Om het Regionaal Mobiliteitsplan definitief vast te stellen dienen nog volgende stappen doorlopen te worden:
De vervoerregioraad heeft volgende bezorgdheden geformuleerd op het ontwerp RMP:
De keuze voor minder vertaalt zich in
Het ene kan immers niet zonder het andere. Alleen op die manier kan een duurzame modal shift van 60% gehaald worden.
Overwegende dat de vervoerregioraad volgende opmerkingen heeft op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan:
Daarnaast moet voor de Provincie Oost-Vlaanderen met volgende bedenkingen rekening gehouden worden:
Het decreet Basisbereikbaarheid van 12 juni 2019.
De omzendbrief MOW 2019/01 van 17 mei 2019 ter verduidelijking van het decreet basisbereikbaarheid hoofdstuk 1 afdeling 2.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2019 omtrent de regels voor de projectmethodologie en de organisatorische omkadering voor de opmaak en evaluatie van projecten in uitvoering van het mobiliteitsbeleid en de basisbereikbaarheid.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van milieuffectrapportage.
De oriëntatienota van het Regionaal Mobiliteitsplan werd goedgekeurd op de vervoerregioraad van 7 juli 2020.
De visienota en een ontwerp synthesenota werden voorgelegd ter kennisname aan de vervoerregioraad op resp. 28 januari 2022 en 21 oktober 2022.
Kennisneming van de Visienota van het Regionaal Mobiliteitsplan door de provincieraad op 23 maart 2022.
De minister voor Mobiliteit keurde op 8 mei 2023 het Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan goed.
De provincieraad verleent gunstig advies aan het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan, zoals gevoegd in bijlage, mits rekening gehouden wordt met de in de motivering opgesomde opmerkingen.