Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide): deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag: De provincie heeft beroepsscholen
STEM of STEAM onderwijs is tegenwoordig alles wat de klok slaat in het onderwijs. Dit heeft een impact op de algemene vakken, maar ook op alle vakken die wel perfect zouden thuishoren in het beroeps- en technische onderwijs, zoals bijvoorbeeld ambachten en meer specifiek het handwerk, zoals borduurwerk, breien, weven, stofferen en knopen.
Wij hebben als maatschappij deze taken systematisch genegeerd sinds de jaren 90. Breien, naaien, knopen en weven worden bovendien gezien als ‘vrouwentaken’. Wat het nog gemakkelijker maakte om het af te voeren van het curriculum.
Dit zijn echter nog steeds nuttige toepassingen in de maatschappij. Denk maar aan de vele textielbedrijven die Oost-Vlaanderen heeft. Of de het nut van bv herstoffeerwerk in een circulaire economie.
Vandaar mijn vraag:
Concrete vraag:
Ook al staat het niet in op het leerplan zouden we toch willen dat er meer aandacht gaat naar bovenstaande technieken in onze provinciale scholen. Is de provincie Oost-Vlaanderen bereid om dit te onderzoeken om dit op te nemen?