Uw raad keurde op 16 december 2020 het besluit goed dat voorziet in een indexering van de vergoedingen (zogenaamde presentiegelden) die worden betaald aan (al dan niet intern aan het bestuur verbonden) juryleden van examencommissies en adviescommissies. Van de gelegenheid werd gebruik gemaakt om de terminologie te actualiseren in overeenstemming met de rechtspositieregeling en de tekst te vereenvoudigen. Het bestaande besluit werd omwille van die reden dus 'herschreven' en op 1 januari 2021 trad dit Provincieraadsbesluit in werking. Het vervangt het Provincieraadsbesluit van 13 september 2000 (zoals het achtereenvolgens werd gewijzigd op 8 mei 2002 en 27 februari 2013).
Door de invoering van het (standaard) flexrooster kan normaliter op een normale werkdag gepresteerd worden tot 19 uur. Er werd in het nieuwe besluit dan ook voorzien dat de verhoogde tarieven pas vanaf 19 u zouden worden aangerekend.
Dit brengt evenwel, voor wat betreft de personeelsleden intern aan het bestuur, praktische problemen en bezwaren met zich mee. Op het ogenblik van selecties worden soms lange werkdagen gepresteerd en wordt de maximaal voorziene werktijd vaak overschreden. Dit leidt tot de opbouw van 'overuren' die vervolgens via inhaalrust dienen te worden gecompenseerd. Deze inhaalrust opnemen is evenwel niet evident gelet op de vele lopende selectieprocedures waarbij op een maximale inzet van de selectiemedewerkers moet kunnen gerekend worden. De afsprakennota met de juryleden van de selectiecommissies is omwille van deze praktische overwegingen nog niet helemaal afgestemd op het raadsbesluit.
Het lijkt om voornoemde redenen dan ook aangewezen het verhoogde tarief van de vergoedingen, zoals voorheen, te laten aanrekenen vanaf 18 uur. Zo wordt de opbouw van inhaalrust omwille van talrijke overuren (voor interne juryleden) voor een groot deel vermeden en wordt teruggekeerd naar de situatie zoals deze voorheen van toepassing was. Voor de adviescommissies (die enkel nog bestaan bij dienst Erfgoed) heeft dit geen gevolgen aangezien deze bijna altijd doorgaan tijdens de normale arbeidsuren en een afwijking hierop zeer uitzonderlijk is.
Met een aanpassing van het Provincieraadsbesluit van 16 december 2020 en de vaststelling van een nieuwe gecoördineerde versie van dat besluit kan hieraan worden tegemoet gekomen.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Provincieraadsbesluit van 16 december 2020 betreffende het reglement met betrekking tot de vergoedingen voor jury's en commissies.
Besluit van de deputatie van 21 januari 2021 houdende de rechtspositieregeling van het provinciepersoneel.
Afsprakennota voor juryleden bij volwaardige selectieprocedures.
In artikel 1 §1 van het Provincieraadsbesluit van 16 december 2020 wordt in de tabel de tijdsindicatie "19.00 uur" vervangen door "18.00 uur".
In artikel 1 §3 van het provincieraadsbesluit van 16 december 2020 wordt de tekst vervangen door wat volgt:
§3. Aan de voorzitters, de deskundigen en de secretarissen, die personeelsleden van het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen zijn, worden de vergoedingen vermeld in artikel 1 §1 en 2, en artikel 3 slechts toegekend voor zover de prestaties geleverd worden buiten de reglementaire diensturen of na 18 uur binnen het flexrooster.
In artikel 2 §1 van het Provincieraadsbesluit van 16 december 2020 wordt in de tabel de tijdsindicatie "19.00 uur" vervangen door "18.00 uur".
In artikel 2 §3 van het provincieraadsbesluit van 16 december 2020 wordt de tekst vervangen door wat volgt:
§3. Aan de voorzitters, de deskundigen en de secretarissen, die personeelsleden van het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen zijn, worden de vergoedingen vermeld in artikel 2 §1 en 2, en artikel 3 slechts toegekend voor zover de prestaties geleverd worden buiten de reglementaire diensturen of na 18 uur binnen het flexrooster.
De gecoördineerde versie van het Provincieraadsbesluit van 16 december 2020 en het Provincieraadsbesluit van heden wordt vastgesteld als volgt:
"Provincieraadsbesluit tot coördinatie van de Provincieraadsbesluiten van 16 december 2020 en 26 januari 2022 houdende het Reglement met betrekking tot de vergoedingen voor jury's en commissies:
Artikel 1:
§1. De personen die door de deputatie worden aangesteld in de hoedanigheid van voorzitter, deskundige of secretaris van de selectiecommissie, wordt een toelage toegekend waarvan het bedrag per uur is vastgesteld overeenkomstig de onderstaande tabel:
| Niveau van het examen | Werkdagen | Zaterdagen Werkdagen na 18.00 uur |
Voorzitter |
|
| € 43,39 |
Deskundigen | A B C, D en E | € 34,71 € 31,23 € 27,77 | € 43,39 € 39,05 € 34,71 |
Secretaris |
|
| € 34,71 |
§2. De prestaties die verband houden met het opstellen en verbeteren van de schriftelijke examenwerken worden per uur bezoldigd op basis van de in kolom ‘werkdagen’ van de in §1 vermelde bedragen.
§3. Aan de voorzitters, de deskundigen en de secretarissen, die personeelsleden van het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen zijn, worden de vergoedingen vermeld in artikel 1 §1 en 2, en artikel 3 slechts toegekend voor zover de prestaties geleverd worden buiten de reglementaire diensturen of na 18 uur binnen het flexrooster.
Artikel 2:
§1. De personen die door de deputatie worden aangesteld in hoedanigheid van voorzitter, lid of secretaris van een provinciale jury of een adviescommissie van algemene aard, wordt een toelage toegekend waarvan het bedrag is vastgesteld overeenkomstig de onderstaande tabel:
| Werkdagen | Zaterdagen Werkdagen na 18.00 uur |
Voorzitter | € 34,71 | € 43,39 |
Lid | € 31,23 | € 39,05 |
Secretaris |
| € 34,71 |
§2. De prestaties die verband houden met het doornemen van de dossiers worden per uur bezoldigd op basis van de in kolom ‘werkdagen’ van de in §1 vermelde bedragen.
§3. Aan de voorzitters, de leden en de secretarissen, die personeelsleden van het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen zijn, worden de vergoedingen vermeld in artikel 2 §1 en 2, en artikel 3 slechts toegekend voor zover de prestaties geleverd worden buiten de reglementaire diensturen of na 18 uur binnen het flexrooster. .
Artikel 3:
De voorzitters, de deskundigen, de secretarissen van de selectiecommissies, de voorzitters, leden en secretarissen van de jury’s en adviescommissies, die zich voor het uitoefenen van hun ambt moeten verplaatsen, hebben recht op de terugbetaling van hun reiskosten overeenkomstig de reglementering die geldt voor het provinciepersoneel.
Artikel 4:
Dit besluit treedt in werking met ingang van heden."