Terug
Gepubliceerd op 16/12/2022

2022_MV_00099 - Mondelinge vraag van raadslid Walter Roggeman: Ondersteuning van gemeenten rond trage wegen

Provincieraad
wo 14/12/2022 - 14:00 Raadzaal
Behandeld

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Hilde Bruggeman; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Greet De Troyer; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Olaf Evrard; Riet Gillis; Erwin Goethals; Steve Herman; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Kenneth Taylor; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Filip Van Laecke; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Kristof Goethals, Wnd. Provinciegriffier

Verontschuldigd

Bart Blommaert; Lena Van Boven; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Secretaris

Kristof Goethals, Wnd. Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter
2022_MV_00099 - Mondelinge vraag van raadslid Walter Roggeman: Ondersteuning van gemeenten rond trage wegen 2022_MV_00099 - Mondelinge vraag van raadslid Walter Roggeman: Ondersteuning van gemeenten rond trage wegen

Motivering

Indiener(s)

Walter Roggeman

Verstuurd naar

Steven Ghysens

Tijdstip van indienen

vr 09/12/2022 - 13:30

Toelichting

Vraag gericht aan deputatie :


Duiding provinciaal belang van de vraag:

Gemeenten moeten over een door de gemeenteraad goedgekeurd tragewegenplan beschikken om subsidies te kunnen aanvragen voor de inrichting van een tragewegennet. 

Een gemeente kan terecht bij één van de regionale landschappen (als de gemeente in een regionaal landschap gelegen is) of bij de vzw Trage Wegen voor ondersteuning bij de opmaak van een tragewegenplan. 

De voorbije jaren hebben heel wat Oost-Vlaamse steden en gemeenten een opdracht gegeven aan de vzw Trage Wegen of aan één van de regionale landschappen om een overzicht te maken van de trage wegen die zich op hun grondgebied bevinden. De betrokken opdrachthouders hebben zich hiervoor meestal gebaseerd op het voorhanden zijnde kaartmateriaal. 

In vele gevallen was dat uitsluitend de “Atlas der buurtwegen”van 1841. Het spreekt vanzelf dat het gebruik van een dergelijk gedateerd kaartmateriaal, hoewel het in feite de legale toestand weergeeft, aanleiding geeft tot grote onrust bij de betrokken bewoners. Hoewel het hier gaat om de inname van openbaar domein voor privé-doeleinden, zijn veel van de vastgesteld anomalieën intussen “verdertigd” en kan de oorspronkelijke toestand dus niet meer hersteld worden. 

In andere gevallen is dat dan weer wél het geval maar ook daar stuit een strikte toepassing van het begrip openbaar domein op groot verzet. Verder kunnen ook uitgevoerde ruilverkavelingen de situatie op het terrein gewijzigd hebben. 

Uit mijn informatie blijkt dat het nooit de bedoeling was om terug te keren naar de toestand van 1841. Wel moeten de nu verzamelde kaarten er steden en gemeenten toe aanzetten om werk te maken van het herstel van een functioneel trage wegennetwerk door hier en daar aanpassingen en bypasses te promoten. M.a.w. begint het echte werk nu pas. Veel steden en gemeenten beschikken niet over de middelen noch het gespecialiseerd personeel om deze volgende stap te zetten. 

Conrete vraag:

 Is de deputatie op de hoogte van deze problematiek? Stelt er zich geen juridisch probleem als het tragewegenplan niet overeenstemt met de reële situatie (risico op juridische procedures)? Welke initiatieven zal de deputatie nemen om deze problematiek aan te pakken of de gemeenten hierin verder te ondersteun