Terug
Gepubliceerd op 28/06/2022

2022_PR_00089 - Recreatiedomeinen - Patrimonium - Provinciaal domein De Ster - Design en Build nieuw inkomgebouw met sporthal, brasserie en kantoren - Aanpassing plafondbudget en uitvoeringstermijn - Goedkeuring

Provincieraad
wo 22/06/2022 - 14:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Bart Blommaert; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Lut De Jaeger; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Olaf Evrard; Riet Gillis; Steve Herman; Peter Hertog; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Kenneth Taylor; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Filip Van Laecke; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Afwezig

Hilde Bruggeman; Henk Heyerick

Verontschuldigd

Greet De Troyer; Lena Van Boven

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_PR_00089 - Recreatiedomeinen - Patrimonium - Provinciaal domein De Ster - Design en Build nieuw inkomgebouw met sporthal, brasserie en kantoren - Aanpassing plafondbudget en uitvoeringstermijn - Goedkeuring

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Christian Bauwens, Bart Blommaert, Hilde Bruggeman, Anna Maria Charlier, Carola De Brandt, Philippe De Coninck, Karlijn Deene, Lut De Jaeger, Vera De Merlier, Hilde De Sutter, Elisabet Dooms, Leentje Grillaert, Olaf Evrard, Riet Gillis, Steve Herman, Peter Hertog, Henk Heyerick, Filip Liebaut, Bruno Matthys, Hans Mestdagh, Kurt Moens, Walter Roggeman, Koen Roman, Eric Scheire, Marleen Van De Populiere, Stefaan Van Gucht, Filip Van Laecke, Martine Verhoeve, Bart Vermaercke, An Vervliet, Joop Verzele, Kristof Windels, Steven Ghysens
Stemmen voor 33
Christian Bauwens, An Vervliet, Anna Maria Charlier, Bart Blommaert, Bart Vermaercke, Bruno Matthys, Carola De Brandt, Elisabet Dooms, Eric Scheire, Filip Liebaut, Filip Van Laecke, Hans Mestdagh, Henk Heyerick, Hilde Bruggeman, Hilde De Sutter, Joop Verzele, Karlijn Deene, Koen Roman, Kristof Windels, Kurt Moens, Leentje Grillaert, Lut De Jaeger, Marleen Van De Populiere, Martine Verhoeve, Olaf Evrard, Peter Hertog, Philippe De Coninck, Riet Gillis, Stefaan Van Gucht, Steve Herman, Vera De Merlier, Walter Roggeman, Phaedra Van Keymolen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_PR_00089 - Recreatiedomeinen - Patrimonium - Provinciaal domein De Ster - Design en Build nieuw inkomgebouw met sporthal, brasserie en kantoren - Aanpassing plafondbudget en uitvoeringstermijn - Goedkeuring 2022_PR_00089 - Recreatiedomeinen - Patrimonium - Provinciaal domein De Ster - Design en Build nieuw inkomgebouw met sporthal, brasserie en kantoren - Aanpassing plafondbudget en uitvoeringstermijn - Goedkeuring

Motivering

Motivering

1. Indexering plafondbudget.

Omwille van de vrij unieke situatie met forse prijsstijgingen in 2021 besliste de provincieraad op 1 september 2021 om het plafondbudget te verhogen met 5%, tot het bedrag van 6 539 817 EUR incl. btw en erelonen.  Hiervoor werd geen extra budget voorzien, de verhoging werd opgevangen met het reeds voorziene budget voor meerwerken van 5%. 

Conform de procedure in het bestek zijn er onderhandelingen opgestart met 3 van de 4 kandidaten in functie van de opmaak van een Best and Final Offer (BAFO) tegen uiterlijk 8 juli 2022.

Het bestek voorziet niet in een indexering van het plafondbudget tijdens de fase van de onderhandelingen.  Echter, heden ten dage doen zich nog steeds uitzonderlijke prijsstijgingen voor. Deze omstandigheden waren onvoorzien ten tijde van de opmaak van het bestek voor deze opdracht (het bestek werd reeds in november 2020 goedgekeurd door de provincieraad). Hierdoor is het voorziene plafondbudget niet meer in verhouding tot de werkelijke bouwkosten op dit ogenblik.  

Daarom stelt de dienst Patrimonium voor om het voorziene plafondbudget te indexeren volgens de gebruikelijke prijsherzieningsformule voor dergelijke werken.  

De prijsherziening, rekening houdende met de waarden van de maand april 2022, bedraagt een factor 1,0785 ten opzichte van de waarden van september 2021 = datum indienen van de basisofferte.  Dit betekent dat de bouwkosten op 7 maanden tijd gestegen zijn met 7,85%, de gemiddelde stijging per maand bedroeg dus ±1,12%.

Aangezien het indienen van de BAFO voorzien is voor juli 2022, stelt de dienst voor om, bovenop de gekende prijsherziening tot april 2022, nog een bedrag te voorzien om de eventuele prijsstijgingen tussen april 2022 en juli 2022 op te vangen.  Hiervoor wordt gerekend met de gemiddelde prijsstijging van 1,12% per maand.

Dit resulteert in een nieuw plafondbudget van 7 290 000 EUR incl. btw en erelonen. Samenvattende tabel is toegevoegd als bijlage. 

In toepassing van het Deputatiebesluit van 1 april 2021, waarin gevraagd wordt in het bestek de I-index voor de prijsherziening te vervangen door de index I 2021, wordt het bestek in die zin ook aangepast.

financiering

Voor de eerste technische budgetwijzing 2022 werd reeds een bijkomend budget gevraagd van 574 245 EUR.   Bijkomend stelt de dienst voor om het budget van 240 000 EUR, voorzien voor dossier 2019-0945 veerboot domein De Ster, tijdelijk te verschuiven naar het dossier van deze Design & Build opdracht.  Hierdoor is er 814 245 EUR beschikbaar om de verhoging van het plafondbudget op te vangen.   Er zal dan 64 062 EUR reserve zijn (zijnde 814°245 EUR – 750 183 EUR) ; dit kan gebruikt worden om de prijsherzieningen en eventuele meerwerken na de gunning van de opdracht mee te financieren. 

2. Wijziging uitvoeringstermijn.

Om reden van reeds opgelopen vertragingen tijdens de aanbestedingsfase is een aanpassing van de uitvoeringstermijn noodzakelijk om de voorziene einddatum van september 2024 te kunnen halen. De bepalingen van artikel II.6 Uitvoeringstermijn worden daarom als volgt aangepast (wijzigingen zijn onderlijnd) :

Termijn in dagen: ±400 werkdagen in totaal.  

De uitvoering van de opdracht geschiedt in 1 fase maar met volgende deeltermijnen :

Deeltermijn 1 van 30 werkdagen: voor detailleren ontwerp, indienen eerste voorcalculatie EPB bij bouwheer ter goedkeuring en de opmaak en indienen van de documenten voor de omgevingsvergunning bij de bouwheer.

Deeltermijn 2 van 20 kalendermaanden (dit zijn ongeveer 367 werkdagen) : uitvoeringstermijn bouwwerken, dit is inclusief de termijn nodig voor het opmaken van de uitvoeringsstudies en uitvoeringsplannen, het voorleggen ter goedkeuring aan de bouwheer, de werfinrichting, bouwrijp maken terrein,…. Deze termijn eindigt bij de voorlopige oplevering. Deze termijn is dus ook inclusief de termijn die mogelijks nodig is om het project aan te passen conform de eisen, gesteld in de toegekende omgevingsvergunning. 

De termijnen voor de EPB- en ventilatieverslaggeving zijn de wettelijke termijnen (LET OP: de startverklaring 8 dagen voor de aanvang van de werken !!).

De uitvoeringstermijn wordt geschorst na het indienen van de aanvraag van de omgevingsvergunning tot de datum van ontvangst van de vergunning + 5 werkdagen (in plaats van de 10 werkdagen in het origineel bestek).  De uitvoeringstermijn bouwwerken = deeltermijn 2 start dus uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van de omgevingsvergunning (in plaats van de 10 werkdagen in het origineel bestek).

Bij het niet verkrijgen van de omgevingsvergunning binnen een redelijke termijn van 1 jaar na de aanvraag ontbindt de gunning van rechtswege maar heeft de inschrijver geen recht op het verkrijgen van enige schadevergoeding. Deze termijn van 1 jaar kan, op verzoek van één van beide partijen, worden verlengd in onderling akkoord en mits afstand van schadevergoeding.

Feitelijke en juridische gronden

Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43, § 2, 11°;

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en wijzigingen.

Besluit van de Provincieraad van 18 november 2020 waarbij de raad zich akkoord verklaarde met de selectievereisten en de plaatsingsprocedure voor de opdracht design en build van het nieuwe inkomgebouw met sporthal, brasserie en kantoren in het Provinciaal Domein De Ster in Sint-Niklaas, met name de mededingingsprocedure, voor het plafondbudget van 6.228.397,00 EUR inclusief btw en erelonen.

Besluit van de Deputatie van 29 april 2021 waarbij zij akkoord ging om de volgende 5 beste geselecteerde kandidaten voor de opdracht design en build van het nieuwe inkomgebouw met sporthal, brasserie en kantoren in het Provinciaal Domein De Ster in Sint-Niklaas uit te nodigen om een offerte op te maken conform de goedgekeurde voorwaarden : 

- Combinatie A C H - A2D - De Ster 

- Tijdelijke Samenwerkingsovereenkomst Juri nv - Abscis Architecten bv 

- Combinatie Bouw- en Houtonderneming Verstraete-URA Architecten-Sweco 

- Combinatie TM Pellikaan/Pellikaan en ABDM 

- Niet geïntegreerde TM in oprichting Stadsbader – Juxta.

 

Besluit

De provincieraad beslist:

Artikel 1

Het bijkomend budget van 750 183 EUR inclusief btw voor de opdracht ‘Design en Build nieuw inkomgebouw met sporthal, brasserie en kantoren in het Provinciaal domein De Ster in Sint-Niklaas’ wordt goedgekeurd waardoor het plafondbudget inclusief btw en ereloon 7 290 000 EUR bedraagt.

Artikel 2

In artikel II.5 “Prijsherzieningen” van de contractuele bepalingen van het bestek wordt de I-index vervangen door de index I 2021.

Artikel 3

In de contractuele bepalingen van het bestek wordt artikel II.6 “Uitvoeringstermijn” aangepast als volgt : 

Termijn in dagen: ±400 werkdagen in totaal.  

De uitvoering van de opdracht geschiedt in 1 fase maar met volgende deeltermijnen :

Deeltermijn 1 van 30 werkdagen: voor detailleren ontwerp, indienen eerste voorcalculatie EPB bij bouwheer ter goedkeuring en de opmaak en indienen van de documenten voor de omgevingsvergunning bij de bouwheer.

Deeltermijn 2 van 20 kalendermaanden (dit zijn ongeveer 367 werkdagen) : uitvoeringstermijn bouwwerken, dit is inclusief de termijn nodig voor het opmaken van de uitvoeringsstudies en uitvoeringsplannen, het voorleggen ter goedkeuring aan de bouwheer, de werfinrichting, bouwrijp maken terrein,…. Deze termijn eindigt bij de voorlopige oplevering. Deze termijn is dus ook inclusief de termijn die mogelijks nodig is om het project aan te passen conform de eisen, gesteld in de toegekende omgevingsvergunning. 

De termijnen voor de EPB- en ventilatieverslaggeving zijn de wettelijke termijnen (LET OP: de startverklaring 8 dagen voor de aanvang van de werken !!)

De uitvoeringstermijn wordt geschorst na het indienen van de aanvraag van de omgevingsvergunning tot de datum van ontvangst van de vergunning + 5 werkdagen. De uitvoeringstermijn bouwwerken = deeltermijn 2 start dus uiterlijk 5 werkdagen na ontvangst van de omgevingsvergunning. 

Bij het niet verkrijgen van de omgevingsvergunning binnen een redelijke termijn van 1 jaar na de aanvraag ontbindt de gunning van rechtswege maar heeft de inschrijver geen recht op het verkrijgen van enige schadevergoeding. Deze termijn van 1 jaar kan, op verzoek van één van beide partijen, worden verlengd in onderling akkoord en mits afstand van schadevergoeding.

Artikel 4

De uitgave zal ten laste worden gelegd van budgetsleutel 221007/06/0711/05.