Filip Van Laecke; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Carina Van Cauter, Gouverneur; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Afwezig

Carola De Brandt; Greet De Troyer

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2021_PR_00102 - Leefmilieu - Project Gentse Kanaalzone - Actualisatie Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent - akteneming geactualiseerd visiedocument - goedkeuring globale intentieovereenkomst - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst betreffende het ruimtelijk ontwerpend onderzoek knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan - Goedkeuring

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Christian Bauwens, Bart Blommaert, Hilde Bruggeman, Anna Maria Charlier, Philippe De Coninck, Karlijn Deene, Lut De Jaeger, Vera De Merlier, Hilde De Sutter, Elisabet Dooms, Leentje Grillaert, Olaf Evrard, Riet Gillis, Steve Herman, Peter Hertog, Henk Heyerick, Filip Liebaut, Bruno Matthys, Hans Mestdagh, Kurt Moens, Walter Roggeman, Koen Roman, Eric Scheire, Kenneth Taylor, Lena Van Boven, Marleen Van De Populiere, Stefaan Van Gucht, Filip Van Laecke, Martine Verhoeve, Bart Vermaercke, An Vervliet, Joop Verzele, Kristof Windels, Carina Van Cauter, Steven Ghysens
Stemmen voor 33
Christian Bauwens, An Vervliet, Anna Maria Charlier, Bart Blommaert, Bart Vermaercke, Elisabet Dooms, Eric Scheire, Filip Liebaut, Filip Van Laecke, Hans Mestdagh, Henk Heyerick, Hilde Bruggeman, Hilde De Sutter, Joop Verzele, Karlijn Deene, Kenneth Taylor, Koen Roman, Kristof Windels, Kurt Moens, Leentje Grillaert, Lena Van Boven, Lut De Jaeger, Marleen Van De Populiere, Martine Verhoeve, Olaf Evrard, Peter Hertog, Philippe De Coninck, Riet Gillis, Stefaan Van Gucht, Steve Herman, Vera De Merlier, Walter Roggeman, Phaedra Van Keymolen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 1
Bruno Matthys
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2021_PR_00102 - Leefmilieu - Project Gentse Kanaalzone - Actualisatie Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent - akteneming geactualiseerd visiedocument - goedkeuring globale intentieovereenkomst - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst betreffende het ruimtelijk ontwerpend onderzoek knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan - Goedkeuring 2021_PR_00102 - Leefmilieu - Project Gentse Kanaalzone - Actualisatie Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent - akteneming geactualiseerd visiedocument - goedkeuring globale intentieovereenkomst - goedkeuring samenwerkingsovereenkomst betreffende het ruimtelijk ontwerpend onderzoek knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan - Goedkeuring

Motivering

Motivering

Het Raamplan Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent bevat een conceptuele visie op de globaal uit te bouwen weg-, spoor- fietsinfrastructuur. Onderzocht werd hoe de 'Voorlopige Zuidelijke Havenring' voor alle weggebruikers vlotter en veiliger ingericht kan worden en hoe we de impact op de wijken kunnen milderen.

De conceptueel uitgewerkte visie is opgenomen in het gefinaliseerde eindrapport van april 2021.

Een globale intentieovereenkomst is opgemaakt waarin de intentie wordt uitgesproken door alle Partijen om samen verder werk te maken van de conceptueel uitgewerkte visie. 

Van visievorming naar actie

Een eerste samenwerkingsovereenkomst werd voorbereid met betrekking tot het op te starten ruimtelijk ontwerpend onderzoek voor het knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan als eerste stap naar realisatie toe (inclusief overige ongelijkvloerse kruispunten in de omgeving). De knoop Vliegtuiglaan/Afrikalaan is een complexe ruimte waar vier verschillende projecten, interfereren, namelijk de realisatie van de voorlopige zuidelijke havenring, de realisatie van het aangrenzende fietsroutenetwerk (de oost-westgerichte fietssnelweg F400 met noord-zuid gerichte fietsaansluitingen), de vraag van Infrabel om enkel nog ongelijkvloerse kruisingen met het spoor te realiseren en tot slot het realiseren van een goede doorstroming op de N424 (as Afrikalaan – Vliegtuiglaan - John Kennedylaan). 

Omwille van de hoge urgentie van het her in te richten knooppunt Afrikalaan/Vliegtuiglaan is diepgaander ruimtelijk ontwerpend onderzoek nodig om op een gelijkwaardige manier de verschillende inrichtingsalternatieven uit de studie Actualisatie Raamplan Voorlopige Zuidelijke Havenring, in beeld te brengen en ten opzichte van elkaar af te wegen, zijnde:

  • het spoor in ophoging,
  • de wegenis in ophoging,
  • en eventueel andere mogelijke inrichtingsvarianten.   

Bij elke inrichtingsvariant zullen voor alle spoorkruisingen in de ruime buurt ongelijkvloerse oplossingen worden uitgewerkt, meer bepaald voor de kruising met:

  • de Afrikalaan, 
  • de Meulesteedsesteenweg,
  • de Terneuzenlaan,
  • de Wiedauwkaai,
  • de Maïsstraat. 

Voor alle benoemde kruisingen wordt een geïntegreerde oplossing in relatie tot de ruimere omgeving uitgewerkt. 

Eveneens wordt het conceptueel uitgetekende fietsnetwerk tussen het knooppunt Hogeweg/Singel tot voorbij de Voorhaven verder uitgewerkt conform de richtlijnen ‘Vademecum Fietsvoorzieningen’ en wordt de inrichting van de aangrenzende groene ruimten, de te optimaliseren spoorinfrastructuur, enz. … meegenomen.  

Het ruimtelijk ontwerpend onderzoek naar de stedenbouwkundige  en landschappelijke inpassing van de spoorweg- en weginfrastructuur  in relatie tot de aangrenzende bedrijventerreinen (nieuwe ontwikkelingen op het contactvlak tussen stad en haven aan weerszijden van het spoor en de wegenis (cruiseterminal, Site Decathlon, …)),  woongebieden en het geklasseerde stadsgezicht en monument, wordt absoluut noodzakelijk geacht om een gelijkwaardige afweging mogelijk te maken. Het zoeken naar een goede interactie tussen het aangrenzende haven- en stedelijk gebied staat hierbij voorop. 

Het ruimtelijk ontwerpend onderzoek zal planbewust gebeuren en maximaal afgestemd worden op de ruimtelijke plannen die op de aangrenzende omgeving betrekking hebben, zijnde de ambities voor de ontwikkeling van de stedelijke knoop 'zone Vliegtuiglaan/Port Arthurlaan/Houtdok' (cfr. Ruimte voor Gent/Structuurvisie 2030), de Groene ring, de ruimtelijke toekomstvisie Muide-Meulestede, het RUP Oude Dokken en de herontwikkelingen rond de Afrikalaan en Koopvaardijlaan (ontwerp RUP Afrikalaan in opmaak), ….   

Het ruimtelijk ontwerpend onderzoek dient bovendien ook aan te geven op welke manier de impact op het onroerend erfgoed die doorsneden wordt, gemilderd kan worden.

Een team van ruimtelijke ontwerpers, bouwkundigen en milieudeskundigen is vereist ter uitvoering van deze opdracht. Binnen deze opdracht wordt ook aandacht besteed voor terugkoppeling en inspraak naar bewoners en bedrijven toe. 

Op basis van het ruimtelijk ontwerpend onderzoek wordt de te realiseren ruimtelijke kwaliteit inzichtelijker gemaakt en worden elementen aangereikt die de verdere procedure zullen bepalen om ongelijkvloerse kruisingen te kunnen realiseren ter hoogte van de Maïsstraat, de Wiedauwkaai, de Terneuzenlaan, de Meulesteedsesteenweg en de Afrikalaan. Als gemeenschappelijk streefdoel wordt 2028 vooropgesteld (na voltooiing project R4WO). 

Op vraag van de partijen wordt het Projectbureau Gentse Kanaalzone als trekker aangeduid. De Provincie (waarbij het Project Gentse Kanaalzone is ondergebracht) treedt op als leidend bestuur. Het Projectbureau zal onder meer instaan voor de opmaak van het bestek (najaar 2021) en de hier opvolgende aanbesteding (steeds in nauw overleg met de partners). 

De kostprijs van deze opdracht wordt geraamd op maximaal 200.000,00 euro (inclusief BTW). De kosten van de studieopdracht worden tussen de Partijen verdeeld volgens de volgende verdeelsleutel: Vlaams gewest (35%); Infrabel (35%); Provincie Oost-Vlaanderen (10%); Stad Gent (10%); North Sea Port (10%). In het bestek voor deze opdracht zal onder meer worden bepaald dat de dienstverlener de facturen moet opsplitsen tussen de Partijen conform bovenstaande verdeelsleutel. Voor het  aandeel dat de provincie op zich neemt zal een budget van 20.000,00 euro worden vastgelegd op het budget van provinciale dienst Mobiliteit op actie A000642 Realisatie fietssnelwegen en LAF – raming R004717 budgetcode 2022/214100/03/0200/00 Plannen en studies/Wegen.

De Globale intentieovereenkomst voorziet vervolgens nog twee acties waarbij provincie betrokken partij is:
- de opmaak van een integrale ontwerpoefening tot en met een aanbestedingsklaar dossier als eerste stap ter aanleg van de conceptueel uitgetekende fietsbrug op het knooppunt Hogeweg/Singel. Opstart voorzien op korte termijn. Hiervoor dient nog een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt te worden en zal het Projectbureau Gentse Kanaalzone als trekker optreden. Een evenredige (co)financiering door Infrabel/Stad Gent/Vlaams Gewest (MOW/AWV)/Provincie, wordt voorzien waarbij elke partij instaat voor een gelijk deel. Europese subsidieregeling Interreg Vlaanderen/Nederland (40/60) wordt nog afgetoetst. Idem mogelijke inzet van SMIP-gelden (Strategisch Meerjaren investeringsplan van de spoorwegen) die kaderen in het afschaffen van overwegen langsheen de L204;
- de realisatie van de missing link fietssnelweg F42 vanaf de Spesbroekstraat richting de Buitensingel. De Provinciale dienst Mobiliteit  gaat op korte termijn (start 2022) het haalbaar geachte tracé vanaf de Spesbroekstraat richting Buitensingel verder afwegen ten opzichte van andere mogelijk geachte tracés in overleg met de Stad Gent en het Vlaams Gewest. De uiteindelijke definitieve tracékeuze wordt door middel van startnota voorgelegd aan de wijzigingscommissie BFF en de Vervoersregioraad Gent (te realiseren op langere termijn).

Andere voorziene acties in de globale intentieovereenkomst waarbij de Provincie geen betrokken partij is:
- de aanleg van de fietsbrug zelf ter hoogte van het knooppunt Hogeweg/Singel als tweede stap naar realisatie toe;
- het verdere onderzoek ter definitieve herinrichting van het knooppunt Hogeweg/Singel;
- de tussentijdse optimalisatie van het bestaande kruispunt Afrikalaan/Vliegtuiglaan en de bestaande overweg in afwachting van een definitieve herinrichting van het knooppunt Afrikalaan;
- de asverschuiving New Orleansstraat naar Port Arthurlaan;
- een mogelijke herinrichting van de Zeeschipstraat tussen R4 en Meulestedebrug indien dit noodzakelijk blijkt nadat de nieuwe Meulestedebrug is gerealiseerd (2026) en het knooppunt Brico is gerealiseerd (periode 2022-2028). 

Na bestuurlijke aktename van het geactualiseerd visiedocument 'Raamplan Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent' en bestuurlijke goedkeuring van de 'Globale intentieovereenkomst' en de 'Samenwerkingsovereenkomst betreffende het ruimtelijk ontwerpend onderzoek voor het knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan' door alle betrokken Partijen, wordt in het voorjaar 2022 het eindresultaat gecommuniceerd naar de bewoners en bedrijven.

Feitelijke en juridische gronden

Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43.

Het Provincieraadsbesluit van 20 december 2006, inzonderheid artikel 2. 

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.

Op 29 november 2018 besliste de Oost-Vlaamse Deputatie om de opdracht ter actualisatie van het Raamplan Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent te gunnen aan Omgeving cvba.

Besluit

De provincieraad beslist:

Artikel 1

Akte wordt genomen van het geactualiseerd visiedocument 'Raamplan Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent' van april 2021. 

Artikel 2

Goedkeuring wordt verleend aan de 'Globale intentieovereenkomst over de diverse acties die voortvloeien uit de studie geactualiseerd 'Raamplan Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent'.

Artikel 3

Goedkeuring wordt verleend aan de samenwerkingsovereenkomst betreffende het ruimtelijk ontwerpend onderzoek voor het knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan, inclusief overige ongelijkvloerse kruisingen in de omgeving. 

Artikel 4

Voor het op te starten ruimtelijk ontwerpend onderzoek voor het knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan (inclusief overige ongelijkvloerse kruisingen in de omgeving) wordt voor de vooropgestelde cofinanciering een bedrag van 20.000,00 euro voorzien op het budget van provinciale dienst Mobiliteit op actie A000642 Realisatie fietssnelwegen en LAF – raming R004717 budgetcode 2022/214100/03/0200/00 Plannen en studies/Wegen. Op het moment van de gunning van de studie zal het bedrag worden vastgelegd.