Tussenkomsten: raadsleden Kenneth Taylor, Martine Verhoeve, Walter Roggeman, Hans Mestdagh
Gedeputeerde Riet Gillis reageert namens de deputatie.
In uitvoering van het Witboek Interne Staatshervorming en de specifieke sectordecreten zijn de Vlaamse provincies sinds 2014 bevoegd voor de erkenning, subsidiëring en opvolging van de bosgroepen die op hun respectievelijke grondgebieden actief zijn. Naast financiële middelen kan elk van de Vlaamse provincies ook infrastructuur en personeel ter beschikking stellen van deze bosgroepen.
In de provincie Oost-Vlaanderen zijn momenteel 3 bosgroepen actief: de vzw Bosgroep Midden-Oost-Vlaanderen, de vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen Noord en de vzw Bosgroep Vlaamse Ardennen tot Dender.
Het stijgend aantal leden bij de bosgroepen de laatste jaren en de stijgende vragen rond bosuitbreiding zijn goed nieuws, maar helaas is er geen evenredige stijging van de beschikbare middelen. Eén van de mogelijke oplossingen voor deze uitdagingen is een verregaande efficiëntieoefening, bij voorkeur in de vorm van een fusie van de 3 Oost-Vlaamse bosgroepen.
In de samenwerkingsovereenkomst tussen de 3 Oost-Vlaamse bosgroepen en de provincie is het volgende opgenomen (artikel 6§4):
§4. De drie Oost-Vlaamse bosgroepen engageren zich om een effectieve fusie te realiseren tot één Oost-Vlaamse bosgroep. De onderhandelingen hierover worden ten laatste één jaar na de ondertekening van deze overeenkomst afgerond. Er wordt naar gestreefd om ten laatste één jaar later die ene Oost-Vlaamse bosgroep operationeel te krijgen. Indien die ene Oost-Vlaamse bosgroep tegen dan niet operationeel is, behoudt de Deputatie zich het recht voor om de provinciale subsidies zoals omschreven in artikel 9 niet of niet volledig uit te betalen.
Ook in andere provincies vinden fusies plaats onder bosgroepen (fusie van de 2 bosgroepen rond Antwerpen tot bosgroep Antwerpse gordel, fusie van bosgroep Noorderkempen vzw en Bosgroep Kempense Heuvelrug vzw tot Bosgroep Kempen Noord en de fusie van de 5 Limburgse bossen tot 1 bosgroep).
Dit fusieprotocol is opgesteld door de werkgroep fusie bosgroepen. Deze werkgroep bestaat uit 2 vertegenwoordigers van elke bosgroep, de bosgroepcoördinatoren, de bevoegde gedeputeerde en ambtenaren van de provincie. Dit fusieprotocol werd uitgewerkt tijdens verschillende bijeenkomsten van de werkgroep fusie in de loop van 2022.
Het fusieprotocol en de ontwerpstatuten zijn opgesteld in samenwerking met de juridische dienst van de provincie Oost-Vlaanderen.
De activiteiten van de fuserende vzw’s zullen in de toekomst worden voortgezet door de nieuw op te richten vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen, waarbij zo veel mogelijk zal worden gestreefd naar continuïteit. Binnen de nieuwe vzw zal er gewerkt worden met regionale afdelingen.
De verankering van de Provincie Oost-Vlaanderen in de nieuwe vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen zal als volgt worden gerealiseerd:
- in het bestuursorgaan van de nieuwe vzw worden maximaal 3 mandaten voor de Provincie Oost-Vlaanderen voorzien.
- De bevoegde gedeputeerde voor natuur neemt afwisselend het ene jaar het voorzitterschap van het bestuursorgaan waar en het andere jaar het ondervoorzitterschap.
Daarnaast verbindt de Provincie Oost-Vlaanderen zich ertoe om de nodige financiële middelen, infrastructuur en personeel ter beschikking te stellen van de nieuwe vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen, dit in uitvoering van artikel 54bis van het Decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu. Hiertoe zullen de bestaande samenwerkingsovereenkomsten tussen de Provincie en elk van de 3 bestaande vzw’s worden beëindigd en worden vervangen door 1 nieuwe overeenkomst tussen de Provincie en de nieuwe vzw Bosgroep Oost-Vlaanderen. Deze nieuwe samenwerkingsovereenkomst zal ter goedkeuring voorgelegd worden aan de provincieraad.
Indien één van de drie betrokken vzw’s beslist om niet deel te nemen aan de fusie, dan wordt de fusie verder uitgerold met de andere betrokken vzw’s.
Artikel 57, §1 van het Provinciedecreet.
Bosdecreet van 13 juni 1990, met latere wijzigingen en de uitvoeringsbesluiten op het Bosdecreet.
Decreet tot wijziging van de regelgeving inzake natuur en bos van 9 mei 2014 (Belgisch staatsblad van 7 juli 2014) waarbij artikel 52, §3 bepaalt dat de provincies bevoegd zijn voor de erkenning, subsidiëring en opvolging van de Bosgroepen.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Oost-Vlaanderen en de Vzw Bosgroep Vlaamse Ardennen zoals goedgekeurd door de Provincieraad in zitting van 02 september 2020.
De provincieraad keurt het fusieprotocol voor de fusievzw van de Oost-Vlaamse bosgroepen goed.
De provincieraad keurt de ontwerpstatuten voor de fusievzw van de Oost-Vlaamse bosgroepen goed. Dit betreft een voorlopig richtinggevende versie van de statuten, die nog verder kan bijgesteld worden ifv de verdere uitrol van de fusie. Bij de goedkeuring van de oprichtingsakte volgt de definitieve goedkeuring van de statuten van de nieuwe vzw.
Tussenkomsten: geen
De Provincie wil in de uitvoering van haar beleid optimaal inspelen op de kansen die worden geboden door de Europese programma's voor de periode 2021-2027. Als streekmotor en streekbestuur vervult de Provincie een schakelfunctie tussen Europa en Oost-Vlaamse lokale besturen, publieke en private organisaties en burgers.
De provincie is mee betrokken in de uitvoering van het EFRO Vlaanderen programma:
Op die manier draagt de provincie bij aan een meer innovatief en duurzaam Vlaanderen.
Het meerjarenplan 2020-2025 van de Provincie Oost-Vlaanderen bevat in dit verband:
Op 16 september 2022 werden de eerste EFRO projectoproepen gelanceerd voor de specifieke doelstellingen innovatiecapaciteit, vaardigheden voor slimme specialisatie, hernieuwbare energie en multimodale stedelijke mobiliteit. De uiterste indieningsdatum voor projecten is 31 januari 2023.
Binnen de generieke oproepen kunnen ook projecten uit of op het grondgebied van de provincie Oost-Vlaanderen ingediend worden. Conform artikel 5 van het Reglement met betrekking tot de toekenning van subsidies voor projecten die mede worden gefinancierd door de Europese Unie komen deze projecten ook in aanmerking voor subsidiëring via het provinciaal cofinancieringsreglement.
Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
Verordening (EU) 2021/1058 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021, inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling en het Cohesiefonds.
Verordening (EU) 2021/1060 van het Europees Parlement en de Raad van 24 juni 2021 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds Plus, het Cohesiefonds, het Fonds voor een rechtvaardige transitie en het Europees Fonds voor maritieme zaken, visserij en aquacultuur en de financiële regels voor die fondsen en voor het Fonds voor asiel, migratie en integratie, het Fonds voor interne veiligheid en het Instrument voor financiële steun voor grensbeheer en visumbeleid.
Wet van 14 november 1983 inzake de controle op de aanwending van toelagen.
Operationeel Programma EFRO Vlaanderen 2021-2027 zoals goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 17 december 2021 en door de Europese Commissie op 16 december 2022
Mededeling aan de Vlaamse Regering van 8 juli 2022 betreffende EFRO Vlaanderen 2021-2027: Uitvoering van het Vlaamse EFRO-programma 2021-2027 in het kader van het cohesiebeleid
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Provincieraadsbesluit van 12 oktober 2005 betreffende de reservevorming met provinciale subsidies ;
Reglement van 23 maart 2022 met betrekking tot de toekenning van subsidies voor projecten die mede worden gefinancierd door de Europese Unie
De provincie Oost-Vlaanderen neemt kennis van het operationeel programma EFRO Vlaanderen voor de periode 2021-2027, zoals goedgekeurd door de Vlaamse regering op 17 december 2021 en door de Europese Commissie op 16 december 2022.
Tussenkomsten: geen
Door de domeinbeheerders enerzijds en de campinggebruikers van de provinciale domeinen anderzijds is de vraag gesteld naar richtlijnen of een huishoudelijk reglement op de plaatsing van fotovoltaïsche installaties op en nabij tijdelijke verblijfplaatsen op de diverse campingfaciliteiten van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen.
Als gevolg van deze vraag werd het ‘Huishoudelijk Reglement fotovoltaïsche installaties en bij uitbreiding elke vorm van zelf opgewekte energie’ opgesteld. Dit reglement is niet van toepassing op autonome toestellen met geïntegreerd zonnepaneel of andere vorm van zelf opgewekte energie die op zijn geheel voorzien zijn van een CE-keurmerk.
Het reglement is wel van toepassing op elke vorm van zelf opgewekte energie anders dan fotovoltaïsch.
Dit ‘Huishoudelijk Reglement' dient een dubbel doel :
Er zijn reeds installaties aanwezig die duidelijk niet voldoen aan het dubbel doel hierboven gesteld. Een huishoudelijk reglement met duidelijke instructies en voorwaarden dringt zich dan ook op.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het ‘Huishoudelijk reglement op de plaatsing van fotovoltaïsche installaties en bij uitbreiding elke vorm van zelf opgewekte energie op en nabij tijdelijke verblijfplaatsen op de diverse campingfaciliteiten van het provinciebestuur Oost-Vlaanderen’ wordt als volgt vastgesteld :
Artikel 1 : Doel
Dit huishoudelijk reglement dient een dubbel doel:
Artikel 2: Toepassingsgebied
Dit reglement is niet van toepassing op autonome toestellen met geïntegreerd zonnepaneel of andere vorm van zelf opgewekte energie die op zijn geheel voorzien zijn van CE keurmerk.
Het reglement is van toepassing op elke vorm van zelf opgewekte energie anders dan fotovoltaïsch.
Artikel 3: Voorwaarden
- kleur: rode achtergrond en witte tekst.
Tussenkomst: raadslid Filip Van Laecke
Raadslid Filip Van Laecke meldt een materiële vergissing in de rubriek context van het ontwerpbesluit onder punt 2: de datum van het schrijven wordt gemeld als 8 december 2023, terwijl dit 8 december 2022 moet zijn. De provincieraad stemt in om dit te corrigeren in het besluit.
De aangehaalde redenen voor het niet tijdig behalen van het vooropgestelde doel – de plaatsing van 1000 rookmelders – liggen grotendeels buiten de controle van de IGS.
De aangedragen motieven waarom het project alsnog zou kunnen slagen na verlenging, worden als realistisch beoordeeld door de administratie.
Met de huidige energiecrisis zullen naar alle waarschijnlijkheid veel energiescans worden aangevraagd en uitgevoerd. De doelgroep van de gratis energiescan wordt tevens ruimer. De projectdoelgroep zou dus beter bereikt worden.
Er wordt een extra middel toegevoegd voor toeleiding, met name de huisbezoeken van de eigen renovatiecoach.
Er kan worden ingegaan op de vraag om verlenging van de projectperiode tot en met 31 december 2023. Met een verlenging wordt een bijkomend bereik gerealiseerd en worden risicosituaties vermeden.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van de subsidies.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Provincieraadsbesluit van 12 oktober 2005 betreffende reservevorming met provinciale subsidies.
Provincieraadsbesluit van 6 oktober 2021 betreffende de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wonen toekenning subsidies 2021.
Projectvoorstel door IGS Wonen Zuid Oost-Vlaanderen van 24 augustus 2021.
Brief van IGS Zuid Oost-Vlaanderen van 8 december 2022.
§1 Het provinciebestuur kent volgende afwijking toe op artikel 4 van het Provincieraadsbesluit van 6 oktober 2021 betreffende de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wonen toekenning subsidies 2021, aan IGS Zuid Oost-Vlaanderen: de projectperiode loopt tot en met 31 december 2023.
§2 De verlenging van de projectperiode wordt éénmalig toegestaan. Bijkomende verlenging is niet mogelijk.
Het provinciebestuur kent volgende afwijking toe op artikel 5, §2 van het Provincieraadsbesluit van 6 oktober 2021 betreffende de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wonen toekenning subsidies 2021, aan IGS Zuid Oost-Vlaanderen: de uiterlijke datum voor de bewijslevering is 15 februari 2024.
De overige bepalingen van het het Provincieraadsbesluit van 6 oktober 2021 betreffende de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden wonen toekenning subsidies 2021 blijven ongewijzigd van toepassing.
Tussenkomsten: geen
Op 1 mei 2023 zal de functie van financieel beheerder bij het provinciebestuur Oost-Vlaanderen vacant zijn, door de ambtshalve herplaatsing op eigen verzoek van de huidige financieel beheerder.
De functie van financieel beheerder dient bijgevolg vacant verklaard te worden met ingang van 1 mei 2023.
Voor de invulling van deze functie zal een selectieprocedure (= procedure van aanwerving) opgestart worden.
De selectieprocedure wordt volledig uitbesteed aan selectiebureau Search & Selection.
De selectiecommissie moet samengesteld worden.
De commissieleden zullen de opdracht aanvaarden.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Provincieraadsbesluit van 26 januari 2022 betreffende het reglement met betrekking tot vergoedingen voor jury’s en commissies.
Besluit van de deputatie van 21 januari 2021 betreffende de vaststelling van de rechtspositieregeling voor het provinciepersoneel.
Het personeelsbehoefteplan.
Provincieraadsbesluit van 14 december 2022 betreffende de ambtshalve herplaatsing op eigen verzoek van de financieel beheerder als statutair personeelslid.
De voltijdse statutaire functie van financieel beheerder wordt vacant verklaard.
De voltijdse statutaire functie van financieel beheerder wordt ingevuld door het organiseren van een volwaardige selectieprocedure met volgende modaliteiten:
stap 1: schriftelijk gedeelte (op 50% van het totaal te behalen punten)
stap 2: assessment center: uitbesteed aan Search & Selection
stap 3: mondeling gedeelte (op 50% van het totaal te behalen punten)
De selectiecommissie voor deze vergelijkende selectieprocedure wordt als volgt samengesteld:
Voorzitter: Myra Vandekerckhove, senior management consultant bij Search & Selection
Secretaris: Nawal Elouch, HR-consultant bij Search & Selection
Deskundigen:
voor de praktijkgerichte schriftelijke test:
- Stefaan Desmet, financieel beheerder bij de provincie Oost-Vlaanderen
- Celine Eynatten, financieel beheerder bij de provincie Vlaams-Brabant
- Cathy Brouckaert, financieel directeur bij Stad Brugge
- prof. dr. Johan Christiaens, erebedrijfsrevisor – honorary registered auditor bij Ghent University - Department Accounting, Corporate Finance and Taxation
voor de mondelinge test:
- Stefaan Desmet, financieel beheerder bij de provincie Oost-Vlaanderen
- Celine Eynatten, financieel beheerder bij de provincie Vlaams-Brabant
- Cathy Brouckaert, financieel directeur bij Stad Brugge
- prof. dr. Johan Christiaens, erebedrijfsrevisor – honorary registered auditor bij Ghent University - Department Accounting, Corporate Finance and Taxation
De functiebeschrijving, zoals toegevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd.
Raadslid Hans Mestdagh licht zijn vraag toe.
Gedeputeerden Leentje Grillaert en An Vervliet beantwoorden de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Al in de provincieraad van december 2019 wees ik op de precaire financiële noden voor het vogelopvangcentrum (VOC) in Merelbeke. Verschillende collega’s hebben zich in de daaropvolgende jaren vragen gesteld over onder meer het leed van de talloze egels in datzelfde centrum.
Dit VOC in Merelbeke ondersteunen we als provincie uitsluitend door middel van een subsidie op basis van het “Reglement met betrekking tot de toekenning van subsidies aan erkende dierenasielen en erkende opvangcentra voor wilde dieren”. Op haar zitting van 27 oktober 2022 kende de deputatie op basis van dit reglement dan ook 3.000 euro toe aan het VOC Merelbeke. Met ander woorden, ook in 2022 – zoals ook in voorgaande jaren – wordt dit centrum enkel als een subsidiabele instelling voor dierenwelzijn beschouwd.
Het jaar 2023 was amper ingezet of we vernamen via de pers, dat er momenteel vrij grote problemen binnen de werking van het VOC Merelbeke zijn. Het VOC kreeg de FOD Dierenwelzijn op bezoek. Bij het dit bezoek werd zelfs een Proces-Verbaal opgesteld. Als gevolg van deze verbalisering verlengde het Agentschap Natuur & Bos (ANB) niet langer de erkenning van het VOC Merelbeke.
Het VOC Merelbeke is de voorbije jaren ontzettend gegroeid. Het vrijwilligerswerk in de particuliere tuin van weleer heeft dan ook nood aan meer professionalisering, ruimte en middelen om te kunnen overleven. Het laatste inspectieverslag stelt evenwel dat het VOC in Merelbeke niet langer genoeg plaats heeft voor het welzijn en de gezondheid van de dieren. Of zoals het officieel heet: het voldoet niet aan de accommodatie- en bioveiligheidsmaatregelen. Dat betekent dat er niet genoeg plaats is om dieren op te vangen in een verblijf waarin ze zich goed voelen.
Dit verhaal is voor de provincie geen goed nieuws. Oost-Vlaanderen kent momenteel 3 vogelopvangcentra “onder de vleugels” van Vogelbescherming Vlaanderen: Merelbeke, Kieldrecht en Geraardsbergen. Naar verluid staat bij bijna alle drie de centra het water aan de lippen: de regels naar huisvesting van wilde dieren is terecht verstrengd en het aantal wilde dieren, die door de Oost-Vlaming worden aangeboden neemt toe. De kosten blijven. Om een idee te geven: de kosten voor verplegen en onderhoud van één egel bedraagt 2,5 euro per dag. Het eventueel verdwijnen van deze VOC’s zou dan ook een echte ramp zijn voor de wilde fauna in onze provincie. Om maar een idee te geven: het VOC in Merelbeke alleen vangt jaarlijks 4.000 tot 6.000 wilde dieren op.
Uit de signalen die ik ontvang, is het duidelijk dat de oprichting van één professioneel en provinciaal VOC zich meer en meer opdringt. Ook het Vlaams Gewest – middels het ANB - lijkt te werken in de richting van één VOC per provincie.
Voor mijzelf lijkt een VOC méér dan een subsidiabele instelling voor dierenwelzijn. Naast de vaste dienstverlening aan de vele Oost-Vlamingen, is er de bijdrage aan natuurbehoud en de (natuur-)educatieve werking. De werking van een VOC raakt dan ook vele domeinen, waar we als provincie voor bevoegd zijn: educatie, natuur, dierenwelzijn en wellicht – omwille van de noodzakelijke huisvesting - ook domeinen.
Concrete vraag:
Op welke wijze wordt de provincie (bij gesprekken op Vlaams niveau) betrokken bij een doorstart van het VOC Merelbeke? Welke contacten waren met het Vlaams Gewest? Welke zijn daar de conclusies?
Hoe zullen de noden en de werking van een VOC op een meer bevoegheidsoverschrijdende manier worden opgepakt? Op welke manier kan een VOC dan op een meer een structurelere ondersteuning van de provincie rekenen?
Welke ruimte is er binnen de provinciale domeinen beschikbaar om een provinciaal VOC uit te bouwen?
Op welke manier zal het scenario van een Provinciaal VOC (professioneel, financieel en ruimtelijk) door de deputatie worden onderzocht?
Raadslid Christian Bauwens licht zijn vraag toe.
Gedeputeerde Riet Gillis beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
fietspaden in Oost-Vlaanderen
Concrete vraag:
Onlangs werd door de Minister van mobiliteit Peeters allerlei gegevens voor aanleg en gebruik van fietspaden herhaald via een nieuw fietsvademecum.
Oost-Vlaanderen scoort slecht, met slechts 3.4% aan enkel rijrichtingfietspaden.
Om de veiligheid van de fietser te garanderen zijn veilige fietspaden cruciaal. Veilig wil zeggen: breed genoeg en vrij liggend.
Dit ondanks het feit dat er de laatste jaren vrij hoge budgetten naar de aanleg van fietspaden gingen.
Waar liggen de pijnpunten in het fietspaden beleid, om niet meer bijna de slechtste van de klas te zijn?
Welk percentage van de gebudgetteerde bedragen is werkelijk uitgevoerd of in uitvoering voor 2022?
Mondelinge vragen IR4 en IR9 worden gezamenlijk behandeld. De behandeling gebeurt voor de gebundelde mondelinge vragen IR4/IR9 op verzoek van de voorzitter in afwachting van de aanwezigheid van de vraagsteller van de mondelinge vraag IR 5.
Raadslid Christian Bauwens licht zijn vraag toe.
Raadslid Kenneth Taylor licht zijn vraag toe.
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vragen namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
uitbating provincie
Concrete vraag:
Recreatiedomein Nieuwdonk ligt in habitatrichtlijngebied, maar heeft als bestemming een recreatiegebied, zoals ook vastgesteld in een visie door de deputatie op 15.09.2022.
De visie, toetsingskader en passende beoordeling zijn leidinggevend voor toekomstige ontwikkelingen, zowel voor de Provincie als andere spelers in het gebied.
Voor concrete nieuwe ingrepen of activiteiten op het domein is een bijkomende passende beoordeling op microniveau nodig, dat zich naar dit kader schikt.
Tot hier de beslissing van de Deputatie.
Ondanks het feit dat er geen uitbreiding of wijziging was van de omringende handelaars en sportactiviteiten, werd er al aan een activiteit gevraagd dit stop te zetten. Ook een horecazaak is blijkbaar ongerust over de nieuwe plannen voor het recreatiedomein. Een speeltuin zou verdwijnen, net als een grote parking.
De handelaars willen geen bruggen opblazen en willen een gesprek voeren met de provincie, maar krijgen geen reactie op hun vragen!
Graag had ik van de deputatie vernomen wat hier aan de hand is en waarom er geen dialoog opgestart wordt met de omliggende handelaars?
Of ligt de beslissing bij het Vlaams agentschap Natuur en Bos die de plannen van de Provincie doorkruist?
Reeds behandeld samen met de mondelinge vraag IR4
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De provincie staat in voor de opmaak van het PRUP en het betreft een provinciaal recreatiedomein
Concrete vraag:
Dit nieuwe PRUP zorgt bij veel mensen voor heel wat onrust over de toekomst van het domein.
Blijft de parking achteraan gelegen op het recreatiedomein behouden?
Blijft de oppervlakte van de huidige zwemzone behouden?
Blijft de strandspeeltuin gelegen voor het horeca gebeuren behouden?
De Zonnevallei heeft momenteel een zeer goede concessiehouder. Kan de uitbating – activiteiten, openingstijden…. – van de feestzaal en de brasserie blijven zoals nu? Zo niet, wordt er hiervoor dan naar een oplossing gezocht?
De overeenkomst met de vzw Out of Limits m.b.t. de uitbating van een hindernissenparcours werd reeds opgezegd omdat de activiteiten strijdig zijn met specifieke bepalingen in het Decreet betreffende het Natuurbehoud en het Natuurlijk Milieu. Waarom wordt er niet gekeken om de activiteiten van deze vzw te verplaatsen naar een andere locatie op het domein?
Kan de zeilclub in zijn bestaande gebouwen blijven? En kunnen er desgevallend in de toekomst instandhoudingswerken uitgevoerd worden?
Zullen duikers nog terecht kunnen in de Nieuwdonk, zoals voorbeeld de zonale brandweer …?
Blijft het huidige domein een recreatiedomein of wordt het een natuurdomein?
Onwetendheid leidt tot ongerustheid. Daarom de uitdrukkelijke vraag om duidelijk te communiceren met de betrokkenen en waar nodig naar oplossingen te zoeken.
De mondelinge vragen IR 3 en IR 5 worden samen behandeld.
Raadslid Olaf Evrard licht zijn vraag toe.
Raadslid Greet De Troyer licht haar vraag toe.
Tussenkomsten: raadsleden Bart Blommaert, Kristof Windels, Kenneth Taylor
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vragen namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Uit een schriftelijke vraag van collega Christian Bauwens blijkt dat de provincie Oost-Vlaanderen jaarlijk een overeenkomst sluit met AVS. De prestaties betreffen de aanmaak, montage en uitzending van de producties ‘TV Provincieraad’ (10x/jaar), ‘TV Provincie’ (20x/jaar) en ‘Provinciaal Jaaroverzicht’ (5 uitzendingen + compilatie) in het uitzendschema van AVS. Van deze producties worden afgeleide producties gemaakt voor sociale media. In 2020 en 2021 werd jaarlijks een vergoeding van 150.000 euro betaald. In november 2021 keurde de provincieraad een budgetverhoging goed bij de aanpassing van het Meerjarenplan waarbij de jaarlijkse vergoeding opgetrokken werd naar 175.000 euro. Daarnaast betaalde de provincie in totaal 49.000 euro voor een aantal afzonderlijke prestaties in de jaren 2020, 2021 en 2022.
Nu blijkt AVS in financieel slechte papieren te zitten. Het draait vooral om een aantal historische overheidsschulden bij de BTW en de RSZ. Ook staat de verkoop van advertenties al jaren structureel onder druk. AVS wil nu een aantal onroerende goederen verkopen maar heeft daarvoor tijd nodig. Om de periode tot de vastgoedverkoop te overbruggen, wil de zender een schuldherschikking vragen. Een gerechtelijke reorganisatie zou het mogelijk maken om de schulden op termijn af te betalen.
Concrete vraag:
Hoe en wanneer worden de prestaties van AVS vergoed? Wordt de vergoeding in één keer uitgebtaald of worden de respectieve prestaties pas na uitzending gefactureerd?
Kan en zal AVS zijn verplichtingen t.o.v. de provincie Oost-Vlaanderen nakomen?
De provincie Oost-Vlaanderen koesterde ooit de vrome wens om de twee Oost-Vlaamse lokale televiesiezender AVS en TEVEOOST te laten fusioneren. Zullen deze plannen opnieuw van onder het stof gehaald worden? Het blijkt immers dat de toelage die AVS als erkende regionale tv-omroep van de Vlaamse overheid krijgt om bepaalde opdrachten (zoals nieuwsuitzendingen) te verzorgen niet langer volstaat om de kosten te dekken.
Reeds behandeld samen met de mondelinge vraag IR3
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
DEPUTATIE
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De regionale nieuwszender AVS heeft de gerechtelijke reorganisatie aangevraagd ; de provincie oost vlaanderen heeft een overeenkomst getekend omschreven als overheidsopdracht voor diensten voor een jaarlijks bedrag aan AVS 100.353 EUR (incl BTW) .
Concrete vraag:
Welke zijn momenteel de gevolgen hiervan en welke garanties worden er gegeven mbt de uitvoering van de overeenkomst .
Raadslid Greet De Troyer licht haar vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Bart Blommaert
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Het kampeerterrein van het provinciaal domein De Gavers in Geraardsbergen werd eind december getroffen door brandstichtingen : na een brand in de toiletten , een brand in een ondergrondse afvalcontainer zijn ook vier leegstaande caravans uitgebrand . niemand werd gelukkig gewond maar de angst en vrees voor de veiligheid blijft bestaan ;
Concrete vraag:
Welke maatregelen werden er concreet getroffen en hoe wordt de zaak verder opgevolgd .
Raadslid Martine Verhoeve licht haar vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Elisabet Dooms
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciaal onderwijs
Concrete vraag:
De revolutie in artificiële intelligentie cf. de Chatbot of ChatGPT, een niet tegen te houden revolutie trouwens, vergt een andere aanpak, creatievere aanpak van leerkrachten in de scholen. Onderwijsadviseurs buigen zich hierover in alle onderwijsnetten teneinde het personeel in die zin raad te geven in deze of gene zin en ervoor te zorgen dat leerlingen/studenten hiermee op een volwassen en kritische manier leren omgaan aangezien een verbod op gebruik geen enkele zin heeft.
Hoe wordt dit fenomeen aangepakt door het provinciale onderwijsveld en wordt het in de klassen bespreekbaar gesteld?
Raadslid Vera De Merlier licht haar vraag toe.
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciale Erfgoedsite Ename
Concrete vraag:
Begin januari vernielden vandalen een deel van de fundering van de elfde-eeuwse Abdij van Ename.
Hoe is deze site beveiligd en in welke mate is ze beveiligbaar? Zijn de vandalen ondertussen gekend en wordt schadevergoeding geëist? Hoe wordt die schade bepaald inclusief vergoeding? Indien niet gekend, werd klacht tegen onbekenden ingediend en is daar enige evolutie in het onderzoek?
Raadslid Elisabet Dooms licht haar vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Greet De Troyer
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide): deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag: De provincie heeft beroepsscholen
STEM of STEAM onderwijs is tegenwoordig alles wat de klok slaat in het onderwijs. Dit heeft een impact op de algemene vakken, maar ook op alle vakken die wel perfect zouden thuishoren in het beroeps- en technische onderwijs, zoals bijvoorbeeld ambachten en meer specifiek het handwerk, zoals borduurwerk, breien, weven, stofferen en knopen.
Wij hebben als maatschappij deze taken systematisch genegeerd sinds de jaren 90. Breien, naaien, knopen en weven worden bovendien gezien als ‘vrouwentaken’. Wat het nog gemakkelijker maakte om het af te voeren van het curriculum.
Dit zijn echter nog steeds nuttige toepassingen in de maatschappij. Denk maar aan de vele textielbedrijven die Oost-Vlaanderen heeft. Of de het nut van bv herstoffeerwerk in een circulaire economie.
Vandaar mijn vraag:
Concrete vraag:
Ook al staat het niet in op het leerplan zouden we toch willen dat er meer aandacht gaat naar bovenstaande technieken in onze provinciale scholen. Is de provincie Oost-Vlaanderen bereid om dit te onderzoeken om dit op te nemen?
Raadslid Bart Blommaert licht zijn vraag toe.
Tussenkomsten: raadsleden Greet De Troyer, Kenneth Taylor, Kristof Windels
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciale recreatiedomeinen
Concrete vraag:
Overweegt de deputatie een rookverbod in te voeren in de domeinen of specifieker in de zwem- en speelzones cf. de federale plannen in die zin? Een provinciale voorlopersrol in het belang van de gezondheid van de gebruikers is misschien een uitgelezen kans om te tonen waar we als provinciebestuur voor staan… of wachten we de initiatieven van andere overheden af?
Raadslid Bart Vermaercke licht zijn vraag toe.
Tussenkomsten: raadsleden Filip Van Laecke, Olaf Evrard
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De provincie stond in voor het PRUP Brielmeersen.
Dit werd vernietigd door de Raad van State.
In overleg met de stad Deinze werd overeengekomen dat de Stad zelf een RUP zou opmaken met delegatie van de Provincie.
De Stad Deinze slaat de handen aan de ploeg en communiceert al gestart te zijn met de opmaak van de startnota.
Er wordt gewag gemaakt dat de stad nog wacht op de eigenlijke delegatie van de provincie.
(HLN 19.01.23)
Concrete vraag:
Raadslid Peter Hertog licht zijn vraag toe.
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Toegang provonciale domeinen
Concrete vraag:
Honden zijn op al onze domeinen toegelaten, enkel op De Ster niet. Ik/We ken(nen) de redenen waarom daar ooit zo over beslist werd, maar bestaat de mogelijkheid dat bij alle infrastructuurwerken die plaats vinden (inkom, sporthal, parking) en ruimte voorzien wordt voor hondenweide? Of werd er nog verder nagedacht om (delen van) het domein alsnog toegankelijk te maken voor honden?
De provincieraad wordt afgesloten met de nieuwjaarstoespraak van mevrouw de gouverneur.