Terug
Gepubliceerd op 01/03/2024

2024_PR_00031 - Recreatiedomeinen - Logistiek - Opdrachtomschrijving concessieovereenkomst voor de uitbating van een horecagelegenheid, zomerbar en catering voor het verblijfscentrum in provinciaal domein Puyenbroeck - Machtiging van deputatie - Goedkeuring

Provincieraad
wo 28/02/2024 - 14:00 Raadzaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter; Christian Bauwens; Bart Blommaert; Anna Maria Charlier; Carola De Brandt; Vera De Merlier; Hilde De Sutter; Elisabet Dooms; Leentje Grillaert; Olaf Evrard; Riet Gillis; Erwin Goethals; Steve Herman; Peter Hertog; Henk Heyerick; Filip Liebaut; Bruno Matthys; Hans Mestdagh; Kurt Moens; Walter Roggeman; Koen Roman; Eric Scheire; Kenneth Taylor; Lena Van Boven; Marleen Van De Populiere; Stefaan Van Gucht; Filip Van Laecke; Martine Verhoeve; Bart Vermaercke; An Vervliet; Joop Verzele; Kristof Windels; Claudine Bonamie; Linda Detailleur; Steven Ghysens, Provinciegriffier

Afwezig

Hilde Bruggeman; Greet De Troyer

Secretaris

Steven Ghysens, Provinciegriffier

Voorzitter

Phaedra Van Keymolen, Voorzitter

Stemming op het agendapunt

2024_PR_00031 - Recreatiedomeinen - Logistiek - Opdrachtomschrijving concessieovereenkomst voor de uitbating van een horecagelegenheid, zomerbar en catering voor het verblijfscentrum in provinciaal domein Puyenbroeck - Machtiging van deputatie - Goedkeuring

Aanwezig

Phaedra Van Keymolen, Christian Bauwens, Bart Blommaert, Anna Maria Charlier, Carola De Brandt, Vera De Merlier, Hilde De Sutter, Elisabet Dooms, Leentje Grillaert, Olaf Evrard, Riet Gillis, Erwin Goethals, Steve Herman, Peter Hertog, Henk Heyerick, Filip Liebaut, Bruno Matthys, Hans Mestdagh, Kurt Moens, Walter Roggeman, Koen Roman, Eric Scheire, Kenneth Taylor, Lena Van Boven, Marleen Van De Populiere, Stefaan Van Gucht, Filip Van Laecke, Martine Verhoeve, Bart Vermaercke, An Vervliet, Joop Verzele, Kristof Windels, Claudine Bonamie, Linda Detailleur, Steven Ghysens
Stemmen voor 28
An Vervliet, Anna Maria Charlier, Bart Blommaert, Bart Vermaercke, Bruno Matthys, Elisabet Dooms, Eric Scheire, Filip Liebaut, Filip Van Laecke, Hans Mestdagh, Henk Heyerick, Hilde De Sutter, Joop Verzele, Kenneth Taylor, Koen Roman, Kristof Windels, Kurt Moens, Leentje Grillaert, Marleen Van De Populiere, Martine Verhoeve, Peter Hertog, Riet Gillis, Vera De Merlier, Walter Roggeman, Erwin Goethals, Claudine Bonamie, Linda Detailleur, Phaedra Van Keymolen
Stemmen tegen 6
Christian Bauwens, Carola De Brandt, Lena Van Boven, Olaf Evrard, Stefaan Van Gucht, Steve Herman
Onthoudingen 0
Blanco stemmen 0
Ongeldige stemmen 0
2024_PR_00031 - Recreatiedomeinen - Logistiek - Opdrachtomschrijving concessieovereenkomst voor de uitbating van een horecagelegenheid, zomerbar en catering voor het verblijfscentrum in provinciaal domein Puyenbroeck - Machtiging van deputatie - Goedkeuring 2024_PR_00031 - Recreatiedomeinen - Logistiek - Opdrachtomschrijving concessieovereenkomst voor de uitbating van een horecagelegenheid, zomerbar en catering voor het verblijfscentrum in provinciaal domein Puyenbroeck - Machtiging van deputatie - Goedkeuring

Motivering

Motivering

Voor de uitbating van de brasserie, de zomerbar en de catering voor de verblijfsaccommodatie wordt een nieuwe concessie aanbesteed. Dienst Patrimonium, Directie Domeinen en de domeinverantwoordelijke(n) werkten in deze context bijgevoegde opdrachtomschrijving uit. De voorziene startdatum is 1 april 2025 indien de evolutie van het bouwproject dit toelaat. Er zijn tussentijdse evaluaties en verbrekingsmogelijkheden voorzien indien de uitbating niet voldoet aan de verwachtingen.

Procedure

De voorbije jaren bleek er steeds minder interesse voor de horeca-uitbatingen die de provincie op de markt zette. De algemene problemen binnen de horecawereld spelen daarin een grote rol. Uit een consultatie van een expertengroep kwam  het advies om de geijkte procedure aan te passen, door af te stappen van de klassieke concessieovereenkomst waarbij de opdrachtgever het merendeel van de regels oplegt. Er is geadviseerd om in dialoog te gaan met potentiële kandidaten op basis van een opdrachtomschrijving waarin enerzijds de verwachtingen van de provincie worden omschreven, maar waarbij anderzijds ook voldoende ruimte wordt gelaten voor de creativiteit en het businessplan van de uitbater. Op die manier kan een evenwicht gevonden worden tussen een zo klantvriendelijk mogelijke service naar het publiek toe en de rendabiliteit van de uitbating. De resultaten van de onderhandelingen worden uiteindelijk vastgelegd in een concessieovereenkomst.

De opdrachtomschrijving wordt op de markt gezet met een procedure in toepassing van de principes van een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met bekendmaking. 

Na een kwalitatieve selectie (ervaring in de sector, diploma’s, certificaten, bewijs goed zedelijk gedrag, attest van plaatsbezoek) worden de inschrijvingen beoordeeld op basis van volgende gunningscriteria:

 FINANCIEEL PLAN (50 punten)

Kwaliteit van het financieel plan:

- voorgestelde concessievergoeding (20 punten)
- haalbaarheid van de ingeschatte omzet afgewogen met de ingeschatte kosten (alle factoren opnemen: personeel, inkoop spijzen en dranken, onderhoudskosten, vergunningen en keuringen, …) – kwaliteit financiële risico-inschatting (30 punten).

TECHNISCH PLAN (50 punten)

In dit opdrachtdocument is aangegeven aan welke kenmerken de inrichting van de horecagelegenheid minimaal moet voldoen. De inschrijver neemt in zijn businessplan het volgende op:
- welke investeringen (bedragen vermelden) zullen er gedaan worden voor de inrichting, afwerking, sfeer en functionaliteit van het horecapunt (keuken, meubilair, toestellen, materialen…) gekoppeld aan een timing. (voeg waar mogelijk foto’s en inrichtingsplannen toe)
- de inrichting van het terras (met aandacht voor het rookbeleid van de provincie)
- plan voor verwerking afval.

OPERATIONEEL PLAN (50 punten)

De inschrijver geeft het volgende op:
- de visie op de uitbating van de horecagelegenheid (o.a. aanbod spijzen en dranken met prijslijst) en interactie met het provinciaal domein: wat is het uitbatingsconcept en hoe speelt dit in op de noden van het domein?- systeem bediening binnen en buiten
- de inzet van personeel: type personeel (vast, jobstudenten, flex, …) , hoeveel (flexibiliteit bij drukke periodes, wanneer, taken, …)
- voorgestelde duur van de overeenkomst en openingsuren
 - de wijze waarop de maaltijden worden bereid: vers, voorverpakt, diepvries… - de wijze waarop binnen de horecagelegenheid wordt omgegaan met duurzaamheid: hygiëne, netheid, voedselveiligheid, aanbod spijzen en dranken, voorkomen afval en duurzaam verwerken, initiatieven om zuinig om te springen met elektriciteit, gas en water…

ERVARING IN DE SECTOR (50 punten)

De inschrijver geeft aan welk relevante ervaring hij heeft in de horeca, als uitbater en/of als bedrijfsleider. Deze gegevens moeten gestaafd worden met een omschrijving van vorige uitbatingen en de daaraan verbonden omzetcijfers voor.

Voorwerp van de concessie

De horecagelegenheid bevindt zich op het gelijkvloers van het sportcomplex met terrassen aan de kant van de golf en de inkom van het zwembad. De brasserie is toegankelijk voor diverse doeleinden: het nuttigen van een drankje of snack na het sporten, een koffie/ijsje/pannenkoek na een activiteit op het domein, het nuttigen van een (zaken)lunch. Naast de brasserie is er de uitbating van de zomerbar aan het zwembad en de catering van maaltijden voor het verblijfcentrum in het sportcomplex. 

Duur van de overeenkomst

Gezien de vele nodige investeringen door het deels casco aanbieden van de concessie wordt best gekozen wordt voor een langere concessieperiode van minimaal 9 en maximaal 18 jaar in functie van een kwaliteitsvolle en duurzame uitbating. De concessionaris doet in zijn businessplan een concreet voorstel van duur gekoppeld aan de door hem voorgestelde investeringen.

Openingsdagen- en uren

Over de openingsdagen en -uren kan onderhandeld worden zodat er een optimale verhouding is tussen service naar het publiek toe en rendabiliteit van de uitbating.

Vanuit het opdrachtgevend bestuur wordt op basis van ervaring volgende aanzet gegeven:

  • Zomer (1 maart tot 31 oktober): de brasserie is 7 dagen op 7 geopend
  • Buiten zomerseizoen (1 november tot en met eind februari): de brasserie is 6 dagen op 7 geopend.
  • Doorheen het jaar mag er op bovenvermelde momenten gewerkt worden met een minimum dienstverlening (drank en kleine kaart) bij ongunstige weersomstandigheden.
  • De bar biedt de mogelijkheid om voor en na het sporten iets te drinken. Op weekdagen ten laatste vanaf 10 uur tot het einde van de openingstijd van het sportaanbod. In het weekend en op wedstrijd- en evenementendagen ten laatste vanaf 9 uur tot het einde van het sportaanbod (rekening houden met eventuele prijsuitreikingen).
  • Voor het diverse aanbod maaltijden/dagschotel/eten van de kaart/businesslunch/broodjes/tearoom werkt de inschrijver een voorstel uit voor weekdagen, weekenddagen en dagen met een event.
  • De zomerbar is geopend van 12u tot 19u. In juli en augustus is deze 7/7 geopend. In mei – juni en september is de zomerbar open in het weekend en op woensdagnamiddag als het buitenbad open is.
  • Catering voor verblijf wordt voorzien bij reservatie. Reservaties van het verblijf worden tijdig (min. 14 dagen vooraf) doorgegeven aan de concessionaris.
  • Bij uitzondering kan er afgeweken worden van de openingsuren mits toestemming van de provincie.
  • Bij het hosten van groepen/events kan de horecagelegenheid niet afgesloten worden voor externen tenzij bij uitzonderlijke omstandigheden en mits uitdrukkelijke toestemming vooraf door de provincie.

Aanbod

Aanbod brasserie:

Bediening aan tafel geniet de voorkeur. Er kan onderhandeld worden over selfservice met een klantvriendelijke regeling.

  • Aanbod dient gevarieerd en vers te zijn.
  • Er is steeds een minimumaanbod aanwezig, bv. dagschotel, snacks, vegetarische maaltijden, dranken, pannenkoeken, wafels, ijsjes). Het aanbod mag wel variëren afhankelijk van de dagdelen (voormiddag - middag – namiddag – avond).
  • Aandacht voor korte keten, fair trade, biologisch, seizoensgebonden, lokale Oost-Vlaamse producten, evenwicht vegetarisch/niet vegetarisch is een pluspunt.
  • In functie van de kwaliteit van de uitbating wordt het plaatsen van automaten (gok-, spel-, sigarettenautomaten) niet toegestaan. Drank- en snoepautomaten zijn wel toegestaan. Indien deze niet voorzien worden, wordt wel voorzien in de mogelijkheid tot meenemen van drankjes en snoep aan automaatprijzen.
  • De concessiehouder mag aan het gebruik van de horecagelegenheid een minimale afnameverplichting van één consumptie koppelen.
  • Duurzaam materiaalgebruik (herbruikbare recipiënten, placemats, servetten met FSC- of PFEC-label, …) bij het aanbieden van dranken/versnaperingen: hierbij wordt minimaal de cateringwetgeving nageleefd.

Aanbod zomerbar:

  • De zomerbar werkt op basis van afhaal. Bestellen en bedienen aan tafel is geen vereiste.
  • Een minimumaanbod van dranken en ijsjes wordt voorzien.
  • Duurzaam materiaalgebruik (recipiënten, placemats, servetten,…) bij het aanbieden van dranken/versnaperingen. Hierbij wordt minimaal de cateringwetgeving nageleefd.
  • Op de ligweide/golfaccommodatie bij het zwembad is geen glas toegelaten. Hiermee dient rekening gehouden te worden bij de uitbating van de zomerbar.
  • In functie van de kwaliteit van de uitbating wordt het plaatsen van automaten (gok-, spel-, sigarettenautomaten) niet toegestaan. Drank- en snoepautomaten zijn wel toegestaan.
  • De concessionaris voorziet voldoende vuilbakken om het afval gesorteerd in te zamelen en zwerfvuil te vermijden.

Aanbod verblijfscentrum:

Volgend aanbod moet voorzien worden:

    1. Ontbijt in buffetvorm (brood – granen – yoghurt – beleg – fruit)
    2. Middagmaal (soep – warme maaltijd - dessert)
    3. Avondmaal
    4. Bij de maaltijden wordt plat water voorzien.
  • Aanbod dient gevarieerd en dagvers te zijn. Een vast weekmenu wordt vastgelegd in samenwerking met het sportcentrum. Dit kan per seizoen opgemaakt worden. Vragen van groepen voor afwijkingen op het menu moeten bespreekbaar zijn, eventueel mits een meerprijs.
  • Er wordt zoveel als mogelijk ingespeeld op vragen voor vegetarische en varkensvrije maaltijden en andere allergievragen (glutenvrij/lactosevrij/…).
  • Verbruik van de maaltijden gebeurt in de horecagelegenheid van de concessie.

     De gekozen uitbater kan bijkomende doelgroepen aantrekken en daarvoor een specifiek aanbod uitwerken. 

Volgende afspraken worden gemaakt met betrekking tot de voorzieningen water, elektriciteit en gas en de lastenverdeling beheer/onderhoud: 

  • Nutsvoorzieningen:
    1. De concessionaris heeft een afzonderlijke teller voor water. De kosten worden doorgefactureerd op basis van de aankoopprijs van het contract van de concessiegever. Tarief van het contract van de concessiegever kan worden meegegeven bij de onderhandelingen of gunning van de concessionaris.
    2. De concessionaris heeft een afzonderlijke teller voor elektriciteit. De kosten worden doorgefactureerd op basis van de aankoopprijs van het contract van de concessiegever. Het tarief kan worden meegegeven bij de onderhandelingen of de gunning van de concessionaris.
    3. De concessionaris heeft voor het koken een eigen teller met EA-nummer voor gas. Indien de concessionaris wenst te koken op gas, gaat hij zelf een contract aan met een leverancier.
    4. Verwarming maakt deel uit van de klimaatregeling van het sportcomplex. Hiervoor wordt geen vergoeding aangerekend.

  • Beheersing (milieu)risico’s en afval(water)

De concessionaris heeft oog voor de beheersing van (milieu)risico’s (o.a. afvalwater) en staat in voor het verzamelen en sorteren van het afval dat voortvloeit uit zijn concessie en sluit een contract af voor de ophaling. 

  • Inrichting van de zaak

De concessionaris richt de zaak verder in volgens de bepalingen vermeld in dit opdrachtdocument. Alle inrichting en afwerking dient conform de HACCP-reglementering te worden voorzien. 

De concessionaris staat in voor:

  • Het dagelijks beheer en onderhoud van het horecapunt zowel voor de goederen die hem ter beschikking worden gesteld als voor de door hem aangebrachte goederen.
  • De (bijkomende) investeringen voor de inrichting en opfrissing van de zaak indien nodig (toog, stoelen, tafels, keukentoestellen, borden, glazen, bestek…).
  • Het herstel en zo nodig vervangen van de eigen goederen en de kleine huurherstellingen van de andere goederen. Voor een omschrijving van de kleine huurherstellingen zie:
     https://www.vlaanderen.be/onderhoud-en-herstellingen-aan-huurwoningen
  • Het onderhoud en de wettelijk verplichte keuringen van de eigen technische installaties  en arbeidsmiddelen en het (dagelijks) onderhoud van de technische installaties van de provincie.
  • De vergunningen en keuringsattesten waarvoor de concessionaris moet instaan moeten binnen een termijn van 30 kalenderdagen na ontvangst worden ingediend bij de domeinverantwoordelijke.
  • Het reinigen van de ramen: wassen van ramen aan binnen- en buitenkant is ten laste van de concessionaris die de mogelijkheid krijgt om te participeren in het contract van de opdrachtgever.
  • De concessiegever heeft voor het gebouw een algemene verzekering (brand, stormschade, waterschade, elektriciteitsrisico, …) afgesloten. De concessionaris sluit de nodige verzekeringen af voor minimaal volgend risico’s:
    - BA uitbating ondernemingen
    - huurdersaansprakelijkheidsverzekering gebouw
    - brand en aanverwante risico’s voor de inboedel
     - burgerlijke aansprakelijkheid en objectieve aansprakelijkheid brand en ontploffing.


De provincie staat in voor:
 - Het periodiek onderhoud en de wettelijk verplichte keuringen van haar eigen installaties en het eventueel herstellen/vervangen ervan als het geen kleine huurherstellingen zijn, tenzij kan worden aangetoond dat de concessionaris door onzorgvuldigheid de schade heeft veroorzaakt.

Duurzaamheid

Extra inzet op duurzaamheid is een pluspunt. Hierbij kan ingezet worden op volgende zaken:

  • Duurzame samenstelling van het menu
    • vegetarisch
    • lokale voedingsmiddelen (incl. streekproducten) en korte keten
    • seizoensgebonden voedingsmiddelen
    • biologische producten
    • eerlijke handel 
    • dierenwelzijn.
  • Duurzaam materiaalgebruik (verpakkingen, recipiënten, placemats, servetten, …), minimaal de basis naleving cateringwetgeving.
  • Actief management op vlak van voedselverspilling/voedseloverschotten
  • Actief management ter voorkoming, scheiding en verwijdering van afval
  • Duurzame schoonmaakproducten en reinigingsprocedures
  • Sociale duurzaamheid: opleiden van personeel mbt duurzame cateringdiensten; actief diversiteitsbeleid…
  • Duurzame infrastructuur: water- en energiebesparing door apparatuur, alsook exploitatie en onderhoud daarvan.

Feitelijke en juridische gronden

Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 42, § 1 en artikel 43, § 2-12°.

Besluit van de Deputatie van 16 juni 2022 (Notula 2022_DEP_01852) waarbij de huidige concessie van de site Sport Puyenbroeck verlengd werd tot 31 december 2024.

Besluit

De provincieraad beslist:

Artikel 1

Bijgevoegde opdrachtomschrijving voor de uitbating van een horecagelegenheid, zomerbar en catering voor de verblijfcentrum in provinciaal domein Puyenbroeck wordt goegekeurd.

Artikel 2

De Deputatie wordt gemachtigd om op basis van de opdrachtomschrijving te onderhandelen met de kandidaten en uiteindelijk een concessieovereenkomst af te sluiten.