Terug
Gepubliceerd op 25/05/2023

2023_PR_00084 - Recreatiedomeinen - reglementering - Algemeen zwemreglement voor de provinciale recreatiedomeinen met zwemzone; inwerkingtreding op 1 juni 2023 - Vaststelling

Provincieraad
wo 24/05/2023 - 14:00 Raadzaal
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Gebruikersreglement.

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Hilde Bruggeman; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Philippe De Coninck; Karlijn Deene; Hilde De Sutter; Greet De Troyer; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Olaf Evrard; Riet Gillis; Erwin Goethals; Steve Herman; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Lena Van Boven; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Filip Van Laecke; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Carina Van Cauter, Gouverneur; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Afwezig

Bart Blommaert; Kenneth Taylor; Martine Verhoeve

Verontschuldigd

Vera De Merlier

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2023_PR_00084 - Recreatiedomeinen - reglementering - Algemeen zwemreglement voor de provinciale recreatiedomeinen met zwemzone; inwerkingtreding op 1 juni 2023 - Vaststelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Christian Bauwens, Hilde Bruggeman, Anna Maria Charlier, Carola De Brandt, Philippe De Coninck, Karlijn Deene, Hilde De Sutter, Greet De Troyer, Elisabet Dooms, Leentje Grillaert, Olaf Evrard, Riet Gillis, Erwin Goethals, Steve Herman, Peter Hertog, Henk Heyerick, Filip Liebaut, Bruno Matthys, Hans Mestdagh, Kurt Moens, Walter Roggeman, Koen Roman, Eric Scheire, Lena Van Boven, Marleen Van De Populiere, Stefaan Van Gucht, Filip Van Laecke, Bart Vermaercke, An Vervliet, Joop Verzele, Kristof Windels, Carina Van Cauter, Steven Ghysens
Stemmen voor 26
Christian Bauwens, An Vervliet, Anna Maria Charlier, Bart Vermaercke, Carola De Brandt, Elisabet Dooms, Eric Scheire, Filip Liebaut, Filip Van Laecke, Hans Mestdagh, Henk Heyerick, Hilde De Sutter, Joop Verzele, Karlijn Deene, Koen Roman, Kurt Moens, Leentje Grillaert, Lena Van Boven, Marleen Van De Populiere, Olaf Evrard, Riet Gillis, Stefaan Van Gucht, Steve Herman, Walter Roggeman, Erwin Goethals, Phaedra Van Keymolen
Stemmen tegen 3
Bruno Matthys, Greet De Troyer, Peter Hertog
Onthoudingen 3
Hilde Bruggeman, Kristof Windels, Philippe De Coninck
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0

Stemming op het agendapunt

2023_PR_00084 - Recreatiedomeinen - reglementering - Algemeen zwemreglement voor de provinciale recreatiedomeinen met zwemzone; inwerkingtreding op 1 juni 2023 - Vaststelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Christian Bauwens, Hilde Bruggeman, Anna Maria Charlier, Carola De Brandt, Philippe De Coninck, Karlijn Deene, Hilde De Sutter, Greet De Troyer, Elisabet Dooms, Leentje Grillaert, Olaf Evrard, Riet Gillis, Erwin Goethals, Steve Herman, Peter Hertog, Henk Heyerick, Filip Liebaut, Bruno Matthys, Hans Mestdagh, Kurt Moens, Walter Roggeman, Koen Roman, Eric Scheire, Lena Van Boven, Marleen Van De Populiere, Stefaan Van Gucht, Filip Van Laecke, Bart Vermaercke, An Vervliet, Joop Verzele, Kristof Windels, Carina Van Cauter, Steven Ghysens
Stemmen voor 15
Christian Bauwens, Bart Blommaert, Bruno Matthys, Carola De Brandt, Greet De Troyer, Hilde Bruggeman, Kenneth Taylor, Kristof Windels, Lena Van Boven, Martine Verhoeve, Olaf Evrard, Peter Hertog, Philippe De Coninck, Stefaan Van Gucht, Steve Herman
Stemmen tegen 19
An Vervliet, Anna Maria Charlier, Bart Vermaercke, Elisabet Dooms, Eric Scheire, Filip Liebaut, Filip Van Laecke, Hans Mestdagh, Henk Heyerick, Hilde De Sutter, Joop Verzele, Karlijn Deene, Koen Roman, Kurt Moens, Marleen Van De Populiere, Riet Gillis, Walter Roggeman, Erwin Goethals, Phaedra Van Keymolen
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2023_PR_00084 - Recreatiedomeinen - reglementering - Algemeen zwemreglement voor de provinciale recreatiedomeinen met zwemzone; inwerkingtreding op 1 juni 2023 - Vaststelling 2023_PR_00084 - Recreatiedomeinen - reglementering - Algemeen zwemreglement voor de provinciale recreatiedomeinen met zwemzone; inwerkingtreding op 1 juni 2023 - Vaststelling

Motivering

Motivering

Als gevolg van de extra maatregelen die vanaf seizoen 2023 worden genomen en als gevolg van de inzet op een maximale uniformiteit tussen de domeinen, werd een nieuw algemeen zwemreglement opgesteld dat geldt voor alle zwemzones van de provinciale recreatiedomeinen.


Het toepassen van een ID-controle en -registratiesysteem vraagt de nodige aanpassingen aan de reglementen van de domeinen met zwemzone. Voor alle domeinen met zwemzone wordt gestreefd naar een zo maximaal mogelijke uniformiteit. De toegangsregels; modaliteiten ID-controle en registratie; afspraken en verbodsbepalingen; … van de zwemzones van de recreatiedomeinen, werden op elkaar afgestemd.  


Een algemeen zwemreglement met uniforme regels werd opgesteld voor alle recreatiedomeinen met zwemzones (strand met zwemwater en zwembaden). Heel concreet is het reglement van toepassing in De Gaver, De Ster, Nieuwdonk en Puyenbroeck, 

Bij de opmaak van het reglement was er extra aandacht voor: 


  • Modaliteiten ID-controle en registratie

  • Om de ID-controle en registratie juridisch correct en conform de algemene verordening gegevensbescherming (‘AVG’) te laten verlopen moeten de modaliteiten  hiervan opgenomen worden in het zwemreglement. Op deze manier voldoen de recreatiedomeinen ook aan de voorwaarden om de ingelezen persoonsgegevens te mogen bijhouden.

    Toegang tot de zwemzones zal enkel mogelijk zijn na inlezen van een identiteitsbewijs. In art.1 werd een algemene definitie opgenomen van een identiteitsbewijs die van toepassing is zowel op Belgen als op personen afkomstig uit andere landen. Voor Belgen betreft dit de e-ID omdat deze digitaal ingelezen kan worden. Andere identiteitsbewijzen zoals rijbewijs, personeelskaarten, ... zijn niet geldig. Voor personen met een tijdelijk verblijfsrecht of met buitenlandse identiteitskaarten die niet digitaal ingelezen kunnen worden, zal een manuele ingave van hun gegevens gebeuren. Dit op basis van hun officieel identiteitsbewijs.

    Alle personen jonger dan 12 jaar worden beschouwd als kinderen. Van kinderen wordt verwacht dat zij steeds vergezeld zijn van een meerderjarige die toezicht houdt. Kinderen onder de 12 jaar zijn niet verplicht te beschikken over een kidsID. Als gevolg en ook omdat kinderen onder de 12 jaar steeds vergezeld moeten zijn van een volwassene, is de identiteitsregistratie dan ook enkel van toepassing op personen vanaf 12 jaar.


  • Kledijvoorschriften 

  • De kledijvoorschriften opgenomen in de politiereglementen van de domeinen (art. 12 - verboden zich te bevinden of verplaatsen in onfatsoenlijke toestand of kledij) geven geen duidelijke, objectieve richtlijnen over wat toegelaten is en wat niet op vlak van kledij. Enkel voor de Gavers werden in het politiereglement voor het zwembad bijkomende bepalingen opgenomen.


Een maximale objectiviteit en uniformiteit van de kledijvoorschriften in de zwemzones van de domeinen werd nagestreefd. Daarnaast gebeurde ook een analyse van de kledijvoorschriften van diverse andere niet-Oost-Vlaamse provinciale domeinen met zwemzone, De Blaarmeersen en private organisatie met publieke zwembaden (LAGO, Farys,  Sportoase, ...). Dit leidde tot de kledijvoorschriften opgenomen in artikel 9.2 §2.


Omwille van hygiëne en ecologie (waterkwaliteit zwemvijvers) is enkel zwemkledij die vervaardigd is uit materiaal dat enkel geschikt is om te zwemmen toegelaten. Verder wordt enkel kledij die de zwembeweging niet beperkt toegestaan omwille van veiligheidsredenen. Wat hoofddeksels betreft is gekozen om een onderscheid te maken tussen een zwembad en het zwemwater bij een strandzone. Dit omdat heel wat personen en vooral kleine kinderen in het zwemwater bij een strandzone  een hoofddeksel dragen ter bescherming tegen de zon. Dit zijn vaak petjes/zonnehoedjes en dus geen rubberen badmuts. Om verbranding tegen te gaan, wordt dit toegestaan.


  • Sanctioneringskader 

  • Het personeel van de Provincie Oost-Vlaanderen krijgt  heel wat bevoegdheden. In het zwemreglement werd ook opgenomen dat zij toegangsverboden kunnen opleggen. Om te zorgen dat het toewijzen van sancties objectief en uniform, over alle domeinen heen, gebeurt, wordt een sanctioneringskader uitgewerkt waarbij voor verschillende categorieën van inbreuken een maximale duur van het toegangsverbod werd bepaald. Dit wordt aan de deputatie ter goedkeuring voorgelegd. De sancties zijn proportioneel aan de zwaarte van de feiten.

    Dit kader wordt ook meegenomen bij het ontwikkelen van handelingsprotocollen en actiefiches voor het personeel. Zo worden gezamenlijke problemen/overlast zowel preventief als repressief op een eensluidende manier gehandhaafd. Het personeel zal hiervoor ook de nodige ondersteuning en opleiding krijgen via het Centrum voor Ethiek in de Sport.


  • Modaliteiten toegangsverboden 

In het kader van dit algemeen zwemreglement werden ook de bevoegdheden van de betrokken partijen onderzocht. De politie blijft de grootste bevoegdheid hebben. Naast de bijzondere veldwachter en de bewakingsagenten van private veiligheidsfirma's, beschikt het domeinpersoneel ook over bepaalde bevoegdheden. Zij mogen zelf geen vaststellingen doen of mensen onder dwang naar buiten begeleiden of identiteitsbewijs eisen. Indien de modaliteiten duidelijk omschreven zijn in het algemeen (zwem)reglement kunnen zij wel personen de toegang tot besloten delen zoals het zwembad, strand, … ontzeggen. Ook kunnen zij personen die zich reeds in de zwemzone bevinden de toegang tot deze zone ontzeggen n.a.v. inbreuken op het algemeen (zwem)reglement. 
Deze optie en de modaliteiten tot het opleggen van toegangsverboden werd dan ook voorzien in het algemeen zwemreglement.

De toegangsverboden worden toegekend op basis van het sanctioneringskader en hebben een duur die varieert van 1 dag tot maximaal 2 jaar. Om een onderscheid te kunnen maken in lichte en zware straffen, is voorzien dat het toegangsverbod proportioneel in functie van de zwaarte van de feiten toegekend kan worden. Bij eventuele herhaling kan de maximale termijn van 2 jaar overschreden worden. Het indienen van een bezwaar tegen een toegangsverbod heeft geen schorsende werking op dit verbod.

Een toegangsverbod is niet standaard op alle recreatiedomeinen van toepassing. Om het toegangsverbod over alle domeinen heen te kunnen  toepassen dient het provinciebestuur aan te tonen dat deze maatregel proportioneel en noodzakelijk is. In het reglement werd daarom opgenomen dat indien politionele tussenkomst noodzakelijk is, het toegangsverbod over alle domeinen heen kan uitgesproken worden. Politionele tussenkomst is verplicht bij strafrechtelijke feiten zoals diefstal, seksuele intimidatie, aanranding en onrechtmatige toegang. Bij agressie, bedreigingen aan personeel of andere bezoekers vragen de recreatiedomeinen ook politionele tussenkomst.


Andere bepalingen betreffende het zwemmen (vb. modaliteiten toegang zwemzone en zwemwater, bepalingen betreffende groepen, verbodsbepalingen betreffende eten, drinken, roken, dieren, afval, ...) die reeds onderdeel uitmaken van de bestaande politiereglementen en reglementen inwendige orde werden geëvalueerd en éénvormig gemaakt over alle domeinen heen.  

Verder werd ook de optie voorzien dat het domeinpersoneel een administratieve kost kan opleggen  aan bezoekers die de bepalingen van het reglement niet naleven of de instructies gegevens door het domeinpersoneel en de bewakingsagenten of andere aangestelden niet opvolgen. Dit naar analogie met provinciaal domein De Nekker. Dergelijke administratieve kost was tot op heden niet voorzien in de bestaande politiereglementen en reglementen van inwendige orde.


Voor de juridische onderbouw en controle van het algemeen zwemreglement werd nauw samengewerkt met de juridische dienst en de functionaris voor gegevensbescherming.





Feitelijke en juridische gronden

Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)

Provinciedecreet van 9 december 2005.

Besluit van de deputatie van 4 mei 2023 betreffende de maatregelen zwemzones provinciale recreatiedomeinen - seizoen 2023.

Besluit

De provincieraad beslist:

Artikel 1

Het Algemeen Zwemreglement voor de provinciale recreatiedomeinen met zwemzone wordt vastgesteld als volgt:


Algemeen

Art. 1. Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

  1. Identiteitsbewijs: een officieel bewijs van identiteit verstrekt aan de burger.
     Voor Belgen betreft dat uitsluitend het elektronisch identiteitsbewijs (eID), behoudens in geval van verlies of diefstal ervan. Rijbewijzen, personeelskaarten,… worden niet aanvaard. 
  2. Ligweide: het grasveld waarop het toegelaten is te recreëren. 
  3. Recreatiedomeinen van de Provincie Oost-Vlaanderen, hieronder verder genoemd “de recreatiedomeinen”: 
  4. a. Domein Puyenbroeck;
    b. Domein De Boerekreek;
    c. Domein Het Leen;
    d. Domein De Ster;
    e. Domein De Brielmeersen;
    f. Domein Nieuwdonk;
    g. Domein De Gavers;
    h. Domein Den Blakken.

  5. Zwemzone: het afgebakende geheel van zwembad, ligweide, strand en zwemwater. 
  6. Zwembad: elk kunstmatig aangelegd binnen- en buitenbad waar zwemmen toegestaan is.
  7. Zwemwater: elk afgebakend water waar vrij zwemmen toegelaten is.  

Toepassingsgebied

Art. 2. Waar en wie

§1. Dit reglement geldt voor alle bezoekers van de zwemzones van de recreatiedomeinen van de Provincie Oost-Vlaanderen. Volgende recreatiedomeinen beschikken over een zwemzone:

  • domein De Gavers;
  • domein De Ster; 
  • domein Puyenbroeck;
  • domein Nieuwdonk.

§2. Door hun aanwezigheid in de zwemzones van de recreatiedomeinen van de Provincie Oost-Vlaanderen aanvaarden de bezoekers dat dit reglement op hen van toepassing is en verklaren zij dat zij zich zullen gedragen naar de bepalingen van dit reglement. Dit houdt in dat zij nauwgezet de instructies zullen opvolgen van, naar gelang het geval, de bevoegde personen van de Provincie Oost-Vlaanderen, de bijzondere veldwachters, de bewakingsagenten en andere toezichthoudende personeelsleden of aangestelden en desgevallend de politie. 

§3. Kinderen jonger dan 12 jaar moeten steeds onder toezicht staan van een toezichthoudende meerderjarige bezoeker. Dit toezicht betekent de permanente aanwezigheid in de onmiddellijke buurt van het kind.

Art. 3. Verantwoordelijkheid 

§1. De Provincie Oost-Vlaanderen is niet aansprakelijk voor eventuele ongevallen of verlies van, diefstal van of schade aan goederen die door de bezoekers zelf worden meegebracht. Elke handeling die men stelt als bezoeker valt dus volledig onder de persoonlijke verantwoordelijkheid van de bezoeker. 

§2. De bezoeker of vereniging maakt gebruik van de infrastructuur in overeenstemming met het doel van de infrastructuur en binnen de grenzen van de hem/hen verleende toelating en op eigen risico. De gebruiker is verantwoordelijk voor iedere schade die door hem, zijn leden of zijn bezoekers aan de inrichtingen, de uitrusting en de recreatieve voorzieningen en aanhorigheden van het zwembad en het strand worden toegebracht.

§3. Bij vernieling of beschadiging kan de verdere terbeschikkingstelling van de infrastructuur ontzegd worden met verbeurdverklaring van de gelden voor de verdere reservatie, onverminderd strafrechtelijke vervolging en burgerrechtelijke schadevergoedingseisen. De toegebrachte schade moet aan het onthaal gemeld worden en op eerste verzoek integraal vereffend worden.

Toegang

Art. 4. Openingsuren

De zwemzone(s) is toegankelijk voor het publiek tijdens de openingsuren. Die zijn te vinden op de websites van de recreatiedomeinen of aan het onthaal.

Art. 5. Toegang zwemzone

§1. Elke bezoeker legt een geldig toegangsbewijs voor. 

De tarieven zijn vastgelegd in het reglement van 15 december 2021 met betrekking tot de provinciale recreatiedomeinen houdende toegang en gebruik,

§2. Abonnements- en gezinskaarten zijn strikt persoonlijk.

§3. De bezoekers mogen de zwemzones enkel betreden en verlaten via de daartoe bestemde in- en uitgangen.

§4. In de domeinen De Gavers, Puyenbroeck en Nieuwdonk wordt geen toegang tot de zwemzone meer verleend een half uur voor sluitingstijd van het zwemzone.

§5. Er wordt geen toegang meer verleend tot de zwemzone wanneer het maximum aantal toegelaten bezoekers is bereikt.

§6. Om de zwemzone te betreden en de veiligheid in het recreatiedomein te garanderen, wordt tijdens de betalende periode een toegangsregistratie en -controlesysteem gehanteerd voor de toegang naar en binnen in de zwemzone. Dit gebeurt aan de hand van het identiteitsbewijs. 

Elke bezoeker met een eID dient deze te laten inlezen bij het betreden van het domein. 

Voor bezoekers die niet over een eID beschikken worden ter plaatse de identiteitsgegevens van het identiteitsbewijs overgenomen en wordt een foto genomen. Personen die dat weigeren, worden de toegang tot de zwemzone ontzegd.

Hiertoe worden de nodige technische en organisatorische maatregelen genomen conform de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van de gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) (hierna ‘AVG’). 

Er gebeurt geen registratie van de identiteitskaart voor kinderen jonger dan 12 jaar.

§7. Tickets worden niet terugbetaald.

§8. De toegang wordt geweigerd aan:

  1. bezoekers die de rust verstoren, aanstoot geven, of overtredingen begaan zoals beschreven in een reglement;
  2. aan bezoekers met een toegangs- of plaatsverbod overeenkomstig artikelen 14 en 16, in functie van het garanderen van de veiligheid en openbare orde in de recreatiedomeinen van de Provincie Oost-Vlaanderen;
  3. bezoekers onder invloed van alcohol en/of drugs; alleen een vermoeden is reeds voldoende om deze maatregel te doen gelden;
  4. bezoekers die zich onrechtmatige toegang verschaffen tot de zwemzone;
  5. dieren, met uitzondering van assistentiehonden. Deze laatsten worden niet toegelaten in het zwemwater;
  6. Bezoekers die weigeren om hun eID in te lezen of die niet over een eID beschikken en die weigeren om hun identiteitsgegevens van het identiteitsbewijs over te laten nemen en een foto te laten nemen. 

Bezoekers die zich al in de zwemzone bevinden en voldoen aan een van de gevallen vermeld in het eerste lid zullen worden verwijderd.

Art. 6. Sluiten zwemzone

De provincie kan de zwemzone sluiten om reden van openbare orde, veiligheid, hygiëne of overmacht, zonder dat iemand hiervoor schadevergoeding kan eisen.

Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)

Art. 7. Verwerking persoonsgegevens

§1. De door de bezoekers verstrekte gegevens worden door de Provincie Oost-Vlaanderen, Gouvernementstraat 1, 9000 Gent, 0207.725.795, verwerkt conform de AVG. De functionaris voor gegevensbescherming is te contacteren via privacy@oost-vlaanderen.be

§2. De verstrekte gegevens worden uitsluitend verwerkt voor volgende doeleinden:

a. de vervulling van een taak van algemeen belang/openbaar gezag, (art. 6, 1.e) AVG), namelijk het garanderen van de veiligheid en handhaving toegangsverboden bij de identiteitscontrole;
b. uitvoering van dit reglement (contractuele overeenkomst – art. 6, 1.b) AVG) bij de aankoop van een toegangsticket.

§3. De gegevens van de bezoeker worden lokaal opgeslagen en maximaal 72 uren bewaard, waarna ze automatisch worden verwijderd. 

In afwijking van het eerste lid, maar met behoud van art.16, §1, lid 2, worden de gegevens die gebruikt worden in het kader van een toegangsverbod, maximaal 24 maanden bijgehouden. Na het beëindigen van de sanctie, worden deze gegevens verwijderd door de bevoegde personen van de Provincie Oost-Vlaanderen.

§4. De verstrekte gegevens worden niet gedeeld met derden behoudens een wettelijke of decretale verplichting. Enkel bevoegde personen van de Provincie Oost-Vlaanderen en politie krijgen in het kader van een incident inzage in de gegevens van de bezoekers. 

§5. De verstrekker heeft steeds het recht om de door hem verstrekte gegevens te raadplegen, te verbeteren, te wissen. Een volledig overzicht van rechten en de modaliteiten om gebruik te maken van deze rechten worden bekendgemaakt op de website van de Provincie Oost-Vlaanderen onder “privacybeleid”. Klachten over de behandeling van persoonsgegevens kunnen ingediend worden bij de Vlaamse Toezichtscommissie.

Hygiëne & veiligheid

Art. 8. - Toegang tot zwemwater

De toegang tot het zwemwater is verboden voor:

  1. kinderen onder de 12 jaar die niet vergezeld zijn van een meerderjarige die toezicht houdt;
  2. bezoekers die lijden aan volgende aandoeningen:
  3. a. bezoekers met besmettelijke (huid)ziekten;
    b. bezoekers in onzindelijke toestand; baby’s/peuters die nog niet zindelijk zijn moeten een zwemluier dragen;
    c. fecaal-incontinente bezoekers; urine-incontinente bezoekers krijgen toegang op voorwaarde dat alle voorzorgen worden genomen om rechtstreeks urineverlies in het zwemwater te voorkomen;

  4. dieren;
  5. alle bezoekers bij het uithangen van de rode strandvlag.

In de gevallen vermeld in het eerste lid, 2°, kan in geval van twijfel van de betrokkene geëist worden een geneeskundig getuigschrift voor te leggen.

Art. 9. Kledijvoorschriften

9.1 Zwemzones 

§1. Onverminderd §3, worden tijdens de openingsuren geen bezoekers toegelaten in het zwemwater en de douches indien zij geen zwemkledij dragen zoals gespecifieerd in §2.

§2. Uitsluitend volgende zwemkledij is toegelaten in het zwemwater:

  1. zwemkledij vervaardigd uit materiaal dat enkel geschikt is om te zwemmen;
  2. aansluitende zwembroek of zwemshort tot boven de knie;
  3. aansluitend badpak of bikini;
  4. aansluitende zwemkledij met lange mouwen en broekspijpen zoals bijvoorbeeld een wetsuit is enkel toegelaten in de zwemzones met strand en zwemwater.

Zwemkledij die de beweging van de ledematen beperkt is niet toegestaan.

In de zwembaden wordt geen enkele vorm van hoofdbedekking toegelaten, met uitzondering van een rubberen of siliconen badmuts.

§3. Zwemmen met niet toegelaten zwemkledij is slechts mogelijk na toestemming van de redders of directie. Dit kan enkel omwille van medische redenen of in het kader van reddend zwemmen.

9.2 Extra voor de binnenzwembaden

§1. Het is niet verplicht een badmuts te dragen, mits verzorgde en korte of samengebonden haarsnit.

§2. Het dragen van schoeisel is verboden in het zwembad en in de natte zones van de omkleedruimte. Iedereen is verplicht zich blootsvoets naar het bad te begeven. Enkel de redders, toezichters, trainers, leerkrachten die optreden als begeleider voor hun leerlingen en zwembadmedewerkers mogen het zwembad en de natte zones van de omkleedruimte betreden met proper schoeisel, geschikt voor zwembadgebruik.

§3. De baders moeten zich omkleden in de daartoe bestemde kleedkamers. Tijdens het omkleden moeten de kleedkamers gesloten zijn. De individuele kleedkamers mogen niet door twee of meerdere bezoekers tegelijkertijd gebruikt worden. Uitzonderingen hierop worden toegestaan voor kinderen jonger dan 12 jaar en hun begeleider. Indien gewenst kunnen zij gebruik maken van de familiekleedkamers.

Het gebruik van de kleedkamers moet beperkt worden tot maximum 15 minuten voor en na de zwembeurt, de wedstrijd of de training.

Verbodsbepalingen

Art. 10. Algemene verbodsbepalingen

Het is verboden:

  1. vóór het openingsuur of na het sluitingsuur te vertoeven in de zwemaccommodatie;
  2. het personeel te hinderen bij toezicht;
  3. andere baders lastig te vallen of te hinderen; 
  4. de spel- en ontspanningstuigen of andere installaties te gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor ze bestemd zijn;
  5. in het water gebruik te maken van luchtmatras, ballen of andere speeltuigen zonder toelating van de redders;
  6. afval achter te laten buiten de daarvoor bestemde vuilbakken;
  7. voorwerpen van welke aard ook op de grond of in het water te werpen of in de cabines achter te laten;
  8. zich in het diepe gedeelte te begeven, zelfs onder bewaking, zonder voldoende zwemkennis;
  9. oefeningen uit te voeren die met zwemmen niet verenigbaar zijn, die een gewaagd karakter vertonen, of die andere baders kunnen storen;
  10. te duiken zonder zich vooraf te hebben vergewist dat er geen enkele zwemmer vertoeft in de nabijheid van het invalspunt;
  11. gebruik te maken van het lesmaterieel zonder toelating van het personeel;
  12. materieel mee te brengen dat een gevaar kan vormen voor andere bezoekers;
  13. tijdens drukke periodes meer ruimte dan noodzakelijk in te nemen;
  14. te roken behalve op de hiervoor toegelaten plaatsen; ook de elektronische sigaret en waterpijp vallen onder dit rookverbod;
  15. zwemonderricht door derden gegeven te organiseren tijdens de openingsuren zonder toestemming van het domeinpersoneel;
  16. draagbare radio’s of ander muziektoestellen binnen te brengen, uitgezonderd deze die alleen gebruikt worden met een koptelefoon of oortjes;
  17. (doop)rituelen uit te voeren in het zwemwater.

Art. 11. Verbodsbepalingen enkel voor binnenzwembad

Het is in binnenzwembaden verboden:

  1. te lopen of te stoeien in heel het zwembad en bijhorende infrastructuur;
  2. dranken of etenswaren in het zwembad mee te nemen;
  3. het zwemgedeelte te betreden zonder voorafgaand een douche te nemen en het voetbad te gebruiken, ook na een toiletbezoek;
  4. zeep- of andere reinigingsproducten te gebruiken buiten de doucheruimtes.

Art. 12. Verbodsbepalingen enkel voor zwemzones met strand of ligweides

Het is in zwemzones met strand of ligweides verboden: 

  1. te zwemmen en waterstoeien buiten de bewaakte en afgebakende zwemzone;
  2. in de buitendouches op het strand, zeep of andere reinigingsproducten te gebruiken;
  3. in het strandzand putten van meer dan 40 cm diepte te maken;
  4. vuur aan te steken;
  5. glas, glazen recipiënten, of recipiënten onder druk (hieronder begrepen gaspatronen), in het bezit te hebben.

In het kader van zwemwedstrijden door de Provincie Oost-Vlaanderen georganiseerd of toegelaten kan toestemming gegeven worden om in of buiten de bewaakte en afgebakende zwemzone te zwemmen.

Specifieke bepalingen

Art. 13. Gebruik en reservatie zwembad door verenigingen/scholen/groepen

§1. De zwemzone is toegankelijk voor verenigingen/scholen/groepen na reservatie en op de door het recreatiedomein toegekende uren of reservaties. Deze toegekende uren situeren zich zowel binnen als buiten de openingsuren voor het publiek bepaald in artikel 4.

§2. Het bestuur van elke vereniging die gebruik maakt van de zwemaccommodatie zal het bewijs voorleggen van geldige verzekering en burgerlijke aansprakelijkheid.

§3. Bij wedstrijden/evenementen is de organisator verantwoordelijk voor de schade toegebracht door zijn leden, alsmede door de toegelaten toeschouwers.

§4. Verenigingen en scholen kunnen reserveren voor een aaneensluitende periode van 12 maanden ingaande op 1 september, op voorwaarde dat het een periodiek gebruik betreft. Verenigingen en scholen dienen hun aanvraag uiterlijk in op 1 april voorafgaand aan de betrokken periode.

Het is de verenigingen en scholen niet toegelaten de hen toegekende uren of reservaties zonder voorafgaande toestemming van de domeinverantwoordelijke aan derden af te staan of ter beschikking te stellen.

§5. Bij groepen registreert een meerderjarige verantwoordelijke zich met zijn/haar eID kaart. Hij/zij stelt zich verantwoordelijk voor de groepsleden en is het aanspreekpunt voor het personeel.

§6. Groepslokalen worden voorbehouden aan scholen, clubs en groepen onder begeleiding van een verantwoordelijke.

§7. De personen uit een groep die niet deelnemen aan de zwemles/zwembeurt dienen zich aan de kant te zetten en niet rond het bad te lopen.

§8. De begeleiders zijn verplicht toezicht te houden op al hun groepsleden gedurende de periode waarin de groep zich in het zwembadcomplex bevindt.

Sancties

Art. 14. Sanctionering

Naast het toepassen van een plaatsverbod dat opgelegd kan worden aan een bezoeker door de burgemeester (art. 134sexies Nieuwe Gemeentewet), kunnen volgende sanctioneringsmaatregelen opgelegd worden: 

  1. het opleggen van een administratieve kost;
  2. het verplichten van de bezoeker om de zwemzone te verlaten;
  3. het opleggen van een toegangsverbod van 1 dag tot 2 jaar in verhouding tot de inbreuk.

Art. 15. Administratieve kost

In volgende gevallen, kan aan de bezoeker een administratieve kost opgelegd worden:

  1. bij niet-naleving van de bepalingen van de reglementen of bij weerspannigheid of bij niet-naleving van de instructies gegeven door de redders, het personeel, de bewakingsagent;
  2. wanneer de bezoeker zich schuldig maakt aan de verstoring van de openbare orde, rust of veiligheid;
  3. wanneer de bezoeker een gevaar blijkt te zijn voor zijn eigen veiligheid en/of gezondheid of de veiligheid en/of gezondheid van andere personen.

De administratieve kost bedraagt bij de:

  1. 1ste inbreuk: 50 euro;
  2. 2de inbreuk: 150 euro;
  3. 3de inbreuk: 250 euro.

De administratieve kost vermeld in het tweede lid wordt beoordeeld binnen een aaneengesloten periode van 24 maanden.

De bedragen vermeld in het tweede lid worden geïndexeerd overeenkomstig artikel 4, §1 van het reglement van 15 december 2021 met betrekking tot de provinciale recreatiedomeinen houdende toegang en gebruik.

Art. 16. Toegangsverbod

§1. In de volgende gevallen kan de bezoeker verplicht worden om de zwemzone van het recreatiedomein te verlaten en/of kan een toegangsverbod opgelegd worden van 1 dag tot maximaal 2 jaar:

  1. bij niet-naleving van de bepalingen van de reglementen of bij weerspannigheid of bij niet-naleving van de instructies gegeven door de redders, het personeel, de bewakingsagent;
  2. wanneer de bezoeker zich schuldig maakt aan de verstoring van de openbare orde, rust of veiligheid;
  3. wanneer de bezoeker een gevaar blijkt te zijn voor zijn eigen veiligheid en/of gezondheid of de veiligheid en/of gezondheid van andere personen.

Het toegangsverbod is proportioneel in functie van de zwaarte van de feiten en in functie van de eventuele herhaling. Behoudens in geval van herhaling kan de maximale termijn van 2 jaar niet worden overschreden.

Indien politionele tussenkomst noodzakelijk is of het feit kan bestraft worden met een GAS boete, kan het toegangsverbod voor alle recreatiedomeinen geldig zijn.

§2. Het domeinpersoneel van het recreatiedomein van de Provincie Oost-Vlaanderen kan steeds bijstand vragen van de politie. Er wordt een bestuurlijk verslag of proces verbaal opgemaakt dat wordt doorgegeven aan de burgemeester van de gemeente waar het provinciaal domein gelegen is. 

§3. Een toegekend toegangsverbod wordt officieel betekend door de Provincie aan de bezoeker. Met het oog op deze beslissing wisselen de politie en de Provincie de nodige gegevens uit. Bij herhaling van een overtreding kan de sanctioneringsmaatregel verzwaard worden.

§4. Een bezoeker die zich niet heeft gedragen conform het reglement en die niet akkoord gaat met de opgelegde maatregel, kan hiertegen bezwaar indienen. Dit kan binnen een termijn van 10 dagen schriftelijk naar de directie recreatiedomeinen:
Provincie Oost-Vlaanderen
Directie Recreatiedomeinen
Woodrow Wilsonplein 2
9000 Gent

Directie.recreatiedomeinen@oost-vlaanderen.be 

In het geval van een aangetekende zending geldt voor het berekenen van de termijn, de datum van verzending. In de andere gevallen geldt de datum dat het bezwaar door de provincie wordt ontvangen.

De inhoudelijke gegrondheid van het bezwaar zal worden nagegaan binnen een termijn van 30 dagen, waarna de genomen maatregel eventueel bevestigd of hervormd kan worden. 

Het indienen van een bezwaar schorst de opgelegde maatregel niet.

Art. 17. inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2023.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op 1 juni 2023.