Als gevolg van de extra maatregelen die vanaf seizoen 2023 worden genomen en als gevolg van de inzet op een maximale uniformiteit tussen de domeinen, werd een nieuw algemeen zwemreglement opgesteld dat geldt voor alle zwemzones van de provinciale recreatiedomeinen.
Het toepassen van een ID-controle en -registratiesysteem vraagt de nodige aanpassingen aan de reglementen van de domeinen met zwemzone. Voor alle domeinen met zwemzone wordt gestreefd naar een zo maximaal mogelijke uniformiteit. De toegangsregels; modaliteiten ID-controle en registratie; afspraken en verbodsbepalingen; … van de zwemzones van de recreatiedomeinen, werden op elkaar afgestemd.
Een algemeen zwemreglement met uniforme regels werd opgesteld voor alle recreatiedomeinen met zwemzones (strand met zwemwater en zwembaden). Heel concreet is het reglement van toepassing in De Gaver, De Ster, Nieuwdonk en Puyenbroeck,
Bij de opmaak van het reglement was er extra aandacht voor:
Modaliteiten ID-controle en registratie
Om de ID-controle en registratie juridisch correct en conform de algemene verordening gegevensbescherming (‘AVG’) te laten verlopen moeten de modaliteiten hiervan opgenomen worden in het zwemreglement. Op deze manier voldoen de recreatiedomeinen ook aan de voorwaarden om de ingelezen persoonsgegevens te mogen bijhouden.
Toegang tot de zwemzones zal enkel mogelijk zijn na inlezen van een identiteitsbewijs. In art.1 werd een algemene definitie opgenomen van een identiteitsbewijs die van toepassing is zowel op Belgen als op personen afkomstig uit andere landen. Voor Belgen betreft dit de e-ID omdat deze digitaal ingelezen kan worden. Andere identiteitsbewijzen zoals rijbewijs, personeelskaarten, ... zijn niet geldig. Voor personen met een tijdelijk verblijfsrecht of met buitenlandse identiteitskaarten die niet digitaal ingelezen kunnen worden, zal een manuele ingave van hun gegevens gebeuren. Dit op basis van hun officieel identiteitsbewijs.
Alle personen jonger dan 12 jaar worden beschouwd als kinderen. Van kinderen wordt verwacht dat zij steeds vergezeld zijn van een meerderjarige die toezicht houdt. Kinderen onder de 12 jaar zijn niet verplicht te beschikken over een kidsID. Als gevolg en ook omdat kinderen onder de 12 jaar steeds vergezeld moeten zijn van een volwassene, is de identiteitsregistratie dan ook enkel van toepassing op personen vanaf 12 jaar.
Kledijvoorschriften
De kledijvoorschriften opgenomen in de politiereglementen van de domeinen (art. 12 - verboden zich te bevinden of verplaatsen in onfatsoenlijke toestand of kledij) geven geen duidelijke, objectieve richtlijnen over wat toegelaten is en wat niet op vlak van kledij. Enkel voor de Gavers werden in het politiereglement voor het zwembad bijkomende bepalingen opgenomen.
Een maximale objectiviteit en uniformiteit van de kledijvoorschriften in de zwemzones van de domeinen werd nagestreefd. Daarnaast gebeurde ook een analyse van de kledijvoorschriften van diverse andere niet-Oost-Vlaamse provinciale domeinen met zwemzone, De Blaarmeersen en private organisatie met publieke zwembaden (LAGO, Farys, Sportoase, ...). Dit leidde tot de kledijvoorschriften opgenomen in artikel 9.2 §2.
Omwille van hygiëne en ecologie (waterkwaliteit zwemvijvers) is enkel zwemkledij die vervaardigd is uit materiaal dat enkel geschikt is om te zwemmen toegelaten. Verder wordt enkel kledij die de zwembeweging niet beperkt toegestaan omwille van veiligheidsredenen. Wat hoofddeksels betreft is gekozen om een onderscheid te maken tussen een zwembad en het zwemwater bij een strandzone. Dit omdat heel wat personen en vooral kleine kinderen in het zwemwater bij een strandzone een hoofddeksel dragen ter bescherming tegen de zon. Dit zijn vaak petjes/zonnehoedjes en dus geen rubberen badmuts. Om verbranding tegen te gaan, wordt dit toegestaan.
Sanctioneringskader
Het personeel van de Provincie Oost-Vlaanderen krijgt heel wat bevoegdheden. In het zwemreglement werd ook opgenomen dat zij toegangsverboden kunnen opleggen. Om te zorgen dat het toewijzen van sancties objectief en uniform, over alle domeinen heen, gebeurt, wordt een sanctioneringskader uitgewerkt waarbij voor verschillende categorieën van inbreuken een maximale duur van het toegangsverbod werd bepaald. Dit wordt aan de deputatie ter goedkeuring voorgelegd. De sancties zijn proportioneel aan de zwaarte van de feiten.
Dit kader wordt ook meegenomen bij het ontwikkelen van handelingsprotocollen en actiefiches voor het personeel. Zo worden gezamenlijke problemen/overlast zowel preventief als repressief op een eensluidende manier gehandhaafd. Het personeel zal hiervoor ook de nodige ondersteuning en opleiding krijgen via het Centrum voor Ethiek in de Sport.
Modaliteiten toegangsverboden
In het kader van dit algemeen zwemreglement werden ook de bevoegdheden van de betrokken partijen onderzocht. De politie blijft de grootste bevoegdheid hebben. Naast de bijzondere veldwachter en de bewakingsagenten van private veiligheidsfirma's, beschikt het domeinpersoneel ook over bepaalde bevoegdheden. Zij mogen zelf geen vaststellingen doen of mensen onder dwang naar buiten begeleiden of identiteitsbewijs eisen. Indien de modaliteiten duidelijk omschreven zijn in het algemeen (zwem)reglement kunnen zij wel personen de toegang tot besloten delen zoals het zwembad, strand, … ontzeggen. Ook kunnen zij personen die zich reeds in de zwemzone bevinden de toegang tot deze zone ontzeggen n.a.v. inbreuken op het algemeen (zwem)reglement.
Deze optie en de modaliteiten tot het opleggen van toegangsverboden werd dan ook voorzien in het algemeen zwemreglement.
De toegangsverboden worden toegekend op basis van het sanctioneringskader en hebben een duur die varieert van 1 dag tot maximaal 2 jaar. Om een onderscheid te kunnen maken in lichte en zware straffen, is voorzien dat het toegangsverbod proportioneel in functie van de zwaarte van de feiten toegekend kan worden. Bij eventuele herhaling kan de maximale termijn van 2 jaar overschreden worden. Het indienen van een bezwaar tegen een toegangsverbod heeft geen schorsende werking op dit verbod.
Een toegangsverbod is niet standaard op alle recreatiedomeinen van toepassing. Om het toegangsverbod over alle domeinen heen te kunnen toepassen dient het provinciebestuur aan te tonen dat deze maatregel proportioneel en noodzakelijk is. In het reglement werd daarom opgenomen dat indien politionele tussenkomst noodzakelijk is, het toegangsverbod over alle domeinen heen kan uitgesproken worden. Politionele tussenkomst is verplicht bij strafrechtelijke feiten zoals diefstal, seksuele intimidatie, aanranding en onrechtmatige toegang. Bij agressie, bedreigingen aan personeel of andere bezoekers vragen de recreatiedomeinen ook politionele tussenkomst.
Andere bepalingen betreffende het zwemmen (vb. modaliteiten toegang zwemzone en zwemwater, bepalingen betreffende groepen, verbodsbepalingen betreffende eten, drinken, roken, dieren, afval, ...) die reeds onderdeel uitmaken van de bestaande politiereglementen en reglementen inwendige orde werden geëvalueerd en éénvormig gemaakt over alle domeinen heen.
Verder werd ook de optie voorzien dat het domeinpersoneel een administratieve kost kan opleggen aan bezoekers die de bepalingen van het reglement niet naleven of de instructies gegevens door het domeinpersoneel en de bewakingsagenten of andere aangestelden niet opvolgen. Dit naar analogie met provinciaal domein De Nekker. Dergelijke administratieve kost was tot op heden niet voorzien in de bestaande politiereglementen en reglementen van inwendige orde.
Voor de juridische onderbouw en controle van het algemeen zwemreglement werd nauw samengewerkt met de juridische dienst en de functionaris voor gegevensbescherming.
Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Besluit van de deputatie van 4 mei 2023 betreffende de maatregelen zwemzones provinciale recreatiedomeinen - seizoen 2023.
Het Algemeen Zwemreglement voor de provinciale recreatiedomeinen met zwemzone wordt vastgesteld als volgt:
Algemeen
Art. 1. Definities
In dit reglement wordt verstaan onder:
a. Domein Puyenbroeck;
b. Domein De Boerekreek;
c. Domein Het Leen;
d. Domein De Ster;
e. Domein De Brielmeersen;
f. Domein Nieuwdonk;
g. Domein De Gavers;
h. Domein Den Blakken.
Toepassingsgebied
Art. 2. Waar en wie
§1. Dit reglement geldt voor alle bezoekers van de zwemzones van de recreatiedomeinen van de Provincie Oost-Vlaanderen. Volgende recreatiedomeinen beschikken over een zwemzone:
§2. Door hun aanwezigheid in de zwemzones van de recreatiedomeinen van de Provincie Oost-Vlaanderen aanvaarden de bezoekers dat dit reglement op hen van toepassing is en verklaren zij dat zij zich zullen gedragen naar de bepalingen van dit reglement. Dit houdt in dat zij nauwgezet de instructies zullen opvolgen van, naar gelang het geval, de bevoegde personen van de Provincie Oost-Vlaanderen, de bijzondere veldwachters, de bewakingsagenten en andere toezichthoudende personeelsleden of aangestelden en desgevallend de politie.
§3. Kinderen jonger dan 12 jaar moeten steeds onder toezicht staan van een toezichthoudende meerderjarige bezoeker. Dit toezicht betekent de permanente aanwezigheid in de onmiddellijke buurt van het kind.
Art. 3. Verantwoordelijkheid
§1. De Provincie Oost-Vlaanderen is niet aansprakelijk voor eventuele ongevallen of verlies van, diefstal van of schade aan goederen die door de bezoekers zelf worden meegebracht. Elke handeling die men stelt als bezoeker valt dus volledig onder de persoonlijke verantwoordelijkheid van de bezoeker.
§2. De bezoeker of vereniging maakt gebruik van de infrastructuur in overeenstemming met het doel van de infrastructuur en binnen de grenzen van de hem/hen verleende toelating en op eigen risico. De gebruiker is verantwoordelijk voor iedere schade die door hem, zijn leden of zijn bezoekers aan de inrichtingen, de uitrusting en de recreatieve voorzieningen en aanhorigheden van het zwembad en het strand worden toegebracht.
§3. Bij vernieling of beschadiging kan de verdere terbeschikkingstelling van de infrastructuur ontzegd worden met verbeurdverklaring van de gelden voor de verdere reservatie, onverminderd strafrechtelijke vervolging en burgerrechtelijke schadevergoedingseisen. De toegebrachte schade moet aan het onthaal gemeld worden en op eerste verzoek integraal vereffend worden.
Toegang
Art. 4. Openingsuren
De zwemzone(s) is toegankelijk voor het publiek tijdens de openingsuren. Die zijn te vinden op de websites van de recreatiedomeinen of aan het onthaal.
Art. 5. Toegang zwemzone
§1. Elke bezoeker legt een geldig toegangsbewijs voor.
De tarieven zijn vastgelegd in het reglement van 15 december 2021 met betrekking tot de provinciale recreatiedomeinen houdende toegang en gebruik,
§2. Abonnements- en gezinskaarten zijn strikt persoonlijk.
§3. De bezoekers mogen de zwemzones enkel betreden en verlaten via de daartoe bestemde in- en uitgangen.
§4. In de domeinen De Gavers, Puyenbroeck en Nieuwdonk wordt geen toegang tot de zwemzone meer verleend een half uur voor sluitingstijd van het zwemzone.
§5. Er wordt geen toegang meer verleend tot de zwemzone wanneer het maximum aantal toegelaten bezoekers is bereikt.
§6. Om de zwemzone te betreden en de veiligheid in het recreatiedomein te garanderen, wordt tijdens de betalende periode een toegangsregistratie en -controlesysteem gehanteerd voor de toegang naar en binnen in de zwemzone. Dit gebeurt aan de hand van het identiteitsbewijs.
Elke bezoeker met een eID dient deze te laten inlezen bij het betreden van het domein.
Voor bezoekers die niet over een eID beschikken worden ter plaatse de identiteitsgegevens van het identiteitsbewijs overgenomen en wordt een foto genomen. Personen die dat weigeren, worden de toegang tot de zwemzone ontzegd.
Hiertoe worden de nodige technische en organisatorische maatregelen genomen conform de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van de gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (hierna ‘AVG’).
Er gebeurt geen registratie van de identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar.
§7. Tickets worden niet terugbetaald.
§8. De toegang wordt geweigerd aan:
Bezoekers die zich al in de zwemzone bevinden en voldoen aan een van de gevallen vermeld in het eerste lid zullen worden verwijderd.
Art. 6. Sluiten zwemzone
De provincie kan de zwemzone sluiten om reden van openbare orde, veiligheid, hygiëne of overmacht, zonder dat iemand hiervoor schadevergoeding kan eisen.
Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
Art. 7. Verwerking persoonsgegevens
§1. De door de bezoekers verstrekte gegevens worden door de Provincie Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1, 9000 Gent, 0207.725.795, verwerkt conform de AVG. De functionaris voor gegevensbescherming is te contacteren via privacy@oost-vlaanderen.be.
§2. De verstrekte gegevens worden uitsluitend verwerkt voor volgende doeleinden:
a. de vervulling van een taak van algemeen belang/openbaar gezag, (art. 6, 1.e) AVG), namelijk het garanderen van de veiligheid en handhaving toegangsverboden bij de identiteitscontrole;
b. uitvoering van dit reglement (contractuele overeenkomst – art. 6, 1.b) AVG) bij de aankoop van een toegangsticket.
§3. De gegevens van de bezoeker worden lokaal opgeslagen en maximaal 72 uren bewaard, waarna ze automatisch worden verwijderd.
In afwijking van het eerste lid, maar met behoud van art.16, §1, lid 2, worden de gegevens die gebruikt worden in het kader van een toegangsverbod, maximaal 24 maanden bijgehouden. Na het beëindigen van de sanctie, worden deze gegevens verwijderd door de bevoegde personen van de Provincie Oost-Vlaanderen.
§4. De verstrekte gegevens worden niet gedeeld met derden behoudens een wettelijke of decretale verplichting. Enkel bevoegde personen van de Provincie Oost-Vlaanderen en politie krijgen in het kader van een incident inzage in de gegevens van de bezoekers.
§5. De verstrekker heeft steeds het recht om de door hem verstrekte gegevens te raadplegen, te verbeteren, te wissen. Een volledig overzicht van rechten en de modaliteiten om gebruik te maken van deze rechten worden bekendgemaakt op de website van de Provincie Oost-Vlaanderen onder “privacybeleid”. Klachten over de behandeling van persoonsgegevens kunnen ingediend worden bij de Vlaamse Toezichtscommissie.
Hygiëne & veiligheid
Art. 8. - Toegang tot zwemwater
De toegang tot het zwemwater is verboden voor:
a. bezoekers met besmettelijke (huid)ziekten;
b. bezoekers in onzindelijke toestand; baby’s/peuters die nog niet zindelijk zijn moeten een zwemluier dragen;
c. fecaal-incontinente bezoekers; urine-incontinente bezoekers krijgen toegang op voorwaarde dat alle voorzorgen worden genomen om rechtstreeks urineverlies in het zwemwater te voorkomen;
In de gevallen vermeld in het eerste lid, 2°, kan in geval van twijfel van de betrokkene geëist worden een geneeskundig getuigschrift voor te leggen.
Art. 9. Kledijvoorschriften
9.1 Zwemzones
§1. Onverminderd §3, worden tijdens de openingsuren geen bezoekers toegelaten in het zwemwater en de douches indien zij geen zwemkledij dragen zoals gespecifieerd in §2.
§2. Uitsluitend volgende zwemkledij is toegelaten in het zwemwater:
Zwemkledij die de beweging van de ledematen beperkt is niet toegestaan.
In de zwembaden wordt geen enkele vorm van hoofdbedekking toegelaten, met uitzondering van een rubberen of siliconen badmuts.
§3. Zwemmen met niet toegelaten zwemkledij is slechts mogelijk na toestemming van de redders of directie. Dit kan enkel omwille van medische redenen of in het kader van reddend zwemmen.
9.2 Extra voor de binnenzwembaden
§1. Het is niet verplicht een badmuts te dragen, mits verzorgde en korte of samengebonden haarsnit.
§2. Het dragen van schoeisel is verboden in het zwembad en in de natte zones van de omkleedruimte. Iedereen is verplicht zich blootsvoets naar het bad te begeven. Enkel de redders, toezichters, trainers, leerkrachten die optreden als begeleider voor hun leerlingen en zwembadmedewerkers mogen het zwembad en de natte zones van de omkleedruimte betreden met proper schoeisel, geschikt voor zwembadgebruik.
§3. De baders moeten zich omkleden in de daartoe bestemde kleedkamers. Tijdens het omkleden moeten de kleedkamers gesloten zijn. De individuele kleedkamers mogen niet door twee of meerdere bezoekers tegelijkertijd gebruikt worden. Uitzonderingen hierop worden toegestaan voor kinderen jonger dan 12 jaar en hun begeleider. Indien gewenst kunnen zij gebruik maken van de familiekleedkamers.
Het gebruik van de kleedkamers moet beperkt worden tot maximum 15 minuten voor en na de zwembeurt, de wedstrijd of de training.
Verbodsbepalingen
Art. 10. Algemene verbodsbepalingen
Het is verboden:
Art. 11. Verbodsbepalingen enkel voor binnenzwembad
Het is in binnenzwembaden verboden:
Art. 12. Verbodsbepalingen enkel voor zwemzones met strand of ligweides
Het is in zwemzones met strand of ligweides verboden:
In het kader van zwemwedstrijden door de Provincie Oost-Vlaanderen georganiseerd of toegelaten kan toestemming gegeven worden om in of buiten de bewaakte en afgebakende zwemzone te zwemmen.
Specifieke bepalingen
Art. 13. Gebruik en reservatie zwembad door verenigingen/scholen/groepen
§1. De zwemzone is toegankelijk voor verenigingen/scholen/groepen na reservatie en op de door het recreatiedomein toegekende uren of reservaties. Deze toegekende uren situeren zich zowel binnen als buiten de openingsuren voor het publiek bepaald in artikel 4.
§2. Het bestuur van elke vereniging die gebruik maakt van de zwemaccommodatie zal het bewijs voorleggen van geldige verzekering en burgerlijke aansprakelijkheid.
§3. Bij wedstrijden/evenementen is de organisator verantwoordelijk voor de schade toegebracht door zijn leden, alsmede door de toegelaten toeschouwers.
§4. Verenigingen en scholen kunnen reserveren voor een aaneensluitende periode van 12 maanden ingaande op 1 september, op voorwaarde dat het een periodiek gebruik betreft. Verenigingen en scholen dienen hun aanvraag uiterlijk in op 1 april voorafgaand aan de betrokken periode.
Het is de verenigingen en scholen niet toegelaten de hen toegekende uren of reservaties zonder voorafgaande toestemming van de domeinverantwoordelijke aan derden af te staan of ter beschikking te stellen.
§5. Bij groepen registreert een meerderjarige verantwoordelijke zich met zijn/haar eID kaart. Hij/zij stelt zich verantwoordelijk voor de groepsleden en is het aanspreekpunt voor het personeel.
§6. Groepslokalen worden voorbehouden aan scholen, clubs en groepen onder begeleiding van een verantwoordelijke.
§7. De personen uit een groep die niet deelnemen aan de zwemles/zwembeurt dienen zich aan de kant te zetten en niet rond het bad te lopen.
§8. De begeleiders zijn verplicht toezicht te houden op al hun groepsleden gedurende de periode waarin de groep zich in het zwembadcomplex bevindt.
Sancties
Art. 14. Sanctionering
Naast het toepassen van een plaatsverbod dat opgelegd kan worden aan een bezoeker door de burgemeester (art. 134sexies Nieuwe Gemeentewet), kunnen volgende sanctioneringsmaatregelen opgelegd worden:
Art. 15. Administratieve kost
In volgende gevallen, kan aan de bezoeker een administratieve kost opgelegd worden:
De administratieve kost bedraagt bij de:
De administratieve kost vermeld in het tweede lid wordt beoordeeld binnen een aaneengesloten periode van 24 maanden.
De bedragen vermeld in het tweede lid worden geïndexeerd overeenkomstig artikel 4, §1 van het reglement van 15 december 2021 met betrekking tot de provinciale recreatiedomeinen houdende toegang en gebruik.
Art. 16. Toegangsverbod
§1. In de volgende gevallen kan de bezoeker verplicht worden om de zwemzone van het recreatiedomein te verlaten en/of kan een toegangsverbod opgelegd worden van 1 dag tot maximaal 2 jaar:
Het toegangsverbod is proportioneel in functie van de zwaarte van de feiten en in functie van de eventuele herhaling. Behoudens in geval van herhaling kan de maximale termijn van 2 jaar niet worden overschreden.
Indien politionele tussenkomst noodzakelijk is of het feit kan bestraft worden met een GAS boete, kan het toegangsverbod voor alle recreatiedomeinen geldig zijn.
§2. Het domeinpersoneel van het recreatiedomein van de Provincie Oost-Vlaanderen kan steeds bijstand vragen van de politie. Er wordt een bestuurlijk verslag of proces verbaal opgemaakt dat wordt doorgegeven aan de burgemeester van de gemeente waar het provinciaal domein gelegen is.
§3. Een toegekend toegangsverbod wordt officieel betekend door de Provincie aan de bezoeker. Met het oog op deze beslissing wisselen de politie en de Provincie de nodige gegevens uit. Bij herhaling van een overtreding kan de sanctioneringsmaatregel verzwaard worden.
§4. Een bezoeker die zich niet heeft gedragen conform het reglement en die niet akkoord gaat met de opgelegde maatregel, kan hiertegen bezwaar indienen. Dit kan binnen een termijn van 10 dagen schriftelijk naar de directie recreatiedomeinen:
Provincie Oost-Vlaanderen
Directie Recreatiedomeinen
Woodrow Wilsonplein 2
9000 Gent
Directie.recreatiedomeinen@oost-vlaanderen.be
In het geval van een aangetekende zending geldt voor het berekenen van de termijn, de datum van verzending. In de andere gevallen geldt de datum dat het bezwaar door de provincie wordt ontvangen.
De inhoudelijke gegrondheid van het bezwaar zal worden nagegaan binnen een termijn van 30 dagen, waarna de genomen maatregel eventueel bevestigd of hervormd kan worden.
Het indienen van een bezwaar schorst de opgelegde maatregel niet.
Art. 17. inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2023.
Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2023.