Terug
Gepubliceerd op 14/10/2022

2022_PR_00130 - Omgevingsvergunningen – Reglementering - Reglement inzake het vastleggen van dossiertaksen omgevingsvergunningen eerste aanleg en opheffing van het reglement van 22 februari 2017; inwerkintreding op 1 januari 2023 - Vaststelling

Provincieraad
wo 12/10/2022 - 14:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Retributiereglement.

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Bart Blommaert; Hilde Bruggeman; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Greet De Troyer; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Olaf Evrard; Riet Gillis; Erwin Goethals; Steve Herman; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Kenneth Taylor; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Filip Van Laecke; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Verontschuldigd

Eric Scheire; Lena Van Boven

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2022_PR_00130 - Omgevingsvergunningen – Reglementering - Reglement inzake het vastleggen van dossiertaksen omgevingsvergunningen eerste aanleg en opheffing van het reglement van 22 februari 2017; inwerkintreding op 1 januari 2023 - Vaststelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Christian Bauwens, Bart Blommaert, Hilde Bruggeman, Anna Maria Charlier, Carola De Brandt, Philippe De Coninck, Karlijn Deene, Vera De Merlier, Hilde De Sutter, Greet De Troyer, Elisabet Dooms, Leentje Grillaert, Olaf Evrard, Riet Gillis, Erwin Goethals, Steve Herman, Peter Hertog, Henk Heyerick, Filip Liebaut, Bruno Matthys, Hans Mestdagh, Kurt Moens, Walter Roggeman, Koen Roman, Kenneth Taylor, Marleen Van De Populiere, Stefaan Van Gucht, Filip Van Laecke, Martine Verhoeve, Bart Vermaercke, An Vervliet, Joop Verzele, Kristof Windels, Steven Ghysens
Stemmen voor 34
Christian Bauwens, An Vervliet, Anna Maria Charlier, Bart Blommaert, Bart Vermaercke, Bruno Matthys, Carola De Brandt, Elisabet Dooms, Filip Liebaut, Filip Van Laecke, Greet De Troyer, Hans Mestdagh, Henk Heyerick, Hilde Bruggeman, Hilde De Sutter, Joop Verzele, Karlijn Deene, Kenneth Taylor, Koen Roman, Kristof Windels, Kurt Moens, Leentje Grillaert, Marleen Van De Populiere, Martine Verhoeve, Olaf Evrard, Peter Hertog, Philippe De Coninck, Riet Gillis, Stefaan Van Gucht, Steve Herman, Vera De Merlier, Walter Roggeman, Erwin Goethals, Phaedra Van Keymolen
Stemmen tegen 0
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2022_PR_00130 - Omgevingsvergunningen – Reglementering - Reglement inzake het vastleggen van dossiertaksen omgevingsvergunningen eerste aanleg en opheffing van het reglement van 22 februari 2017; inwerkintreding op 1 januari 2023 - Vaststelling 2022_PR_00130 - Omgevingsvergunningen – Reglementering - Reglement inzake het vastleggen van dossiertaksen omgevingsvergunningen eerste aanleg en opheffing van het reglement van 22 februari 2017; inwerkintreding op 1 januari 2023 - Vaststelling

Motivering

Motivering

In het evaluatieonderzoek over de werking van het omgevingsvergunningendecreet, stellen resp. 76%, 80% en 100% van de ondervraagden van de gemeentelijke, provinciale en gewestelijke omgevingsadministraties dat de werklast is toegenomen sinds het in voege treden van de omgevingsvergunning.

 

De toenemende inhoudelijke complexiteit die verbonden is aan de integratie van de verschillende aspecten, leidt ertoe dat de inzet van meer deskundigheid van de bevoegde overheid wordt gevergd. Voor de provinciebesturen komt dit doordat:

  • het aantal vragen voor (in)formeel overleg exponentieel gestegen is; het voortraject neemt een steeds belangrijker aandeel in de procedure;
  • het V&O-onderzoek een prominentere rol inneemt in de procedure omdat administratieve en inhoudelijke problemen best in deze fase gedetecteerd en verholpen worden;
  • er een zeer sterke afbouw is van de advisering door Vlaamse adviesinstanties waardoor de provinciale diensten niet meer kunnen terugvallen op onderbouwde adviezen van bvb. departement Omgeving, Afdeling GOP en de facto een deel van hun werk moeten overnemen.

 

Het invoeren van oplossingsgerichte instrumenten, zoals het wijzigingsverzoek en de administratieve lus leidden tot een verhoogde flexibiliteit binnen de procedures. Tegelijk brengen deze instrumenten een sterk verhoogde werklast met zich mee op vlak van opvolging van het dossier en van de inhoudelijke beoordeling. Dossiers met meerdere projectinhoudversies zijn geen uitzondering en vragen van de dossierbehandelaars continu opeenvolgende herbeoordelingen.

 

Het invoeren van de eeuwigdurende vergunning impliceert dat flankerende maatregelen werden ingevoerd in de vorm van evaluaties. De reeds lopende GPBV-evaluaties, eventueel gekoppeld aan een procedure tot ambtshalve bijstelling van de omgevingsvergunning, leiden tot een verschuiving van (administratieve) werklast van bedrijven naar de overheid.

 

De provinciale omgevingsdiensten stellen vast dat de werklast niet overeen komt met de eerder doorgevoerde werklastmeting in de aanloop naar de implementatie van de omgevingsvergunning. Door de invoering van de omgevingsvergunning mag zeker gesteld worden dat de administratieve kosten inzake de behandeling van de vergunningsaanvragen aanzienlijk meer zijn toegenomen dan vooraf ingeschat. Er is bovendien niet alleen nood aan extra personeel voor de inhoudelijke dossierbeoordeling, maar ook de complexiteit van b.v. de organisatie van de provinciale omgevingsvergunningscommissie neemt alsmaar toe. Er is de noodzaak tot continue bijwerking van de informaticatoepassingen, het op peil houden van kennis en know how in functie van de implementatie van nieuwe regelgeving en instructies, enz.

 

De middelen van de dossiertaksen kunnen, zo heeft de decreetgever gesteld, worden aangewend voor de kosten die verband houden met de voorbereiding, organisatie en uitvoering van het omgevingsvergunningsdecreet. Het is billijk dat de financiële last die hieruit voortvloeit niet volledig ten laste gelegd wordt van de gemeenschap, maar mede gedragen wordt door de belanghebbenden.

 

Het is dan ook wenselijk om de tarieven op te trekken en om tevens de taksen te differentiëren naargelang de omvang van een dossier. Tegelijkertijd blijft het uitgangspunt wel om de dossiertaksen eenduidig en eenvoudig vast te leggen, en dit voor alle provincies gelijk.

 

Ter bepaling van de bedragen werd ook de vergelijking gemaakt met andere overheden:

  • Voor een gewone aanvraag ingediend bij de Vlaamse regering is een dossiertaks van 500 EUR decretaal vastgelegd. In alle andere gevallen is dit 100 EUR.
  • De retributies geheven door gemeenten en steden voor klasse 1-inrichtingen variëren van 250 tot 500 EUR, die worden verhoogd met de kosten van het openbaar onderzoek. Er dient opgemerkt dat dit dossiers betreffen waarvoor de steden en gemeenten zelf niet bevoegd zijn. Zij hebben hierin een louter adviserende rol.

 

Gelet op het bovenstaande worden de volgende aangepaste dossiertaksen voorgesteld voor eerste aanleg dossiers:

  • dossiers die worden behandeld via de gewone procedure (aanvragen en bijstellingen): 
    500 EUR;
  • dossiers die worden behandeld via de vereenvoudigde procedure: 250 EUR;
  • meldingen (overdrachten, stopzettingen,…): 50 EUR.

 

Bij deputatiebesluit van 15 september 2022 werd het dossier ‘2022_DEP_03249 - Voorstel dossiertaksen omgevingsvergunningen eerste aanleg’ goedgekeurd. Aangezien evenwel het uit de artikelen niet duidelijk bleek dat het een nieuw reglement betrof, wordt het besluit van 15 september 2022 hierbij hernomen.

Feitelijke en juridische gronden

Provinciedecreet van 9 december 2005.

Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

Reglement van 22 februari 2017 houdende de dossiertaksen voor het indienen van een aanvraag tot het bekomen of bijstellen van een omgevingsvergunning.

Besluit

De provincieraad beslist:

Artikel 1

Het besluit van de deputatie van 15 september 2022 - 2022_DEP_03249, Voorstel dossiertaksen omgevingsvergunningen eerste aanleg - wordt ingetrokken.

Artikel 2

Het reglement inzake het vastleggen van dossiertaksen omgevingsvergunningen eerste aanleg wordt als volgt vastgesteld:


Artikel 1

De dossiertaks verschuldigd bij de indiening van een omgevingsvergunningsaanvraag bedraagt vanaf 1 januari 2023:

  • voor dossiers die worden behandeld via de gewone procedure (aanvragen en bijstellingen): 500 EUR;
  • voor dossiers die worden behandeld via de vereenvoudigde procedure : 250 EUR;
  • voor meldingen (overdrachten, stopzettingen,…): 50 EUR.

 

Artikel 2

De dossiertaks wordt betaald op het rekeningnummer van de Provincie Oost-Vlaanderen:
IBAN: BE92 0960 0055 3123    BIC: GKCCBEBB

Provincie Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1 te 9000 Gent

Het bewijs van deze betaling wordt bij de aanvraag, de melding of het verzoek gevoegd.

 

Artikel 3

§ 1. De dossiertaks is verschuldigd door elke natuurlijk persoon of rechtspersoon die de aanvraag of het verzoek indient.


§ 2. De dossiervergoeding wordt betaald vóór de indiening van een aanvraag voor een omgevingsvergunning, verzoek tot bijstelling van een omgevingsvergunning of een melding. Het betalingsbewijs wordt bij de aanvraag gevoegd.


§ 3. De provincie Oost-Vlaanderen is vrijgesteld van het betalen van een dossiertaks voor wat haar eigen aanvragen of verzoeken betreft. Ook de aanvragen of verzoeken van de autonome provinciebedrijven zijn vrijgesteld van het betalen van een dossiertaks.


§ 4.  Ingeval van het verzoek tot bijstelling van de in de omgevingsvergunning opgelegde milieuvoorwaarden (artikel 82 van het omgevingsvergunningsdecreet) is de dossiertaks alleen verschuldigd door de vergunninghouder of de exploitant (art. 82, 2° b)) en het betrokken publiek (art. 82, 2° c)). De overige verzoekers zijn vrijgesteld.


§ 5. Ingeval van het verzoek tot bijstelling van het voorwerp of de duur van de omgevingsvergunning voor de exploitatie van een ingedeelde inrichting (artikel 83 van het omgevingsvergunningsdecreet) is de dossiertaks alleen verschuldigd door het betrokken publiek (art. 83, 2° a)). De overige verzoekers zijn vrijgesteld.


§ 6. Er is één dossiertaks verschuldigd per aanvraag. Indien een aanvraag meerdere onderdelen bevat die volgens verschillende procedures zouden kunnen behandeld worden, wordt enkel het hoogste van toepassing zijnde tarief aangerekend.


§ 7. Er is geen dossiertaks verschuldigd voor de aanvraag van omgevingsvergunning of verzoek tot bijstelling van omgevingsvergunning die opnieuw wordt ingediend binnen een periode van 6 maanden nadat de eerste aanvraag of verzoek onvolledig en/of onontvankelijk werd verklaard.

 

Artikel 4

Dit reglement wordt bekendgemaakt door middel van publicatie op de provinciale website.

 

Artikel 5

Het reglement van 22 februari 2017 houdende de dossiertaksen voor het indienen van een aanvraag tot het bekomen of bijstellen van een omgevingsvergunning wordt opgeheven van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.