Tussenkomsten: geen
Naar aanleiding van de opmaak van een ontwerpbestek voor het op te starten ruimtelijk ontwerpend onderzoek en de bespreking ervan tijdens een stuurgroep op 29 mei 2024, hebben de betrokken partijen besloten dat de initiële raming van 200.000,00 euro incl. BTW, cfr. de afgesloten samenwerkingsovereenkomst van 18 juli 2022 niet volstaat.
Het opgemaakte addendum heeft louter tot doel om de financiering zoals geregeld in artikel 4 aan te passen. Middels dit addendum wordt besloten om de studieopdracht te ramen op maximaal 300.000,00 euro, incl. BTW. Dit betreft de enige wijziging.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43.
Het Provincieraadsbesluit van 20 december 2006, inzonderheid artikel 2.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en wijzigingen.
Op 29 november 2018 besliste de Oost-Vlaamse Deputatie om de opdracht ter actualisatie van het Raamplan Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent te gunnen aan Omgeving cvba.
Op 15 december 2021 heeft de Oost-Vlaamse Provincieraad akte genomen van het geactualiseerd visiedocument 'Raamplan Voorlopige Zuidelijke Havenring Gent van april 2021'.
Op 15 december 2021 heeft de Oost-Vlaamse Provincieraad 'de globale intentieovereenkomst' en 'een samenwerkingsovereenkomst betreffende het ruimtelijk ontwerpend onderzoek knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan, incl. overige ongelijkvloerse kruispunten in de omgeving' goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend aan het ADDENDUM bij de samenwerkingsovereenkomst van 18 juli 2022 betreffende het ruimtelijk ontwerpend onderzoek voor het knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan incl. overige ongelijkvloerse kruispunten in de omgeving.
Artikel 2
Voor het op te starten ruimtelijk ontwerpend onderzoek voor het knooppunt Afrikalaan-Vliegtuiglaan (inclusief overige ongelijkvloerse kruisingen in de omgeving) wordt voor de occasioneel gezamenlijke opdracht een bedrag van 30.000,00 euro voorzien op het budget van provinciale dienst Mobiliteit op actie A000641 Kunstwerken op fietssnelwegen en lange afstandsfietspaden realiseren – raming R007626 budgetcode 214100/03/0200/00 Plannen en studies.Op het moment van de gunning van de studie zal het bedrag worden vastgelegd.
Tussenkomsten: raadsleden Kenneth Taylor, Walter Roggeman
Gedeputeerde Filip Van Laecke reageert namens de deputatie.
Deze leidraad is het resultaat van een grondige analyse van de bestaande regelgeving en heeft als doel de landmeter-expert te helpen bij het bepalen van grenzen. Het is geenszins de bedoeling om met deze nota alle mogelijke casussen te ondervangen, maar het is wel de bedoeling om een hulpmiddel te zijn bij de interpretatie door de landmeter-expert van de meest voorkomende situaties.
Na kennisneming en goedkeuring, zal de leidraad verspreid worden via verschillende kanalen. Bij eventuele wijzigingen zal dit eerst door alle betrokken instanties moeten worden goedgekeurd. Voor de provincie Oost-Vlaanderen hebben zowel dienst Integraal Waterbeleid als dienst Patrimonium intensief meegewerkt aan het document.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen.
De leidraad "Grensbepaling langs onbevaarbare waterlopen" wordt geviseerd en goedgekeurd.
Tussenkomsten: raadsleden Walter Roggeman, Christian Bauwens
Gedeputeerde Filip Van Laecke reageert namens de deputatie.
Voor de extern verzelfstandigde agentschappen in privaatrechtelijke vorm bestaat er een publicatieplicht en een meldingsplicht aan het Agentschap Binnenlands Bestuur. Na kennisneming door de provincieraad worden deze gepubliceerd op de raadpleegomgeving en gemeld aan ABB voor toezicht.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen.
Het wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019.
Het Provincieraadsbesluit van 19 september 2019 betreffende het evaluatieverslag 2012-2018 van het PEVA EROV vzw en het behoud van de verzelfstandiging van het PEVA.
De statuten van het PEVA in privaatrechtelijke vorm EROV zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van 24 april 2014.
De afsprakennota van 14 februari 2019 tussen de administratie en de deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen voor de legislatuur 2018 – 2024.
De strategische samenwerkingsovereenkomst 2020-2025 tussen het PEVA EROV vzw en de Provincie Oost-Vlaanderen zoals goedgekeurd door de Provincieraad op 16 januari 2020, in het bijzonder artikel 20.
De stukken ingediend door het PEVA EROV vzw met betrekking tot de werking in 2021, 2022 en 2023.
De Provincieraad neemt kennis van volgende documenten over de werkingsjaren 2021, 2022 en 2023 van het PEVA EROV vzw :
Tussenkomsten: geen
Het College van Burgemeester en Schepenen van Sint-Gillis-Waas heeft bij besluit van 21 december 2023 de uitvoering van bedoelde werken toevertrouwd aan de firma firma De Roeck – Teugels bv, Kluizenmeersen 10 te 9170 Sint-Gillis-Waas, als laagste in regel zijnde aanbieder, voor een totaalbedrag van 555 658,00 EUR exclusief btw of 672 346,18 EUR inclusief btw.
Volgens artikel 6§1 van het provinciaal reglement, komen de werken in aanmerking voor een toelage van 100%.
Op basis van de offerte ingediend door de firma De Roeck - Teugels uit Sint-Gillis-Waas komt een bedrag van 503 463,46 EUR (inclusief BTW) in aanmerking voor 100% subsidie.
De totale toelage kan berekend worden op 503 463,46 EUR (inclusief BTW).
De helft van de subsidie kan teruggevorderd worden via het Fietsfonds.
Rekening houdend met de onzekere financiering van het Vlaamse aandeel in Fietsfondsprojecten staat de deputatie garant voor de uitbetaling van het voorschot in overeenstemming met haar provinciaal aandeel tot subsidie. Het saldo daarentegen zal pas uitbetaald kunnen worden op het ogenblik dat de Vlaamse overheid haar gedeelte van het voorschot heeft terugbetaald aan de provincie.
Het ingediende dossier geeft geen aanleiding tot opmerkingen.
De werken zijn reeds uitgevoerd en er was vertraging bij het lokaal bestuur van Sint-Gillis-Waas voor het aanleveren van alle aangepaste documenten bij de aanvraag van deze subsidie.
Al het overige is conform het reglement.
Artikel 42 en 43 van het provinciedecreet.
Artikel 57 §1 van het provinciedecreet.
Artikel 107, 2e en 3e lid van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Reglement van 12 oktober 2005 m.b.t. de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013 tot bepaling van de nadere regels betreffende de organisatorische omkadering, de financiering en de samenwerking inzake mobiliteitsbeleid en latere wijzigingen.
Het decreet basisbereikbaarheid van 3 april 2019 en de daaraan gekoppelde uitvoeringsbesluiten, vervangt het mobiliteitsdecreet van 20 maart 2009.
Reglement van 29 april 2020 (provincieraadszitting) met betrekking tot het toekennen van subsidies voor fietsvoorzieningen op het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk (Fietsfonds).
Een bedrag van vijfhonderddrieduizend vierhonderddrieënzestig euro en zesenveertig eurocent (503 463,46 EUR) wordt als subsidie toegekend aan de gemeente Sint-Gillis-Waas voor het aanpassen van de kruispunten gelegen langsheen de F411.
Dit bedrag wordt vastgelegd op het budget van 2024 geïntegreerd in het meerjarenplan 2020-2025 - Raming R002722; Actie A000826, ARK664010, onder bestelbonnummer 2410038259.
Het bedrag van 503 463,46 EUR zal gestort worden op het rekeningnummer BE39 0910 0032 8819 van de gemeente Sint-Gillis-Waas, Burgemeester Omer De Meyplein 1, in twee schijven.
Een eerste schijf (het voorschot t.b.v. 50%) bij het voorleggen van het bevel van aanvang van de werken en een duidelijke foto van het werfbord.
Een tweede schijf (het saldo van de subsidie) nadat aan volgende voorwaarden cumulatief zijn voldaan:
1. ontvangst door de Provincie van het Vlaamse aandeel in het voorschot;
2. het voorleggen van de goedgekeurde eindafrekening.
Na uitbetaling aan de gemeente zal de Provincie in totaal 251 731,73 EUR ontvangen van het Vlaams Gewest. De terugvorderingen worden gebundeld aangevraagd bij het Vlaams Gewest.
Hiervoor zal budgetsleutel R003390; A000826 gebruikt worden
Het technisch verslag maakt integraal deel uit van de beslissing.
Tussenkomsten: geen
Planningscontext
In september 2009 werd het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) ‘Afbakening kleinstedelijk gebied Eeklo’ met deelplannen goedgekeurd. Binnen het stedelijk gebied van Eeklo was er nood aan ruimte voor (regionale) bedrijvigheid. Om de rol van Eeklo als bovenlokale tewerkstellingspool te kunnen blijven waarmaken, is het belangrijk dat (regionale) bedrijven een plaats blijven vinden binnen het stedelijk gebied. In uitvoering van het PRUP ‘Afbakening kleinstedelijk gebied Eeklo’ werd een PRUP ‘Regionaal bedrijventerrein Balgerhoeke’ opgemaakt. De locatiekeuze hiervoor werd gemaakt in de studie rond de afbakening van het kleinstedelijk gebied Eeklo.
De Raad van State vernietigde nadien het deelplan dat te maken had met de invulling van ruimte voor regionale bedrijvigheid. In 2010 werd het plan opnieuw opgemaakt. De Raad van State vernietigde echter ook dit plan. Dit heeft tot gevolg dat er tot op heden nog geen regionaal bedrijventerrein werd ontwikkeld.
De afbakeningslijn van het kleinstedelijk gebied werd juridisch vastgelegd binnen het betreffende PRUP ‘Afbakening kleinstedelijk gebied Eeklo’ en is nog steeds van kracht.
De locatie en de motivatie waar het regionaal bedrijventerrein dient te komen werd afgewogen binnen de studie van de afbakening van het kleinstedelijk gebied Eeklo.
Plandoelstellingen
Het plan heeft drie grote ruimtelijke doelstellingen nl. het plannen van een regionaal bedrijventerrein, een bedrijventerrein als EHUBt en het plannen van een duurzaam bedrijventerrein.
Het bedrijventerrein Balgerhoeke ontwikkelen als regionaal bedrijventerrein
Bij de afbakening van het kleinstedelijk gebied van Eeklo werd reeds de afweging gemaakt voor een regionaal bedrijventerrein van 20 ha gelegen in Balgerhoeke.
Het bedrijventerrein Balgerhoeke ontwikkelen als EHUBt
De overgang van een energievoorziening aangedreven door fossiele brandstoffen naar hernieuwbare energie, wordt de energietransitie genoemd. Dit PRUP wil van het bedrijventerrein dat gepland is in Balgerhoeke een EHUBt maken: “een energiehub op een bedrijventerrein”.
Een EHUBt is een bedrijventerrein dat een sleutelrol krijgt in het nieuwe, hernieuwbare en duurzame energiesysteem: de energie uit de verschillende winningsgebieden wordt er verzameld, opgeslagen, omgevormd en afgeleverd op het juiste moment aan de verbruikers op het bedrijventerrein zelf, aan het omliggende weefsel en aan het bestaande transport- en energienet errond. De kernfunctie van een EHUBt is dus het uitwisselen van hernieuwbare energie.
Het geïntegreerde planningsproces voor de participatieve opmaak van PRUP ‘EHUBt Balgerhoeke’ is gekaderd als case binnen het ruimere project ‘EHUBt’. Met andere woorden het “EHUBt-concept” wordt in het PRUP ‘EHUBt Balgerhoeke’ uitgewerkt.
Duurzaam bedrijventerrein
Het duurzame karakter van dit bedrijventerrein vinden we terug in volgende belangrijke subdoelstellingen:
Daarnaast kunnen ook andere hedendaagse thema’s het bedrijventerrein productief van aard maken met een impact die tot ver buiten haar grenzen reikt zoals bijvoorbeeld circulariteit.
Procesnota
De basis voor het voeren van het geïntegreerde planningsproces voor het PRUP 'EHUBt Balgerhoeke' te Eeklo is de informatieve en evolutieve procesnota (update-datum: 04/10/24, gevoegd als bijlage bij dit besluit).
Aangevulde scopingnota
De inhoudelijke basis voor het PRUP 'EHUBt Balgerhoeke' te Eeklo is de aangevulde scopingnota (update-datum: 04/10/24, gevoegd als bijlage bij dit besluit).
Effectenrapporten
Voor het ontwerp PRUP 'EHUBt Balgerhoeke' te Eeklo werden volgende effectenrapporten opgemaakt (gevoegd als bijlage bij dit besluit):
Ontwerp PRUP
Voor het PRUP 'EHUBt Balgerhoeke' te Eeklo ligt momenteel het ontwerp (gevoegd als bijlage bij dit besluit) voor voorlopige vaststelling voor. Zoals voorzien in de VCRO bestaat het ontwerp PRUP uit:
Sturen naar Vlaamse regering
Zoals art. 2.2.15 §1, 2de lid van de VCRO bepaalt, wordt het ontwerp PRUP met het aangepast ontwerp plan-MER en aangepast ontwerp RVR na de voorlopige vaststelling onmiddellijk naar de Vlaamse regering gestuurd.
De provincieraad stelt het ontwerp provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) 'EHUBt Balgerhoeke' te Eeklo, zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, met het bijhorende aangepast ontwerp planmilieueffectenrapport (plan-MER), zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, en aangepast ontwerp ruimtelijk veiligheidsrapport (RVR), zoals gevoegd als bijlage bij dit besluit, voorlopig vast.
Het ontwerp PRUP 'EHUBt Balgerhoeke' te Eeklo met het bijhorende aangepast ontwerp plan-MER en aangepast ontwerp RVR wordt onmiddellijk naar de Vlaamse regering gestuurd.
Een digitaal afschrift van dit besluit wordt verstuurd naar de leden van het planteam voor het PRUP 'EHUBt Balgerhoeke' te Eeklo en de leden van de stuurgroep voor het PRUP 'EHUBt Balgerhoeke' te Eeklo.
Tussenkomst: raadslid Christian Bauwens
Gedeputeerde Kurt Moens reageert namens de deputatie.
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
Het resultaat van de jaarrekening 2023 is in overeenstemming met het saldo van de zichtrekening op 29 december 2023.
Rekening houdend met het exploitatieoverschot 2022 en de in 2023 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2023 af met een overschot in de exploitatie van 28.521,15 EUR.
Exploitatieresultaat 2023 | € -25.391,39 |
Overboeking naar investeringen | € 0,00 |
Overschot jaar 2022 | € 13.012,54 |
Exploitatietoelage 2023 | € 40.900,00 |
Overschot exploitatie | € 28.521,15 |
Uit de jaarrekening blijkt dat de exploitatie-uitgaven in 2023 lager zijn dan voorzien.
In het jaar 2023 zijn er geen investeringen geweest.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2023.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2023 van de Orthodoxe kerkfabriek Heilige Apostel Andreas, met zetel te Sophie van Akenstraat 56, 9000 Gent, vastgesteld in de vergadering van de kerkfabriekraad van deze gemeenschap op 9 september 2024 en ingediend bij de Provincie op 16 september 2024.
De provincieraad adviseert de jaarrekening 2023 van de Orthodoxe kerkfabriek Heilige Apostel Andreas, met zetel te Sophie van Akenstraat 56, 9000 Gent, gunstig.
Dit besluit wordt via het Loket voor Lokale Besturen en Religiopoint aan de kerkfabriekraad, het erkend representatief orgaan en de gouverneur overgemaakt.
Tussenkomst: raadslid Christian Bauwens
Gedeputeerde Kurt Moens reageert namens de deputatie.
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
Het resultaat van de jaarrekening 2023 is in overeenstemming met het saldo van de zichtrekening op 31 december 2023.
Rekening houdend met het exploitatieoverschot 2022 en de in 2023 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2023 af met een overschot in de exploitatie van 38.559,12 EUR.
Exploitatieresultaat 2023 | € -36.817,21 |
Overboeking naar investeringen
| € 0,00 |
Overschot jaar 2022 | € 37.676,33 |
Exploitatietoelage 2023 | € 37.700,00 |
Overschot exploitatie | € 38.559,12 |
Uit de jaarrekening blijkt dat de exploitatie-uitgaven in 2023 lager zijn dan voorzien. Dit wordt in hoofdzaak verklaard doordat het budget voor onderhoud (MAR 2103) niet werd aangewend.
Verder is een vergelijking met de rekeningcijfers 2022 niet mogelijk. Het vorige comité had namelijk lange tijd geen toegang tot de bankrekening, waardoor bepaalde uitgaven in 2022 noodgedwongen werden uitgesteld tot 2023, zoals de huurbetalingen. Deze achterstallige huurbetalingen werden wel voorzien bij opmaak van het budget 2023, zodoende dat deze uitgaven in de rekening 2023 binnen het budget passen.
In het jaar 2023 zijn er geen investeringen geweest.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2023.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2023 van de Islamitische gemeenschap Yavuz Sultan Selim, met zetel te Langestraat 204, 9050 Ledeberg, vastgesteld in de vergadering van het comité van deze gemeenschap op 5 september 2024 en ingediend bij de Provincie op 15 september 2024.De provincieraad adviseert de jaarrekening 2023 van de Islamitische gemeenschap Yavuz Sultan Selim, met zetel te Langestraat 204, 9050 Ledeberg, gunstig.
Dit besluit wordt via het Loket voor Lokale Besturen en Religiopoint aan het comité, het erkend representatief orgaan en de gouverneur overgemaakt.
Tussenkomsten: geen
Om de Gedeeltelijke Voorlopige Oplevering van het kinderdagverblijf afzonderlijk mogelijk te maken wordt de Bijakte nr. 3 goedgekeurd. De twee delen betreffen enerzijds DEEL 2A (kinderdagverblijf) en DEEL 2B (het zogenaamd gedeelte HISK in blok A).
De bepalingen uit de Promotieovereenkomst die verband houden met borg, forfaitaire vergoeding wegens vertraging, overdracht van risico's, tienjarige aansprakelijkheid, waarborgtermijn, definitieve oplevering en onderhoudscontract worden in deze Bijakte eveneens aangepast.
Vermits de beide voorlopige opleveringen op een verschillend tijdstip zullen plaatsvinden, zullen ook de definitieve opleveringen op verschillende tijdstippen plaatsvinden. Ook de driejarige onderhoudscontracten zullen hierdoor op verschillende ogenblikken aanvangen en eindigen.
Documenten vermeld in artikel 2.2 van de Promotieovereenkomst dienen samen met het Verzoek tot Gedeeltelijke Oplevering DEEL 2A te worden overgemaakt en de attesten vermeld in de derde alinea van artikel 2.2 van de Promotieovereenkomst dienen aangeleverd te worden binnen het jaar na Gedeeltelijke Voorlopige Oplevering van DEEL 2A.
Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43, § 2, 11°;
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en wijzigingen, meer bepaald artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten).
Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en wijzigingen.
Besluit van de Deputatie van 25 januari 2018 waarbij de overheidsopdracht ‘Design en Buildopdracht tot ontwikkeling van de Leopoldskazerne te Gent, inclusief integratie van een nieuw provinciehuis en een deel private ontwikkeling’, werd gegund aan THV Leopold, Heckenrodesingel 4b te 3500 Hasselt voor de totale inschrijvingsprijs van 48 363 642,36 EUR (btw excl.).
Promotieovereenkomst van 9 maart 2018.
Bijakte nr. 1 bij de Promotieovereenkomst van 9 maart 2018, van 27 april 2020.
Bijakte nr. 2 bij de Promotieovereenkomst van 9 maart 2018.
De Bijakte nr. 3 bij de Promotieovereenkomst van 9 maart 2018, gesloten tussen de Provincie en de nv Ciril uit Hasselt, wordt goedgekeurd.
De deputatie wordt gemachtigd om de Bijakte nr. 3 namens de Provincie te ondertekenen.
Tussenkomsten: raadsleden Greet De Troyer, Hilde Bruggeman, Olaf Evrard, Kenneth Taylor
Gedeputeerde Riet Gillis reageert namens de deputatie.
Aanpassingen en aanvullingen aan hoofdstuk 1: vrijwilligers
Het bedrag van de vergoeding per dagactiviteit is intussen geïndexeerd dus het meest actuele bedrag, wordt opgenomen in art. 3, §1 van het reglement.
De regel rond combinaties van vervoer en de terugbetaling hiervan wanneer gekozen is voor de forfaitaire vergoeding, zoals opgenomen in art. 3, §2 en art. 3, §3 van het reglement van 19 juni 2019 is niet in lijn met de Vrijwilligerswet en moet worden aangepast. In de huidige artikelen staat immers vermeld dat er ten eerste maximaal 2000 km aan verplaatsingen met de wagen kan worden vergoed en daarbovenop openbaar vervoer onbeperkt wordt terugbetaald. Conform de Vrijwilligerswet geldt echter een totaal maximum van 2000 keer het maximumbedrag van de kilometervergoeding voor privé-wagens. Dit staat niet noodzakelijk gelijk aan 2000 km. Combineert de vrijwilliger bijvoorbeeld een kilometervergoeding met de wagen en terugbetaling van openbaar vervoer en/of fietsvergoeding, dan zal de totale terugbetaling van vervoerskosten beperkt worden tot 2000 x het bedrag van de kilometervergoeding voor het gebruik van privéwagens. Losse vervoersbewijzen van openbaar vervoer kunnen dus in tegenstelling tot wat nu opgenomen is in §3 niet onbeperkt worden terugbetaald. Deze paragraaf dient dan ook te worden geschrapt.
Wie in meerdere organisaties als vrijwilliger aan de slag gaat, kan nooit de reële kostenvergoeding en de forfaitaire kostenvergoeding combineren. De combinatie van de forfaitaire kostenvergoeding en de kilometervergoeding kan wel. Deze regel wordt verduidelijkt in art. 3, §4 van het besluit.
Tenslotte wordt er een leeftijdsgrens opgenomen in het reglement. Naar analogie met het principe voor de tewerkstelling van jobstudenten willen we in het provinciebestuur met vrijwilligers werken die minimaal 18 jaar zijn, met uitzondering van hulpmonitoren bij de ponykampen in domein De Boerekreek indien zij beschikken over een B-brevet en slagen voor een korte voorafgaande praktijktest. Deze hulpmonitoren kunnen onder voornoemde voorwaarden al vanaf 16 jaar aan de slag als vrijwilliger. Het in bezit zijn van een B-brevet in hoofde van deze hulpmonitoren toont aan dat de kandidaat-vrijwilliger voldoende kennis heeft over de omgang met paarden. De voorafgaande praktijktest is bedoeld om na te gaan of de kandidaat-vrijwilliger voldoende matuur en verantwoordelijk is om dergelijke taken als vrijwilliger op te nemen. Deze regel zal worden toegevoegd in een nieuw art. 9 van het besluit.
Aanpassingen aan hoofdstuk 2: losse medewerkers
In hoofdstuk 2 betreffende de losse medewerkers werd het bedrag van de kostenvergoeding aangepast aan de huidige index.
Dit gewijzigde reglement treedt in werking vanaf de datum van goedkeuring van dit besluit.
Provinciedecreet van 9 december 2005
Wet van 3 juli 2005 betreffende de rechten van vrijwilligers
Besluit van de provincieraad van 19 juni 2019 betreffende het reglement 'Vrijwilligers en losse medewerkers'
Besluit van de deputatie van 28 maart 2024 houdende de vaststelling van de rechtspositieregeling van het provinciepersoneel
In hoofdstuk 1 van het reglement betreffende vrijwilligers en losse medewerkers van 19 juni 2019 wordt artikel 3 vervangen als volgt:
"Artikel 3:
§1 De vrijwilliger die voor een kostenvergoeding van zijn activiteiten kiest, krijgt per dagactiviteit een forfaitaire vergoeding van 41,48 EUR vanwege de betrokken provinciale dienst met, behoudens wettelijk voorziene uitzonderingen, een maximum van 1.659,29 EUR per jaar (bedragen 2024). Deze netto-vergoeding is gekoppeld aan de spilindex 103,14 en varieert zoals bepaald bij de wet van 2 augustus 1971 houdende inrichting van een stelsel waarbij de wedden, lonen, pensioenen, toelagen en tegemoetkomingen ten laste van de openbare schatkist, sommige sociale uitkeringen, de bezoldigingsgrenzen waarmee rekening dient gehouden bij de berekening van sommige bijdragen van de sociale zekerheid der arbeiders, alsmede de verplichtingen op sociaal gebied opgelegd aan de zelfstandigen, aan het indexcijfer van de consumptieprijzen worden gekoppeld. De indexering gaat in per 1 januari van het jaar volgend op de spilindexoverschrijding(en). De vrijwilliger mag niet meer ontvangen dan de wettelijk vastgelegde maxima, ongeacht de plaats van uitvoering.
§2 De vrijwilliger kan ervoor kiezen om bovenop het forfaitaire bedrag een beperkte vervoerskost voor verplaatsingen met de wagen en/of fiets te ontvangen. Dit kan voor maximaal 2 000 keer de maximum toegelaten kilometervergoeding voor gebruik privéwagens per kalenderjaar. Dit wil niet noodzakelijk zeggen maximum 2000 km afleggen. Combineert de vrijwilliger een kilometervergoeding met de wagen en terugbetaling openbaar vervoer en/of fietsvergoeding, dan zal de totale terugbetaling van vervoerskosten beperkt worden tot 2000 keer het bedrag van de kilometervergoeding.
Het bedrag van de kilometervergoeding voor verplaatsing met de wagen is deze zoals vastgesteld bij KB van 13 juli 2017 tot vaststelling van de toelagen en vergoedingen voor de personeelsleden van het federaal openbaar ambt. Het bedrag van de kilometervergoeding voor verplaatsing met de fiets is het wettelijke maximaal sociaal en fiscaal vrijgestelde bedrag.
§3 In tegenstelling tot de forfaitaire kosten worden vervoerskosten beschouwd als reële kosten en moet het aantal gereden kilometers steeds verantwoord worden. De vrijwilliger houdt alle bewijsstukken bij en bezorgt deze met een onkostennota aan de organisatie.
§4 Wie in meerdere organisaties als vrijwilliger aan de slag gaat, kan de forfaitaire kostenvergoeding bij het provinciebestuur niet combineren met een reële kostenvergoeding elders. Er kan wel een combinatie gemaakt worden van een forfaitaire kostenvergoeding en een forfaitaire kostenvergoeding met een beperkte vergoeding voor vervoerskosten. De keuze wordt voor één kalenderjaar gemaakt en kan enkel per kalenderjaar gewijzigd worden."
In artikel 5 wordt het woord 'handicap' vervangen door 'beperking'.
In artikel 8 wordt 'hij/zij' vervangen door 'de vrijwilliger'.
De artikelen 5 tot en met 9 van het reglement betreffende vrijwilligers en losse medewerkers van 19 juni 2019 worden hernummerd naar 4 tot en met 8.
Aan het reglement betreffende vrijwilligers en losse medewerkers van 19 juni 2019 wordt in hoofdstuk 1 een nieuw artikel toegevoegd dat luidt als volgt:
"(nieuw) Artikel 9:
Een vrijwilliger is minimum 18 jaar. Bij wijze van uitzondering kunnen hulpmonitoren bij ponykampen in domein De Boerekreek op voorwaarde dat zij beschikken over een B-brevet en slagen voor een voorafgaande praktijktest al vanaf 16 jaar als vrijwilliger aan de slag."
In hoofdstuk 2, art. 11 van het reglement betreffende vrijwilligers en losse medewerkers van 19 juni 2019 wordt het eerste lid vervangen als volgt:
"De losse medewerker krijgt via de personeelsdienst zijn/haar vergoeding voor de geleverde prestaties, zijnde 63,02 EUR per prestatie (bruto-bedrag onderworpen aan RSZ en bedrijfsvoorheffing) uitbetaald en ontvangt hiervoor een loonbriefje."
In artikel 14 wordt 'hij/zij' vervangen door 'de losse medewerker'.
De gecoördineerde versie van het reglement voor vrijwilligers en losse medewerkers wordt als bijlage bij dit besluit gevoegd.
De gecoördineerde versie treedt in werking op 23 oktober 2024.
Mondelinge vragen IR1 en IR4 worden samen behandeld.
Raadslid Elisabet Dooms licht haar mondelinge vraag toe.
Raadslid Greet De Troyer licht haar mondelinge vraag toe.
Tussenkomsten: raadsleden Bruno Matthys, Olaf Evrard
Gedeputeerde An Vervliet beantwoordt beide vragen namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Op 30/09/2024 sprak de Geschillenkamer zich uit over een klacht van een bezoekster van het zwembad in Puyenbroeck. Zij oordeelden dat het zwembadreglement van 01/06/2023 moet worden aangepast, omdat de Provincie Oost-Vlaanderen niet kon aantonen dat het dragen van een boerkini (= badkledij in zwemstof, die de enkels en de polsen bedekt, met ingebouwde hoofddoek) minder hygiënisch en/of minder veilig zou zijn dan badkledij in zwemstof, tot aan de knie en elleboog met siliconen badmuts. Zij stelden indirecte discriminatie vast op grond van geloofsovertuiging, geslacht en zogenaamd ras en nationale of etnische afstamming.
Concrete vraag:
Reeds behandeld samen met agendapunt IR1
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
recreatiedomeinen aanpassing van het zwemreglement van 1 juni 2023
Concrete vraag:
In datum van 30 september 2024 deed de Geschillenkamer uitspraak nav een klacht in Puyenbroek zodanig dat het reglement moet aangepast worden ;
Zal het reglement worden aangepast ? Wanneer zal het reglement worden aangepast en in welke zin . Welke zijn de mogelijke gevolgen indien dit niet zou gebeuren ?
Mondelinge vragen IR2 en IR6 worden samen behandeld.
Raadslid Bruno Matthys licht zijn mondelinge vragen toe.
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt beide vragen namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Beide
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Geachte Gouverneur en geachte Deputatie,
De gouverneur, de deputatie en de provincieraadsleden ontvingen een invitatie voor de jaarlijkse plechtigheid ter nagedachtenis van de slachtoffers van WOI en WOII op 1 november 2024 op de Westerbegraafplaats in Gent. De oorlogen in Oekraïne, het Midden Oosten en Midden Afrika maken deze plechtigheid meer dan ooit actueel en belangrijk. De jaarlijkse aanwezigheid van ambassadeurs en consuls uit verschillende landen geven deze plechtigheid een internationaal karakter. De aanwezigheid van een vertegenwoordiger van de provincie Oost-Vlaanderen bij de bloemenhulde is dan ook zeer belangrijk.
Concrete vraag:
Zal onze gouverneur of een van onze gedeputeerden aanwezig zijn op 1 november voor de bloemenhulde?
Indien ja:
Wie zal de honneurs waarnemen?
Indien nee:
1) Waarom niet?
2) Kan er vanuit de deputatie of vanuit het Bureau de vraag gesteld worden aan aan de provincieraadsleden of er iemand onze provincie wil vertegenwoordigen tijdens de bloemenhulde?
Hoogachtend,
Bruno Matthys
Reeds behandeld samen met agendapunt IR2
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Geachte Gouverneur en geachte Deputatie,
De gouverneur, de deputatie en de provincieraadsleden ontvingen een invitatie voor de jaarlijkse plechtigheid ter nagedachtenis van wapenstilstand op 11 november 2024 in het Zuidpark in Gent.
Concrete vraag:
Zal onze gouverneur of een van onze gedeputeerden aanwezig zijn op 11 november voor de bloemenhulde?
Indien ja:
Wie zal de honneurs waarnemen?
Indien nee:
1) Waarom niet?
2) Kan er vanuit de deputatie of vanuit het Bureau de vraag gesteld worden aan aan de provincieraadsleden of er iemand onze provincie wil vertegenwoordigen tijdens de bloemenhulde?
Hoogachtend,
Bruno Matthys
Raadslid Walter Roggeman licht zijn mondelinge vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Eric Scheire
Gedeputeerde Riet Gillis beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Veilgheid en betrouwbaarheid van IT-netwerk
Concrete vraag:
De laatste weken zijn er verschillende dagen geweest waarop er problemen waren om ondermeer de provinciale diensten digitaal te bereiken. Blijkbaar was dit te wijten aan vijandige pogingen om deze verbindingen te destabiliseren. Ook de provincie Oost-Vlaanderen werd vermeld bij de slachtoffers. Kloppen deze berichten en zo ja, hoe lang bleven de diensten onbereikbaar?
Het is mij bekend dat bepaalde instellingen (o.m. Ethiasco) contracten aanbieden die de IT-programmatuur van overheden doorlichten en wijzen op mogelijke tekortkomingen. De contracten die deze instellingen aanbieden omvatten ook een tussenkomst bij problemen. Is de IT-dienst op de hoogte van dergelijke mogelijkheden? En zo ja, waarom wordt daar geen gebruik van gemaakt? Het nabije verleden heeft in elk geval de kwetsbaarheid van het IT-netwerk aangetoond.
Raadslid Bruno Matthys licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Riet Gillis beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Geachte Deputatie,
Er was heel wat te doen over de plannen van De Lijn om in een deel van de Wondelgemse Meersen een stelplaats van De Lijn te bouwen.
Concrete vraag:
Nu blijkt dat de bouwplannen niet kunnen doorgaan, zou het geen goed idee zijn dat de Provincie Oost-Vlaanderen het stukje natuurgebied opkoopt? De provincie zou dan twee vliegen in één klap kunnen slaan: 1) een waardevol stuk natuur redden. 2) de twee grote fietsersbruggen kunnen implementeren in een breder project van fietssnelwegen.
Met vriendelijke groeten,
Bruno Matthys