In de provincieraad van 4 mei 2008 werd het samenwerkingsverband van de De Waalse Krook cvba (hierna “Waalse Krook”) goedgekeurd. Het betrof een samenwerkingsverband tussen de stad Gent/SO Gent, Universiteit Gent/ IBBT (nu IMEC) en de Provincie Oost-Vlaanderen.
De doelstelling van dit samenwerkingsverband was de uitbouw van een “Open centrum voor nieuwe media en kennis”. De Provincie ging principieel akkoord om deel te nemen aan de realisatie van de site Waalse Krook, zonder deel te zullen nemen in de exploitatie.
Toen de Vlaamse regering besliste dat de provincies geen persoonsgebonden initiatieven meer zouden mogen ontwikkelen met ingang van 1 januari 2017, later verschoven naar 1 januari 2018, nam de provincieraad op 17 december 2014 de beslissing om geen (permanente) activiteiten uit te oefenen in de Waalse Krook maar wel haar engagementen te honoreren en aandeelhouder te blijven. De nodige overeenkomsten werden hieromtrent met de partners afgesloten.
Het probleem dat zich hier evenwel stelde was dat, vermits de Provincie geen gebruik maakt van het gebouw, zij ook geen bezettingsvergoeding zou betalen (vergoeding die gelijk werd geacht te zijn aan de afbetaling van de lening, zodat deze elkaar zouden opheffen) en dat de provinciale lening zou moeten terugbetaald worden. Gezien de Waalse Krook niet over de middelen beschikte om de lening terug te betalen besliste de provincieraad van 20 juni 2018 om de lening over te dragen aan een actieve partner, maar met behoud van alle rechten en aanspraken voor de provincie, zowel qua vertegenwoordiging en stemrechten als qua proportioneel aandeel van de provincie in de eigendom.
Concreet betekent dit dat de Provincie haar inbreng (een vordering ten bedrage van circa 6 miljoen EUR op de Waalse Krook) overdroeg aan de stad Gent en dat deze overdracht geregeld werd in een nieuw addendum waarbij het proportioneel aandeel van de provincie (+/- 25%) werd gewaarborgd.
De Provincie kreeg hierdoor een aandeel in de eigendom dat overeenstemt met (geactualiseerd) 15 miljoen EUR en zij behield haar 3 bestuursmandaten (op 11) en haar stemrechten. Dit algemeen addendum werd door alle aandeelhouders in de BAV van 1 oktober 2018 goedgekeurd.
Het nieuwe WVV is volledig in werking getreden op 1 mei 2019. Dit betekent evenwel niet dat het op die datum reeds volledig van toepassing is geworden op alle Belgische vennootschappen en verenigingen. Op reeds bestaande vennootschappen, verenigingen en stichtingen werd de nieuwe regeling in principe pas van toepassing op 1 januari 2020, onder voorbehoud van een aantal specifieke overgangsregimes.
Statutaire bepalingen die strijdig zij met dwingende regelingen van het WVV worden dus vanaf 1 januari voor “niet geschreven“ beschouwd. Bestaande statuten dreigen daardoor niet langer in overeenstemming te zijn met de bepalingen van het WVV, hoewel de dwingende bepalingen ervan wel moeten worden nageleefd. Dit kan tot veel onduidelijkheid en vragen leiden.
De wetgever heeft de bestaande vennootschappen, verenigingen en stichtingen daarom verplicht om bij de eerstvolgende statutenwijziging na 1 januari 2020 hun statuten volledig in overeenstemming te brengen met het WVV. Ze moeten hun statuten in ieder geval tegen 1 januari 2024 aanpassen. De miskenning van deze verplichting geeft aanleiding tot (hoofdelijke) bestuurdersaansprakelijkheid voor alle uit die miskenning voortvloeiende schade (wat dus een oorzakelijk verband vereist).
Ook de Waalse Krook dient zich tegen 1 januari 2024 in regel te stellen met de nieuwe regels van het WVV.
In voorbereiding hiervan werd overleg gepleegd met Febecoop (een organisatie die het coöperatief ondernemen en gedachtegoed promoot) via de gedelegeerd bestuurder teneinde de Waalse Krook te begeleiden bij de aanpassing van de statuten.
Uit de toelichting over de belangrijkste wijzigingen in het WVV en meer specifek deze omtrent de coöperatieve vennootschap en de coöperatieve vennootschap met sociaal oogmerk, bleek dat zich door de partners een aantal keuzes dienen gemaakt te worden. Een van de belangrijkste is welke vennootschapsvorm de Waalse Krook zal aannemen in de toekomst.
Indertijd werd voor de vennootschapsvorm van een cvba met sociaal oogmerk gekozen op basis van artikel 188 Provinciedecreet. Dit artikel beperkt immers de vormen waaronder de provincie kan deelnemen aan rechtspersonen:
“Art.188
§1 Met behoud van toepassing van titel 3 van deel 3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, kunnen de provincies verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen voor zover die verenigingen, stichtingen of vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijkingen van welbepaalde taken van provinciaal belang.
Onder dezelfde voorwaarden kunnen de provincies een andere vennootschap in de zin van het wetboek van Vennootschappen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen indien die vennootschap uitsluitende de realisatie van lokale PPS-projecten als vermeld in het decreet van 18 juli 2013 betreffende de publiek-private samenwerking als doelstelling heeft.
§2. Met behoud van de toepassing van artikel 100bis mag deze oprichting, deelname of vertegenwoordiging, vermeld in paragraaf 1, niet gepaard gaan met de overdracht van provinciale infrastructuur, noch met de overdracht of terbeschikkingstelling van personeel.
§3. Het is de provincies verboden om, rechtstreeks of onrechtstreeks rechtspersonen die niet belast zijn met welbepaalde taken van provinciaal belang op te richten, erin deel te nemen of zich erin te laten vertegenwoordigen tenzij die rechtspersonen voldoen aan de voorschriften van dit hoofdstuk of er voor die oprichting, deelname of vertegenwoordiging een andere decretale of wettelijke rechtsgrond bestaat.”
Kort samengevat:
- ofwel neemt de provincie deel aan een vereniging/stichting/vennootschap met sociaal oogmerk (op voorwaarde dat die niet met taken van provinciaal belang belast wordt);
- ofwel neemt de provincie deel aan een ander soort vennootschap die uitsluitend de realisatie van lokale PPS-projecten tot doel heeft.
Onder de verschillende vormen van vennootschappen die het WVV nu voorziet is een vennootschap met sociaal oogmerk enkel mogelijk onder de vorm van een coöperatieve vennootschap. Dit is dan ook de enige mogelijke optie waar rekening mee kan gehouden worden bij het aanpassen van de statuten van de Waalse Krook aan de nieuwe wetgeving.
Deze beleidskeuze gaat er dan wel van uit dat de provincie partner blijft in de Waalse Krook.
Een andere beslissing die er zou in bestaan om zich terug te trekken uit de Waalse Krook en dus niet meer als partner te fungeren is immers problematisch:
Uiteraard zal de Provincie in de nieuwe statuten haar positie als niet exploiterende partner en haar verworven rechten, zoals bepaald in het addendum goedgekeurd op de BAV van 1 oktober 2018 dienen te behouden. Daarbij kreeg de Provincie een aandeel in de eigendom dat overeenstemt met (geactualiseerd) 15 miljoen EUR en behield zij haar 3 bestuursmandaten (op 11) en haar stemrechten.
De wijziging van de statuten en de aanpassing van de aandeelhoudersovereenkomst werden in die zin voorbereid.
Een belangrijke consequentie van de aanpassing aan de principes van de coöperatieve vennootschap met sociaal oogmerk bleek dat de bepalingen in verband met de uitreding van een coöperant zoals die waren opgenomen in de oorspronkelijke statuten niet sporen met de principes van het open en vrijwillig lidmaatschap. De restrictie om niet uit te treden gedurende een periode van 20 jaar werd daarom geschrapt uit de statuten maar werd dan weer verankerd in de eveneens aangepaste aandeelhoudersovereenkomst.
Wat de overige aanpassingen in de statuten betreft verdienen volgende artikelen aandacht.
Naast een aanpassing van de statuten zal ook een Aandeelhoudersovereenkomst worden afgesloten (stuk 5a in bijlage bij dit dossier).
In het inleidend “Vooraf” wordt erop gewezen dat het merendeel van de bepalingen uit de oorspronkelijke overeenkomst en haar addenda zonder voorwerp zijn geworden. De nog relevante bepalingen worden opgenomen in de huidige Aandeelhoudersovereenkomst. De inmiddels achterhaalde inhoud wordt opgenomen in een Historiek houdende krachtlijnen aangaande het ontwikkelingsproject site Waals Krook die als Bijlage 1 aan de huidige overeenkomst wordt gehecht (stukken 2a en 2b in bijlage bij dit dossier).
De Aandeelhoudersovereenkomst bevat slechts enkele nieuwe elementen in vergelijking met de eerdere overeenkomsten en addenda:
Deze bijlage bevat geen nieuwe elementen in vergelijking met wat eerder door de Provincieraad in zitting van 20 juni 2018 en door de BAV van de Waalse Krook op 1 oktober 2018 werd goedgekeurd;
Er wordt ook in een regeling voorzien voor het geval de Provincie zou beslissen tot niet deelneming of tot gedeeltelijke deelneming wat haar aandeel betreft in toekomstige investeringen. In voorkomend geval is de stad Gent gerechtigd, wat de verhouding tussen de andere partijen aangaat, bijkomend deel te nemen ten belope van het aandeel van de Provincie of het niet onderschreven deel ervan;
De uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van maandag 20 november 2023 om 16u te Botermarkt 1, 9000 Gent (Stadhuis), Kapel van Gedele.
Agenda:
1. Aanpassing van de statuten aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
2. Vaststelling van de omzetting van het vast kapitaal en de wettelijke reserve in een statutair onbeschikbare eigenvermogensrekening en beslissing om de statutair onbeschikbare eigenvermogensrekening gedeeltelijk op te heffen en beschikbaar te maken voor uitkeringen. Een bedrag van twee miljoen vijfhonderdduizend euro (€ 2.500.000,00) blijft onbeschikbaar.
3. Wijziging van het voorwerp en opname in de statuten van de coöperatieve finaliteit en waarden van de Vennootschap:
“Artikel 3 – Doel
De vennootschap heeft hoofdzakelijk tot doel:
Artikel 4 – Voorwerp
De vennootschap heeft tot voorwerp, zowel voor eigen rekening als voor rekening van derden, in het tweetalig en het Nederlandstalig landsgedeelte van België, en meer bepaald in de stad Gent:
1° de realisatie te bewerkstelligen van een openbare bibliotheek van de toekomst én een centrum voor nieuwe media, met inbegrip van één of meer ondergrondse parkings, naast de andere aanhorigheden waarop de vennootschap een zakelijk recht of een persoonlijk gebruiksrecht, ongeacht het publiek- of privaatrechtelijk karakter daarvan, heeft, alsmede het beheer, het onderhoud en de exploitatie hiervan;
2° de terbeschikkingstelling van het gebouw waarin de in het punt 1° bedoelde bibliotheek en het centrum voor nieuwe media is gevestigd, met een actieve dienstverlening aan verschillende gebruikers op lange termijn, naast de terbeschikkingstelling van zalen of werkplekken daarvan met actieve dienstverlening voor korte periodes.
3° het faciliteren ten behoeve van de vennoten, van activiteiten van onderzoek en ontwikkeling.
Teneinde de doelstelling bedoeld in het vorige lid te verwezenlijken, kan de vennootschap alle rechtshandelingen stellen en titularis worden van alle mogelijke rechten, zoals bijvoorbeeld, zij het niet beperkt tot: het verwerven van de daartoe noodzakelijke en nuttige onroerende goederen, de vorming van zakelijke onroerende rechten, de bouw, verbouw, verhuur of financieringshuur of andere rechtshandelingen, zoals de erfpacht, het recht van opstal en het vruchtgebruik met betrekking tot deze onroerende goederen inbegrepen, alsmede gebeurlijk de uitbating, zelf dan wel geheel of deels door derden, van zulk een onroerend gebouwencomplex, volgens de principes van de benuttingsgelijkheid en tariefzekerheid, ten behoeve van het publiek in het algemeen, en van het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in het bijzonder, dit alles zonder dat de vennoten enig eigen vermogensvoordeel ingevolge deze uitbating nastreven, het bepaalde in artikel 42 van deze statuten onverlet gelaten.
In het voorwerp van de vennootschap zijn tevens inbegrepen de studie, de adviesverlening, expertise, engineering en elke dienstverlening in het kader van de hiervoor beschreven activiteiten.
De vennootschap kan alle mogelijke roerende en onroerende verrichtingen stellen, die direct of indirect verband houden met haar voorwerp en/of doel of die van die aard zijn dat ze de verwezenlijking en ontwikkeling ervan ondersteunen en/of bevorderen.
De vennootschap kan in het tweetalig en het Nederlandstalig landsgedeelte van België deelnemen in alle vennootschappen, verenigingen en ondernemingen, bij wijze van inbreng, inschrijving, overdracht, deelneming, fusie, financiële tussenkomst of anderszins en tevens de functies van bestuurder en vereffenaar uitoefenen in andere rechtspersonen.
De vennootschap kan zich borg stellen zowel voor haar eigen verbintenissen als voor de verbintenissen van derden, onder andere door haar goederen in hypotheek of in pand te geven.
Artikel 5 – Coöperatieve finaliteit en waarden
De vennootschap onderschrijft de coöperatieve waarden zelfredzaamheid, verantwoordelijkheidszin, democratie, gelijkheid, billijkheid en solidariteit.
Om deze waarden concreet te verwezenlijken maakt de vennootschap werk van volgende principes.
De vennootschap staat open - zonder seksuele, sociale, raciale, politieke of religieuze discriminatie - voor alle kandidaat-vennoten die aan de toetredingsvoorwaarden van artikel 8.3 voldoen en die haar missie, visie en waarden onderschrijven.
Geen enkele vennoot kan op grond van artikel 36 de meerderheid op de algemene vergadering verwerven, ongeacht het aantal aandelen in zijn bezit.
Vennoten streven er via hun financiële inbreng naar dat de vennootschap hun aspiraties met betrekking tot de realisatie van een grootschalig stadsvernieuwingsproject dat kennis, cultuur en innovatief ondernemerschap bundelt, en een ontmoetingsplek vormt voor alle Gentenaars, kan waarmaken evenals het ontwikkelen van hun economische en sociale activiteiten door onderzoek en ontwikkeling te faciliteren.
De vennootschap is een zelfstandige organisatie die te allen tijde gecontroleerd moet kunnen worden door haar vennoten. Indien de vennootschap akkoorden sluit met andere organisaties, inclusief overheden, of kapitaal aantrekt van externe bronnen, dan doet ze dat op een manier die de democratische controle door de leden en de autonomie van de coöperatie maximaal weet te waarborgen. Geen enkele externe belanghebbende kan de bovenhand krijgen in de besluitvorming.
De vennootschap brengt jaarlijks aan haar vennoten verslag uit over hoe zij de coöperatieve principes in de praktijk brengt en over de maatschappelijke impact van haar activiteiten.
Bij het aangaan van commerciële en andere relaties geeft de vennootschap de voorkeur aan coöperatieve partners. Tevens streeft ze ernaar om de coöperatieve beweging te versterken via samenwerking met lokale, nationale, en internationale structuren.
De vennootschap werkt aan een duurzame economische en maatschappelijke ontwikkeling van de lokale gemeenschap waarin ze actief is via de ontwikkeling van een grootschalig stadsvernieuwingsproject dat kennis, cultuur en innovatief ondernemerschap bundelt.
Deze coöperatieve finaliteit en waarden kunnen verder uitgewerkt worden in een intern reglement. Dit kan door de algemene vergadering goedgekeurd en gewijzigd worden volgens dezelfde modaliteiten als een statutenwijziging voorzien in art 35 van deze statuten.”
4. Afschaffing van de bestaande soort P aandelen:
5. Diverse wijzigingen, waaronder:
6. Aanneming van een nieuwe versie van de statuten die onder meer in overeenstemming is met de hiervoor te nemen besluiten en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en die zal gelden als coördinatie.
- Extrastatutaire bepalingen: Adres van de Vennootschap.
7. Machtiging tot vervullen van administratieve formaliteiten.
8. Machtiging tot coördinatie van de statuten.
Als bijlagen werd het ontwerp van de statuten, het ontwerp notariële akte, het ondertekend verslag van het bestuursorgaan overeenkomstig artikel 6:87 WVV, het ondertekend verslag van het bestuursorgaan overeenkomstig artikel 6:86 WVV en een toelichtende nota toegevoegd.
Gelet op de bovenstaande motivering, zijn er geen opmerkingen.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
Provincieraadsbesluit van 27 maart 2019 betreffende aanduidingen en voordrachten van de provinciale vertegenwoordigers in de algemene vergadering/raad van bestuur/directiecomité/raadgevend comité/College van Toezicht.
Provincieraadsbesluit van 23 februari 2022 betreffende de vaststelling van de wijzigingen aan het Huishoudelijk Reglement van de Provincieraad en opheffing van het reglement van 15 december 2021.
De statuten van de Waalse Krook cvba.
De uitnodiging van de Waalse Krook cvba van 20 september 2023 voor de buitengewone algemene vergadering van maandag 20 november 2023 om 16u te Botermarkt 1, 9000 Gent (Stadhuis), Kapel van Gedele.
De raad neemt kennis van de uitnodiging, agendapunten, voorstellen en alle bijgevoegde documentatie van de buitengewone algemene vergadering van de CV Waalse Krook op maandag 20 november 2023 om 16u te Botermarkt 1, 9000 Gent (Stadhuis), Kapel van Gedele.
De Provincie zal op de buitengewone algemene vergadering van 20 november 2023 vertegenwoordigd worden door:
− provincieraadslid Bart Vermaercke als effectieve vertegenwoordiger
− provincieraadslid Karlijn Deene als plaatsvervangende vertegenwoordiger.
Het mandaat van de vertegenwoordiger van de Provincie op de buitengewone algemene vergadering van de Waalse Krook cv van 20 november 2023 wordt als volgt bepaald:
− goedkeuring van de agendapunten.
Delegatie wordt verleend aan de deputatie om over te gaan tot de ondertekening van de nodige akten.
Een afschrift van dit besluit zal worden bezorgd aan:
− de Waalse Krook cvba;
− de provinciale vertegenwoordiger.