Terug
Gepubliceerd op 16/12/2021

2021_MV_00067 - Mondelinge vraag van raadslid Stefaan Van Gucht: Faillissement De Vlaamse energieleverancier: maatregelen voor klanten groepsaankoop?

Provincieraad
wo 15/12/2021 - 14:00 Online
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Bart Blommaert; Hilde Bruggeman; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Lut De Jaeger; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Greet De Troyer; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Olaf Evrard; Riet Gillis; Steve Herman; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Kenneth Taylor; Lena Van Boven; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Filip Van Laecke; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Carina Van Cauter, Gouverneur; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter
2021_MV_00067 - Mondelinge vraag van raadslid Stefaan Van Gucht: Faillissement De Vlaamse energieleverancier: maatregelen voor klanten groepsaankoop? 2021_MV_00067 - Mondelinge vraag van raadslid Stefaan Van Gucht: Faillissement De Vlaamse energieleverancier: maatregelen voor klanten groepsaankoop?

Motivering

Indiener(s)

Stefaan Van Gucht

Verstuurd naar

Steven Ghysens

Tijdstip van indienen

ma 06/12/2021 - 21:42

Toelichting

Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):


Duiding provinciaal belang van de vraag:


Op 4 februari 2020 organiseerde de provincie Oost-Vlaanderen de veiling voor 'Groepsaankoop 100% Belgische groene stroom'. De Vlaamse Energieleverancier kwam met haar lage energietarieven als grote winnaar uit de bus. Anderhalf jaar na datum gooit deze leverancier de handdoek in de ring. Veel van de klanten kregen eerst nog eenveel hogere voorschotfactuur of zelfs een eindafrekening zonder opname van de teller. Omdat klanten bij een faillissement geen bevoorrechte schuldeisers zijn, zijn ze door het verplicht gebruik van de domiciliering hun geld waarschijnlijk kwijt.

Concrete vraag:

- Welke ondersteuning verleent de provincie aan klanten die door het faillissement getroffen zijn ?

- Zorgt de provincie voor begeleiding bij het zoeken naar een nieuwe leverancier ?

- Welke maatregelen zal de deputatie nemen om bij toekomstige groepsaankopen de financiële risico's te beperken ?