Terug
Gepubliceerd op 28/09/2023

2023_PR_00161 - Bestuurszaken – Waalse Krook cvba – Buitengewone Algemene Vergadering van 20 november 2023 - Statutenwijziging – Uitnodiging, agenda en aanduiding van 1 effectieve en 1 plaatsvervangende vertegenwoordiger - Bepalen van het mandaat - Delegatie van bevoegdheid - Kennisneming en goedkeuring

Beleidscommissie 2
wo 04/10/2023 - 18:00 Provincieraadszaal
2023_PR_00161 - Bestuurszaken – Waalse Krook cvba – Buitengewone Algemene Vergadering van 20 november 2023 - Statutenwijziging – Uitnodiging, agenda en aanduiding van 1 effectieve en 1 plaatsvervangende vertegenwoordiger - Bepalen van het mandaat - Delegatie van bevoegdheid - Kennisneming en goedkeuring 2023_PR_00161 - Bestuurszaken – Waalse Krook cvba – Buitengewone Algemene Vergadering van 20 november 2023 - Statutenwijziging – Uitnodiging, agenda en aanduiding van 1 effectieve en 1 plaatsvervangende vertegenwoordiger - Bepalen van het mandaat - Delegatie van bevoegdheid - Kennisneming en goedkeuring

Motivering

Motivering

Voorgeschiedenis

In de provincieraad van 4 mei 2008 werd het samenwerkingsverband van de De Waalse Krook cvba (hierna “Waalse Krook”) goedgekeurd. Het betrof een samenwerkingsverband tussen de stad Gent/SO Gent, Universiteit Gent/ IBBT (nu IMEC) en de Provincie Oost-Vlaanderen.

De doelstelling van dit samenwerkingsverband was de uitbouw van een “Open centrum voor nieuwe media en kennis”. De Provincie ging principieel akkoord om deel te nemen aan de realisatie van de site Waalse Krook, zonder deel te zullen nemen in de exploitatie.

Toen de Vlaamse regering besliste dat de provincies geen persoonsgebonden initiatieven meer zouden mogen ontwikkelen met ingang van 1 januari 2017, later verschoven naar 1 januari 2018, nam de provincieraad op 17 december 2014 de beslissing om geen (permanente) activiteiten uit te oefenen in de Waalse Krook maar wel haar engagementen te honoreren en aandeelhouder te blijven. De nodige overeenkomsten werden hieromtrent met de partners afgesloten.

Het probleem dat zich hier evenwel stelde was dat, vermits de Provincie geen gebruik maakt van het gebouw, zij ook geen bezettingsvergoeding zou betalen (vergoeding die gelijk werd geacht te zijn aan de afbetaling van de lening, zodat deze elkaar zouden opheffen) en dat de provinciale lening zou moeten terugbetaald worden. Gezien de Waalse Krook niet over de middelen beschikte om de lening terug te betalen besliste de provincieraad van 20 juni 2018 om de lening over te dragen aan een actieve partner, maar met behoud van alle rechten en aanspraken voor de provincie, zowel qua vertegenwoordiging en stemrechten als qua proportioneel aandeel van de provincie in de eigendom.

Concreet betekent dit dat de Provincie haar inbreng (een vordering ten bedrage van circa 6 miljoen EUR op de Waalse Krook) overdroeg aan de stad Gent en dat deze overdracht geregeld werd in een nieuw addendum waarbij het proportioneel aandeel van de provincie (+/- 25%) werd gewaarborgd.

De Provincie kreeg hierdoor een aandeel in de eigendom dat overeenstemt met (geactualiseerd) 15 miljoen EUR en zij behield haar 3 bestuursmandaten (op 11) en haar stemrechten. Dit algemeen addendum werd door alle aandeelhouders in de BAV van 1 oktober 2018 goedgekeurd.

Nieuw Wetboek Vennootschappen en Verenigingen (hierna WVV)

Het nieuwe WVV is volledig in werking getreden op 1 mei 2019. Dit betekent evenwel niet dat het op die datum reeds volledig van toepassing is geworden op alle Belgische vennootschappen en verenigingen. Op reeds bestaande vennootschappen, verenigingen en stichtingen werd de nieuwe regeling in principe pas van toepassing op 1 januari 2020, onder voorbehoud van een aantal specifieke overgangsregimes.

Statutaire bepalingen die strijdig zij met dwingende regelingen van het WVV  worden dus vanaf 1 januari voor “niet geschreven“ beschouwd. Bestaande statuten dreigen daardoor niet langer in overeenstemming te zijn met de bepalingen van het WVV, hoewel de dwingende bepalingen ervan wel moeten worden nageleefd. Dit kan tot veel onduidelijkheid en vragen leiden.

De wetgever heeft de bestaande vennootschappen, verenigingen en stichtingen daarom verplicht om bij de eerstvolgende statutenwijziging na 1 januari 2020 hun statuten volledig in overeenstemming te brengen met het WVV. Ze moeten hun statuten in ieder geval tegen 1 januari 2024 aanpassen. De miskenning van deze verplichting geeft aanleiding tot (hoofdelijke) bestuurdersaansprakelijkheid voor alle uit die miskenning voortvloeiende schade (wat dus een oorzakelijk verband vereist).

(Toekomstige) Vennootschapsvorm

Ook de Waalse Krook dient zich tegen 1 januari 2024 in regel te stellen met de nieuwe regels van het WVV.

In voorbereiding hiervan werd overleg gepleegd met Febecoop (een organisatie die het coöperatief ondernemen en gedachtegoed promoot) via de gedelegeerd bestuurder teneinde de Waalse Krook te begeleiden bij de aanpassing van de statuten. 

Uit de toelichting over de belangrijkste wijzigingen in het WVV en meer specifek deze omtrent de coöperatieve vennootschap en de coöperatieve vennootschap met sociaal oogmerk, bleek dat zich door de partners een aantal keuzes dienen gemaakt te worden. Een van de belangrijkste is welke vennootschapsvorm de Waalse Krook zal aannemen in de toekomst.

Indertijd werd voor de vennootschapsvorm van een cvba met sociaal oogmerk gekozen op basis van artikel 188 Provinciedecreet. Dit artikel beperkt immers de vormen waaronder de provincie kan deelnemen aan rechtspersonen:

“Art.188 

§1 Met behoud van toepassing van titel 3 van deel 3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, kunnen de provincies verenigingen, stichtingen en vennootschappen met sociaal oogmerk oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen voor zover die verenigingen, stichtingen of vennootschappen met sociaal oogmerk niet belast worden met de verwezenlijkingen van welbepaalde taken van provinciaal belang.

Onder dezelfde voorwaarden kunnen de provincies een andere vennootschap in de zin van het wetboek van Vennootschappen oprichten, erin deelnemen of zich erin laten vertegenwoordigen indien die vennootschap uitsluitende de realisatie van lokale PPS-projecten als vermeld in het decreet van 18 juli 2013 betreffende de publiek-private samenwerking als doelstelling heeft.

§2. Met behoud van de toepassing van artikel 100bis mag deze oprichting, deelname of vertegenwoordiging, vermeld in paragraaf 1, niet gepaard gaan met de overdracht van provinciale infrastructuur, noch met de overdracht of terbeschikkingstelling van personeel.

§3. Het is de provincies verboden om, rechtstreeks of onrechtstreeks rechtspersonen die niet belast zijn met welbepaalde taken van provinciaal belang op te richten, erin deel te nemen of zich erin te laten vertegenwoordigen tenzij die rechtspersonen voldoen aan de voorschriften van dit hoofdstuk of er voor die oprichting, deelname of vertegenwoordiging een andere decretale of wettelijke rechtsgrond bestaat.”

Kort samengevat: 

- ofwel neemt de provincie deel aan een vereniging/stichting/vennootschap met sociaal oogmerk (op voorwaarde dat die niet met taken van provinciaal belang belast wordt);

- ofwel neemt de provincie deel aan een ander soort vennootschap die uitsluitend de realisatie van lokale PPS-projecten tot doel heeft.

Onder de verschillende vormen van vennootschappen die het WVV nu voorziet is een vennootschap met sociaal oogmerk enkel mogelijk onder de vorm van een coöperatieve vennootschap. Dit is dan ook de enige mogelijke optie waar rekening mee kan gehouden worden bij het aanpassen van de statuten van de Waalse Krook aan de nieuwe wetgeving.

Deze beleidskeuze gaat er dan wel van uit dat de provincie partner blijft in de Waalse Krook.

Een andere beslissing die er zou in bestaan om zich terug te trekken uit de Waalse Krook en dus niet meer als partner te fungeren is immers problematisch:

  1. Het aandeel van de Provincie is ongeveer 15 miljoen waard. Indien de Provincie uit de Waalse Krook zou stappen, zouden de partners de Provincie dit bedrag moeten vergoeden. Het is hoogstwaarschijnlijk dat geen van de partners een dergelijk bedrag kan betalen, waardoor het weinig waarschijnlijk is dat de Provincie uitgekocht zou kunnen worden;
  2. De huidige statuten laten bovendien niet toe dat de Provincie eenzijdig zou beslissen als partner uit de Waalse Krook te treden: 
  • artikel 10 §1 bepaalt: “Gedurende een periode van 20 jaar die een aanvang neemt op 2 september 2016, zijnde de datum van de voorlopige oplevering van het gebouw gelegen te 9000 Gent, Miriam Makebaplein 1, kan geen van de vennoten zijn aandelen overdragen aan een andere vennoot dan wel aan een derde partij dan met voorafgaandelijke, schriftelijke toestemming van elk van de andere vennoten.”;
  • artikel 12 (betreffende uittreding) bepaalt: “De vennoten houden op deel uit te maken van de vennootschap door: 1. Ontslag; 2. Uitsluiting; 3. Ontbinding, faillissement of kennelijk onvermogen.”;
  • artikel 13 (ontslag-gedeeltelijke terugbetaling-terugneming) bepaalt: “Een vennoot mag, onverminderd strengere bepalingen in deze statuten, slechts ontslag nemen of een gedeeltelijke terugbetaling vragen van zijn aandelen, dan wel om terugnemingen verzoeken gedurende de zes eerste maanden van het boekjaar. Deze gedeeltelijke terugbetaling, terugnemingen of dit ontslag is alleen toegelaten als het maatschappelijk kapitaal daardoor niet wordt teruggebracht op een bedrag dat minder is dan het statutair vast gedeelte of het aantal vennoten daardoor niet wordt herleid tot minder dan drie.”.

Uiteraard zal de Provincie in de nieuwe statuten haar positie als niet exploiterende partner en haar verworven rechten, zoals bepaald in het addendum goedgekeurd op de BAV van 1 oktober 2018 dienen te behouden. Daarbij kreeg de Provincie een aandeel in de eigendom dat overeenstemt met (geactualiseerd) 15 miljoen EUR en behield zij haar 3 bestuursmandaten (op 11) en haar stemrechten.

De wijziging van de statuten en de aanpassing van de aandeelhoudersovereenkomst werden in die zin voorbereid.

Een belangrijke consequentie van de aanpassing aan de principes van de coöperatieve vennootschap met sociaal oogmerk bleek dat de bepalingen in verband met de uitreding van een coöperant zoals die waren opgenomen in de oorspronkelijke statuten niet sporen met de principes van het open en vrijwillig lidmaatschap. De restrictie om niet uit te treden gedurende een periode van 20 jaar werd daarom geschrapt uit de statuten maar werd dan weer verankerd in de eveneens aangepaste aandeelhoudersovereenkomst.

Wat de overige aanpassingen in de statuten betreft verdienen volgende artikelen aandacht.

  • artikel 5 omschrijft de coöperatieve finaliteit en waarden die de vennootschap onderschrijft. De hoofdprincipes zijn: open lidmaatschap, democratische controle door de vennoten, economische participatie door de leden, autonomie en onafhankelijkheid, informatieverstrekking over de coöperatieve principes, samenwerking tussen coöperaties en aandacht voor de lokale gemeenschap. De coöperatieve finaliteit en waarden kunnen verder uitgewerkt worden in een intern reglement;
  • artikel 8 bepaalt dat de vennootschap over een statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening beschikt waarop de inbrengen van de aandeelhouders geboekt worden en die niet vatbaar zijn voor uitkering aan de aandeelhouders. Deze statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening bedraagt op heden twee miljoen vijfhonderdduizend euro (2.500.000 EUR); 
  • artikel 12 regelt de overdracht van aandelen. In vergelijking met de oude statuten is de restrictie dat er gedurende twintig jaar (te rekenen vanaf 2 september 2016) geen overdracht van aandelen mag plaatsvinden weggelaten;
  • artikel 15 betreffende uittreding of terugname van aandelen bevat ook niet langer de beperking om gedurende eerste 20 jaar niet uit te treden. Zoals hoger gesteld wordt deze clausule opgenomen in de aandeelhoudersovereenkomst; 
  • artikel 21 dat het dagelijks bestuur regelt, bepaalt dat de dagelijkse bestuursbevoegdheid, uitgeoefend door de algemeen directeur,  geen betrekking kan hebben op beslissingen voor een geldelijke waarde van dertigduizend euro (30.000 EUR) of meer (situaties van urgentie uitgezonderd). 
  • artikel 22 regelt de instelling van een managementcomité waarvan de bevoegdheid geen betrekking kan hebben op beslissingen voor een geldelijke waarde van honderdnegenendertigduizend euro (139.000 EUR) of meer. 
  • artikel 42 regelt de winstverdeling overeenkomstig de principes van de sociale coöperatie. Dit impliceert onder meer dat geen dividenden worden uitgekeerd en dat overgedragen winsten volledig worden ingezet in functie van het realiseren van de sociale doelen van de vennootschap. 

Naast een aanpassing van de statuten zal ook een Aandeelhoudersovereenkomst worden afgesloten (stuk 5a in bijlage bij dit dossier).

In het inleidend “Vooraf” wordt erop gewezen dat het merendeel van de bepalingen uit de oorspronkelijke overeenkomst en haar addenda zonder voorwerp zijn geworden. De nog relevante bepalingen worden opgenomen in de huidige Aandeelhoudersovereenkomst. De inmiddels achterhaalde inhoud wordt opgenomen in een Historiek houdende krachtlijnen aangaande het ontwikkelingsproject site Waals Krook die als Bijlage 1 aan de huidige overeenkomst wordt gehecht (stukken 2a en 2b in bijlage bij dit dossier).

De Aandeelhoudersovereenkomst bevat slechts enkele nieuwe elementen in vergelijking met de eerdere overeenkomsten en addenda:

  • artikel 4 §1 bepaalt dat de huidige stand van de aanbrengsten van de verschillende aandeelhouders en hun onderlinge procentuele verdeling, die het correct proportioneel aandeel van elke Partij in het gebouw oplevert en die qua gevolgde methodologie bindend is voor de partijen, wordt opgenomen in een Bijlage 2 om er integraal deel van uit te maken (stuk 5b in bijlage bij dit dossier).

Deze bijlage bevat geen nieuwe elementen in vergelijking met wat eerder door de Provincieraad in zitting van 20 juni 2018 en door de BAV van de Waalse Krook op 1 oktober 2018 werd goedgekeurd;

  • nieuw is de bepaling betreffende toekomstige structurele en/of vervangingsinvesteringen in artikel 4 §2. Deze zullen kunnen leiden tot actualisatie van de bijlage 2 (zij het mits unanieme beslissing van het bestuursorgaan van de Vennootschap.

Er wordt ook in een regeling voorzien voor het geval de Provincie zou beslissen tot niet deelneming of tot gedeeltelijke deelneming wat haar aandeel betreft in toekomstige investeringen. In voorkomend geval is de stad Gent gerechtigd, wat de verhouding tussen de andere partijen aangaat, bijkomend deel te nemen ten belope van het aandeel van de Provincie of het niet onderschreven deel ervan;

  • artikel 5 neemt de bepaling over uit de vroegere statuten met betrekking tot uittreding, terugneming of verdere zakelijke rechten en stelt dat gedurende de periode waarvan sprake in artikel 2 van de overeenkomst (een periode van 20 jaar die inging op 2 september 2016), de aandeelhouders niet kunnen uittreden, noch dat er kan worden overgegaan tot terugnemingen of terugbetalingen en dat de Waalse Krook niet (ook niet partieel) kan worden gesplitst, noch op enige andere wijze kan worden geherstructureerd, noch dat het gebouw kan verkocht worden of dat verdere zakelijke rechten op het gebouw kunnen toegestaan worden dan mits unanimiteit van alle partijen.

Buitengewone algemene vergadering 20 november 2023

De uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van maandag 20 november 2023 om 16u te Botermarkt 1, 9000 Gent (Stadhuis), Kapel van Gedele.

Agenda:

1. Aanpassing van de statuten aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

2. Vaststelling van de omzetting van het vast kapitaal en de wettelijke reserve in een statutair onbeschikbare eigenvermogensrekening en beslissing om de statutair onbeschikbare eigenvermogensrekening gedeeltelijk op te heffen en beschikbaar te maken voor uitkeringen. Een bedrag van twee miljoen vijfhonderdduizend euro (€ 2.500.000,00) blijft onbeschikbaar.

3. Wijziging van het voorwerp en opname in de statuten van de coöperatieve finaliteit en waarden van de Vennootschap:

  • Kennisname en onderzoek van het verslag van het bestuursorgaan, opgemaakt overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, waarin de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden omstandig wordt verantwoord.
  • Besluit tot wijziging van het voorwerp en tot opname in de statuten van de coöperatieve finaliteit en waarden van de Vennootschap, door vervanging van de tekst van artikel 3 van de statuten en toevoeging van een nieuw artikel 4 als volgt:

“Artikel 3 – Doel

De vennootschap heeft hoofdzakelijk tot doel:

  • in het algemeen belang, een positieve maatschappelijke impact te bewerkstelligen op de mens, het milieu of de samenleving door de realisatie van een grootschalig stadsvernieuwingsproject dat kennis, cultuur en innovatief ondernemerschap bundelt, en een ontmoetingsplek vormt voor alle Gentenaars.
  • aan de behoeften van haar vennoten te voldoen en hun economische en sociale activiteiten te ontwikkelen door activiteiten van onderzoek en ontwikkeling te faciliteren.

Artikel 4 – Voorwerp

De vennootschap heeft tot voorwerp, zowel voor eigen rekening als voor rekening van derden, in het tweetalig en het Nederlandstalig landsgedeelte van België, en meer bepaald in de stad Gent: 

1° de realisatie te bewerkstelligen van een openbare bibliotheek van de toekomst én een centrum voor nieuwe media, met inbegrip van één of meer ondergrondse parkings, naast de andere aanhorigheden waarop de vennootschap een zakelijk recht of een persoonlijk gebruiksrecht, ongeacht het publiek- of privaatrechtelijk karakter daarvan, heeft, alsmede het beheer, het onderhoud en de exploitatie hiervan; 

2° de terbeschikkingstelling van het gebouw waarin de in het punt 1° bedoelde bibliotheek en het centrum voor nieuwe media is gevestigd, met een actieve dienstverlening aan verschillende gebruikers op lange termijn, naast de terbeschikkingstelling van zalen of werkplekken daarvan met actieve dienstverlening voor korte periodes. 

3° het faciliteren ten behoeve van de vennoten, van activiteiten van onderzoek en ontwikkeling.

Teneinde de doelstelling bedoeld in het vorige lid te verwezenlijken, kan de vennootschap alle rechtshandelingen stellen en titularis worden van alle mogelijke rechten, zoals bijvoorbeeld, zij het niet beperkt tot: het verwerven van de daartoe noodzakelijke en nuttige onroerende goederen, de vorming van zakelijke onroerende rechten, de bouw, verbouw, verhuur of financieringshuur of andere rechtshandelingen, zoals de erfpacht, het recht van opstal en het vruchtgebruik met betrekking tot deze onroerende goederen inbegrepen, alsmede gebeurlijk de uitbating, zelf dan wel geheel of deels door derden, van zulk een onroerend gebouwencomplex, volgens de principes van de benuttingsgelijkheid en tariefzekerheid, ten behoeve van het publiek in het algemeen, en van het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek in het bijzonder, dit alles zonder dat de vennoten enig eigen vermogensvoordeel ingevolge deze uitbating nastreven, het bepaalde in artikel 42 van deze statuten onverlet gelaten. 

In het voorwerp van de vennootschap zijn tevens inbegrepen de studie, de adviesverlening, expertise, engineering en elke dienstverlening in het kader van de hiervoor beschreven activiteiten. 

De vennootschap kan alle mogelijke roerende en onroerende verrichtingen stellen, die direct of indirect verband houden met haar voorwerp en/of doel of die van die aard zijn dat ze de verwezenlijking en ontwikkeling ervan ondersteunen en/of bevorderen. 

De vennootschap kan in het tweetalig en het Nederlandstalig landsgedeelte van België deelnemen in alle vennootschappen, verenigingen en ondernemingen, bij wijze van inbreng, inschrijving, overdracht, deelneming, fusie, financiële tussenkomst of anderszins en tevens de functies van bestuurder en vereffenaar uitoefenen in andere rechtspersonen. 

De vennootschap kan zich borg stellen zowel voor haar eigen verbintenissen als voor de verbintenissen van derden, onder andere door haar goederen in hypotheek of in pand te geven.

Artikel 5 – Coöperatieve finaliteit en waarden

De vennootschap onderschrijft de coöperatieve waarden zelfredzaamheid, verantwoordelijkheidszin, democratie, gelijkheid, billijkheid en solidariteit.

Om deze waarden concreet te verwezenlijken maakt de vennootschap werk van volgende principes.

  • Open lidmaatschap

De vennootschap staat open - zonder seksuele, sociale, raciale, politieke of religieuze discriminatie - voor alle kandidaat-vennoten die aan de toetredingsvoorwaarden van artikel 8.3 voldoen en die haar missie, visie en waarden onderschrijven.

  • Democratische controle door haar vennoten

Geen enkele vennoot kan op grond van artikel 36 de meerderheid op de algemene vergadering verwerven, ongeacht het aantal aandelen in zijn bezit. 

  • Economische participatie door de leden

Vennoten streven er via hun financiële inbreng naar dat de vennootschap hun aspiraties met betrekking tot de realisatie van een grootschalig stadsvernieuwingsproject dat kennis, cultuur en innovatief ondernemerschap bundelt, en een ontmoetingsplek vormt voor alle Gentenaars, kan waarmaken evenals het ontwikkelen van hun economische en sociale activiteiten door onderzoek en ontwikkeling te faciliteren.

  • Autonomie en onafhankelijkheid

De vennootschap is een zelfstandige organisatie die te allen tijde gecontroleerd moet kunnen worden door haar vennoten. Indien de vennootschap akkoorden sluit met andere organisaties, inclusief overheden, of kapitaal aantrekt van externe bronnen, dan doet ze dat op een manier die de democratische controle door de leden en de autonomie van de coöperatie maximaal weet te waarborgen. Geen enkele externe belanghebbende kan de bovenhand krijgen in de besluitvorming.

  • Informatieverstrekking over de coöperatieve principes

De vennootschap brengt jaarlijks aan haar vennoten verslag uit over hoe zij de coöperatieve principes in de praktijk brengt en over de maatschappelijke impact van haar activiteiten. 

  • Samenwerking tussen coöperaties

Bij het aangaan van commerciële en andere relaties geeft de vennootschap de voorkeur aan coöperatieve partners. Tevens streeft ze ernaar om de coöperatieve beweging te versterken via samenwerking met lokale, nationale, en internationale structuren.

  • Aandacht voor de gemeenschap

De vennootschap werkt aan een duurzame economische en maatschappelijke ontwikkeling van de lokale gemeenschap waarin ze actief is via de ontwikkeling van een grootschalig stadsvernieuwingsproject dat kennis, cultuur en innovatief ondernemerschap bundelt.

Deze coöperatieve finaliteit en waarden kunnen verder uitgewerkt worden in een intern reglement. Dit kan door de algemene vergadering goedgekeurd en gewijzigd worden volgens dezelfde modaliteiten als een statutenwijziging voorzien in art 35  van deze statuten.”

4. Afschaffing van de bestaande soort P aandelen:

  • Kennisname en onderzoek van het verslag van het bestuursorgaan , opgemaakt overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, waarin de voorgestelde afschaffing van de genoemde soort van aandelen en haar gevolgen op de rechten van de bestaande soorten worden verantwoord.
  • Beslissing tot afschaffing van de bestaande soort P aandelen. 

5. Diverse wijzigingen, waaronder: 

  • Toevoeging dat het aandeelhouderschap slechts van kracht is na volledige volstorting van ten minste één aandeel.
  • Wijziging overdrachtsregeling van aandelen.
  • Wijziging regeling inzake de terugbetaling van aandelen/het scheidingsaandeel.
  • Verhoging geldelijke waarde inzake de dagelijks bestuursbevoegdheid.
  • Verhoging geldelijke waarde inzake de bevoegdheid van het managementcomité.
  • Toevoeging uur jaarvergadering.
  • Verduidelijking dat de algemene vergaderingen van de vennootschap steeds zullen plaatsvinden op de zetel of op een plaats in het Vlaamse Gewest.
  • Wijziging meerderheidsvereiste voorwerpwijziging, voor zover hiertoe zou besloten worden in de periode van 20 jaar die een aanvang heeft genomen op 2 september 2016.
  • Schrapping automatische schorsing stemrecht ingeval een aandeel in onverdeeldheid is.

6. Aanneming van een nieuwe versie van de statuten die onder meer in overeenstemming is met de hiervoor te nemen besluiten en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en die zal gelden als coördinatie.

- Extrastatutaire bepalingen: Adres van de Vennootschap.

7. Machtiging tot vervullen van administratieve formaliteiten.

8. Machtiging tot coördinatie van de statuten.


Als bijlagen werd het ontwerp van de statuten, het ontwerp notariële akte, het ondertekend verslag van het bestuursorgaan overeenkomstig artikel 6:87 WVV, het ondertekend verslag van het bestuursorgaan overeenkomstig artikel 6:86 WVV en een toelichtende nota toegevoegd.

Gelet op de bovenstaande motivering, zijn er geen opmerkingen.


Feitelijke en juridische gronden

Provinciedecreet van 9 december 2005.

Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen.

Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

Provincieraadsbesluit van 27 maart 2019 betreffende aanduidingen en voordrachten van de provinciale vertegenwoordigers in de algemene vergadering/raad van bestuur/directiecomité/raadgevend comité/College van Toezicht.

Provincieraadsbesluit van 23 februari 2022 betreffende de vaststelling van de wijzigingen aan het Huishoudelijk Reglement van de Provincieraad en opheffing van het reglement van 15 december 2021.

De statuten van de Waalse Krook cvba.

De uitnodiging van de Waalse Krook cvba van 20 september 2023 voor de buitengewone algemene vergadering van maandag 20 november 2023 om 16u te Botermarkt 1, 9000 Gent (Stadhuis), Kapel van Gedele.

Besluit

Artikel 1

De raad neemt kennis van de uitnodiging, agendapunten, voorstellen en alle bijgevoegde documentatie van de buitengewone algemene vergadering van de CV Waalse Krook op maandag 20 november 2023 om 16u te Botermarkt 1, 9000 Gent (Stadhuis), Kapel van Gedele.

Artikel 2

De Provincie zal op de buitengewone algemene vergadering van 20 november 2023 vertegenwoordigd worden door:

− provincieraadslid Bart Vermaercke als effectieve vertegenwoordiger

− provincieraadslid Karlijn Deene als plaatsvervangende vertegenwoordiger.

Artikel 3

Het mandaat van de vertegenwoordiger van de Provincie op de buitengewone algemene vergadering van de Waalse Krook cv van 20 november 2023 wordt als volgt bepaald:

−  goedkeuring van de agendapunten.

Artikel 4

Delegatie wordt verleend aan de deputatie om over te gaan tot de ondertekening van de nodige akten.

Artikel 5

Een afschrift van dit besluit zal worden bezorgd aan:

− de Waalse Krook cvba;

− de provinciale vertegenwoordiger.