Tussenkomsten: geen
2023 levert de data voor deze rapportering, een rapportering over de dossiers getrokken door R02 ‑ Omgevingsvergunningen (Ruimte).
Het gaat om
De 266 dossiers waarin R02 meewerkte aan door M03 ‑ Omgevingsvergunningen (Leefmilieu) getrokken dossiers worden buiten beschouwing gelaten.
Een analyse van de in 2023 geopende R02-dossiers
Het gaat om 1231 dossiers
Van de 1231 dossiers werden er
Tabel 1: in 2023 geopende R02-dossiers naar reden bevoegdheid deputatie
973 | Beroepen |
258 | Eerste aanlegdossiers |
1 | Bovenlokaal fietsnetwerk |
12 | Waterlopen 2° of 3° categorie |
7 | Provinciale recreatieve terreinen |
126 | Klasse I bedrijven |
2 | Art. 41 dossiers (POVC -> gemeente) |
54 | Niet bevoegd |
Een analyse van in 2023 genomen beslissingen R02-dossiers
Volgende tabel geeft een overzicht van de aard van de beslissingen van de deputatie.
Tabel 2: R02 beslissingen 2023 opgesplitst naar Eerste Aanleg (EA) en Beroep
EA | Beroep |
| Totaal | |||
Vergunnen* | 142 | 86% | 407 | 52% | 549 | 57% |
Weigeren | 21 | 13% | 343 | 40% | 364 | 38% |
Akkoord | 1 | <1% | 1 | <1% | 2 | <1% |
Ingetrokken | 0 | 0% | 4 | <1% | 4 | <1% |
Zonder voorwerp | 0 | 0% | 1 | <1% | 1 | <1% |
Onontvankelijk | 0 | 0% | 8 | 1% | 8 | <1% |
Terug naar dienst | 1 | <1% | 14 | 1,8% | 15 | 1,6% |
Stopzetten dossier | 0 | 0% | 13 | 1,6% | 18 | 1,4% |
Totaal | 165 | 100% | 868 | 100% | 956 | 100% |
* alle vergunningen, ook gedeeltelijke en voorwaardelijke, werden opgeteld.
Volgende tabel geeft een overzicht van het aantal beslissingen van de deputatie in beroepsdossier waartegen een beroep ingesteld is bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen
Tabel 3: R02 RvVb tegen beslissingen 2023
RvVb |
| Totaal | |
Beroep omgevingsvergunning (OMV) | 151 | 16% | 951 |
Beroep oude procedures (OP) | 3 | 60% | 5 |
totaal | 153 | 14% | 956 |
Volgende 2 tabellen geven een overzicht van het aantal beslissingen van de deputatie en het al dan niet volgen door de deputatie van de voorstellen van de administratie.
Tabel 4: Herwerkingen in eerste aanlegdossiers R02 2023
Aard beslissing | Totaal | |
Voorstel gevolgd | 162 | 98% |
Akkoord, mits... | 1 | <1% |
Essentieel herwerken | 2 | 1% |
totaal | 165 | 100% |
Tabel 5: Herwerkingen in beroepsdossiers R02 2023
Aard beslissing | Beroepen | |
Voorstel gevolgd | 698 | 88% |
Akkoord, mits... | 26 | 3% |
Essentieel herwerken | 51 | 6% |
Intrekking en andere | 3 | <1% |
Terug naar dienst | 13 | 2% |
totaal | 791 | 100% |
Gelet op het Provinciedecreet van 9 december 2005;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.
Gelet op het Decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014.
Er wordt kennis genomen van de cijfers van de in 2023 door de dienst R02 Omgevingsvergunningen Ruimte ontvangen en behandelde omgevingsvergunningsdossiers.
Tussenkomst: raadslid Kenneth Taylor
Gedeputeerde Riet Gillis reageert namens de deputatie.
Op 19 april 2021 lanceerde de Vlaamse regering een oproep voor kandidaat Nationale Parken Vlaanderen en Landschapsparken.
Op 2 september 2021 besliste de deputatie om de kandidatuur voor het Nationaal Park Scheldevallei principieel te steunen.
Op 12 januari 2022 werd Rivierpark Scheldevallei geselecteerd als kandidaat Nationaal Park door de Vlaamse Regering.
Op 17 mei 2023 stemde de deputatie in met de kandidatuur van het Nationaal Park Scheldevallei.
Op 13 oktober 2023 erkende de Vlaamse Regering de Scheldevallei als Nationaal Park.
In uitvoering van artikels 12 tot en met 14 van het Parkendecreet en de nadere voorwaarden zoals bepaald in het Parkenbesluit dient een erkend park uiterlijk zes maanden na de erkenning een parkbureau op te richten. Met de oprichting van de vzw Nationaal Park Scheldevallei wordt hieraan gevolg gegeven.
De opdracht van een parkbureau bestaat in het coördineren, afstemmen en initiëren van initiatieven en de werking in het gebied waarvoor het Vlaams Park erkend is en waarvan de coördinatie aan hem werd toevertrouwd, in overeenstemming met de doelstellingen, vermeld in artikel 3 en 4 van het Parkendecreet.
Ontwerp oprichtingsakte en ontwerp statuten
Aan de raad wordt gevraagd het ontwerp van oprichtingsakte van de vzw Nationaal Park Scheldevallei goed te keuren en de provincie Oost-Vlaanderen aan te duiden als stichtend lid van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei.
De ontwerp statuten werden voorgelegd aan alle betrokken gemeenten en Provincies, waarna de opmerkingen werden verwerkt tot de definitieve statuten die vandaag voorliggen.
Voor de Provincie Oost-Vlaanderen werden deze ook ter advies voorgelegd aan de dienst juridische aangelegenheden.
In bijlage bij dit besluit vindt u de ontwerp oprichtingsakte met daarin de ontwerp statuten van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei. Aan de raad wordt gevraagd deze ontwerp oprichtingsakte goed te keuren.
In bijlage bij dit besluit vindt u ook het ontwerp van intern reglement. Het intern reglement verduidelijkt verder de statuten maar ligt niet ter goedkeuring voor. Het ontwerp reglement zal na verdere beraadslaging door de Algemene Vergadering van het Nationaal Park worden goedgekeurd.
Vertegenwoordiging provincie Oost-Vlaanderen in Algemene Vergadering en Bestuursorgaan
Tevens wordt de raad gevraagd een vertegenwoordiger van de provincie Oost-Vlaanderen in de Algemene
Vergadering (A.V.) van de nieuwe vzw aan te duiden en een kandidaat bestuurder voor het Bestuursorgaan van de nieuwe vzw.
Artikel 19 §4 van de statuten stelt dat de Algemene Vergadering de bestuurders benoemt. De Algemene Vergadering benoemt de bestuurders op voordracht van de organisaties (waaronder de provincie Oost-Vlaanderen) die lid zijn van de vzw.
Artikel 19 §5 stelt dat 'De bestuurders voorgedragen door de Provincies dienen gedeputeerde te zijn.'
In functie van deze oprichtingsvergadering wordt aan de raad gevraagd een aantal beslissingen te nemen:
1. het goedkeuren van de ontwerp statuten en het aanduiden van de Provincie als stichtend lid;
2. het aanduiden van een vertegenwoordiger van de Provincie in de Algemene Vergadering (A.V.) van de nieuwe vzw onder opschortende voorwaarde van oprichting van de nieuwe vzw;
3. het aanduiden van een kandidaat met het oog op voordracht van de vertegenwoordiger van de Provincie in het bestuursorgaan van de nieuwe vzw, onder opschortende voorwaarde van oprichting van de nieuwe vzw;
4. machtiging aan de Deputatie om de nodige uitvoeringsmaatregelen te nemen.
Artikel 57, §1 van het Provinciedecreet.
Het decreet houdende de Vlaamse Parken en algemene landschapszorg van 7 juni 2023 (hierna Parkendecreet).
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van de algemene erkennings- en subsidiëringsvoorwaarden voor Vlaamse Parken van 14 juli 2023 (hierna Parkenbesluit).
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2023 tot erkenning van het Nationaal Park Vlaanderen ‘Scheldevallei’ conform artikel 7 van het decreet van 9 juni 2023 houdende de Vlaamse Parken en de algemene landschapszorg.
Besluit Deputatie van 2 september 2021 betreffende de Oproep Vlaamse parken: ondersteuning kandidatuur nationaal park Scheldevallei, kandidatuur landschapspark Vlaamse Ardennen, kandidatuur landschapspark Bulskampveld en kandidatuur Zwinstreek;
Besluit Deputatie van 17 mei 2023 betreffende het kandidaatsdossier Nationaal Park Scheldevallei.
De provincieraad keurt de ontwerp statuten van het Nationaal Park Scheldevallei, zoals opgenomen in bijlage bij dit besluit, goed en gaat akkoord met de aanduiding van de provincie als stichtend lid van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei.
De provincieraad duidt volgende persoon aan om de provincie te vertegenwoordiger als stichtend lid van de nieuwe vzw Nationaal Park Scheldevallei: gedeputeerde Riet Gillis.
De provincieraad duidt volgende persoon als vertegenwoordiger van de Provincie in de Algemene Vergadering (A.V.) van de nieuwe vzw onder opschortende voorwaarde van oprichting van de nieuwe vzw: gedeputeerde Riet Gillis.
De provincieraad duidt volgende kandidaat aan met het oog op voordracht van de vertegenwoordiger van de Provincie in het bestuursorgaan van de nieuwe vzw, onder opschortende voorwaarde van oprichting van de nieuwe vzw: gedeputeerde Riet Gillis.
De provincieraad geeft machtiging aan de Deputatie om de nodige uitvoeringsmaatregelen te nemen.
Tussenkomsten: raadsleden Bart Blommaert, Olaf Evrard
Gedeputeerde An Vervliet reageert namens de deputatie.
Planinhoud
De doelstelling van het plan is een Forensisch psychiatrisch centrum voor langverblijf /longstay (LFPC) met een capaciteit van 180 plaatsen te realiseren in Aalst. Dit kadert binnen het masterplan III Detentie en internering in humane omstandigheden, goedgekeurd door de Federale Ministerraad op 18 november 2016, waar de nood is vastgesteld om o.a. een LFPC te realiseren op een centrale locatie in Vlaanderen. Een LFPC is een gespecialiseerde instelling voor geïnterneerde psychiatrische patiënten.
Op basis van een uitgebreid locatieonderzoek werden 65 potentiële locaties in Aalst beoordeeld. Er werden uiteindelijk vijf locaties weerhouden die beantwoorden aan een aantal voorwaarden: geschikte grootte en vorm terrein, snelle uitvoerbaarheid, zuinig ruimtegebruik, bereikbaarheid, inpassing in de omgeving en duurzaamheid. De ligging in een harde bestemming volgens de geldende bestemmingsplannen is een uitsluitend criterium.
In de startnota van voorliggend GRUP werden deze vijf mogelijke locaties voor het LFPC in Aalst opgenomen. Deze startnota ging vervolgens in publieke raadpleging en er werden adviezen gevraagd aan de bevoegde instanties. In de scopingnota werden de reacties verwerkt.
Op 7 juli 2023 heeft de Vlaamse regering kennis genomen van de tussentijdse onderzoeksresultaten en opdracht gegeven aan het Departement Omgeving om over te gaan tot de opmaak van een voorontwerp GRUP. In dit voorontwerp werd de site Gates in Erembodegem gekozen als toekomstige site voor het LFPC omdat dit beschouwd wordt als meest geschikte locatie. Ten noorden en ten oosten van het LFPC wordt ruimte voorzien voor een lokaal park voor de inpassing in de woonkern Erembodegem.
De site Gates situeert zich binnen het regionaalstedelijk gebied tussen de spoorlijn van Aalst naar Brussel, de E40 en de Dender. De zone kent de bestemming gemengd regionaal bedrijventerrein die verfijnd werd in het BPA ‘Erembodegem-centrum’. De site is momenteel ingenomen door bedrijfsgebouwen die grotendeels leegstaand en/of te koop/te huur zijn. Het GRUP zorgt voor een herbestemming van de site Gates naar een gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen en deels naar parkgebied. Binnen deze bestemming wordt het mogelijk een omgevingsvergunning aan te vragen, waarna het LFPC kan worden gerealiseerd.
In het voorontwerp GRUP was ook een tweede deelplan opgenomen, namelijk het woonuitbreidingsgebied Biekorfstraat. Dit woonuitbreidingsgebied was in de fase van de startnota opgenomen als te onderzoeken locatie voor het LFPC. Uit het milieuonderzoek en het ontwerpend onderzoek bleek nadien dat het gebied niet geschikt is voor bebouwing, noch met een LFPC, noch voor woningen. Daarom werd ook de bestemmingswijziging naar open ruimte onderzocht. In het ontwerp GRUP wordt verklaard dat dergelijke bestemmingswijziging echter geen invulling van de plandoelstelling is. De herbestemming van het woonuitbreidingsgebied Biekorfstraat naar een openruimte bestemming werd daarom niet opgenomen in het ontwerp GRUP.
Planningscontext
In het PRS is Aalst onderdeel van de deelruimte “De Dendersteden”. In deze deelruimte is het ruimtelijk beleid gericht op onder meer het voeren van een kwantitatief en kwalitatief aanbodbeleid inzake wonen en bedrijvigheid, het verzekeren van de verkeersleefbaarheid en bereikbaarheid van de stedelijke gebieden, het bieden van werkgelegenheid en het behoud van de openruimtekwaliteiten van de Dendervallei. De Dender vormt een belangrijke ruggengraat van het ecologisch systeem en randvoorwaarde in de stedelijke ontwikkeling.
De Dendervallei is geselecteerd als natuurverbindingsgebied. In deze gebieden worden de bestaande natuurwaarden versterkt en dient de natuurfunctie verbeterd te worden door behoud, herstel en ontwikkeling van kleine landschapselementen en kleinere natuurgebieden. De Wellemeersen, ten oosten van de site Gates in Erembodegem, is aangeduid als natuuraandachtszone.
Het plangebied ligt binnen de afbakeningslijn van het regionaalstedelijk gebied Aalst. Deze afbakening werd vastgelegd in het gewestelijk RUP ‘Afbakening regionaalstedelijk gebied Aalst’, definitief vastgesteld door de Vlaamse regering op 10 juli 2003.
Er wordt – met het voorontwerp van het beleidsplan ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ als startpunt – werk gemaakt van een nieuw ontwerp beleidsplan. Het voorontwerp van het beleidsplan ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen’ blijft behouden. Er wordt naar gestreefd het nieuw ontwerp beleidsplan voorlopig vast te stellen in de loop van 2027. Er zal voorafgaandelijk een ruime nieuwe participatieronde worden georganiseerd met de stakeholders, waaronder minstens de Oost-Vlaamse gemeentebesturen.
Het voorontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ bestaat uit een Strategische Visie en 3 beleidskaders: ‘Transitie naar een robuuste en veerkrachtige ruimte’, ‘Transitie naar een solidaire (be)leefomgeving’ en ‘Transitie naar een circulaire samenleving’.
De strategische visie gaat uit van enkele ‘centrale waarden’ die we voorop stellen voor de toekomst; waarden die onze samenleving en ruimte mee vorm geven en die voor ons allemaal van belang zijn.
Op basis van tendensen en uitdagingen, stellen we 4 strategische doelstellingen voorop om de centrale waarden in de toekomst te garanderen:
Om deze doelstellingen te realiseren is een ommekeer in ons ruimtegebruik nodig. Het ruimtelijk ontwikkelingsperspectief van deze strategische visie richting 2050 draait om het herstellen van de ruimtelijke draagkracht en het evenwicht tussen open ruimte en bebouwde ruimte.
Het ruimtelijk ontwikkelingsperspectief, namelijk de ommekeer in ons ruimtegebruik om de strategische doelstellingen te realiseren en zo de waarden te garanderen, wordt geconcretiseerd in vijf ruimtelijke principes:
De strategische doelstellingen en de ruimtelijke principes vormen de leidraad voor het ruimtelijk beleid op lange termijn. In de drie beleidskaders worden operationele doelstellingen geformuleerd die enerzijds inspelen op de grote uitdagingen waar we nu mee worden geconfronteerd en anderzijds bijdragen tot het realiseren van de strategische doelstellingen. We zetten ruimte slim in om de vooropgestelde waarden veilig te stellen.
Er zijn geen (ontwerp) PRUP’s of direct werkende normen op provinciaal niveau van toepassing op het plangebied.
Overeenstemming met het PRS, (ontwerp) PRUP's en direct werkende normen op provinciaal niveau.
Dit advies toetst het ontwerp gewestelijk RUP aan het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan (PRS) Oost-Vlaanderen, aan eventuele (ontwerp) provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen (PRUP’s) en aan eventuele direct werkende normen op provinciaal niveau.
Het planvoornemen is in overeenstemming met de principes binnen het PRS.
Het plangebied is gelegen binnen het regionaalstedelijk gebied Aalst. In de stedelijke gebieden wordt een stedelijkgebiedbeleid gevoerd waarbij o.a. de behoefte aan bijkomende woongelegenheid wordt opgevangen in het stedelijk gebied en gestreefd moet worden naar een versterkte multifunctionaliteit door verweving van functies. Het behoud en de ontwikkeling van stedelijke natuurelementen en randstedelijke groengebieden zijn hierbij van belang voor de leefomgeving.
Het noordelijk gedeelte van het plangebied wordt bestemd als parkgebied. Het park zal publiek toegankelijk zijn en een meerwaarde betekenen voor de buurt (plek voor ontmoeting, ontspanning, recreatie, …). De aanleg van het parkgebied kan zorgen voor een groter draagvlak voor het project en zal bijdragen tot een positiever verhaal.
Aandachtspunten vanuit de doelstellingen van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte in opmaak.
De keuze voor de Gates site als toekomstige site voor het LFPC wordt ondersteund gezien de site reeds volledig bebouwd is en deze bestemd is als gemengd regionaal bedrijventerrein. Er is m.a.w. reeds ruimtebeslag. Het voorontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte wil het ruimtebeslag niet langer laten toenemen ten koste van de open ruimte. De keuze voor de Gates site is in dit opzicht dus een logische keuze.
Dit advies doet geen uitspraken over de overeenstemming van het gewestelijk RUP met het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV), (ontwerp) gewestelijke RUP’s, direct werkende normen op gewestelijk niveau, gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen en direct werkende normen op gemeentelijk niveau. Het is de verantwoordelijkheid van het gewest om de verenigbaarheid van het gewestelijk RUP met het RSV en de direct werkende normen op gewestelijk niveau te bewaken. Ook de naleving van de juridische vormvereisten behoort tot de gewestelijke verantwoordelijkheid.
Andere opmerkingen
Het onderhavig advies in kader van het openbaar onderzoek voor het gewestelijk RUP ' Forensisch psychiatrisch centrum voor langverblijf' te Aalst wordt goedgekeurd.
Een afschrift van dit besluit zal voor verder gevolg gezonden worden naar het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid.
Tussenkomsten: raadsleden Kenneth Taylor, Greet De Troyer
Gedeputeerde An Vervliet reageert namens de deputatie.
Inhoud verzoek
De gemeente Maldegem vraagt instemming aan de provincieraad voor de gedeeltelijke wijziging van het goedgekeurde PRUP “Bedrijvenpark Krommewege” te Maldegem dat werd goedgekeurd op 4 augustus 2009.
Het plangebied is gelegen in het zuidwesten van het bedrijvenpark Krommewege dat zich centraal in de gemeente bevindt tussen de kernen van Maldegem en Adegem. Het gebied is gelegen ten oosten van de N44 en ten zuiden van de N9. Het plangebied zelf situeert zich ten zuiden van de Krommewege, een weg doorheen het bedrijvenpark en ten westen van de Lindestraat, een weg die aansluiting vindt op de Krommewege.
Het gebied betreft een terrein van ongeveer 3,15Ha.
Om een technische oplossing te kunnen bieden op terrein voor de watertoets en in kader van efficiënt ruimtegebruik, wordt het PRUP ”Bedrijvenpark Krommewege” voor een deel vervangen door een gemeentelijk RUP. Voor het overgrote deel van het plangebied blijft het provinciaal RUP van kracht.
Het is de bedoeling een groenbuffer te bestemmen op een gewijzigde plaats ten opzichte van de locatie voorzien in het provinciaal RUP. Deze gewijzigde locatie is wenselijk vanuit milieutechnische overwegingen en is aangewezen vanuit een streven naar efficiënt en doordacht ruimtegebruik.
Om milieuredenen is het sterk aangewezen om een infiltratiebekken met noodoverlaat op een waterloop niet enkel visueel maar ook fysisch af te scheiden van afvalverwerkende bedrijfsactiviteiten (waarbij ook open opslag).
Meer concreet zou de overdrukzone art. 4 ‘buffer Oude Gentweg en Krommewege’ verplaatst worden naar het noordoosten over een afstand van ongeveer 50m.
Artikel 4 zal op de gewijzigde locatie eveneens naadloos aansluiten op hetzelfde artikel gelegen buiten de plancontour. Buiten de plancontour is dit art. 4 reeds gerealiseerd. Artikel 4 is binnen het grotere provinciaal RUP een overdruk over art. 3 ‘Zone voor afvalverwerking en recyclage’ en art. 1 ‘Bedrijventerrein Krommewege - Industrielaan - Vliegplein’.
De infiltratievoorziening art. 12 ‘Infiltratiebekken met noodoverlaat op de waterloop O412A’ komt dan op zijn beurt meer zuidelijk te liggen, namelijk ten zuiden van het verplaatste art. 4 i.p.v. ten noorden volgens het vigerende PRUP.
Art. 12 betreft een indicatieve aanduiding, waarvan de exacte ligging niet vast staat. Wel wordt op het grafisch plan van het provinciaal RUP duidelijk aangegeven dat de groenbufferzone het bedrijventerrein moet omranden en het infiltratiebekken zich meer aan de binnenzijde van het bedrijventerrein bevindt. Om die reden wordt art. 12 planmatig verplaatst binnen deze wijziging van het provinciaal RUP, zodanig dat het aan de buitenzijde van de groenbufferzone ‘buffer Oude Gentweg en Krommewege’ komt te liggen.
De originele grondbestemming art. 3 ‘Zone voor afvalverwerking en recyclage’ blijft overal behouden met dezelfde stedenbouwkundige voorschriften.
Planningscontext
Maldegem werd in het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV) geselecteerd als economisch knooppunt.
De provincie bakent de regionale bedrijventerreinen af. In navolging van de opties die genomen werden in het provinciaal ruimtelijk structuurplan Oost-Vlaanderen werd reeds in 2009 een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan voor een regionaal bedrijventerrein te Maldegem goedgekeurd. Zo werd een kwantitatief en kwalitatief aanbod aan bedrijventerreinen gecreëerd.
Inhoudelijke opmerkingen
De voorliggende planopties zijn niet strijdig met de principes van het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan, gezien hierbij de ruimte voor regionale bedrijvigheid niet wijzigt.
Het verschuiven van de groenbuffer draagt bij tot de ruimtelijke kwaliteit. Bovendien wordt op die manier het infiltratiebekken met noodoverlaat op een waterloop ook fysisch afgescheiden van afvalverwerkende bedrijfsactiviteiten (waarbij ook open opslag).
Hierbij is wel noodzakelijk om de watertoets te actualiseren en te voldoen aan de gewestelijke verordening hemelwater (2023), het provinciaal beleidskader wateradviezen (2023) en de nieuwe watertoetskaarten (2023).
De Provincieraad gaat om deze redenen akkoord met de vraag van de gemeente om de buffer binnen het PRUP “bedrijventerrein Krommewege” ter hoogte van de zone voor afvalverwerkende bedrijfsactiviteiten te verschuiven zodoende dat het infiltratiebekken hiervan wordt gescheiden mits voor deze zone voldaan wordt aan een geactualiseerde watertoets.
De provincieraad stemt in met het verzoek van de gemeente Maldegem om af te wijken van de voorschriften van het provinciaal RUP 'Regionaal bedrijventerrein Krommewege' in functie van de opmaak van het gemeentelijk RUP 'Bedrijvenpark Krommewege - gedeeltelijke herziening PRUP' en om de groenbuffer binnen de PRUP grenzen te verschuiven .
Volgende voorwaarden zijn bij deze instemming van toepassing:
Een afschrift van dit besluit zal voor verder gevolg gezonden worden naar:
Tussenkomst: raadslid Kenneth Taylor
Gedeputeerde An Vervliet reageert namens de deputatie.
Planinhoud
Situering PRUP
Het PRUP situeert zich in de gemeente Berlare tussen grofweg de Schelde en Berlare Broek en omvat
volgende deelzones:
1. deelRUP Kouter Donk
2. deelRUP Kloosterputten
3. deelRUP Bareldonkse bossen
4. deelRUP Sparrendreef
5. deelRUP Scheve Villa
6. deelRUP Nieuwdonk
Korte inhoud PRUP
Met de opmaak van voorliggend PRUP is het de bedoeling om de krachtlijnen van de gewenste
visie op de toeristisch-recreatieve ontwikkeling te vertalen en te verankeren in stedenbouwkundige
voorschriften en een bestemmingsplan.
Het PRUP streeft volgende doelstellingen na:
Planningscontext
Procesnota
De basis voor het voeren van het geïntegreerde planningsproces voor het PRUP Recreatiepool Donk is de informatieve en evolutieve procesnota (07/03/2024), als bijlage opgenomen bij dit besluit.
Aangepast ontwerp plan-MER
Voor het PRUP Recreatiepool Donk werd een aangepast ontwerp van planmilieueffectenrapport (plan-MER) opgemaakt (toegevoegd als bijlage bij dit provinvieraadsbesluit).
Ontwerp PRUP
Voor het PRUP Recreatiepool Donk ligt momenteel het ontwerp voor (toegevoegd als bijlage bij dit beluit).
Sturen naar Vlaamse regering
Zoals art. 2.2.15, §1, 2de lid van de VCRO bepaalt, worden het ontwerp PRUP en het aangepast ontwerp van planmilieueffectenrapport na de voorlopige vaststelling onmiddellijk naar de Vlaamse regering gestuurd.
De provincieraad stelt het ontwerp provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) Recreatiepool Donk te Berlare en Zele, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, voorlopig vast.
Het ontwerp Recreatiepool Donk te Berlare en Zele en het aangepast ontwerp van planmilieueffectenrapport worden onmiddellijk naar de Vlaamse regering gestuurd.
Tussenkomsten: geen
Planningscontext
De economische zones binnen de gemeente Kluisbergen werden aangeduid als een specifiek economisch knooppunt waarvoor het provinciebestuur de bevoegde overheid is voor het ruimtelijk functioneren.
Een groot gedeelte van de economische zones werd tot 2013 ingenomen door de elektriciteitscentrale van Ruien. Deze elektriciteitscentrale werd stilgelegd en de site is ondertussen volledig vrijgemaakt.
Tussen 2013 en vandaag werd gewerkt aan de reconversie van deze site. Er werd ontwerpend onderzoek en milieueffectonderzoek voor verschillende toekomstscenario’s uitgevoerd en er werd een brownfieldconvenant afgesloten voor de site.
Op vandaag bestaat een visie voor gewenste ruimtelijke ontwikkeling. Om deze visie te kunnen realiseren is het noodzakelijk om deze juridisch te vertalen binnen een Ruimtelijk Uitvoeringsplan.
Deze visie gaat uit van het realiseren van volgende ruimtelijke klemtonen voor het gebied:
A: Inzetten op toekomstgerichte, intensieve, multifunctionele watergebonden bedrijvigheid
B: Ruien-Centraal: een strategische zone voor energie op lokaal en op internationaal niveau
C: Robuust en veerkrachtig: toekomstgericht en adaptief inbedden in de omgeving
D: gemeenschappelijke infrastructuur als ruggengraat van het systeem
Planinhoud
Het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan ‘Ruien Centraal’ bestaat uit één enkel deelplan die de site van de voormalige elektriciteitscentrale beslaat alsook een zone van het aanpalende betonverwerkend bedrijf ten noorden en de nodige buffer- en overgangszones.
Procesnota
De basis voor het voeren van het geïntegreerde planningsproces voor het PRUP 'Ruien-Centraal' is de informatieve en evolutieve procesnota (update-datum: 7/03/24, gevoegd als bijlage bij dit besluit).
Aangepast ontwerp plan-MER en RVR
Voor het PRUP 'Ruien-Centraal' werden een aangepast ontwerp van het planmilieueffectenrapport (plan-MER) en een aangepast ontwerp ruimtelijk veiligheidsrapport (RVR) opgemaakt (gevoegd als bijlagen bij dit besluit).
Ontwerp PRUP
Voor het PRUP 'Ruien-Centraal' ligt momenteel het ontwerp (gevoegd als bijlage bij dit besluit) voor voorlopige vaststelling voor. Zoals voorzien in de VCRO bestaat het ontwerp PRUP uit:
Sturen naar Vlaamse regering
Zoals art. 2.2.15 §1, 2de lid van de VCRO bepaalt, worden het ontwerp PRUP en het aangepast ontwerp plan-MER na de voorlopige vaststelling onmiddellijk naar de Vlaamse regering gestuurd.
De provincieraad stelt het ontwerp provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) 'Ruien-Centraal', zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, en de bijhorende aangepast ontwerpen van het planmilieueffectenrapport (plan-MER) en het ruimtelijk veiligheidsrapport (RVR), zoals gevoegd als bijlagen bij dit besluit, voorlopig vast.
Het ontwerp PRUP 'Ruien-Centraal' en de bijhorende aangepaste ontwerpen plan-MER en RVR worden onmiddellijk naar de Vlaamse regering gestuurd.
Een afschrift van dit besluit wordt digitaal verstuurd naar de leden van het planteam voor het PRUP ‘Ruien-Centraal’ en de leden van de stuurgroep voor het brownfieldconvenant 125 ‘Kluisbergen-Herpelgem'.
Tussenkomsten: raadsleden Claudine Bonamie, Christian Bauwens, Olaf Evrard, Elisabet Dooms, Kenneth Taylor
Gedupeerden Kurt Moens en Leentje Grillaert reageren namens de deputatie.
Conform de bepalingen van het provinciedecreet en het organisatiebeheersingssysteem worden de aanpassingen aan de subsidielijst aan de Provincieraad voorgelegd.
Het provinciedecreet van 9 december 2005.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het provincieraadsbesluit van 17 juni 2020 waarbij het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem wordt goedgekeurd, in het bijzonder deel 4 - Financieel management.
Het besluit van de Provinciegriffier van 7 juni 2023 tot vaststelling van het organisatiebeheersingssysteem.
Het provincieraadsbesluit van 13 december 2023 waarin de aanpassing van de subsidielijst wordt goedgekeurd.
De Provincieraad keurt de aangepaste subsidielijst goed.
De subsidielijst wordt als bijlage aan dit besluit gehecht.
Tussenkomst: raadslid Kenneth Taylor
Gedeputeerde Kurt Moens reageert namens de deputatie.
Hij rapporteert rond drie pijlers over het volledige jaar 2023:
1. de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole door middel van het voorafgaand visum en het debiteurenbeheer
2. een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole alsook de evolutie van de budgetten
3. de financiële risico’s (in het rapport opgenomen bij de beheerscontrole)
De voorliggende rapportering is aangepast aan de vernieuwde beleids- en beheerscyclus (BBC). Bij de uitwerking is rekening gehouden met de wettelijke schema's in de BBC en de indeling in provinciale diensten en sectoren.
Het Provinciedecreet, in het bijzonder art. 90.
De provincieraad neemt kennis van het rapport van het jaar 2023 van de financieel beheerder betreffende de voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole, het debiteurenbeheer en een overzicht van de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole, de evolutie van de budgetten en de financiële risico’s.
Tussenkomsten: geen
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
De financiële nota van het budget 2024 is opgemaakt conform de modellen van het ministerieel besluit van 27 november 2006. Daarnaast heeft de kerkfabriekraad een beknopte beleidsnota bij het budget 2024 toegevoegd.
De provinciale exploitatietoelage zal 34.200 EUR bedragen en past binnen het goedgekeurd MJP. In het MJP 2020-2025 is voor het jaar 2024 een toelage van 39.700 EUR voorzien. De lagere toelage is een gevolg van de verrekening van de overschotten van vorige jaren.
Ten opzichte van het goedgekeurd MJP worden de exploitatieontvangsten voor een iets lager bedrag ingeschreven, terwijl de exploitatie-uitgaven worden verhoogd.
De wijzigingen aan het exploitatieluik beperken zich tot een aanpassing van de cijfers aan een meer actuele situatie, waarbij de iets lagere ontvangsten en hogere uitgaven worden gecompenseerd door de verrekening van de overschotten van vorige jaren.
De exploitatieontvangsten belopen 12.717,74 EUR, de exploitatie-uitgaven 56.856 EUR.
De exploitatieontvangsten bestaan hoofdzakelijk uit inkomsten uit geldinzameling.
De exploitatie-uitgaven hebben in hoofdzaak betrekking op uitgaven in verband met het gebouw van de eredienst (huur, nutsvoorzieningen, verzekeringen, schoonmaak …). Daarnaast worden ook uitgaven m.b.t. de viering van de eredienst (verbruiksgoederen, materieel …) en het bestuur van de eredienst (administratie …) voorzien.
Voor het jaar 2024 worden geen investeringen voorzien.
Samenvattend
Het budget 2024 is inhoudelijk verantwoord en noodzakelijk en werd boekhoudkundig correct uitgevoerd.
Verder past het budget in het goedgekeurd MJP 2020-2025, waardoor een akteneming door de provincieraad volstaat.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Meerjarenplan 2020-2025 van de Orthodoxe kerkfabriek Heilige Apostel Andreas, met zetel te Sophie van Akenstraat 56, 9000 Gent, goedgekeurd door de provincieraad in zitting van 29 april 2020.
Budget 2024 van de Orthodoxe kerkfabriek Heilige Apostel Andreas te Gent, vergezeld van een gunstig advies van het erkend representatief orgaan en vastgesteld door de kerkfabriekraad van deze gemeenschap op 21 januari 2024 en ingediend bij de provincie op 14 februari 2024.
De provincieraad neemt akte van het budget 2024 van de Orthodoxe kerkfabriek Heilige Apostel Andreas, met zetel te Sophie van Akenstraat 56, 9000 Gent.
Een afschrift van dit besluit zal naar de kerkfabriekraad van de Orthodoxe kerkfabriek Heilige Apostel Andreas en naar het erkend representatief orgaan worden verzonden.
Tussenkomsten: geen
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
De financiële nota van het budget 2024 is opgemaakt conform de modellen van het ministerieel besluit van 27 november 2006. Daarnaast heeft het comité een beknopte beleidsnota bij het budget 2024 toegevoegd.
De provinciale exploitatietoelage zal 27.500 EUR bedragen en past binnen het goedgekeurd MJP. In het MJP 2020-2025 is voor het jaar 2024 eenzelfde bedrag als provinciale toelage voorzien.
Ten opzichte van het goedgekeurd MJP worden de exploitatieontvangsten voor een lager bedrag ingeschreven, terwijl de exploitatie-uitgaven worden verhoogd.
De wijzigingen aan het exploitatieluik beperken zich tot een aanpassing van de cijfers aan een meer actuele situatie, waarbij de hogere uitgaven worden gecompenseerd door de verrekening van de overschotten van vorige jaren.
De exploitatieontvangsten belopen 4.883,13 EUR, de exploitatie-uitgaven 35.926 EUR.
De exploitatieontvangsten bestaan uitsluitend uit inkomsten uit omhalingen en de tussenkomst van de vzw in de gemeenschappelijke uitgaven.
De exploitatie-uitgaven hebben in hoofdzaak betrekking op uitgaven in verband met het gebouw van de eredienst (huur, nutsvoorzieningen, verzekeringen, schoonmaak, …). Daarnaast worden ook uitgaven m.b.t. de viering van de eredienst (verbruiksgoederen, materieel, …) en het bestuur van de eredienst (administratie, …) voorzien.
Voor het jaar 2024 worden geen investeringen voorzien.
Samenvattend
Het budget 2024 is inhoudelijk verantwoord en noodzakelijk en werd boekhoudkundig correct uitgevoerd.
Verder past het budget in het goedgekeurd MJP 2020-2025, waardoor een akteneming door de provincieraad volstaat.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Meerjarenplan 2020-2025 van de Islamitische gemeenschap Ensarija met zetel te Loodsenstraat 56/001, 9000 Gent, goedgekeurd door de provincieraad in zitting van 29 januari 2020.
Budget 2024 van de Islamitische gemeenschap Ensarija te Gent, vergezeld van een gunstig advies van het erkend representatief orgaan en vastgesteld door het comité van deze gemeenschap op 28 december 2023 en ingediend bij de provincie op 26 februari 2024.De provincieraad neemt akte van het budget 2024 van de Islamitische gemeenschap Ensarija, met zetel te Loodsenstraat 56/001, 9000 Gent.
Een afschrift van dit besluit zal naar het comité van de Islamitische gemeenschap Ensarija en naar het erkend representatief orgaan worden verzonden.
Tussenkomsten: geen
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
De financiële nota van het budget 2024 is opgemaakt conform de modellen van het ministerieel besluit van 27 november 2006. Daarnaast heeft het comité een beknopte beleidsnota bij het budget 2024 toegevoegd.
De provinciale exploitatietoelage zal 26.400 EUR bedragen en past binnen het goedgekeurd MJP. In het MJP 2020-2025 is voor het jaar 2024 eenzelfde bedrag als provinciale toelage voorzien.
Ten opzichte van het goedgekeurd MJP worden de exploitatieontvangsten voor een iets lager bedrag ingeschreven, terwijl de exploitatie-uitgaven iets worden verhoogd.
De exploitatieontvangsten belopen 12.716,51 EUR, de exploitatie-uitgaven 39.625 EUR.
De exploitatieontvangsten bestaan hoofdzakelijk uit inkomsten uit inzameling.
De exploitatie-uitgaven hebben in hoofdzaak betrekking op uitgaven in verband met het gebouw van de eredienst (huur, nutsvoorzieningen, verzekeringen, schoonmaak …). Daarnaast worden ook uitgaven m.b.t. de viering van de eredienst (verbruiksgoederen, materieel …) en het bestuur van de eredienst (administratie …) voorzien.
De provinciale investeringstoelage zal 15.750 EUR bedragen en past binnen het goedgekeurd MJP. In het MJP 2020-2025 is voor het jaar 2024 eenzelfde bedrag als provinciale toelage voorzien.
De provinciale investeringstoelage zal worden gebruikt voor de aankoop van nieuwe tapijten voor de grote gebedsruimte (boven).
Samenvattend
Het budget 2024 is inhoudelijk verantwoord en noodzakelijk en werd boekhoudkundig correct uitgevoerd.
Verder past het budget in het goedgekeurd MJP 2020-2025, waardoor een akteneming door de provincieraad volstaat.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Meerjarenplan 2020-2025 van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii met zetel te F. Ferrerlaan 214A, 9000 Gent, goedgekeurd door de provincieraad in zitting van 29 januari 2020.
Budget 2024 van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii te Gent, vergezeld van een gunstig advies van het erkend representatief orgaan en vastgesteld door het comité van deze gemeenschap op 31 december 2023 en ingediend bij de provincie op 24 februari 2024.De provincieraad neemt akte van het budget 2024 van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii, met zetel te F. Ferrerlaan 214A, 9000 Gent.
Een afschrift van dit besluit zal naar het comité van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii en naar het erkend representatief orgaan worden verzonden.
Tussenkomsten: geen
De verbouwing van de Leopoldskazerne tot het nieuwe provinciehuis van de Provincie Oost-Vlaanderen is in een eindfase gekomen. De verhuis van de diensten van de Provincie gebeurde op 11 maart 2024.
Door deze verhuis worden de kantoren in de gebouwen in het Provinciehuis, Gouvernementstraat 1, 9000 Gent, en het PAC Zuid, Woodrow Wilsonplein 2, 9000 Gent, verlaten. Bij besluit van 12 oktober 2022 keurde de provincieraad de de verkoop van haar aandeel in de eigendom van het Provinciehuis goed.
De verkoop van het huidige Provinciehuis en de verhuis naar de Leopoldskazerne maken dat de maatschappelijke zetel van de Provincie Oost-Vlaanderen ook moet gewijzigd worden.
De nieuwe maatschappelijke zetel van de Provincie Oost-Vlaanderen zal gevestigd worden in de Charles de Kerchovelaan 189, 9000 Gent.
Provinciedecreet van 9 december 2005
Besluit van de deputatie van 25 januari 2018 waarbij de overheidsopdracht ‘Design en Buildopdracht tot ontwikkeling van de Leopoldskazerne te Gent, inclusief integratie van een nieuw provinciehuis en een deel private ontwikkeling’, wordt gegund aan THV Leopold.
Provincieraadsbesluit van 12 oktober 2022 betreffende Provinciehuis Gouvernementstraat - verkoop aandeel in eigendom van het Provinciehuis - Aanstelling van afdeling Vastgoedtransacties voor organisatie en afhandeling van de verkoop - Machtiging van de deputatie om de Provincie in rechte te vertegenwoordigen - Goedkeuring
De nieuwe maatschappelijke zetel van de Provincie Oost-Vlaanderen wordt met ingang van 28 maart 2024 gevestigd op het adres Charles De Kerchovelaan 189, 9000 Gent.
Tussenkomst: raadslid Greet De Troyer
Gedeputeerde Riet Gillis reageert namens de deputatie.
In dit dossier wordt de gunningsleidraad (het bestek) ter goedkeuring voorgelegd (zie Gunningsleidraad_Entreprise Service Management.pdf en bijlagen).
De gunningscriteria worden als volgt verdeeld:
Het grotere gewicht voor functionaliteit & kwaliteit; service & onderhoud ten opzichte van prijs (afwijkend van de minimale standaardweging binnen de Provincie Oost-Vlaanderen van 50% voor prijs) heeft zijn redenen. In voorbereidende gesprekken met belanghebbenden, in het bijzonder potentiële bestellers van de toekomstige raamovereenkomst werd de nadruk gelegd op het belang van kwaliteit en functionaliteit van de software, en de duurzame karakteristieken van de ondersteuning door de beoogde leverancier. Deze kwalitatieve gunningscriteria kunnen zich op termijn vertalen in mindere kosten door zelfredzaamheid, en efficiënt en duurzaam gebruik vanhet beoogde platform.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.
De gunningsleidraad “Raamovereenkomst Entreprise Service Management Platform”, waarbij de gunningscriteria als volgt worden verdeeld:
wordt goedgekeurd.
Tussenkomst: raadslid Stefaan Van Gucht
Gedeputeerde An Vervliet reageert namens de deputatie.
De werkhuizen van Praet-Dansaert, dateren van begin van de 20ste eeuw en werden in verschillende fasen gebouwd. In het najaar van 2020 werden de daken vernieuwd. Asbestdaken werden verwijderd en vervangen door pannendaken, houten gebinten vervangen,… zodat het ganse gebouw waterdicht is.
In deze huidige fase willen we het gebouw toegankelijk maken voor het publiek. De site werd in 1986 na een faillissement van de één op de andere dag achtergelaten. Alle machines, materiaal en materieel bleef aanwezig. Momenteel kunnen er geen individuele bezoeken toegelaten worden daar dit niet veilig kan gebeuren voor de bezoeker. De bedoeling is om een “wandelpad” doorheen het gebouw aan te brengen waarbij adhv uit- en toelichting van machines het ganse bouwproces van de boten duidelijk wordt.
BESCHERMING ALS MONUMENT
De werkhuizen werden beschermd als monument dd 02/07/1993.
“Alle toestellen, werktuigen en materialen door aard en bestemming als onroerend verbonden aan de voornoemde werven zijn beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de industrieel archeologische waarde, als voorbeeld van gebouwen, inrichtingen, toestellen, werktuigen en materialen behorend tot een karakteristieke scheepswerf voor binnenvaartuigen uit de periode 1870-1955 met een oude kern”.
In de deputatie van 14 september 2023 werd de projectfiche goedgekeurd voor het openstellen van de gelijkvloerse verdieping van de werkhuizen Van Praet-Dansaert van de scheepswerfsite Baasrode.
Beknopt betreft dit deze werken:
ONTWERP
Het programma van de projectfiche werd verder uitgewerkt in een ontwerp.
Daarbij werd telkenmale grondig overlegd met de Directie Erfgoed & Erfgoedsites, met het Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE), de Dienst IDWMD, etc.
De toegang tot de werkhuizen werd gewijzigd van plaats tov de projectfiche. In het kader van het masterplan met toekomstige uitbreiding en heroriëntatie van de site ligt de inkom nu duidelijker op het traject van de bezoeker. Bovendien kan op deze manier een meer verwelkomend toegangssas gecreëerd worden, waar ook toevallige passanten warmgemaakt kunnen worden om deel te nemen aan de beleving van het looppad.
Algemeen:
De werken die in het bestek zijn opgenomen:
Het bouwprogramma werd goedgekeurd in zitting van deputatie van 14 september 2023.
Dit project werd reeds voorgelegd aan de deputatie en goedgekeurd door de provincieraad in de zitting van 31 januari 2024 (2024_PR_00008). Het bestek werd gepubliceerd, maar er werden echter geen offertes ingediend.
De globale goedgekeurde raming voor het ganse dossier werd als volgt vastgelegd:
De uitvoering werd geraamd op 605 000,00 EUR incl. btw (500 000,00 EUR excl. btw) en zal ten laste gelegd worden van budgetsleutel 221007/07/0729/04.
Hiervan wordt 76 230,00 EUR incl. btw (63 000,00 excl.btw) van dit budget voorzien voor de bestelling van de toegangspoortjes, ism ICT (dossier 2023-1124), en 529 953,81 EUR incl btw voor het aanbestedingsdossier van het bezoekbaar maken van de werkhuizen.
Omdat er geen offertes werden ontvangen voor dit dossier wegens teveel nood aan coördinatie en onderaanneming en een te strakke timing stelt de dienst voor om dit bestek op te splitsen in 4 afzonderlijke delen waarbij 3 delen zouden uitgevoerd worden door de betreffende raamcontractanten van de dienst Patrimonium, het vierde en grootste deel zou worden gegund via een nieuwe plaatsingsprocedure:
Wat planning betreft kunnen de delen ruwbouw en grondwerken al worden uitgevoerd vóór de start van de metaalwerken en deel technieken.
De metaalwerken en de technieken zullen grotendeels samen uitgevoerd worden. Er wordt daarom in het onderdeel metaalwerken een artikel voorzien voor de coördinatie van deze beide uitvoeringen.
Het deel grondwerken alsook het deel ruwbouw zal nog afzonderlijk aan de Deputatie ter goedkeuring worden voorgelegd via de bestellijst.
Het deel technieken zal eveneens afzonderlijk aan de Deputatie ter goedkeuring worden voorgelegd via de gewone agenda.
Daarnaast zal de uitvoeringstermijn voor het deel metaalwerken iets langer worden voorzien dan in het eerder gepubliceerd dossier.
Korte samenvatting ontwerp perceel METAALWERKEN
Voorgestelde wijze van gunnen
Visum IDWMD en adviezen andere diensten (o.a. ATO, L01, p03)
IDWMD heeft een visum aangebracht op het bestek.
De brandweer heeft een advies geformuleerd op het ontwerp (zie bijlage)
INTER heeft een advies geformuleerd op het ontwerp (zie bijlage)
Directie Erfgoed & erfgoedsites (c00)
Is overlegd met en goedgekeurd door de directie.
KB tijdelijke en mobiele bouwplaatsen/werken met derden
Veiligheidscoördinator ontwerp en uitvoering is aangesteld (Eco Safe BV)
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43, § 2, 11°;
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en wijzigingen.
Besluit van de Provincieraad van 19 februari 2020 tot bepaling van wat onder het begrip dagelijks bestuur dient begrepen.
Besluit van de Provincieraad van december 2019 waarbij het Meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd.
Besluit van de Deputatie van 14 september 2023 waarbij de projectfiche (2019-0961 t23ml0077-projectfiche) werd goedgekeurd.
Het bestek, raming en plannen voor de opdracht 'Scheepswerf Baasrode - metaalwerken bezoekbaar maken werkhuizen' opgesteld door de dienst Patrimonium worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 340 262,11 EUR excl. btw of 411 717,15 EUR incl. btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking van de werken.
Goedkeuring wordt gegeven voor gunning via de betreffende raamcontracten voor de delen grondwerken, ruwbouw en technieken.
De uitgave voor deze opdracht zal ten laste worden gelegd van budgetsleutel 221007/07/0729/04 van het budget 2024.
Raadslid Kenneth Taylor licht zijn voorstel toe.
Tussenkomsten: raadsleden Olaf Evrard, Stefaan Van Gucht, Bart Blommaert, Bruno Matthys, Greet De Troyer, Hans Mestdagh
Gedeputeerde Kurt Moens reageert namens de deputatie.
Na het debat trekt raadslid Kenneth Taylor zijn voorstel in. Het agendapunt wordt afgevoerd van de agenda.
De motie wordt uit naam van alle fracties ter zitting ingediend.
Fractievoorzitter Kenneth Taylor licht in naam van alle fracties de hoogdringendheid van de motie toe.
De hoogdringendheid van de motie wordt ter stemming voorgelegd en unaniem goedgekeurd. De motie wordt op de agenda geplaatst.
Fractievoorzitter Kenneth Taylor licht de motie namens alle fracties toe.
De motie wordt ter stemming voorgelegd en unaniem goedgekeurd.
Motivatie:
Naar aanleiding van het voorstel van Open Vld fractieleider Kenneth Taylor over een concrete situatie merkten we vanuit alle fracties van de provincieraad dat dit gedragen werd door de gehele raad. Er is een zeer groot ongenoegen bij zowel lokale besturen en burgers binnen de provincie Oost-Vlaanderen over het nieuwe vervoersplan van De Lijn.
Concrete motie:
Daarom verwachten we dat de Lijn effectief aan de slag gaat met de vele bezwaren die ingediend zijn door lokale besturen en burgers. En we verwachten dat De Lijn in overleg gaat met de burgemeestersvergaderingen onder leiding van de gouverneur van Oost-Vlaanderen.Raadslid Peter Hertog licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Zijn middelen die (zouden) komen uit provinciale begroting
Concrete vraag:
De Burgemeester van Beveren is van oordeel dat de deputatie - naar aanleiding van de fusie Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht - extra middelen moet vrijmaken voor de Veiligheidsdiensten van de Gouverneur. Is de deputatie bereid om op deze vraag in te gaan? Zo ja: hoeveel extra middelen zal zij daar voor uittrekken? Zo neen: waarom niet? Hoeveel middelen heeft de deputatie op vandaag veil voor de veiligheidsdiensten van de gouverneur?
Raadslid Greet De Troyer licht haar mondelinge vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Olaf Evrard
Gedeputeerde Leentje Grillaert beantwoordt de vraag namens de deputatie.
ageVraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
het provinciaal waterbeleid / klimaatbeleid . waarbij het beleid van de provincie oost-vlaanderen in een zeer negatief daglicht werd geplaatst.
De waterproblematiek en de overstromingen in de Denderstreek
Concrete vraag:
De Pano reportage van 12/3/24 was zeer negatief over het gevoerde beleid in de provincie oost-vlaanderen .
Gelet op de overstromingen en de verschillende initiatieven terzake is het onbegrijpelijk dat in deze periode van klimaatbewustzijn negatieve adviezen van onze eigen diensten naast zich worden neergelegd om toch vergunningen af te leveren . waarom wordt dit nog gedaan en op welke gronden ?
in hoeveel dossiers langs de Dender te beginnen in Geraardsbergen tot verder in Denderleeuw / Aalst tot Liedekerke /Affligem werd er in deze legislatuur afgeweken van de negatieve adviezen verleend door onze eigen diensten op welke gronden en waarom ?
Via de Dender komen we in de Schelde terecht en ook in het scheldebekken stroomopwaarts in Oudenaarde zijn er opmerkelijke bouwprojecten en worden vergunningen afgeleverd ondanks ongunstige adviezen van onze eigen diensten integraal waterbeleid en de provinciale omgevingsambtenaar en het bindende advies van Agentschap Natuur en bos tot beperking naar 1 huizenrij maar de provincie heeft toch een vergunning voor 2 huizenrijen voor in totaal 20 nieuwe woningen .Hoe meent de Deputatie dat dit beleid in overeenstemming is met al de initiatieven terzake en goed bestuur ? Hoe kan men dit beleid uitleggen aan alle inwoners die getroffen worden en werden door overstromingen ? In hoeveel dossiers werd er al afgeweken van bindende adviezen ? op welke gronden ?
Raadslid Christian Bauwens licht zijn mondelinge vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Peter Hertog
Gedeputeerde Riet Gillis beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
subsidies voor aanleg van bossen in de provincie
Concrete vraag:
Met 5.5% bosoppervlakte is Oost-Vlaanderen een bos arme regio.
Uiteraard doet men er alles aan om het areaal uit te breiden.
In 2023 werd deze winter weer heel wat bos aangeplant nl. 55 ha.
Graag vernam ik het totaal in oppervlakte, van nieuwe bossen, voor het jaar 2023,
dus inclusief het voorjaar.
Hoeveel hectare van deze totale nieuwe bos oppervlakte waren weilanden of braakliggend terrein?
Vragen IR 5 en IR 6 worden samen behandeld.
Raadslid Bart Blommaert licht zijn mondelinge vraag toe.
Raadslid Christian Bauwens licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt beide vragen gezamenlijk namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Financiering moskeeën
Concrete vraag:
Vlaanderen heeft de erkenning van de Aalsterse Diyanet-moskee Kevser voor een jaar geschorst. Dit omdat de moskee al twee jaar geen gebedsruimte heeft die toegankelijk is voor het publiek en waar gelovigen terechtkunnen.
In De Gentenaar van 19 maart jl. staat:
“De provincie Oost-Vlaanderen betaalde de voorbije twee jaar zo’n 30.000 euro aan werkingskosten. Denk aan water, onderhoud, kleine herstellingen, administratieve kosten, … Zelfs toen bleek dat de moskee daar niet voor geschikt was”…..
Hoe komt het dat die werkingskosten toch toegekend werden gelet op de niet geschiktheid van het gebouw? Vinden er in dergelijke dossiers plaatsbezoeken plaats? Welke maatregelen worden genomen om dit in de toekomst te vermijden? Kan het bedrag teruggevorderd worden?
Agendapunt IR. 6 werd behandeld samen met agendapunt IR. 5
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Moskee te Aalst
Concrete vraag:
Deze week is in het Vlaams parlement minister van Binnenlands Bestuur Gwendolyn Rutten
nog eens teruggekomen op de intrekking van de vergunning van de Diyanet moskee Kevser te Aalst.
Na contact met haar federale collega van Justitie om de imam van de Aalsterse moskee niet langer te betalen,
wordt ook de arbeidsvergunning gestopt.
Wat zijn de financiële gevolgen zowel voor de provincie als voor het moskee bestuur in 2024?
Raadslid Peter Hertog licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Het gaat over een provinciaal recreatiedomein
Concrete vraag:
We zijn eind maart en we hebben nog geen zicht op een nieuwe horeca-uitbater op De Ster. Ondertussen blijkt dat er voor de huidige horeca-uitbating de Brokkelinck (die door de deputatie wordt stop gezet vanaf 1 januari 2025) wel degelijk op tijd gevraagd werd om vrijstelling opstal-vergoeding. Maar dat er nog verder onderzocht diende te worden wat mogelijk was. Vandaar mijn vragen:
- kent de zoektocht naar een nieuwe concessie een gunstig verloop? Is er al een uitbater gevonden?
- kent de zoektocht naar corona-vrijstelling opstal/concessie een gunstig verloop? Is er al een oplossing voor dit financieel probleem voor de huidige uitbater in de maak?
Raadslid Bart Blommaert licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Provinciale vertegenwoordiging in woonmaatschappij Woonpijler
Concrete vraag:
Midden 2023 werd een nieuwe woonmaatschappij Woonpijler opgericht met als werkingsgebied Laarne, Lochristi, Wachtebeke en Wetteren waarbij SVK en SHM in elkaar opgingen.
Op zich is deze fusieoperatie (en bij uitbreiding van andere woonmaatschappijen) een positieve evolutie betreft optimalisering dienstverlening naar de huurders.
Om te voldoen aan een kwalitatief en kwantitatief patrimonium dat inspeelt op de huidige normen is een sterke financiële buffer nodig. Het inhuren van woningen is een sterke pijler waarbij de verhuurder (private eigenaar) de kans heeft om een vast inkomen uit eigendom te genereren maar anderzijds is het de woonmaatschappij die de (extra) kosten draagt.
Vanzelfsprekend is het de bedoeling dat een maatschappij financieel gezond blijft. In het verleden kon de maatschappij rekenen op een subsidiering door de aangesloten gemeenten.
Blijkt dat op vandaag de gemeenten niet in de “mogelijkheid” zijn om in het geval Wetteren € 50.000 en Laarne € 25.000 te betalen. Zelfde initiatief wordt verwacht van de gemeenten Lochristi en Wachtebeke.
Deze subsidiering is nochtans van cruciaal belang om een optimale dienstverlening te garanderen voor het luik ingehuurde woningen.
Is de Provincie bereid om een éénmalige subsidie (doorstartsteun) te verlenen zodat Woonpijler kan blijven inzetten op een intensieve begeleiding, inhuren van degelijke woningen en uitvoeren van noodzakelijke herstellingen? Vooral de meest kwetsbare doelgroep zal daarmee blijvend bediend worden.
Raadslid Elisabet Dooms licht haar mondelinge vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Olaf Evrard
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide): deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Het voorjaar is traditioneel de periode van opendeurdagen en schoolfeesten. Scholen proberen zich op hun best voor te stellen aan toekomstige leerlingen en hun ouders. Dit gaat vaak samen met rondleidingen in de schoolgebouwen, leerlingen die proefjes of dansjes uitvoeren in leslokalen of op een vrij podium op de speelkoer, ...Directies vragen hiervoor het engagement van leerkrachten én leerlingen.
Deze inzet komt niet altijd spontaan. Er is in Oost-Vlaanderen een GO! school die leerlingen ronselde met de belofte dat hun aanwezigheid zou resulteren in een 10/10 voor een vak naar keuze. Dit is ook zo meegedeeld per brief aan de ouders van de leerlingen van deze school.
Voor het provinciaal onderwijs wordt er als benchmark gekeken naar het GO!
Concrete vraag:
- Staan we hier achter als concept?
- Is dit voorbeeld gevolgd in de provinciale scholen?
- Hoe zorgen de provinciale scholen ervoor dat er leerlingen aanwezig zijn op de opendeurdagen?
Hieronder vindt u de debatten van de provincieraad van 27 maart 2024.