De voorzitter deelt mee dat het punt wordt afgevoerd en motiveert. De raad stemt hiermee in.
Tussenkomst van raadslid Greet De Troyer.
Bij afwezigheid van raadslid Koen Roman, licht gedeputeerde Leentje Grillaert het amendement toe.
Tussenkomsten: geen
Motivatie:zie bijlage
Concreet voorstel tot wijziging van een bestaand voorstel: zie bijlage
Tussenkomsten: geen
Aan de voet van de Kwaremont in Kluisbergen is het natuurreservaat Paddenbroek gelegen. In het reservaat is een stervormig vijvercomplex aanwezig waar twee waterlopen in het beheer van ons bestuur doorheen stromen (zie figuur in bijlage). Zoals elders in de Vlaamse Ardennen ook het geval is, hebben de hellingen van de Kwaremont sterk te leiden onder bodemerosie. Decennialang stroomden de bodemdeeltjes richting Paddenbroek waar ze bezonken in de centrale vijver en de zijarmen. Dit leidde tot het verlanden van centrale vijver en zijarmen. In de zomer van 2018 werd in samenspraak met de gemeente en Natuurpunt besloten om ruimingsswerken via de onderhoudsaannemer voor de onbevaarbare waterlopen van ons bestuur te laten uitvoeren. De ruimingsspecie werd op twee locaties binnen het reservaat gedeponeerd in functie van het ontwateren en steekvast maken ervan. Gedurende een ruime tijd konden een grotere noordelijk en kleinere zuidelijk gelegen partij ruimingsspecie voldoende ontwateren. In 2021 werd de kleinere zuidelijk gelegen partij ruimingsspecie afgevoerd binnen het onderhoudscontract van ons bestuur.
Voor het afvoeren en laten verwerken van de noordelijk gelegen ruimingsspecie wordt aan de raad het aanbestedingsdossier voorgelegd (bestek met offerteformulier, meetstaat, raming, technisch verslag grondverzet). De werken dienen in een droge periode te worden uitgevoerd; de uitvoeringsperiode wordt voorzien in september/oktober 2023.
Een gedetailleerde raming voor deze opdracht kan u vinden in bijlage. Op basis van deze raming kan de opdracht worden toegewezen na het voeren van een openbare procedure.
Er wordt voorgesteld om de prijs als enig gunningscriterium toe te passen.
De uitgaven kunnen verrekend worden op budgetartikel 2023/613702/04/0319: Onderhoud waterlopen en bufferbekkens/Overig waterbeheer (actie A000015: Uitvoeren van het onderhoud aan waterlopen en waterbouwkundige infrastructuur, raming R000034).
Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen.
Wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen.
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Goedkeuring wordt verleend aan het aanbestedingsdossier dat bestaat uit de raming, bestek met offerteformulier, meetstaat en het technisch verslag grondverzet voor het afvoeren van steekvaste ruimingsspecie die vrijgekomen is bij ruimingswerken aan de waterlopen OS367b1 en OS367b1bis, de centrale vijver waar deze waterlopen doorheen stromen en een aantal niet-geklasseerde zijarmen van de centrale vijver op gronden gelegen te Kluisbergen.
Bovengenoemde opdracht zal worden gegund d.m.v. een openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien op budgetcode 2023/613702/04/0319 Onderhoud waterlopen en bufferbekkens/Overig waterbeheer (actie A000015: Uitvoeren van het onderhoud aan waterlopen en waterbouwkundige infrastructuur, - actieplan AP000077 raming R000034) van het budgetjaar 2023.
Tussenkomsten: geen
Om het Regionaal Mobiliteitsplan definitief vast te stellen dienen nog volgende stappen doorlopen te worden:
De vervoerregioraad heeft volgende bezorgdheden geformuleerd op het ontwerp RMP:
De keuze voor minder vertaalt zich in
Het ene kan immers niet zonder het andere. Alleen op die manier kan een duurzame modal shift van 60% gehaald worden.
Overwegende dat de vervoerregioraad volgende opmerkingen heeft op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan:
Daarnaast moet voor de Provincie Oost-Vlaanderen met volgende bedenkingen rekening gehouden worden:
Het decreet Basisbereikbaarheid van 12 juni 2019.
De omzendbrief MOW 2019/01 van 17 mei 2019 ter verduidelijking van het decreet basisbereikbaarheid hoofdstuk 1 afdeling 2.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2019 omtrent de regels voor de projectmethodologie en de organisatorische omkadering voor de opmaak en evaluatie van projecten in uitvoering van het mobiliteitsbeleid en de basisbereikbaarheid.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van milieuffectrapportage.
De oriëntatienota van het Regionaal Mobiliteitsplan werd goedgekeurd op de vervoerregioraad van 7 juli 2020.
De visienota en een ontwerp synthesenota werden voorgelegd ter kennisname aan de vervoerregioraad op resp. 28 januari 2022 en 21 oktober 2022.
Kennisneming van de Visienota van het Regionaal Mobiliteitsplan door de provincieraad op 23 maart 2022.
De minister voor Mobiliteit keurde op 8 mei 2023 het Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan goed.
De provincieraad verleent gunstig advies aan het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan, zoals gevoegd in bijlage, mits rekening gehouden wordt met de in de motivering opgesomde opmerkingen.
Tussenkomsten: raadsleden Greet De Troyer, Bart Blommaert, Kristof Windels, Olaf Evrard, Martine Verhoeve, Kenneth Taylor
Gedeputeerde Riet Gillis reageert namens de deputatie.
Raadslid Greet De Troyer stelt het verzoek tot verdaging en wil daarover de stemming.
In de provincie Oost-Vlaanderen zijn momenteel 3 bosgroepen actief: de vzw Bosgroep Midden-Oost-Vlaanderen, de vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord en de vzw Bosgroep Vlaamse Ardennen tot Dender. Deze 3 bosgroepen doorlopen, ondersteund door de provincie, een proces richting een fusie.
In zitting van 25 januari 2023 keurde de provincieraad het fusieprotocol omtrent deze fusie goed.
Op 28 juni 2023 staat de oprichtingsvergadering van de nieuwe vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen gepland.
In functie van deze oprichtingsvergadering nam de provincieraad van 24 mei een aantal beslissingen:
1. het goedkeuren van de ontwerp stichtingsakte en het aanduiden van de Provincie als stichtend lid;
2. het aanduiden van de vertegenwoordigers van de Provincie in de Algemene Vergadering (A.V.) van de nieuwe vzw onder opschortende voorwaarde van oprichting van de nieuwe vzw;
3. het aanduiden van kandidaten met het oog op voordracht van de vertegenwoordigers van de Provincie in het bestuursorgaan van de nieuwe vzw, onder opschortende voorwaarde van oprichting van de nieuwe vzw;
4. machtiging aan de Deputatie om de nodige uitvoeringsmaatregelen te nemen.
Als volgende stap wordt nu aan de provincieraad gevraagd de ontwerp samenwerkingsovereenkomst goed te keuren tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de nieuwe vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen. Deze samenwerkingsovereenkomst is grotendeels gebaseerd op de huidige samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie en de 3 bosgroepen.
Deze ontwerp samenwerkingsovereenkomst (zie bijlage) voorziet -samengevat- volgende engagementen vanuit de provincie:
Artikel 57, §1 van het Provinciedecreet.
Bosdecreet van 13 juni 1990, met latere wijzigingen en de uitvoeringsbesluiten op het Bosdecreet.
Decreet tot wijziging van de regelgeving inzake natuur en bos van 9 mei 2014 (Belgisch staatsblad van 7 juli 2014) waarbij artikel 52, §3 bepaalt dat de provincies bevoegd zijn voor de erkenning, subsidiëring en opvolging van de Bosgroepen.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de Vzw Bosgroep Vlaamse Ardennen zoals goedgekeurd door de Provincieraad in zitting van 02 september 2020.
Het besluit provincieraad van 25 januari 2023 mbt goedkeuring van het fusieprotocol en de ontwerp statuten van de nieuwe vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen
Het besluit provincieraad van 24 mei 2023 mbt goedkeuring van de ontwerp oprichtingsakte van de nieuwe vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen, aanduiding van de provincie als stichtend lid van de nieuwe vzw en aanduiding van de provinciale vertegenwoordigers als stichtend lid, in de Algemene Vergadering en in het Bestuursorgaan
De provincieraad keurt de ontwerp samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de nieuwe vzw, nog op te richten vzw, Bosgroep Oost-Vlaanderen goed.
Tussenkomsten: geen
Motivering
De oorspronkelijke uitnodiging werd ontvangen op 8 mei 2023 en de vergadering zou reeds doorgaan op 23 mei 2023. Het dossier kon dus niet meer tijdig op de provincieraad worden gebracht en werd voorgelegd aan de deputatie.
De jaarlijkse algemene vergadering der aandeelhouders werd op 23 mei 2023 echter in haar algemeenheid verplaatst naar 30 juni 2023.
Zodoende kan het dossier alsnog worden voorgelegd aan de provincieraad.
De vergadering zal volgende agenda behandelen:
Op datum van de agendering van dit dossier op de raad, was er nog geen verdere info dan de agenda beschikbaar.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Wetboek van Vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019.
De Vlaamse Codex Wonen van 1 januari 2021.
Omzendbrief 24 april 2020 OMG/W 2020/3.
Provincieraadsbesluit van 27 februari 2019 houdende Wonen – Vertegenwoordiging in VMSW, regionale sociale huisvestingsmaatschappijen en in sociale kredietvennootschappen (Nano 1900807).
Provincieraadsbesluit van 12 oktober 2022 houdende Wonen - Vertegenwoordiging - Voordracht van één effectief lid en aanduiding van 3 plaatsvervangende leden i.v.v. Lut De Jaeger in de algemene vergadering van vier sociale huisvestingsmaatschappijen (Notula 2022_PR_00133).
De uitnodiging van 8 mei 2023 voor de algemene vergadering van Thuispunt Gent BV op 23 mei 2023.
De verplaatsing van de algemene vergadering in haar algemeenheid van 23 mei 2023 naar 30 juni 2023.
De raad neemt kennis van de uitnodiging en agenda voor de algemene vergadering van 30 juni 2023 van Thuispunt Gent BV.
Worden aangeduid als vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 30 juni 2023 van Thuispunt Gent BV:
mevr. Elisabet Dooms als effectieve vertegenwoordiger en
dhr. Hans Mestdagh als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Het mandaat van de vertegenwoordiger van de Provincie wordt bepaald om, op basis van de bespreking en aangereikte documentatie op de vergadering, te stemmen op de afzonderlijke punten van de agenda, in het belang van de Provincie.
Raadslid Walter Roggeman licht het amendement toe.
Tussenkomsten: geen
Motivatie:
Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen-Oost heeft geen erkenning gekregen van de minister, vandaar dat de agenda van de BAV van 30 juni 2023 werd gewijzigd. De aangepaste agenda voor de buitengewone algemene vergadering in het kader van de oprichting van Woonmaatschappij Vlaamse Ardennen-Oost moet verwerkt worden in het provincieraadsdossier.
Concreet voorstel tot wijziging van een bestaand voorstel:
De voorgestelde wijzigingen vindt u terug in bijlage 1 (voorstel aanpassingen besluit 2023_PR_00092). De nieuwe agendastukken worden ook als bijlage aan het dossier toegevoegd.
Tussenkomsten: geen
De aandelen en vertegenwoordigingen van de Provincie in deze maatschappijen zien eruit als volgt:
aandelenpercentage | vertegenwoordiger AV | plaatsvervangend vertegenwoordiger AV | bestuurder | |
Dewaco-Werkerswelzijn | 13,88% | Phaedra Van Keymolen | Hilde De Sutter | Walter Roggeman |
Ninove-Welzijn | 13,03% | Phaedra Van Keymolen | Filip Van Laecke | Walter Roggeman |
SHM Denderstreek | 10,65% | Hilde De Sutter | Filip Van Laecke | Phaedra Van Keymolen |
Bij oproepingsbrieven van 25 mei 2023 en 26 mei 2023 ontving de Provincie een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van resp. Ninove-Welzijn en SHM Denderstreek. Deze zullen doorgaan op 30 juni 2023 om 14u te Zottegem, Steenweg op Aalst 125. De uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Dewaco werd nog niet ontvangen, maar deze zal doorgaan op hetzelfde moment en dezelfde plaats en de agenda ervan is tevens te vinden in de uitnodigingen van Ninove-Welzijn en SHM Denderstreek.
Op 15/06/2023 ontving de Provincie een aangepaste uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van Ninove-Welzijn. Op 12 juni 2023 heeft de Vlaamse minister van Wonen de aanvraag tot erkenning van Woonmaatschappij Gerust Wonen (werkingsgebied Vlaamse Ardennen-Oost) immers afgewezen.
Daardoor zal er voorlopig geen partiële splitsing (zoals oorspronkelijk voorzien) plaatsvinden na de fusie en kan de fusie ook niet langer plaatsvinden onder de opschortende voorwaarde van het realiseren van deze partiële splitsing tegen uiterlijk 30 juni 2023.
De overige bepalingen van het fusievoorstel en fusieverslag blijven onverminderd van kracht. De afstand van de opschortende voorwaarde is in het belang van de betrokken vennootschappen, gelet op het feit dat de fusie essentieel is voor de omvorming van Dender-Zuid tot woonmaatschappij en die omvorming uiterlijk op 30 juni 2023 moet hebben plaatsgevonden.
Het hele vermogen van SHM Ninove-Welzijn, SHM Dewaco-Werkerswelzijn en SHM Denderstreek zal in het kader van de fusie worden opgenomen in SHM Denderstreek, die vervolgens zal worden omgevormd in woonmaatschappij Dender-Zuid. De aandeelhouders van SHM Ninove-Welzijn, SHM Dewaco-Werkerswelzijn en SHM Denderstreek zullen na de herstructurering allen aandeelhouder zijn van woonmaatschappij Dender-Zuid.
Bedoeling is wel dat de geplande partiële splitsing door oprichting van de woonmaatschappij Gerust Wonen nog steeds doorgaat voor het einde van dit jaar, mits rekening wordt gehouden met de elementen op basis waarvan de minister de erkenning weigerde.
Aangepaste agenda BAV
Bedoeling is om over te gaan tot de fusie van deze drie maatschappijen en vorming van de woonmaatschappij Dender-Zuid. Daarbij zal tevens een deel van de werking van SVK ZOVL en SBK-Dendermonde worden overgenomen. De handelingen die daartoe nodig zijn, worden beschreven in de agenda van de buitengewone algemene vergadering, die eruit ziet als volgt:
DEEL I: agenda Ninove-Welzijn
DEEL II: agenda Dewaco-Werkerswelzijn
DEEL III: agenda SHM Denderstreek
A. Fusie door overneming
A1. Fusie door overneming van Dewaco-Werkerswelzijn
A2. Fusie door overneming van Ninove-Welzijn
DEEL IV: agenda Woonmaatschappij Dender-Zuid.
B. Omvorming in een besloten vennootschap
C. Naamswijziging
D. Wijziging van het doel en voorwerp
E. Aanname nieuwe tekst van statuten
F. Kennisname goedkeuring van de overdracht om niet van de bedrijfstak Denderregio-Zuid van SVK ZOVL aan de Vennootschap
G. Kennisname goedkeuring van de overdracht om niet van de bedrijfstak Vlaamse Ardennen-Oost van SVK ZOVL aan de Vennootschap
H. Wijziging van de nominale waarde van de aandelen van de vennootschap naar 0,01 EUR per aandeel
I. Partiële splitsing van SBK-Dendermonde door overneming door de vennootschap
J. Ontslag / Benoeming bestuurders- Vaststelling samenstelling bestuursorgaan
K. Machten
L. Varia
De aandeelhouders van Ninove-Welzijn dienen te beraadslagen en besluiten over de in DEEL I en DEEL IV vermelde agendapunten.
De aandeelhouders van Dewaco-Werkerswelzijn dienen te beraadslagen en te besluiten over de in DEEL II en DEEL IV vermelde agendapunten.
De aandeelhouders van SHM Denderstreek dienen te beraadslagen en te besluiten over de in DEEL III t.e.m. DEEL IV vermelde agendapunten.
De oorspronkelijke uitgebreide agenda van de buitengewone algemene vergadering werd als integrale bijlage toegevoegd aan dit besluit.
Daarnaast ontving de administratie een groot aantal documenten, die werden toegevoegd als gewone bijlage. (De documenten met de voorstellen tot overdracht en het splitsingsvoorstel konden niet worden geopend en dus niet meer tijdig aan dit besluit worden toegevoegd, maar kunnen worden opgevraagd.)
De gewijzigde uitgebreide agenda van de buitengewone algemene vergadering wordt tevens toegevoegd aan dit besluit, alsook het nieuwe ontwerp volmacht, de verklarende nota woonmaatschappij Dender-Zuid en het MB tot weigering van de erkenning van de woonmaatschappij Gerust Wonen.
Onduidelijkheid over bestuursmandaten binnen de resp. woonmaatschappijen - Stemadvies niet mogelijk
Uit de ontvangen documenten blijkt niet of onvoldoende of er in de bestuursorganen van de resp. maatschappijen nog een mandaat zal worden voorzien voor de Provincie. Ondanks meerdere pogingen van de administratie om hier duidelijkheid in te krijgen, bleef deze vraag onbeantwoord of minstens onvoldoende beantwoord. Er kan dan ook geen stemadvies worden meegegeven op dit punt.
Het mandaat van de vertegenwoordiger van de Provincie wordt bepaald om, op basis van de bespreking en aangereikte documentatie op de vergaderingen, te stemmen op de afzonderlijke punten van de agenda’s in het belang van de Provincie. Aan de provinciale vertegenwoordiger wordt dan ook gevraagd om een inschatting te maken ter plaatse, en positief te stemmen op agendapunten waaruit blijkt dat de Provincie aan boord blijft en negatief op deze waaruit het tegenovergestelde blijkt.
Reden afwijzing erkenning woonmaatschappij Gerust Wonen door de minister & verder verloop
- Onvoldoende vertrouwen dat de woonmaatschappij Gerust Wonen over de nodige kennis en expertise zal beschikken om alle opdrachten zelfstandig te kunnen uitvoeren. Nog geen duidelijk aanwijsbare entiteit in oprichting. Uit de erkenningsaanvraag blijkt de afwezigheid van SHM-expertise bij woonmaatschappij Gerust Wonen. Het voorstel is daarom om gebruik te maken van een “gentleman’s agreement” of “dienstverleningsovereenkomst” om die te kunnen uitwisselen tussen woonmaatschappij Gerust Wonen en woonmaatschappij DenderZuid.
- Daarbij wordt echter niet voldaan aan de voorwaarde om als woonmaatschappij enkel activiteiten te ontwikkelen op het eigen grondgebied (activiteiten buiten het eigen grondgebied worden slechts toegestaan in uitzonderlijke omstandigheden, die hier niet van toepassing zijn).
- Daarbij komt de inschatting dat het werken met dienstverleningsovereenkomsten een negatieve weerslag zal hebben op de financiële leefbaarheid van de woonmaatschappij.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Vlaamse Codex Wonen van 1 januari 2021.
Decreet van 9 juni 2021 houdende wijziging van diverse decreten m.b.t. wonen.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 11 september 2020.
Omzendbrief 24 april 2024 OMG/W 2020/3
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
42 besluiten van de Vlaamse Regering van 8 maart 2022 tot de vaststelling van de werkingsgebieden.
Provincieraadsbesluit van 27 februari 2019 betreffende de vertegenwoordiging provinciebestuur in Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), in regionale sociale huisvestingsmaatschappijen, in sociale kredietvennootschappen (Nano 1900807).
De oproepingsbrieven van 25 en 26 mei 2023 voor de buitengewone algemene vergadering op 30 juni 2023 i.k.v. de vorming van de woonmaatschappijen met als werkingsgebieden Dender-Zuid en Vlaamse Ardennen-Oost ("Gerust Wonen").
De aangepaste oproepingsbrief van 15 juni 2023 van Ninove-Welzijn voor de buitengewone algemene vergaderingen op 30 juni 2023 i.k.v. de vorming van de woonmaatschappij met als werkingsgebied Dender-Zuid.
De raad neemt kennis van de buitengewone algemene vergaderingen i.f.v. de vorming van de woonmaatschappij met als werkingsgebied Dender-Zuid die zullen doorgaan op 30 juni 2023 om 14u te Zottegem, Steenweg op Aalst 125, alsook van alle aanpassingen in het kader daarvan.
Worden aangeduid als vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 30 juni 2023 i.f.v. de vorming van de woonmaatschappij met als werkingsgebied Dender-Zuid :
als vertegenwoordiger van de Provincie als aandeelhouder van Dewaco-Werkerswelzijn:
mevr. Phaedra Van Keymolen als effectieve vertegenwoordiger en
mevr. Hilde De Sutter als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
als vertegenwoordiger van de Provincie als aandeelhouder van Ninove-Welzijn:
mevr. Phaedra Van Keymolen als effectieve vertegenwoordiger en
dhr. Filip van Laecke als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
als vertegenwoordiger van de Provincie als aandeelhouder van SHM Denderstreek:
mevr. Hilde De Sutter als effectieve vertegenwoordiger en
dhr. Filip Van Laecke als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Het mandaat van de vertegenwoordiger van de Provincie wordt bepaald om, op basis van de bespreking en aangereikte documentatie op de vergaderingen, te stemmen op de afzonderlijke punten van de agenda’s in het belang van de Provincie.
In naam van raadslid Walter Roggeman licht gedeputeerde An Vervliet het amendement toe.
Tussenkomsten: raadsleden Greet De Troyer, Walter Roggeman
Motivatie:
Uit het herbekijken van de stukken blijkt dat er geen 10 maar 11 BAV's doorgaan waarvan de elfde BAV niet op dezelfde locatie en tijdstip doorgaat als de andere BAV's. Het dossier moet daardoor aangepast worden.
Concreet voorstel tot wijziging van een bestaand voorstel:
De voorgestelde wijzigingen vindt u terug in bijlage.
Tussenkomsten: geen
Bij oproepingsbrieven van 17 mei 2023 ontving de Provincie een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergaderingen van i.k.v. de vorming van woonmaatschappijen Waasland-Midden en Waasland-Oost. 10 daarvan zullen doorgaan op 22 juni 2023 vanaf 10u bij notaris Celis, Liesse in Antwerpen en 1 daarvan om 15u30 bij notaris Goossens in Boom. De uitnodiging van de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting werd nog niet ontvangen, maar deze zal doorgaan op hetzelfde moment en dezelfde plaats en de agenda ervan is tevens te vinden in de uitnodigingen van de andere 4 maatschappijen.
De aandelen en vertegenwoordigingen van de Provincie in deze maatschappijen zien eruit als volgt:
aandelenpercentage | vertegenwoordiger AV | plaatsvervangend vertegenwoordiger AV | bestuurder | |
Tuinwijk | 1,90% | Riet Gillis | Elisabet Dooms | Filip Liebaut |
Woonanker-Waas | 10,93% | Riet Gillis | Koen Roman | An Vervliet |
Waasse Landmaatschappij | 1,33% | Riet Gillis | Hans Mestdagh | / |
Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting | 4,31% | Leentje Grillaert | Filip Liebaut | / |
Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting | 16,49% | An Vervliet | Eric Scheire | Anna-Maria Charlier |
Agenda BAV
De voornaamste doelstelling van de geplande buitengewone algemene vergaderingen is het goedkeuren van een reeks partiële splitsingen en een fusie, zodat er in het hele Waasland nog één woonmaatschappij per werkingsgebied actief is. De buitengewone algemene vergaderingen zullen zich dus achtereenvolgens uitspreken over:
Stap 1. De partiële splitsing van Woonanker-Waas, waarbij een deel zal worden afgesplitst naar de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting.
Hierover zal worden beslist op de buitengewone algemene vergaderingen van de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting en deze van WoonAnker-Waas (2 BAV's).
Stap 2. De partiële splitsing van de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting, waarbij een deel zal worden afgesplitst naar Woonanker-Waas.
Hierover zal worden beslist op de buitengewone algemene vergaderingen van WoonAnker-Waas en de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting (2 BAV's).
Stap 3. De partiële splitsing van de Waasse Landmaatschappij, waarbij een deel zal worden afgesplitst naar de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting en een deel naar de Tuinwijk.
Hierover zal worden beslist op de buitengewone algemene vergaderingen van de Waasse Landmaatschappij, Tuinwijk en de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting (3 BAV's).
Stap 4. De fusie door overneming waarbij Woonanker-Waas de Waasse Landmaatschappij en de Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting zal overnemen.
Hierover zal worden beslist op de buitengewone algemene vergaderingen van Woonanker-Waas (3 BAV's).
Stap 5. De partiële splitsing van Woonpunt Schelde-Rupel, waarbij een deel zal worden afgesplitst naar de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting.
Hierover zal worden beslist op de buitengewone algemene vergadering van de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting (1 BAV).
De agenda's van de 11 buitengewone algemene vergaderingen werden toegevoegd in bijlage, evenals alle bezorgde documenten. Een overzicht van deze documenten kan u vinden op p. 5 van de oproepingsbrief.
Svz erkenningsaanvragen
WoonAnker Waas werd door de Vlaamse Regering reeds erkend als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Waasland-Midden, de Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting heeft een aanvraag ingediend om erkend te worden als woonmaatschappij voor het werkingsgebied Waasland-Oost.
Aanduiden één gevolmachtigde voor alle 11 de vergaderingen
In een mail van 21 mei 2023 wordt aan de Provincie gevraagd om voor deze 11 buitengewone algemene vergaderingen slechts één gevolmachtigde aan te duiden en dus af te wijken van de gevolmachtigden die werden aangeduid per huisvestingsmaatschappij.
Voordracht bestuurder woonmaatschappij Waasland-Midden (ofwel WoonST) - Positief stemadvies
In deze mail werd tevens bevestigd dat er voor de Provincie een mandaat zal worden voorzien in het bestuursorgaan van woonmaatschappij WoonST (met als werkingsgebied Waasland-Midden) en gevraagd om hiervoor het mandaat van de vertegenwoordiger te bekrachtigen.
Onduidelijkheid over bestuursmandaat woonmaatschappij Waasland-Oost - Stemadvies niet mogelijk
Uit de ontvangen documenten blijkt niet of onvoldoende of er in het bestuursorgaan van de woonmaatschappij met als werkingsgebied Waasland-Oost nog een mandaat voor de Provincie zal worden voorzien. Op de vraag van de administratie of dit al dat niet het geval zal zijn, werd tot op heden geen antwoord ontvangen. Er kan dan ook geen stemadvies worden meegegeven op dit punt.
Het mandaat van de vertegenwoordiger van de Provincie wordt bepaald om, op basis van de bespreking en aangereikte documentatie op de vergaderingen, te stemmen op de afzonderlijke punten van de agenda’s in het belang van de Provincie. Aan de provinciale vertegenwoordiger wordt dan ook gevraagd om een inschatting te maken ter plaatse, en positief te stemmen op agendapunten waaruit blijkt dat de Provincie aan boord blijft en negatief op deze waaruit het tegenovergestelde blijkt.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Vlaamse Codex Wonen van 1 januari 2021.
Decreet van 9 juni 2021 houdende wijziging van diverse decreten m.b.t. wonen.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 11 september 2020.
Omzendbrief 24 april 2024 OMG/W 2020/3
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.
42 besluiten van de Vlaamse Regering van 8 maart 2022 tot de vaststelling van de werkingsgebieden.
Provincieraadsbesluit van 27 februari 2019 betreffende de vertegenwoordiging provinciebestuur in Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW), in regionale sociale huisvestingsmaatschappijen, in sociale kredietvennootschappen (Nano 1900807).
De oproepingsbrieven van 17 mei 2023 voor de 11 buitengewone algemene vergaderingen op 22 juni 2023 i.k.v. de vorming van woonmaatschappijen met als werkingsgebied Waasland-Midden (ofwel woonmaatschappij WoonST) en Waasland-Oost.
De raad neemt kennis van de buitengewone algemene vergaderingen i.f.v. de vorming van de woonmaatschappijen met als werkingsgebied Waasland-Midden (ofwel WoonST) en Waasland-Oost, die zullen doorgaan op 22 juni 2023 vanaf 10u bij notaris Celis, Liesse in Antwerpen en om 15u30 bij notaris Goossens in Boom.
Worden aangeduid als vertegenwoordiger op de buitengewone algemene vergadering van 22 juni 2023 i.f.v. de vorming van de woonmaatschappijen met als werkingsgebied Waasland-Midden en Waasland-Oost:
dhr Hans Mestdagh als effectieve vertegenwoordiger en
mevr. An Vervliet als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Het mandaat van de vertegenwoordiger van de Provincie wordt bepaald om, op basis van de bespreking en aangereikte documentatie op de vergaderingen, te stemmen op de afzonderlijke punten van de agenda’s in het belang van de Provincie.
Tussenkomsten: geen
De aandelen en vertegenwoordigingen van de Provincie in deze maatschappijen zien eruit als volgt:
aandelenpercentage | vertegenwoordiger AV | plaatsvervangend vertegenwoordiger AV | bestuurder | |
Tuinwijk | 1,90% | Riet Gillis | Elisabet Dooms | Filip Liebaut |
Woonanker-Waas | 10,93% | Riet Gillis | Koen Roman | An Vervliet |
Waasse Landmaatschappij | 1,33% | Riet Gillis | Hans Mestdagh | / |
Gewestelijke Maatschappij voor Huisvesting | 4,31% | Leentje Grillaert | Filip Liebaut | / |
Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting | 16,49% | An Vervliet | Eric Scheire | Anna-Maria Charlier |
De organisatie van een reeks partiële splitsingen en een fusie hebben tot gevolg dat er in het Waasland nog maar één woonmaatschappij per werkingsgebied zal actief zijn. De werkingsgebieden waarover het gaat, zijn: Waasland-West, Waasland-Midden en Waasland-Oost.
De provinciale vertegenwoordiging in de algemene vergadering van Tuinwijk (werkingsgebied Waasland-West) werd reeds behandeld in raadsdossier 2023_DEP_03283.
De raad stelde nog geen provinciale vertegenwoordigers aan voor de nieuwe woonmaatschappijen met als werkingsgebied Waasland-Midden (WoonST) en Waasland-Oost.
Daarnaast werd vanuit woonmaatschappij WoonST (werkingsgebied Waasland-Midden) ook de vraag gesteld om een vertegenwoordiger aan te duiden voor het bestuursorgaan van de maatschappij. Tot op heden wordt de Provincie in het bestuursorgaan van de trekkende maatschappij voor dat werkingsgebied (zijnde Woonanker-Waas) vertegenwoordigd door mevr. An Vervliet.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021 bepaalt dat ten hoogste 2/3de van de leden van het bestuursorgaan van een SHM van hetzelfde geslacht mogen zijn.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Wetboek van Vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019.
De Vlaamse Codex Wonen van 1 januari 2021.
Omzendbrief 24 april 2020 OMG/W 2020/3.
Provincieraadsbesluit van 27 februari 2019 houdende Wonen – Vertegenwoordiging in VMSW, regionale sociale huisvestingsmaatschappijen en in sociale kredietvennootschappen (Nano 1900807).
Worden aangeduid als kandidaten voor de raad van bestuur van de nieuwe woonmaatschappij met als werkingsgebied Waasland-Midden (WoonST) en dit onder opschortende voorwaarde van oprichting van deze maatschappij:
mevr. Anna Maria Charlier
dhr. Eric Scheire
Een afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de betrokken partijen.
Tussenkomst: raadslid Bart Blommaert
Het provinciebestuur ontving de afgelopen weken een aantal uitnodigingen voor algemene en buitengewone algemene vergaderingen van sociale huisvestingsmaatschappijen waarin ze vertegenwoordigd is.
Een aantal van die uitnodigingen bereikten ons bestuur te laat om de provinciale vertegenwoordiging op de vergaderingen nog tijdig te kunnen voorleggen aan de provincieraad.
Het betreft de uitnodigingen voor de algemene en buitengewone algemene vergaderingen van:
- Thuispunt Gent: Notula 2023_DEP_02755
- Tuinwijk: Notula 2023_DEP_02940 en Notula 2023_DEP_03278
- Sint-Niklase Maatschappij voor de Huisvesting: Notula 2023_DEP_02793
- SBK-Dendermonde: Notula 2023_DEP_02847
- Stek92: Notula 2023_DEP_03184
- Vlaamse Ardennen: Notula 2023_DEP_02898
- Waasse Landmaatschappij: Notula 2023_DEP_03284
In die gevallen werden de vertegenwoordigingen voorgelegd aan de deputatie (zie dossiernummers).
Deze worden nu ook - ter kennisgeving - voorgelegd aan de provincieraad.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Wetboek van Vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019.
De Vlaamse Codex Wonen van 1 januari 2021.
Omzendbrief 24 april 2020 OMG/W 2020/3.
Provincieraadsbesluit van 27 februari 2019 houdende Wonen – Vertegenwoordiging in VMSW, regionale sociale huisvestingsmaatschappijen en in sociale kredietvennootschappen.
Provincieraadsbesluit van 12 oktober 2022 houdende de voordracht van 1 effectief lid en aanduiding van 3 plaatsvervangende leden i.v.v. Lut De Jaeger in de algemene vergadering van 4 sociale huisvestingsmaatschappijen.
De raad neemt kennis van de uitnodigingen voor en agenda's van de algemene en buitengewone algemene vergaderingen zoals weergegeven in de vermelde besluiten.
De raad bekrachtigt dat het provinciebestuur op deze vergaderingen werd vertegenwoordigd door de vertegenwoordigers aangeduid door de deputatie.
Tussenkomsten: geen
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de Provincie Oost-Vlaanderen wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Dit organisatiebeheersingssysteem beantwoordt minstens aan het principe van functiescheiding waar mogelijk en is verenigbaar met de continuïteit van de werking van de provinciale diensten.
Het organisatiebeheersingssysteem is vastgesteld door de Provinciegriffier, na overleg met het managementteam. Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem en de elementen daarin die raken aan de rol en de bevoegdheden van de Provincieraad zijn onderworpen aan de goedkeuring van de Provincieraad.
In dit verslag wordt gerapporteerd volgens het op 6 juni 2019 door de Provinciegriffier vastgestelde en op 19 juni 2019 door de provincieraad goedgekeurde organisatiebeheersingssysteem.
Dit jaar is het organisatiebeheersingssysteem opnieuw geactualiseerd. De gecoördineerde versie wordt, ter kennisneming, als bijlage aan dit jaarverslag toegevoegd.
Provinciedecreet van 9 december 2005 (artikel 95 t.e.m. 97)
Het jaarverslag 2022 over organisatiebeheersing wordt voorgelegd ter kennisgeving (zie bijlage Jaarverslag 2022).
Het Organisatiebeheersingssysteem van de Provincie Oost-Vlaanderen is geactualiseerd en wordt voorgelegd ter kennisneming (zie bijlage Geactualiseerd organisatiebeheersingssysteem).
Tussenkomsten: raadsleden Christian Bauwens
Gedeputeerden Kurt Moens en Leentje Grillaert reageren namens de deputatie.
Het komt de raad toe de jaarrekening en bijlagen vast te stellen alsook kennis te nemen van de thesaurierekeningen en van het verslag van het Rekenhof.
De Provinciewet, in het bijzonder de artikels 66, §2 en 112bis;
De Wet van 29-10-1846 op de inrichting van het Rekenhof, in het bijzonder de artikels 7 en 8;
Het Provinciedecreet, in het bijzonder de artikels 43, §2, 3°; 89, eerste lid, 2°; 141, §2; 152, 154 en 163.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Het Ministerieel Besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen;
Het besluit van de deputatie van 19 december 2013 tot vaststelling van de waarderingsregels en latere wijzigingen.
De provincieraad stelt de jaarrekening van het provinciebestuur dd° 31-12-2022, zoals bijgevoegd als bijlage, vast.
De provincieraad stelt de lijst van de buitengebruikstellingen van roerende en onroerende activa, zoals bijgevoegd als bijlage, vast.
De provincieraad neemt kennis van de thesaurierekeningen.
De provincieraad neemt kennis van het verslag van het Rekenhof.
De provincie brengt de toezichthoudende overheid op de hoogte van de bekendmaking van de jaarrekening en bezorgt de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering.
Tussenkomsten: geen
De motivering van de wijzigingen bevat, in volgorde van de strategische nota, voor alle beleidsdoelstellingen en actieplannen het detail van de aanpassingen aan het meerjarenplan.
De voorgestelde aanpassingen betreffen o.m.:
De strategische nota bevat de prioritaire beleidsdoelstellingen en prioritaire actieplannen met een raming van de ontvangsten en uitgaven voor elk jaar van het meerjarenplan. Er zijn geen inhoudelijke aanpassingen. Wel werd een nieuw niet-prioritair actieplan toegevoegd onder beleidsdoelstelling 6 'Pluralistisch, kwaliteitsvol en betaalbaar Provinciaal Onderwijs organiseren' voor het Leersteuncentrum Oost-Vlaanderen, dat vanaf 1 september van start gaat.
De lijst van alle beleidsdoelstellingen, actieplannen en bijhorende acties met de daaraan gekoppelde budgetten is beschikbaar op extranet: https://extranet.oost-vlaanderen.be/beleids-enbeheerscyclus/ meerjarenplan-2020-2025/,DanaInfo=intranet+.
2. De financiële nota
De financiële nota van het meerjarenplan heeft een dubbel doel. Vooreerst wil men de financiële gevolgen van het beleid in kaart brengen. Vervolgens komt de financiële gezondheid van het bestuur aan bod. De cijfermatige vertaling van de doelstellingen laat toe om op snelle wijze inzicht te verwerven in de financiële gezondheid van het bestuur.
a. Het financieel doelstellingenplan (schema M1)
Het financieel doelstellingenplan bevat een overzicht van alle uitgaven en ontvangsten van het provinciebestuur, enerzijds per beleidsdoelstelling waar prioritaire actieplannen in kaderen en anderzijds het totaal van de niet prioritaire beleidsdoelstellingen. De indeling is uitgesplitst over exploitatie, investeringen en financiering.
b. De staat van het financieel evenwicht (schema M2)
Uit de staat van het financieel evenwicht blijkt dat het provinciebestuur de twee evenwichtscriteria duidelijk haalt:
• Het beschikbaar budgettair resultaat is voor elk jaar van het meerjarenplan groter dan 7 mln EUR (evenwichtscriterium >0). De totale ontvangsten (inclusief overschotten vorige jaren) volstaan om de totale uitgaven te dekken, waardoor het evenwicht op korte termijn bereikt wordt.
• De autofinancieringsmarge is in het laatste jaar van het meerjarenplan positief (+ 3,4 mln EUR). Deze ratio mag in de loop van het meerjarenplan negatief zijn maar moet verplicht positief zijn in het laatste jaar. Een positieve autofinancieringsmarge duidt erop dat het saldo uit de exploitatie zal volstaan om de aflossingen van leningen te financieren. Met de middelen gegenereerd uit de normale werking, zonder de overschotten van het verleden, kan het provinciebestuur dus de nettoleningslasten voldoen.
• De gecorrigeerde autofinancieringsmarge en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge zijn bijkomende indicatoren voor het financieel evenwicht. In de berekening van de gecorrigeerde autofinancieringsmarge worden de periodieke aflossingen van leningen vervangen door 8% van de totale financiële schuld. Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge is positief in het laatste jaar van het meerjarenplan. De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge is gelijk aan de gecorrigeerde autofinancieringsmarge. Met de inkanteling van APB De Gavers en de uitkanteling van APB Zorgcentrum Lemberge zijn er immers geen APB’s meer.
c. Het overzicht van de kredieten (schema M3)
Op basis van dit schema worden de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar 2023 vastgesteld. De kredieten zijn limitatief op niveau van:
• totaal exploitatie-uitgaven
• totaal investeringsuitgaven
• financieringsontvangsten: totaal op te nemen leningen en leasings
• financieringsuitgaven: totaal toegestane leningen en betalingsuitstel
3. Aandachtspunten
a. De financiële schulden (schema T4)
In het initieel meerjarenplan was een maximale stijging van de uitstaande schuld tot 147 mln EUR eind 2025 voorzien (in de theoretische veronderstelling dat alle gebudgetteerde uitgaven voor de volle 100% gerealiseerd worden). Bij de voorgaande aanpassingen meerjarenplan werd het positief rekeningresultaat gebruikt om de op te nemen leningen sterk te verminderen, in deze aanpassing wordt het bedrag aan op te nemen leningen opnieuw verminderd met 12 mln EUR.
b. Aanpassing subsidielijst
In deze aanpassing van het meerjarenplan zijn ook enkele verschuivingen van, naar of tussen subsidies (budgetgroep 649) opgenomen. Deze worden toegelicht in de motivering van de aanpassingen meerjarenplan (blz. 7-24). De volledige subsidielijst is als extra bijlage toegevoegd (zie blz. 143-158), hierin zijn de gevraagde aanpassingen verwerkt en zijn ook tekstuele wijzigingen (n.a.v. herwerkte reglementen bijvoorbeeld) gemarkeerd. De geactualiseerde subsidielijst zal na goedkeuring door de Provincieraad digitaal beschikbaar gesteld worden (http://www.oost-vlaanderen.be/meerjarenplan).
c. Detail investeringsbudget 2020-2025 per beleidsdoelstelling
In deze bijlage van het meerjarenplan worden de belangrijkste investeringen opgelijst per beleidsdoelstelling, gewijzigde bedragen zijn geel gemarkeerd. De bijlage vermeldt per beleidsdoelstelling het totaal investeringskrediet initieel en na deze aanpassing meerjarenplan (blz. 183-206).
Conform de decretale bepalingen wordt de aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 voor vaststelling aan de provincieraad voorgelegd.
Het provinciedecreet van 9 december 2005, artikelen 141,142, 151 en 164.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het provincieraadsbesluit van 4 december 2019 waarin het meerjarenplan 2020-2025 wordt goedgekeurd.
Het provincieraadsbesluit van 17 juni 2020 waarbij het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem wordt goedgekeurd, in het bijzonder deel 4 - Financieel management.
Het besluit van de Provinciegriffier van 14 juli 2022 tot vaststelling van het organisatiebeheersingssysteem.
Het provincieraadsbesluit van 16 november 2022 waarbij de zesde aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 wordt goedgekeurd.
De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, bestaande uit de strategische nota en de financiële nota met toelichtingen en bijlagen wordt vastgesteld.
Tussenkomsten: geen
Voor schooljaar 2023-2024 worden volgende wijzigingen doorgevoerd:
- onder Deel 3 – Hoofstuk 4: toevoeging over verwijderen gegevens bij einde opleiding/module bij 4.5 Het elektronische leerplatform;
- onder Deel 3 – Hoofdstuk 7: toevoeging van titel 7.7 Neutraliteit;
- onder Deel 4 – Hoofdstuk 2: toestemming nodig voor het nemen van foto’s of voor het filmen door cursisten bij 2.2 De toestemming voor het maken en publiceren van beeldmateriaal;
- onder Deel 5 – Hoofdstuk 2: expliciteren dat andere dan de vermelde redenen voor afwezigheid bij evaluatie niet geldig zijn;
- toevoeging van de bijlage rond het algemeen afsprakenkader connectie-deconnectie, zoals centraal door de vakbonden onderhandeld, met mogelijkheid tot toevoegen van een lokaal onderhandeld centrumeigen afsprakenkader.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Decreet van 15 juni 2007 betreffende het volwassenenonderwijs.
Decreet van 8 juli 2022 over het onderwijs XXXII.
Provincieraadsbesluit van 22 juni 2022 betreffende vaststelling van de gemeenschappelijke tekst van het centrumreglement van CVO Groeipunt voor het schooljaar 2022-2023.
De gemeenschappelijke tekst van het centrumreglement van de provinciale centra voor volwassenenonderwijs Groeipunt voor schooljaar 2023-2024 wordt vastgesteld zoals in bijlage.
Dit gemeenschappelijke centrumreglement treedt in werking op 1 september 2023.
Het provincieraadsbesluit van 22 juni 2022 betreffende vaststelling van de gemeenschappelijke tekst van het centrumreglement voor de Groeipunten voor schooljaar 2022-2023 wordt opgeheven met ingang van 31 augustus 2023.
Tussenkomsten: geen
Voor schooljaar 2023-2024 worden volgende wijzigingen doorgevoerd:
- Invoeging van paragraaf Interactief afstandsonderwijs onder gewijzigde titel 3.3 Dagindeling – Te laat komen – Interactief afstandsonderwijs. Zeker verder aan te vullen door de school!
- Invoeging van paragraaf Gebruik van monitoringsoftware onder titel 3.4.3 ICT-gebruik voor scholen die gebruik maken van monitoringsoftware.
- Uitbreiding en verduidelijking onder titel 3.4.8 Verzorgd uiterlijk en kledij.
- Invoeging van titel 3.4.9 Dispensatieregeling en aanpassing nummering.
- Uitbreiding definitie “roken” met snus, nicotinezakjes, …
- Aanpassingen in het kader van het nieuwe leersteundecreet.
- Invoeging van titel 4.4.3 Vlaamse toetsen en aanpassing nummering.
- Uitbreiding onder titel 4.4.6 Fraude tijdens de evaluatie: ook het niet indienen van opdrachten wordt gezien als het weigeren van het afleggen van een evaluatie en kan dus leiden tot het niet behalen van een leerplandoelstelling.
- De bevoegdheid voor verlenging preventieve schorsing ligt voortaan bij de directeur, niet langer bij het schoolbestuur.
- Gelet op het facultatieve karakter van de GIP werd de term “geïntegreerde proef” vervangen door “competentieproeven”. Op die manier worden eventuele misverstanden vermeden en is er ruimte voor eigen invulling.
- Bijlage over duaal leren: toevoeging paragraaf over de aanloopfase. Met betrekking tot de evaluatie in duaal leren werd er niets gewijzigd aan de tekst. Eventuele wijzigingen met betrekking tot de evaluatie (leerjaar- of graadevaluatie) zullen uiterlijk tegen 1 september 2025 worden opgenomen na overleg.
- De maximumfactuur voor de eerste graad wordt geïndexeerd. Voor schooljaar 2023-2024 hanteren we een maximumfactuur van 358,53 euro voor de A-stroom en 239,02 euro voor de B-stroom.
- Op te nemen bij schoolkosten: huur laptop/Chromebook aan 10 euro per maand.
- Toevoeging van de bijlage rond het algemeen afsprakenkader connectie-deconnectie, zoals centraal door de vakbonden onderhandeld, met mogelijkheid tot toevoegen van een lokaal onderhandeld schooleigen afsprakenkader.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Decreet van 8 juli 2022 over het onderwijs XXXII.
Decreet van 24 maart 2023 over het hybride onderwijs in het secundair onderwijs.
Decreet van 28 april 2023 over de Vlaamse toetsen in het onderwijs.
Decreet van 5 mei 2023 over leersteun.
Besluit van de Vlaamse regering van 17 december 2010 houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs.
Omzendbrief SO 64 van 25 juni 1999 betreffende de structuur en de organisatie van het voltijds secundair onderwijs.
Provincieraadsbesluit van 22juni 2022 betreffende vaststelling van de wijzigingen aan de gemeenschappelijke tekst van het schoolreglement van de Richtpunten voor schooljaar 2022-2023.
Advies van de schoolraden:
Richtpunt campus Oudenaarde | 7 juni 2023 |
Richtpunt campus Hamme | 21 juni 2023 |
Richtpunt campus Eeklo | 29 juni 2023 |
Richtpunt campus Ninove | / |
Richtpunt campus Gent Godshuizenlaan | 5 juni 2023 |
Richtpunt campus Gent Abdisstraat | 5 juni 2023 |
Richtpunt campus Gent Henleykaai | 5 juni 2023 |
Richtpunt campus Zottegem | 22 juni 2023 |
De gemeenschappelijke tekst van het schoolreglement van de Richtpunten (gewoon voltijds secundair onderwijs) voor schooljaar 2023-2024 wordt vastgesteld zoals in bijlage.
Deze gemeenschappelijke tekst van het schoolreglement van de Richtpunten (gewoon voltijds secundair onderwijs) treedt in werking op 1 september 2023.
Het provincieraadsbesluit van 22 juni 2022 betreffende de wijzigingen aan de gemeenschappelijke tekst van het schoolreglement van de Richtpunten voor schooljaar 2022-2023 wordt opgeheven met ingang van 31 augustus 2023.
Tussenkomsten: geen
Raadslid Greet De Troyer vraagt de stemming in 1 keer voor de agendapunten 16, 17 en 18. De raad gaat hiermee akkoord.
Voor schooljaar 2023-2024 worden volgende wijzigingen doorgevoerd:
- Invoeging van titel 2.1 Opleidingsvorm 1 (OV1) en aanpassing nummering onder titel 2 Onderwijsaanbod, gelet op het aanbieden van deze opleidingsvorm (type 9) vanaf 1 september 2023. Aanpassing van de gehele tekst in functie van de nieuwe opleidingsvorm.
- Aanpassing van het onderwijsaanbod gelet op de herstructureringen buitengewoon onderwijs OV3 (wijzigingen in de kwalificatiefase).
- Aanpassingen in het kader van het nieuwe leersteundecreet.
- Invoeging van titel 3.3.3. Dispensatieregeling onder gewijzigde titel 3.3 Aanwezigheid op school en aanpassing nummering.
- Invoeging van titel 3.3.4 Interactief afstandsonderwijs onder gewijzigde titel 3.3 Aanwezigheid op school en aanpassing nummering.
- Uitbreiding en verduidelijking onder 3.4.15 Verzorgd uiterlijk en kledij.
- Invoeging van paragraaf Gebruik van monitoringsoftware onder titel 3.4.22 ICT-gebruik.
- Uitbreiding definitie “roken” met snus, nicotinezakjes, …
- De bevoegdheid voor verlenging preventieve schorsing ligt voortaan bij de directeur, niet langer bij het schoolbestuur.
- Invoeging van titel 4.6.3 Vlaamse toetsen en aanpassing nummering.
- Uitbreiding onder titel 4.6.10 Fraude tijdens de evaluatie (OV3 en OV4): ook het niet indienen van opdrachten wordt gezien als het weigeren van het afleggen van een evaluatie en kan dus leiden tot het niet behalen van een leerplandoelstelling.
- Gelet op het facultatieve karakter van de GIP en de kwalificatieproef werd de term “geïntegreerde proef” en “kwalificatieproef” vervangen door “competentieproeven”. Op die manier worden eventuele misverstanden vermeden en is er ruimte voor eigen invulling.
- Toe te voegen bij de schoolkosten: huur laptop aan 10 euro per maand.
- Toevoeging van de bijlage rond het algemeen afsprakenkader connectie-deconnectie, zoals centraal door de vakbonden onderhandeld, met mogelijkheid tot toevoegen van een lokaal onderhandeld schooleigen afsprakenkader.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Decreet van 8 juli 2022 over het onderwijs XXXII.
Decreet van 28 april 2023 over de Vlaamse toetsen in het onderwijs.
Decreet van 5 mei 2023 over leersteun.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2010 houdende de codificatie betreffende het secundair onderwijs.
Omzendbrief SO/2011/03/BUSO van 15 augustus 2011 betreffende structuur en organisatie van het buitengewoon secundair onderwijs.
Provincieraadsbesluit van 22 juni 2022 betreffende vaststelling van de wijzigingen aan het schoolreglement voor Richtpunt campus Buggenhout voor schooljaar 2022-2023.
Advies van de schoolraad van Richtpunt campus Buggenhout van 8 juni 2023.
De tekst van het schoolreglement van Richtpunt campus Buggenhout voor schooljaar 2023-2024 wordt vastgesteld zoals in bijlage.
Dit schoolreglement treedt in werking op 1 september 2023.
Het provincieraadsbesluit van 22 juni 2022 betreffende de wijzigingen aan het schoolreglement voor Richtpunt campus Buggenhout voor schooljaar 2022-2023 wordt opgeheven met ingang van 31 augustus 2023.
Tussenkomsten: geen
Voor schooljaar 2023-2024 worden volgende wijzigingen doorgevoerd:
- Uitbreiding definitie “roken” met snus, nicotinezakjes, …
- Invoeging van paragraaf 2.3.3 Interactief afstandsonderwijs onder gewijzigde titel 2.3 Dagindeling – Te laat komen – Interactief afstandsonderwijs.
- Invoeging van paragraaf Gebruik van monitoringsoftware onder titel 2.4.8 ICT-gebruik.
- Uitbreiding en verduidelijking onder titel 2.4.4 Verzorgd uiterlijk en kledij.
- Aanpassingen in het kader van het nieuwe leersteundecreet.
- De bevoegdheid voor verlenging preventieve schorsing ligt bij de directeur, niet bij het centrumbestuur.
- Uitbreiding onder titel 4.6.3 Fraude tijdens de evaluatie: ook het niet indienen van opdrachten wordt gezien als het weigeren van het afleggen van een evaluatie en kan dus leiden tot het niet behalen van een leerplandoelstelling.
- Bijlage over duaal leren: toevoeging paragraaf over de aanloopfase. Met betrekking tot de evaluatie in duaal leren werd er niets gewijzigd aan de tekst. Eventuele wijzigingen met betrekking tot de evaluatie (leerjaar- of graadevaluatie) zullen uiterlijk tegen 1 september 2025 worden opgenomen na overleg.
- Op te nemen bij de schoolkosten: huur laptop aan 10 euro per maand.
- Toevoeging van de bijlage rond het algemeen afsprakenkader connectie-deconnectie, zoals centraal door de vakbonden onderhandeld, met mogelijkheid tot toevoegen van een lokaal onderhandeld schooleigen afsprakenkader.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Decreet van 8 juli 2022 over het onderwijs XXXII.
Decreet van 18 juli 2008 betreffende het stelsel van leren en werken in de Vlaamse Gemeenschap.
Omzendbrief SO/2008/08 van 8 augustus 2008 betreffende stelsel van leren en werken.
Omzendbrief SO/2019/01 van 13 maart 2019 betreffende duaal leren en aanloopfase.
Omzendbrief CLB/2020/01 van 24 juni 2020 betreffende NAFT (Naadloze flexibele trajecten onderwijs-welzijn).
Provincieraadsbesluit van 22 juni 2022 betreffende de wijzigingen aan het centrumreglement van Richtpunt campus Eeklo – Deeltijds onderwijs voor schooljaar 2022-2023.
Advies van de centrumraad van 29 juni 2023.
Advies van de schoolraad van 29 juni 2023.
Het centrumreglement van Richtpunt campus Eeklo - Deeltijds onderwijs wordt vastgesteld zoals in bijlage.
Dit centrumreglement treedt in werking op 1 september 2023.
Het provincieraadsbesluit van 22 juni 2022 betreffende de wijzigingen aan de tekst van het centrumreglement van Richtpunt campus Eeklo - Deeltijds onderwijs voor schooljaar 2022-2023 wordt opgeheven met ingang van 31 augustus 2023.
Tussenkomsten: geen
Voor schooljaar 2023-2024 worden volgende wijzigingen doorgevoerd:
- aanpassingen van de tekst in het kader van het nieuwe leersteundecreet van 5 mei 2023;
- schrapping van het verplichte advies van het CLB bij het verlengd verblijf in het kleuteronderwijs, de vervroegde instap in het lager onderwijs en een verlengd verblijf in het lager onderwijs;
- toevoeging van de bijlage rond het algemeen afsprakenkader connectie-deconnectie, zoals centraal door de vakbonden onderhandeld, met mogelijkheid tot toevoegen van een lokaal onderhandeld schooleigen afsprakenkader.
Decreet van 25 februari 1997 betreffende het basisonderwijs.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Decreet van 8 juli 2022 over het onderwijs XXXII.
Decreet van 5 mei 2023 over leersteun.
Provincieraadsbesluit van 22 juni 2022 betreffende vaststelling van de gemeenschappelijke tekst van het schoolreglement van de Kiempunten voor schooljaar 2022-2023.
Advies van de schoolraden:
Kiempunt campus Buggenhout | 7 juni 2023 |
Kiempunt campus Assenede | 12 juni 2023 |
Kiempunt campus Eeklo | 20 juni 2023 |
De gemeenschappelijke tekst van het schoolreglement van de Kiempunten voor schooljaar 2023-2024 wordt vastgesteld zoals in bijlage.
Deze gemeenschappelijke tekst van het schoolreglement van de Kiempunten treedt in werking op 1 september 2023.
Het provincieraadsbesluit van 22 juni 2022 betreffende de wijzigingen aan de gemeenschappelijke tekst van het schoolreglement van de Kiempunten voor schooljaar 2022-2023 wordt opgeheven met ingang van 31 augustus 2023.
Tussenkomsten: geen
De Provincie Oost-Vlaanderen en het Regionaal Technologisch Centrum (RTC) Oost-Vlaanderen kennen een lange geschiedenis van organisatorische en inhoudelijke samenwerking:
Met de voorliggende beleidsovereenkomst willen de Provincie en het RTC deze samenwerkingen voortzetten, ook na de verhuizing naar het nieuwe Provinciehuis, Charles De Kerckhovelaan 189, 9000 Gent, op elkaar afstemmen, onder meer met een werkingssubsidie om de samenwerking tussen scholen en bedrijven verder te bevorderen en regels voor de cofinanciering van innovatieve techniekprojecten in arbeidsmarktgerichte opleidingen, en bij elkaar brengen om ze in- en overzichtelijker te maken.
Hierbij worden ook afspraken gemaakt over de aanvragen, toekenningen, uitbetalingen, verantwoordingen, opvolging en controle van subsidies, de eventuele gehele of gedeeltelijke terugvordering ervan bij een gebrek aan of onvolledigheid van uitvoering en de eventuele sancties voor het misbruik van middelen.
De beleidsovereenkomst geldt in eerste instantie van het moment van ondertekening ervan tot het einde van de huidige bestuursperiode op 31 december 2024. Na een positieve evaluatie en met het akkoord van beide partijen kan ze erna met behulp van addenda worden verlengd en al dan niet worden gewijzigd.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Reglement van 12 oktober 2005 met betrekking tot de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies.
Provincieraadsbesluit van 22 maart 2023 betreffende de aanpassing van de subsidielijst.
Ontwerp van provincieraadsbesluit van 21 juni 2023 betreffende de aanpassing van het meerjarenplan.
Deputatiebesluit van 29 september 2022 betreffende het generiek verhuurcontract voor flexibele werkplekken.
De bijgevoegde beleidsovereenkomst tussen de Provincie en het Regionaal Technologisch Centrum (RTC) Oost-Vlaanderen wordt goedgekeurd, de Provinciegriffier en bevoegde gedeputeerde worden gemachtigd deze te ondertekenen en de directeur en voorzitter van het RTC worden uitgenodigd dit ook te doen.
Tussenkomsten: geen
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
Het resultaat van de jaarrekening 2022 is in overeenstemming met het saldo van de zichtrekening op 30 december 2022.
In 2022 bedroeg de provinciale exploitatietoelage 20.500 EUR.
Rekening houdend met het overschot 2021 en de in 2022 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2022 af met een overschot in de exploitatie van 22.338,68 EUR.Exploitatieresultaat 2022 | € -36.004,49 |
Overboeking naar investeringen | € 0,00 |
Overschot jaar 2021 | € 37.843,17 |
Exploitatietoelage 2022 | € 20.500,00 |
Overschot exploitatie | € 22.338,68 |
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat de kerkfabriekraad het exploitatiebudget strikt heeft opgevolgd. De uitgaven zijn lager dan voorzien.
In het jaar 2022 zijn er geen investeringen geweest.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2022.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2022 van de Orthodoxe kerkfabriek Heilige Apostel Andreas en Heilige Materne, met zetel te Begijnhof 41 A, 9300 Aalst, vastgesteld in de vergadering van de kerkfabriekraad van deze gemeenschap op 14 mei 2023 en ingediend bij de Provincie op 17 mei 2023.Een afschrift van dit besluit zal naar de gouverneur worden verzonden.
Tussenkomsten: geen
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
De begrotingswijziging 2023/1 is opgemaakt conform de modellen van het koninklijk besluit van 1 maart 2004.
Bijkomend heeft de PIMD een uitgebreide inhoudelijke en cijfermatige toelichting toegevoegd.
1. Gewone dienst
De ontvangsten en uitgaven van de gewone dienst worden bijgestuurd door:
Hierdoor sluit de gewone dienst af met een overschot van 49.229,97 EUR en blijft de provinciale toelage behouden op een bedrag van 1.040.660,73 EUR.
2. Buitengewone dienst
Ook de ontvangsten en uitgaven van de buitengewone dienst worden bijgestuurd door:
Hierdoor sluit de buitengewone dienst af met een overschot van 5.836,23 EUR en blijft de provinciale toelage behouden op een bedrag van 39.999,58 EUR.
3. Gewone en buitengewone dienst samen
Aangezien de verhoging van de uitgaven integraal gefinancierd wordt met het overschot van de begrotingsrekening 2022 blijft de provinciale toelage voor 2023 behouden op een totaal van 1.080.660,31 EUR als tussenkomst in de uitgaven van de gewone en buitengewone dienst samen.
4. Conclusie
De begrotingswijziging 2023/1 past binnen de contouren van de door de provincieraad in zitting van 22 juni 2022 gunstig geadviseerde begroting 2023.
Wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België, de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen.
Koninklijk besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening.
Koninklijk besluit van 1 maart 2004 tot vaststelling van de modellen van de begroting en de rekeningen van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening.
Begroting 2023 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening Oost-Vlaanderen, gunstig geadviseerd door de provincieraad in zitting van 22 juni 2022 en goedgekeurd door de minister van Justitie op 29 augustus 2022.
Begrotingswijziging 2023/1 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening Oost-Vlaanderen, vastgesteld door de raad van bestuur in zitting van 20 april 2023.
De provincieraad adviseert de begrotingswijziging 2023/1 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening Oost-Vlaanderen gunstig.
Een afschrift van dit besluit wordt aan de Centrale Vrijzinnige Raad en de PIMD toegestuurd.
Tussenkomsten: geen
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
De begroting 2024 is opgemaakt conform de modellen van het koninklijk besluit van 1 maart 2004.
Bijkomend heeft de PIMD een uitgebreide inhoudelijke en cijfermatige toelichting toegevoegd.
1. Gewone dienst
De uitgaven van de gewone dienst worden geraamd op een totaal bedrag van 1.145.015,50 EUR.
Na verrekening van 49.229,97 EUR overschot uit voorgaande dienstjaren wordt voor de gewone dienst een provinciale toelage van 1.095.785,53 EUR voorzien, waardoor de gewone dienst in evenwicht afsluit.
Uit de toelichtende nota en de tabel 'uitsplitsing kredieten' blijkt dat er onder meer kredieten worden voorzien voor de financiering van:
2. Buitengewone dienst
De uitgaven van de buitengewone dienst worden geraamd op een totaal bedrag van 40.000 EUR.
Na verrekening van 5.836,23 EUR overschot uit voorgaande dienstjaren wordt voor de buitengewone dienst een provinciale toelage van 34.163,77 EUR voorzien, waardoor de buitengewone dienst in evenwicht afsluit.
Uit de toelichtende nota en de tabel 'uitsplitsing kredieten' blijkt dat er kredieten worden voorzien voor investeringen in meubilair, installaties en inrichting van de huizenvandeMens.
3. Gewone en buitengewone dienst samen
De uitgaven van de gewone en buitengewone dienst samen worden aldus voor 2024 geraamd op 1.185.015,50 EUR. Dit is 17.513,42 EUR meer dan het totaal aan uitgaven voorzien in de begroting 2023 en is te verklaren doordat een jaarlijkse indexatie van 1,5% in rekening wordt gebracht.
Na verrekening van 55.066,20 EUR overschot uit voorgaande dienstjaren komt de provinciale toelage uit op een totaal van 1.129.949,30 EUR en sluit de begroting 2024 in evenwicht af.
4. Conclusie
De begroting 2024 voldoet aan de bepalingen van artikel 7, 1° van het koninklijk besluit van 17 februari 2004: de begroting is in evenwicht, zowel in de gewone als in de buitengewone dienst.
Wet van 21 juni 2002 betreffende de Centrale Raad der niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen van België, de afgevaardigden en de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen.
Koninklijk besluit van 17 februari 2004 houdende het algemeen reglement van de boekhouding van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening.
Koninklijk besluit van 1 maart 2004 tot vaststelling van de modellen van de begroting en de rekeningen van de instellingen belast met het beheer van de materiële en financiële belangen van de erkende niet-confessionele levensbeschouwelijke gemeenschappen en erkende centra voor morele dienstverlening.
Begroting 2024 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening Oost-Vlaanderen, vastgesteld door de raad van bestuur in zitting van 20 april 2023.
De provincieraad adviseert de begroting 2024 van de Provinciale Instelling voor Morele Dienstverlening Oost-Vlaanderen gunstig.
Een afschrift van dit besluit wordt aan de Centrale Vrijzinnige Raad en de PIMD toegestuurd.
Tussenkomsten: geen
Minstens eenmaal per jaar wordt de provincieraad in kennis gesteld van dit geactualiseerd overzicht, met een toelichting over alle wijzigingen die zich sinds de vorige toelichting hebben voorgedaan.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Er wordt akte genomen van de bijgevoegde participatielijst 2022.
Tussenkomst: Raadslid Elisabet Dooms
Uitnodiging
De algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening vindt plaats op woensdag 28 juni 2023 om 14.00 uur in het Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80, 1030 Brussel.
Agenda
1. Bespreking van de werkzaamheden van de vereffenaars over het boekjaar 2022
2. Bespreking van de jaarrekening over het boekjaar 2022
3. Bespreking van het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2022 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten
4. Bespreking van het verslag van de commissaris over de jaarrekening over het boekjaar 2022
5. Vraagstelling
Bijlagen:
1. de agenda van de algemene vergadering van aandeelhouders van Gemeentelijke Holding NV in vereffening, die zal gehouden worden op 28 juni 2023;
2. de jaarrekening over het boekjaar 2022;
3. het jaarverslag van de vereffenaars over het boekjaar 2022 inclusief beschrijving van de vooruitgang van de vereffening en redenen waarom de vereffening nog niet kon worden
afgesloten;
4. het controle verslag van de commissaris van Gemeentelijke Holding NV - in vereffening, over het boekjaar 2022;
5. ontwerp volmacht.
Vooraf
De Gemeentelijke Holding nv werd in vereffening gesteld ingevolge de beslissing van de algemene vergadering van 7 december 2011 om de vennootschap te ontbinden. De vennootschap is anno 2019 nog steeds in vereffening.
De algemene vergadering van 28 juni 2023 kan worden gekaderd in de wettelijke verplichting van de vereffenaars om elk jaar de jaarrekening aan de algemene vergadering voor te leggen met vermelding van de redenen waarom de vereffening nog niet kon worden afgesloten.
Het doel van de vereffening is om de activa te realiseren. De financiële markten zijn zeer volatiel, wat de realisatie van de activa sterk beïnvloedt. De activa werden gerealiseerd. De voornaamste risico's en onzekerheden bestaan uit het innen van de resterende vorderingen, in het bijzonder de vordering op de federale overheid, en de afwikkeling van de lopende procedures. De vereffenaars merken op dat het COVID-l9 virus en de maatregelen opgelegd door de overheid een grote economische impact hebben gehad in 2021. Gelet op het vergevorderde stadium van de vereffening achten de vereffenaars de impact van de COVID-l9 crisis eerder beperkt. Daarnaast is er de escalatie van het conflict in Oekraïne in 2022, maar ook hier achten de vereffenaars de impact van deze crisis eerder beperkt.
Het blijft evenwel de intentie van de vereffenaars om de vereffening in een relatief kort tijdsbestek af te ronden, maar de lange duurtijd van de gerechtelijk procedures waarin de vennootschap partij is, kunnen een belangrijke negatieve invloed hebben op de duurtijd tot het sluiten van de vereffening.
Overeenkomstig de wettelijke regels worden alle punten louter ter kennisname meegedeeld aan de algemene vergadering. Zij worden dus niet ter stemming voorgelegd.
Bespreking agendapunten
De jaarrekening over het boekjaar 2022
Uit de stukken blijkt dat het boekjaar 2022 afsluit met een negatief resultaat van -1.642.979,15 EUR. Het overgedragen verlies van het vorige boekjaar bedraagt -1.837.633.540,56 EUR.
Als men deze bedragen optelt, bekomt men een over te dragen verlies van -1.839.276.519,71 EUR.
Het verslag van de vereffenaars
Uit het verslag van het college van vereffenaars blijkt dat het negatief resultaat te wijten is aan de bedrijfskosten. Deze financiële kosten bestaan in belangrijke mate uit erelonen . Het bedrag van de erelonen wordt in hoofdzaak verklaard door het beheer van de vennootschap en de lopende juridische procedure.
De vereffenaars dragen het aldus bekomen verlies over naar het volgende boekjaar.
Verslag van de commissaris
Naar het oordeel van de commissaris-revisor geeft de jaarrekening een getrouw beeld van het vermogen, de financiële toestand van de vennootschap per 31 december 2022 en de resultaten van de vennootschap.
Vertegenwoordiging
Bij provincieraadsbesluit van 27 maart 2019 werd de provinciale vertegenwoordiging voor de algemene vergaderingen van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening geregeld. Provincieraadslid Hans Mestdagh werd aangeduid als effectief lid, provincieraadslid Elisabet Dooms als plaatsvervanger.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het provincieraadsbesluit van 27 maart 2019 inzake de aanduiding van de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger in de Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
De statuten van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening.
De beslissing van de buitengewone algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding nv van 7 december 2011 om de vennootschap te ontbinden, haar in vereffening te stellen, de vereffenaars aan te duiden en hun bevoegdheden te bepalen.
De uitnodiging voor de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening op 28 juni 2023.
De Provincie zal op de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening van 28 juni 2023 vertegenwoordigd worden door:
− provincieraadslid Elisabet Dooms als effectieve vertegenwoordiger
− provincieraadslid Hans Mestdagh als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Het mandaat van de vertegenwoordiger van de Provincie op de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding nv in vereffening van 28 juni 2023 wordt als volgt bepaald:
− kennisnemen van de agendapunten 1 tot en met 5;
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
− de Gemeentelijke Holding nv in vereffening, samen met de ondertekende volmacht;
− de provinciale vertegenwoordiger.
Raadslid Kenneth Taylor licht zijn voorstel toe.
Tussenkomsten: raadsleden Filip Van Laecke, Greet De Troyer, Olaf Evrard, Kristof Windels, Hans Mestdagh
Gedeputeerde Kurt Moens reageert namens de deputatie.
Motivatie:
Gelet dit ontwerpplan leidt tot grote rechtsonzekerheid voor vele Oost-Vlamingen en Oost-Vlaamse bedrijven;
Gelet de vele bezwaren en het gebrek aan draagvlak over dit ontwerpplan bij de meerderheid van de Oost-Vlaamse gemeenten en steden, alsook bij de belangenorganisaties en samenwerkingsverbanden;
Gelet het net de fundamentele uitgangspunten van dit ontwerpplan zijn die de bezwaren oproepen is het niet afdoende om dit ontwerpplan te hertekenen;
Gelet de procedurele fouten;
Concreet voorstel:
Het ontwerp beleidsplan ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ en het bijhorend ontwerp planmilieueffectenrapport wordt met onmiddellijke ingang ingetrokken. Er wordt, in samenwerking met de lokale besturen, belangenorganisaties en samenwerkingsverbanden, een nieuw – lokaal gedragen – beleidsplan Ruimte opgemaakt.
Raadslid Martine Verhoeve licht haar mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Leentje Grillaert beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciaal patrimonium
Concrete vraag:
Waardoor is de brand op het dak van de Leopoldskazerne ontstaan, hoeveel bedraagt de schade en wie is ervoor verantwoordelijk? Heeft dit invloed op de verhuistermijn?
Agendapunt IR 2, IR 3 en IR 13 worden samen behandeld.
Raadsleden Olaf Evrard, Marleen Van De Populiere en Filip Van Laecke lichten hun respectievelijke mondelinge vragen toe.
Tussenkomsten: raadsleden Kenneth Taylor, Greet De Troyer, Henk Heyerick
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vragen gezamenlijk namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Op 22 maart 2023 keurde de Provincieraad (waaronder, me culpa, ook onze fractie) het ontwerp Beleidsplan “Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050” goed, een derde belangrijke stap naar een gedragen provinciaal ruimtelijk beleidsplan. Dat plan moest gaan bepalen hoe de nog beschikbare ruimte in onze provincie de komende decennia zal worden ingevuld.
Dit ontwerp beleidsplan zorgde al snel voor de nodige commotie en kreeg heel wat scherpe kritiek, o.a van een aantal burgemeesters (zelfs van de N-VA en de CD&V) in de Vlaamse Ardennen. Zij stelden dat 15.000 woningen plaats zouden moeten maken voor natuur en vreesden dat er enkel nog ruimte zou zijn voor hoogbouw. De rechtszekerheid zou enkel vergroot worden en het ontwerp zou enkel voor onrust zorgen. Ook VOKA liet zich niet onbetuigd en sprak zelfs van "economische zelfmoord".
Gedeputeerde Vervliet gaf quasi onmiddellijk gevolg aan deze zware kritieken, trok het ontwerp van beleidsplan al snel in en besliste om dit ontwerp te hertekenen. Er zou nu verder gewerkt worden met de wettelijk vastgelegde procedure die loopt via de Provinciale Commissie Ruimtelijke Ordening en uiteindelijk voor de provincieraad.
Ruimtelijke ordening is een zeer gecompliceerde materie. En ofwel bevatte het plan inderdaad bepaalde hiaten, ofwel werd het plan niet goed toegelicht en/of begrepen.
Concrete vraag:
Agendapunt IR 3 is reeds behandeld samen met agendapunten IR 2 en IR 13.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Gedeputeerde An Vervliet
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De provincie organiseert momenteel het openbaar onderzoek in het kader van het ‘ontwerp provinciaal beleidsplan Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050.’
De reacties die bovenkomen zijn soms erg heftig.
Concrete vraag:
Op 22 maart jongstleden stelden we met de provincieraad het provinciaal beleidsplan “Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050” voorlopig vast.
Momenteel wordt hierover het openbaar onderzoek georganiseerd en krijgen lokale besturen, organisaties en burgers de kans om te kijken wat dit plan concreet voor hen zou betekenen. Ze kunnen daar uiteraard dan ook op reageren.
Na de afronding van het openbaar onderzoek worden de reacties verwerkt en wordt in principe finaal het beleidsplan door ons, de provincieraad, definitief vastgesteld.
Dat het ontwerp van beleidsplan beroering veroorzaakt, is denk ik op zich geen verrassing.
In elk plan dat de lange termijn vooropstelt worden soms moeilijke keuzes gemaakt en het is normaal dat daarover heel wat discussie is. Maar ik denk dat de ongerustheid over wat de plannen concreet zouden betekenen op het terrein echter heel wat verder gaat en dieper zit.
Met name in de Vlaamse Ardennen wordt gevreesd voor grote rechtsonzekerheid: men vreest dat dorpen zich niet verder zullen kunnen ontwikkelen, dat bouwvergunningen problematisch zullen worden, dat bedrijventerreinen er gedoemd zijn om te verdwijnen.
Kortom: dat op het platteland uiteindelijk geen ruimte meer zou zijn voor mensen.
De gedeputeerde liet eerder weten dat dit niet de bedoeling kan zijn en dat het plan sowieso terug naar de tekentafel moet.
Daarom volgende vragen:
Agendapunt IR 13 is reeds behandeld samen met agendapunten IR 2 en IR 3.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Gedeputeerde An Vervliet
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Het ontwerp beleidsplan maakt tijdens het openbaar onderzoek en tijdens de info-sessies intern en extern, heel wat emoties los. Bij de voorlopige vaststelling van het plan in de provincieraad heb ik namens de CD&V-fractie het belang van voldoende draagvlak onderstreept en gesteld dat het openbaar onderzoek en eventuele vragen en bezwaren fundamenteel in rekening moeten worden gebracht.
Voornamelijk de divers geformuleerde principes hierin, die door experten worden omgezet in concrete gevolgen, beroeren blijkbaar sommige lokale besturen, (economische) organisaties, gezinnen, bedrijven en toeristische bedrijven.
Ondertussen werd er reeds heel wat geschreven en gecommuniceerd in de klassieke en sociale media. Hierop werd er door de bevoegde gedeputeerde gereageerd in de pers.
Concrete vraag:
1. Wat is de concrete aanleiding geweest waarom er door de gedeputeerde plots – midden in de lopende procedure – in de pers werd gereageerd?
2. Wat betekent deze wending nu precies voor het dossier? Wordt het openbaar onderzoek nog verdergezet tot en met 19 juli?
3. Wat is het verdere plan van aanpak van de gedeputeerde?
Agendapunt IR 4 en IR 9 worden samen behandeld.
Raadsleden Christian Bauwens en Kristof Windels lichten hun respectievelijke mondelinge vragen toe.
Tussenkomsten: raadsleden Greet De Troyer, Bruno Matthys
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vragen gezamenlijk namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
provinciale uitbating recreatiedomeinen
Concrete vraag:
Dank zij het goede weer waren de recreatiedomeinen volzet de afgelopen dagen.
Volgens de kranten en tv beelden gaat de toegang niet zo vlot.
Wat is de reden van de lange wachtrijen?
Is het personeel nog niet vertrouwd met de nieuwe procedures of zijn de klanten nog onwetend?
Worden er verbeterende richtlijnen ivm. de toegang doorgesproken om dit vlugger te laten verlopen?
Agendapunt IR 9 is reeds behandeld samen met agendapunt IR 4.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciale recreatiedomeinen
Concrete vraag:
Wat is de oorzaak van de lange wachtrijen bij de toegang tot de zwemzones in de recreatiedomeinen?
Hoe verliepen deze toegangscontroles in het algemeen de voorbije periode? Werden er problemen ervaren? Zo ja, welke?
Wat werd hieruit geleerd en zullen er aanpassingen worden doorgevoerd naar de toekomst toe?
Raadslid Vera De Merlier licht haar mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciale onderwijsinstellingen en publiek belang
Concrete vraag:
In welke mate stellen wij onze schoolinfrastructuur ter beschikking van het verenigingsleven teneinde ook buiten de schooluren bij te dragen tot maatschappelijke verbinding? Wat? Hoe? Waarom? Waarom niet?
Raadslid Greet De Troyer licht haar mondelinge vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Kenneth Taylor
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
provinciale Academie voor Urgentiediensten en lokale overheden
Concrete vraag:
Paulo politieopleiding lanceert nieuwe cybercrime opleidingen.. Op wiens verzoek is dit gebeurd ?
Was er vraag naar ? Werd dit ook afgetoetst met andere scholen en overheden ?
Raadslid Greet De Troyer licht haar mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
provinciale domeinen
Concrete vraag:
kan er in alle domeinen gratis zonnecreme ter beschikking worden gesteld
Raadslid Kristof Windels licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciale recreatiedomeinen
Concrete vraag:
In de provincieraad van 9 september 2022 werd beslist om op elk evenement georganiseerd door het provinciebestuur Oost-Vlaanderen gratis kraanwater te verstrekken, tenzij er argumenten zijn (juridisch, contractueel en situationeel) waardoor dit niet mogelijk is.
Op welke evenementen werd er reeds gratis kraanwater verstrekt en op welke komende evenementen zal dit voorzien worden?
Hoe wordt dit praktisch georganiseerd? Wordt er gebruik van gemaakt?
Raadslid Christian Bauwens licht zijn mondelinge vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Greet De Troyer
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
ontvangen werkingsmiddelen van de provincie
Concrete vraag:
In het meerjarenplan van 2022 werd 60.000 € toegewezen aan het Sociaal Verhuurkantoor Zuid-Oost-Vlaanderen.
Er werd voor dat jaar slechts 54.450 € gebruikt.
Volgens het meerjarenplan werd dit bedrag toegekend voor het uitwerken van een communicatiestrategie voor de Oost-Vlaamse sociale verhuurkantoren.
Zijn daar tastbare resultaten van te merken bij die verhuurkantoren?
Is daar een controle op de besteding van die gelden verricht?
Raadslid Philippe De Coninck licht zijn mondelinge vraag toe.
Tussenkomsten: raadsleden Elisabet Dooms, Kenneth Taylor, Greet De Troyer
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Beleids-, financiële- en personeelsimpact
Concrete vraag:
De voorbije weken was er heel wat commotie in de pers rond de hoge consultancy uitgaven door de overheid.
Voor welke beleidsdomeinen doet de deputatie beroep op consultancy?
Gebeurt dit sporadisch of systematisch?
Gebeurt die beslissing om consultancy te gebruiken op basis van behoeften of criteria?
Welke zijn die criteria?