Samenstelling
Aanwezig
Phaedra Van Keymolen, Voorzitter;
Christian Bauwens;
Bart Blommaert;
Hilde Bruggeman;
Anna Maria Charlier;
Carola De Brandt;
Philippe De Coninck;
Karlijn Deene;
Hilde De Sutter;
Elisabet Dooms;
Leentje Grillaert;
Olaf Evrard;
Riet Gillis;
Erwin Goethals;
Steve Herman;
Peter Hertog;
Henk Heyerick;
Filip Liebaut;
Bruno Matthys;
Hans Mestdagh;
Kurt Moens;
Walter Roggeman;
Koen Roman;
Eric Scheire;
Kenneth Taylor;
Lena Van Boven;
Marleen Van De Populiere;
Stefaan Van Gucht;
Filip Van Laecke;
Martine Verhoeve;
Bart Vermaercke;
An Vervliet;
Joop Verzele;
Kristof Windels;
Steven Ghysens, Provinciegriffier
Afwezig
Vera De Merlier;
Greet De Troyer
Secretaris
Steven Ghysens, Provinciegriffier
Voorzitter
Phaedra Van Keymolen, Voorzitter
2023_MV_00007 - Mondelinge vraag van raadslid Martine Verhoeve: Hoe gaat het provinciale onderwijsveld om met Chatbot/Chat GPT?
Motivering
Indiener(s)
Martine Verhoeve
Verstuurd naar
Steven Ghysens
Tijdstip van indienen
ma 16/01/2023 - 14:09
Toelichting
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciaal onderwijs
Concrete vraag:
De revolutie in artificiële intelligentie cf. de Chatbot of ChatGPT, een niet tegen te houden revolutie trouwens, vergt een andere aanpak, creatievere aanpak van leerkrachten in de scholen. Onderwijsadviseurs buigen zich hierover in alle onderwijsnetten teneinde het personeel in die zin raad te geven in deze of gene zin en ervoor te zorgen dat leerlingen/studenten hiermee op een volwassen en kritische manier leren omgaan aangezien een verbod op gebruik geen enkele zin heeft.
Hoe wordt dit fenomeen aangepakt door het provinciale onderwijsveld en wordt het in de klassen bespreekbaar gesteld?