Om het Regionaal Mobiliteitsplan definitief vast te stellen dienen nog volgende stappen doorlopen te worden:
Op 8 juni 2023 stelde de bestuurlijke Vervoerregioraad het Voorlopig Ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan vast met meerderheid van stemmen. Hamme, Berlare, Wichelen, Lede, Erpe-Mere, Haaltert, Denderleeuw en dept. MOW stemden voor. Dendermonde, Lebbeke en Aalst stemden tegen. Ninove was afwezig en de Provincie heeft zich onthouden van stemming omwille van het onvoldoende uitklaren van de problematiek aangaande de N41.
Het Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Aalst legt de focus op 9 thema's; veiligheid, fiets, openbaar vervoer op lange termijn, autoverkeer, parkeren, wegencategorisering, vrachtverkeer en logistiek, ruimte en toegankelijkheid. Binnen het regionaal mobiliteitsplan wordt vertrokken van de reeds vastgelegde fietsroutenetwerken Fietssnelwegen, Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk en Lokaal Functioneel Fietsroutenetwerk. Hieraan werden acties gekoppeld in de actietabel.
De Provincie staat achter de focus op verkeersveiligheid waarbij vooral de aandacht gaat naar de zachte weggebruiker. De fiets als duurzaam verplaatsingsmiddel speelt een belangrijke rol en er wordt verder ingezet op het realiseren van fietsinfrastructuur.
Er komt een evaluatie van het openbaar vervoer en het vervoer op maat.
Voor de auto wordt een slimmere en groenere keuze gemaakt waarbij ruimtelijk inpassing en leefbaarheid worden benadrukt en vooral het trachten te bekomen van een modale verschuiving dient als vertrekpunt. Voor parkeren wordt regionaal afgestemd.
Binnen de wegencategorisering wordt een duidelijke indeling gemaakt, echter N41 werd niet uitgeklaard, waardoor dit ook niet binnen het vrachtroutenetwerk werd uitgeklaard. Voor goederenvervoer zal worden ingezet op synchromobiliteit waarbij gedacht wordt aan het verder uitbouwen van vrachtvervoer via de Dender en het spoor.
Ruimtelijk wordt ingezet op duurzamere en kortere verplaatsingen met het oog voor ontharding waar mogelijk.
Het openbaar vervoer moet toegankelijker worden maar ook de openbare ruimte wordt toegankelijker waarbij ook wordt toegezien op financiële toegankelijkheid.
De Provincie adviseert verder;
- de strategische doelstellingen dienen goed opgevolgd te worden door middel van de jaarlijks voorziene monitoring en evaluatie van het actieplan. Indien blijkt dat die gehaald worden kan onderzocht worden om de ambitie scherper te stellen, indien blijkt dat die niet gehaald worden dient er gekeken te worden om waar mogelijk bij te sturen om de ambitie alsnog te halen. Dit gebeurt uiteraard in samenspraak met de vervoerregioraad, maar ook wordt voldoende betrokkenheid van de lokale besturen gevraagd, bijvoorbeeld ook met de respectievelijke raden daarvan.
- de uitwerking van het Regionaal Mobiliteitsplan en van het actieplan dienen te worden afgestemd met de (in opmaak zijnde) Ruimtelijke Beleidsplannen en vice versa.
Het decreet Basisbereikbaarheid van 12 juni 2019.
De omzendbrief MOW 2019/01 van 17 mei 2019 ter verduidelijking van het decreet basisbereikbaarheid hoofdstuk 1 afdeling 2.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 6 september 2019 omtrent de regels voor de projectmethodologie en de organisatorische omkadering voor de opmaak en evaluatie van projecten in uitvoering van het mobiliteitsbeleid en de basisbereikbaarheid.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 november 2020 over de regionale mobiliteitsplannen met integratie van milieuffectrapportage.
Na het doorlopen van de Oriëntatiefase en de Synthesenotafase werd het Voorlopig Ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan vastgesteld door de Vervoerregioraad op 8 juni 2023.
De minister voor Mobiliteit keurde dit Voorlopig Ontwerp van Regionaal Mobiliteitsplan goed op 20 juni 2023.
Het openbaar onderzoek loopt voor de lokale besturen van 5 augustus tot 2 november. De raden van de lokale besturen kunnen in deze periode advies geven.
De provincieraad verleent gunstig advies aan het ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan, bestaande uit visienota, actietabel, actieplan, kaart wegencategorisering en kaart vrachtroutenetwerk, zoals gevoegd in bijlage, mits rekening gehouden wordt met de in de motivering opgesomde opmerkingen.