Terug
Gepubliceerd op 28/02/2022

2022_PR_00023 - Logistiek - Raamovereenkomst voor aankoop persoonlijke beschermingsmiddelen en werkschoenen - Selectieleidraad, bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandelingen - Goedkeuring

Provincieraad
wo 23/02/2022 - 14:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Bart Blommaert; Hilde Bruggeman; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Lut De Jaeger; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Olaf Evrard; Riet Gillis; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Kenneth Taylor; Lena Van Boven; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Filip Van Laecke; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Carina Van Cauter, Gouverneur; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Verontschuldigd

Greet De Troyer; Steve Herman

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_PR_00023 - Logistiek - Raamovereenkomst voor aankoop persoonlijke beschermingsmiddelen en werkschoenen - Selectieleidraad, bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandelingen - Goedkeuring

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Christian Bauwens, Bart Blommaert, Hilde Bruggeman, Anna Maria Charlier, Carola De Brandt, Philippe De Coninck, Karlijn Deene, Lut De Jaeger, Vera De Merlier, Hilde De Sutter, Elisabet Dooms, Leentje Grillaert, Olaf Evrard, Riet Gillis, Peter Hertog, Henk Heyerick, Filip Liebaut, Bruno Matthys, Hans Mestdagh, Kurt Moens, Walter Roggeman, Koen Roman, Eric Scheire, Kenneth Taylor, Lena Van Boven, Marleen Van De Populiere, Stefaan Van Gucht, Filip Van Laecke, Martine Verhoeve, Bart Vermaercke, An Vervliet, Joop Verzele, Kristof Windels, Carina Van Cauter, Steven Ghysens
Stemmen voor 34
Christian Bauwens, An Vervliet, Anna Maria Charlier, Bart Blommaert, Bart Vermaercke, Bruno Matthys, Carola De Brandt, Elisabet Dooms, Eric Scheire, Filip Liebaut, Filip Van Laecke, Hans Mestdagh, Henk Heyerick, Hilde Bruggeman, Hilde De Sutter, Joop Verzele, Karlijn Deene, Kenneth Taylor, Koen Roman, Kristof Windels, Kurt Moens, Leentje Grillaert, Lena Van Boven, Lut De Jaeger, Marleen Van De Populiere, Martine Verhoeve, Olaf Evrard, Peter Hertog, Philippe De Coninck, Riet Gillis, Stefaan Van Gucht, Vera De Merlier, Walter Roggeman, Phaedra Van Keymolen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_PR_00023 - Logistiek - Raamovereenkomst voor aankoop persoonlijke beschermingsmiddelen en werkschoenen - Selectieleidraad, bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandelingen - Goedkeuring 2022_PR_00023 - Logistiek - Raamovereenkomst voor aankoop persoonlijke beschermingsmiddelen en werkschoenen - Selectieleidraad, bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van mededingingsprocedure met onderhandelingen - Goedkeuring

Motivering

Motivering

Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
 * Perceel 1 "Voetbescherming (basisgamma)", raming: € 52.095,20 excl. btw of € 63 035,19 incl. 21% btw,;
* Perceel 2 "Voetbescherming (kwaliteitsgamma)", raming: € 74 556,80 excl. btw of € 90 213,73 incl. 21% btw,;
* Perceel 3 (Werkschoenen zonder beveiliging (kwaliteitsgamma)), raming: € 21 800,00 excl. btw of € 26 378,00 incl. 21% btw,
* Perceel 4 "Oog- en gelaatsbescherming (kwaliteitsgamma)", raming: € 19 854,20 excl. btw of € 24 023,58 incl. 21% btw,;
* Perceel 5 "Gehoorbescherming (kwaliteitsgamma)", raming: € 18 115,65 excl. btw of € 21 919,94 incl. 21% btw,;
* Perceel 6 "Ademhalingsbescherming (kwaliteitsgamma)", raming: € 18 662,40 excl. btw of € 22 581,50 incl. 21% btw;
* Perceel 7 "Hoofdbescherming (kwaliteitsgamma)", raming: € 4 460,40 excl. btw of € 5 397,08 incl. 21% btw,;
* Perceel 8 "Lasbescherming - kleding (kwaliteitsgamma)", raming: € 20 197,80 excl. btw of € 24 439,34 incl. 21% btw,;
* Perceel 9 "Bescherming voor bosbouw basisgamma", raming: € 3 096,90 excl. btw of € 3 747,25 incl. 21% btw;
 * Perceel 10 "Bosbouw (kwaliteitsgamma)", raming: € 10 438,50 excl. btw of € 12 630,59 incl. 21% btw.

De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 243.277,85, excl btw of € 294.366,20, incl. 21% btw voor de looptijd van 4 jaar.

De waarde van de raamovereenkomst overstijgt het Europees drempelbedrag, derhalve zal de opdracht op Nationaal en Europees niveau worden bekendgemaakt.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

De keuze voor mededingingsprocedure met onderhandeling is gebaseerd op volgende artikelen in de wet van 17 juni 2016.
Overeenkomstig artikel 38, § 1, 1° c) (specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s) en artikel 38, § 1, 1° d) (technische specificaties kunnen niet genoeg worden vastgelegd) van de wet van 17 juni 2016, wordt de opdracht gegund bij wijze van de mededingingsprocedure met onderhandeling.

De motivering voor de inroeping van deze gevallen betreffen :
* de actuele marktsituatie, waarbij prijzen op korte tijd gigantisch kunnen stijgen, verhinderen dat ondernemingen offertes willen indienen wanneer zij gebonden zijn door een langere verbintenistermijn. Deze opdracht kan maar worden gegund na het testen van stalen. Derhalve moet een lange verbintenistermijn gehanteerd worden. Dmv onderhandelingen kunnen verbeterde offertes worden bekomen waarbij inschrijvers de kans krijgen een BAFO in te dienen met gunstige actuele prijzen waarna op korte termijn kan worden overgegaan tot de gunning.

* Het uitschrijven van de technische specificaties kunnen onvoldoende worden gedetaileerd opdat de inschrijver uit het ruime gamma producten dat hij kan aanbieden, kan kiezen welk artikel het best beantwoordt aan de verwachtingen van de provincie. Meer detaillering van de producten komt neer op merkgericht schrijven, waardoor de concurrentie beknot wordt.

 Deze procedure houdt in dat er in 2 fases gewerkt wordt :
1. Publicatie is een oproep tot indiening van een aanvraag tot deelneming.
De kandidaten worden geselecteerd adhv de eisen gesteld in de selectieleidraad.
2. Geselecteerde kandidaten krijgen het bestek toegestuurd en gevraagd een offerte in te dienen. Na nazicht van de offertes, het onderhandelen, het verkrijgen van verbeterde offertes, wordt per perceel de economisch meest voordelige offerte gekozen.

De gunning zal gebeuren op basis van de gunningscriteria :
1. Prijs 50%
2. Kwaliteit en draagcomfort 35%
 3. Service 15%

Provincie Oost-Vlaanderen treedt op als aankoopcentrale voor de verzelfstandigde provinciale entiteiten die vrijwillig kunnen beslissen in te stappen in de raamovereenkomst voor één of meerdere percelen en aldus kunnen genieten van de bedongen contractvoorwaarden.

Feitelijke en juridische gronden

Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 42 en 43, § 2, 11°, betreffende de bevoegdheden van de provincieraad.

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.

De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1°c (specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de jruidische en Financiële voorwaarden of wegens daaraan verbonden risico’s art 38, § 1, 1°d (technische specificaties kunnen niet genoeg worden vastgelegd), en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders) en artikel 43.

Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.

Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.

Besluit

De provincieraad beslist:

Artikel 1

3. Besluit

De selectievereisten zoals opgenomen in de publicatiebericht, de lastvoorwaarden zoals opgenomen in het bestek en de raming voor de opdracht “raamovereenkomst voor aankoop persoonlijke beschermingsmiddelen en werkschoenen”, opgesteld door de Facilitaire dienst, cel Aankoop worden goedgekeurd. De raming bedraagt  € 243.277,85, excl btw of € 294.366,20, incl. 21% btw.

Artikel 2

De selectieleidraad en het bestek “raamovereenkomst voor aankoop persoonlijke beschermingsmiddelen en werkschoenen” met referte 2021-1241 wordt goedgekeurd.

Artikel 3

Deze opdracht zal in de markt geplaatst worden dmv een mededingingsprocedure met onderhandelingen gesteund op artikel 38, § 1, 1°c (specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de jruidische en Financiële voorwaarden of wegens daaraan verbonden risico’s art 38, § 1, 1°d (technische specificaties kunnen niet genoeg worden vastgelegd).

Artikel 4

In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal Provincie Oost-Vlaanderen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald : verzelfstandigde provincialel entiteiten.

Artikel 5

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

Artikel 6

De uitgave voor deze opdracht is voorzien binnen de exploitatiekredieten van de bestellende diensten en zal aangerekend worden op de budgetjaren waarop de bestellingen geplaatst worden.