Tussenkomsten: geen
Op 23 mei 2018 besliste de provincieraad om alle personeelsleden van niveau A van de diensten Omgevingsvergunningen Leefmilieu (M03) en Ruimte (R02) te machtigen om de taken van provinciaal omgevingsambtenaar uit te voeren. Aangezien de aanstelling als POA voor een periode van 6 jaar geldt, dienen deze mandaten hernieuwd te worden ten laatste op 23 mei 2024.
Op de dienst M03 Omgevingsvergunningen - Leefmilieu werd recent een nieuwe milieudeskundige aangenomen, nl. Sofie Derous.
Zij dient nu ook aangesteld als provinciaal omgevingsambtenaar voor een termijn van 6 jaar.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Besluit van de Vlaamse regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.Sofie Derous wordt gemachtigd om de taken van de provinciaal omgevingsambtenaar, zoals bepaald in het Omgevingsvergunningsdecreet en Omgevingsvergunningsbesluit, uit te voeren voor een termijn van 6 jaar, vanaf de datum van dit besluit.
De machtigingen voor het uitoefenen van de taken van provinciaal omgevingsambtenaar, zoals bepaald in het Omgevingsvergunningsdecreet en Omgevingsvergunningsbesluit, worden verlengd voor een termijn van 6 jaar, vanaf de datum van dit besluit voor volgende personen:
- Dienst M03:
Binnemans Isabelle
Cocriamont Fanny
De Roo Luc
Gevaert Veerle
Leroy Bruun
Quartier Stephi
Scholdis Vikki
Schelstraete Griet
Vancoillie Charlotte
Vanderstraeten Fabienne
Verhaeghe Hilde
Wieme Philip
Wille Christophe
- Dienst R02:
Allaert Jan
De Baere Frank
De Bruycker Stefaan
De Cock Bart
De Cock Gert
De Meester An
Geerts Ellen
Pieters Luc
Reynaert Els
Rumbaut Servaas
Van der Heyden Veerle
Van Neste Sofie
Witdouck Ellen
Tussenkomsten: geen
Volgens artikel 19 van de statuten van de POM voorziet de Provincieraad ten spoedigste in de opvolging van een bestuurder wanneer het mandaat vacant wordt. De dienst stelt voor de heer Jan Geers te benoemen als lid van de raad van bestuur van de POM.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
De statuten van de POM Oost-Vlaanderen, in het bijzonder artikels 14 en 19.
De vraag van VOKA Oost-Vlaanderen tot vervanging van de heer Geert Moerman als lid van de raad van bestuur van de POM Oost-Vlaanderen.
Namens de werkgeversorganisatie VOKA Oost-Vlaanderen wordt de heer Jan Geers ter vervanging van de heer Geert Moerman aangeduid als lid van de raad van bestuur van de POM Oost-Vlaanderen:
Gedeputeerde Kurt Moens licht het punt toe.
Tussenkomst: raadslid Greet De Troyer
Gedeputeerde Kurt Moens reageert namens de deputatie.
Personen die voor een overheidsorganisatie of private organisatie werken of met een dergelijke organisatie in contact staan in het kader van aan hun werk gerelateerde activiteiten, zijn vaak als eerste op de hoogte van dreigingen of schade voor het algemeen belang die zich in die context voordoen. Door inbreuken op het Unierecht die schadelijk zijn voor het algemeen belang te melden, handelen dergelijke personen als “klokkenluiders”, en spelen zij daarbij een sleutelrol bij het onthullen en voorkomen van dergelijke inbreuken, en bij het beschermen van het maatschappelijk welzijn. Vaak echter weerhoudt vrees voor represailles potentiële klokkenluiders ervan melding te maken van hun bezorgdheid of vermoedens. In dit verband wordt op zowel Unie- als internationaal niveau steeds meer het belang onderkend van een evenwichtige en doeltreffende bescherming van klokkenluiders. Meldingen en openbaarmakingen door klokkenluiders brengen informatie over aan nationale en Unierechtshandhavingsinstanties, hetgeen leidt tot daadwerkelijke opsporing, onderzoek en vervolging van inbreuken op het Unierecht, waardoor voor meer transparantie en verantwoording wordt gezorgd. Verbeteren van de klokkenluidersbescherming zou ook een preventief en afschrikkend effect kunnen hebben op inbreuken en tevens bijdragen aan het versterken van de handhaving van de bestaande bepalingen.
Met de Europese Richtlijn werd beoogd om gemeenschappelijke minimumnormen te doen gelden die ervoor zorgen dat klokkenluiders doeltreffend worden beschermd wat betreft rechtshandelingen en beleidsgebieden. Er is dan ook, ter uitvoering van het decreet van 23 juni 2023 tot bescherming van klokkenluiders in het onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap, een intern reglement nodig waarin de regels en procedures bepaald worden om het melden door klokkenluiders, gesubsidieerd personeel van de provinciale onderwijsinstellingen in Oost-Vlaanderen mogelijk te maken en waarbij deze voldoende beschermd worden. In bijlage bij dit besluit wordt het reglement toegevoegd. Het reglement werd opgesteld naar analogie met het intern reglement voor klokkenluiders voor het personeel van de provincie Oost-Vlaanderen, dat door de deputatie werd goedgekeurd op 26 oktober 2023, rekening houdend met de specifieke bepalingen uit het decreet van 23 juni 2023 tot bescherming van klokkenluiders in het onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap.
Klokkenluiders kunnen informatie over inbreuken melden bij de provinciegriffier. In het reglement voor het gesubsidieerd personeel is er - net zoals in het reglement voor het personeel van de provincie - eveneens voor gekozen om een aantal zaken te delegeren naar ten eerste een procesbewaker voor de coördinatie en ten tweede naar een door de provinciegriffier naargelang de feiten concreet samen te stellen ad hoc comité van experten, als 'behandelaar' van de meldingen.
Het reglement zal informatief worden voorgelegd aan de vakorganisaties, aangezien het geen onderhandelingsmaterie betreft, en wordt nu ter kennisgeving voorgelegd aan de provincieraad.
Richtlijn 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 inzake de bescherming van personen die inbreuken op het Unierecht melden.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Decreet van 23 juni 2023 tot bescherming van klokkenluiders in het onderwijs in de Vlaamse Gemeenschap.
Provincieraadsbesluit van 23 mei 2018 betreffende de delegatie van bevoegdheden aan de deputatie.
Deputatiebesluit van 28 maart 2024 betreffende het intern reglement voor klokkenluiders in het onderwijs.
De provincieraad neemt kennis van het intern reglement betreffende klokkenluiders in het onderwijs.
Tussenkomsten: raadsleden Kenneth Taylor, Koen Roman, Elisabet Dooms, Martine Verhoeve, Peter Hertog
Gedeputeerde Kurt Moens reageert namens de deputatie.
De facilitaire dienst, cel aankoop heeft tot taak raamovereenkomsten in de markt te plaatsen voor de bestelling, betaling en levering van schoolboeken voor de de provinciale secundaire scholen vallend onder de directie onderwijsinstellingen van de provincie Oost-Vlaanderen.
De provincie heeft in deze, in plaats van zelf daartoe een passende plaatsingsprocedure te organiseren, ook de mogelijkheid om toe te treden tot een raamovereenkomst van een aankoopcentrale.
DOKO vzw, (Diensten ter Ondersteuning van het Katholiek Onderwijs) is de aankoopcentrale voor het katholieke onderwijsnet en biedt een nieuwe raamovereenkomst aan voor de volgende 6 schooljaren (tem 2029-2030), met daarin een passend aankoopsysteem, dat volledig voldoet aan de actuele behoefte van de directie onderwijsinstellingen met betrekking tot de afhandeling en organisatie van de bestelling, aankoop en uitlevering van schoolboeken aan de leerlingen van het secundair onderwijs.
De facilitaire dienst, cel aankoop en de directie onderwijs, wensen gebruik te maken van de modaliteiten bepaald in deze nieuwe raamovereenkomst van DOKO vzw. Deze raamovereenkomst heeft als titel : "raamovereenkomst schoolboeken secundair onderwijs 2024-2025 tem 2029-2030".
In deze raamovereenkomst worden 4 aankoopsystemen aangeboden waaruit de onderwijsinstellingen kunnen kiezen.
Conform de huidige regeling, verkiest de directie onderwijsinstellingen haar secundaire scholen te laten kiezen, voor tenminste het eerstvolgende schooljaar 2024-2025, tussen hetzij aankoopsysteem 3: Gemengd boekenfonds FIJN, hetzij voor aankoopsysteem 4: Extern boekenfonds FIJN.
Bij deze aankoopsystemen 3 & 4, is er geen enkele materiële financiële impact op de scholen. Alles (bestelling, aankoop) verloopt immers via de leerlingen en zonder financiële interventie van de scholen zelf. Er is enkel een verschil in uitlevering waarbij bij aankoopsysteem 3 de gekochte boeken worden aangeleverd op de school, terwijl bij aankoopsysteem 4 de levering gebeurt bij de leerlingen thuis.
Het instappen in een reeds bestaande en passende raamovereenkomst van DOKO vzw, biedt meerdere voordelen :
De statuten van DOKO vzw vermelden dat zij hun raamovereenkomsten mogen openstellen voor andere, externe onderwijsnetten en dit (momenteel) zonder enige vorm van vergoeding voor deze toetreding. Een onderwijsinstelling en/of inrichtende macht van een ander onderwijsnet moet evenwel, voor de raamovereenkomst waartoe zij willen instappen, een gemotiveerde mandateringsaanvraag, via een online-procedure, indienen. Na aanvaarding van de mandatering, zal DOKO de contacten leggen met de uiteindelijke leverancier/uitvoerder en kunnen er praktische afspraken worden gemaakt met de betreffende onderwijsinstelling.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Het Provinciedecreet van 9 december 2005.
De provincie Oost-Vlaanderen, directie onderwijsinstellingen, kan beroep doen op de aankoopcentrale DOKO vzw, Guimardstraat 1 te 1040 Brussel en KBO nr BE 0407.693.968, voor het uitbesteden van de opdracht “ raamovereenkomst voor bestelling, betaling en levering van schoolboeken voor het provinciaal secundair onderwijs”.
De leerlingen van de secundaire scholen plaatsen hun bestelling van boeken rechtstreeks bij de opdrachtnemer en betalen ook rechtstreeks aan deze. Dit heeft geen financiële impact op het budget van de provincie.
Een minimaal gedeelte van de uitgave voor deze opdracht (studieboeken voor de leerkrachten) is echter wel ten laste van de scholen en deze kosten zullen worden aangerekend op budgetcode 613102/xx/xxx van de verschillende secundaire scholen
De provincieraad van Oost-Vlaanderen machtigt haar deputatie met de uitvoering van de toetreding tot de raamovereenkomst, gesloten door de aankoopcentrale DOKO vzw, met als titel “raamovereenkomst schoolboeken secundair onderwijs voor de schooljaren 2024-2025 tot en met 2029-2030".
Hierbij stelt de directie onderwijsinstellingen voor, dat een deel van haar secundaire scholen wenst te opteren voor aankoopsysteem 3 : Gemengd boekenfonds FIJN en het overige deel zou willen kiezen voor het aankoopsysteem 4: Extern boekenfonds FIJN. Bij beide aankoopsystemen betreft het een volledige uitbesteding van de bestelling en betaling van de schoolboeken aan de leerlingen, waarbij de leerlingen eigenaars zijn van de boeken en de contractueel vastgelegde kortingen ook aan hen worden toegekend. Bij aankoopsysteem 3 gebeurt de levering van de bestelde en betaalde schoolboeken voor de leerlingen, op de school en voor aankoopsysteem 4 gebeurt de levering bij de leveringen thuis.
Aankoopsysteem 3 "Gemengd boekenfonds FIJN", werd door DOKO vzw gegund aan de firma LICHTVIS bv uit Brugge (BE 0635.559.440) en voor aankoopsysteem 4 "extern boekenfonds FIJN" aan de firma STUDIESHOP bv uit Lokeren (BE 0647.747.192). De opdracht zal uitgevoerd worden conform de bepalingen vermeld in het bestek van deze raamovereenkomst en de daarin gemaakte contractuele afspraken met beide voormelde firma's.
De deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen sluit, na aanvaarding van de mandaataanvraag door POV, een overeenkomst met de door DOKO vzw aangestelde opdrachtnemers LICHTVIS bv en STUDIESHOP bv, tegen de prijzen van de goedgekeurde offerte.
De opdrachtnemers LICHTVIS bv en STUDIESHOP BV hebben elk apart een gezamenlijke en forfaitaire borg gesteld te gunste van de aankoopcentrale DOKO VZW. De inrichtende machten en scholen mogen bijgevolg geen eigen borg eisen.
Tussenkomsten: geen
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
Het resultaat van de jaarrekening 2023 is in overeenstemming met het saldo van de zichtrekening op 29 december 2023.
In 2023 bedroeg de provinciale exploitatietoelage 26.600 EUR.
Rekening houdend met het exploitatieoverschot 2022 en de in 2023 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2023 af met een overschot in de exploitatie van 500,13 EUR.
Exploitatieresultaat 2023 | € -26.111,11 |
Overboeking naar investeringen | € 0,00 |
Overschot jaar 2022 | € 11,24 |
Exploitatietoelage 2023 | € 26.600,00 |
Overschot exploitatie | € 500,13 |
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat het comité het exploitatiebudget strikt heeft opgevolgd. De uitgaven liggen in lijn met het voorziene budget.
In het jaar 2023 zijn er geen investeringen geweest.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2023.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2023 van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii, met zetel te F. Ferrerlaan 214A, 9000 Gent, vastgesteld in de vergadering van het comité van deze gemeenschap op 19 maart 2024 en ingediend bij de Provincie op 21 maart 2024.De provincieraad adviseert de jaarrekening 2023 van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii, met zetel te F. Ferrerlaan 214A, 9000 Gent, gunstig.
Dit besluit wordt via het Loket voor Lokale Besturen en Religiopoint aan het comité, het erkend representatief orgaan en de gouverneur overgemaakt.
Tussenkomsten: geen
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
Het resultaat van de jaarrekening 2023 is in overeenstemming met het saldo van de zichtrekening op 29 december 2023.
In 2023 bedroeg de provinciale exploitatietoelage 30.000 EUR.
Rekening houdend met het overschot 2022 en de in 2023 ontvangen exploitatietoelage sluit het jaar 2023 af met een overschot in de exploitatie van 10.682,03 EUR.Exploitatieresultaat 2023 | € -41.656,65 |
Overboeking naar investeringen | € 0,00 |
Overschot jaar 2022 | € 22.338,68 |
Exploitatietoelage 2023 | € 30.000,00 |
Overschot exploitatie | € 10.682,03 |
Uit de ingediende jaarrekening blijkt dat de kerkfabriekraad het exploitatiebudget strikt heeft opgevolgd. De uitgaven zijn lager dan voorzien.
In het jaar 2023 zijn er geen investeringen geweest.
Verder blijkt uit de controle van de stukken dat de verantwoording geen aanleiding geeft tot opmerkingen die van aard zijn de jaarrekening ongunstig te adviseren.
Op basis van het onderzoek van voorliggend dossier kan gunstig advies worden verleend aan de jaarrekening 2023.Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Jaarrekening 2023 van de Orthodoxe kerkfabriek Heilige Apostel Andreas en Heilige Materne, met zetel te Begijnhof 41 A, 9300 Aalst, vastgesteld in de vergadering van de kerkfabriekraad van deze gemeenschap op 17 maart 2024 en ingediend bij de Provincie op 23 maart 2024.Dit besluit wordt via het Loket voor Lokale Besturen en Religiopoint aan de kerkfabriekraad, het erkend representatief orgaan en de gouverneur overgemaakt.
Tussenkomsten: geen
Bij brief van 2 februari 2024 ontving de Provincie de uitnodiging voor de gewone algemene vergadering op woensdag 27 maart 2024, om 11.30 uur, van de Vlaamse Landmaatschapij (VLM), in het Consciencegebouw, Koning Albert Il laan 15, 1210 Brussel - zaal 1C06 - Friedrich Nietzsche. De agenda van deze vergadering was als volgt bepaald:
Agenda
Om tijdig de agendapunten te kunnen bezorgen aan de provinciale vertegenwoordiger, werd dit dossier aan de deputatie voorgelegd op zitting van 21 maart 2024. De provincieraad van 27 maart 2024 vond namelijk in de namiddag plaats, terwijl de algemene vergadering van VLM op dezelfde dag om 11.30 uur werd gepland. De stukken van de algemene vergadering werden niet ontvangen bij de uitnodiging van 5 februari 2024, zodat dit dossier niet tijdig aan de provincieraad kon voorgelegd worden.
Bij e-mail van 15 maart 2024 werden de bijlagen bij de punten 1, 2, 6 en 8 van de agenda overgemaakt. De overige stukken voor de algemene vergadering (de gegevens met betrekking tot de vergoedingen van de bestuurders (agendapunt 3) en het verslag van de revisor commissaris (agendapunt 5)) werden, zodra beschikbaar, rechtstreeks toegestuurd aan de provinciaal vertegenwooridiger.
De beslissing deputatie wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de provincieraad.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Provincieraadsbesluit van 27 maart 2019 waarbij, voor de duur van de legislatuur, de effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordigers van de Provincie werden aangeduid in diverse instellingen, vennootschappen en verenigingen.
Statuten van VLM.
Uitnodiging van VLM van 2 februari 2024 voor de algemene vergadering van 27 maart 2024 ontvangen op 8 februari 2024 en op 15 maart 2024.
Beperkt aantal stukken voor de algemene vergadering van 27 maart 2024 ontvangen op 15 maart 2024.
Er wordt kennis genomen van de uitnodiging (en stukken) voor en de agenda van de algemene vergadering van 27 maart 2024 van de VLM.
Het deputatiebesluit van 21 maart 2024 betreffende de vertegenwoordiging van het provinciebestuur en het bepalen van het mandaat van de provinciaal vertegenwoordiger op de algemene vergadering van 27 maart 2024 van de VLM wordt bekrachtigd
Raadslid Filip Van Laecke licht zijn mondelinge vraag toe.
Tussenkomsten: raadsleden Peter Hertog, Kristof Windels, Greet De Troyer
Gedeputeerde Leentje Grillaert beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Leentje Grillaert
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Verkoop Provinciehuis
Concrete vraag:
In tegenstelling tot de verkoop van het PAC aan het Wilsonplein, kende de verkoop van het Provinciehuis in de Gouvernemenstraat tot nog toe weinig succes. Er kwamen enkele geïnteresseerden opdagen om het Provinciehuis te bezoeken, maar finaal bij de biedingen bleek er geen interesse te zijn.
Wat zijn de volgende stappen die zullen worden ondernomen om de verkoop van het Provinciehuis tot een goed einde te brengen?
Raadslid Olaf Evrard licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Riet Gillis beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Het dossier over een veilige fietsverbinding tussen Landegem en Gent sleept al ruim 10 jaar aan. Deze fietsverbinding moest deel uitmaken van de fietssnelweg F6 tussen Brugge en Gent. De alternatieve route richting Gent via de Langenakker in Merendree toont dat de nood aan een veilige fietsverbinding hoog is. De verschillende betrokken diensten en beleidsniveaus lijken de hete aardappel naar elkaar toe te schuiven: gemeente, provincie, Vlaamse overheid, spoorwegen, waterwegen, ... Iedereen lijkt zijn verantwoordelijkheid te ontlopen.
Tussen Ursel en Hansbeke ligt er wel al een fietssnelweg. Er zijn ook al plannen om die fietssnelweg in 2026 door middel van een fietsbrug door te trekken tot over de Vaart. Maar tussen Hansbeke en Drongen beweegt er voorlopig niets. Het is dus nog altijd wachten op de fietssnelweg die Hansbeke, Merendree, Landegem en de omliggende dorpen op een veilige manier met Gent verbindt.
Concrete vraag:
Welke oorzaken liggen aan de basis van dit jarenlang getreuzel?
Wat is de tijdslijn van de provincie Oost-Vlaanderen in dit dossier?
Raadslid Bart Vermaercke licht zijn mondelinge vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Greet De Troyer
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Mevrouw de gouverneur Carina Van Cauter geeft een aanvullend antwoord.
Vraag gericht aan deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Twee jaar geleden was er in de pers veel te doen over ‘het groot tekort aan politiemensen’. Naar verluidt duurde de doorlooptijd van de selectieprocedures bij de recruteringsdienst van de federale politie te lang, onder meer door een gebrek aan personeel. Verschillende Vlaamse politiezones en provinciale politiescholen trokken toen aan de alarmbel.
Er zou ook een onevenwicht zijn tussen het aantal Waalse en Vlaamse aspirant politie-inspecteurs. Waar Vlaanderen met een tekort kampte zou men in Wallonië net teveel afgestudeerde politie-inspecteurs hebben waardoor deze in het verleden (tijdelijk) bij de federale reserve terug kwamen.
De Veiligheidsscholen ontvangen van de federale overheid subsidies voor de opleidingen die zij organiseren. Ik heb echter vernomen dat het federale budget ontoereikend zou zijn om alle verschuldigde subsidies uit te betalen.
Concrete vragen:
1. Heeft PAULO in het verleden alle verschuldigde subsidies vanwege de federale overheid ontvangen?
2. Wat zijn de vooruitzichten voor de uitbetaling van de subsidies voor dit jaar?
Raadslid Eric Scheire licht zijn mondelinge vraag toe.
Tussenkomsten: raadsleden Koen Roman, Hilde Bruggeman, Elisabet Dooms, Greet De Troyer
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Mevrouw de gouverneur Carina Van Cauter geeft een aanvullend antwoord.
Vraag gericht aan de deputatie:
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Via de pers vernam ik dat koning Filip en koningin Mathilde, samen met groothertog Henri en groothertogin Marie Teresa, het nieuwe Provinciehuis in de Leopoldskazerne bezochten. Dat gebeurde in het kader van een driedaags staatsbezoek aan België. Andere stops waren o.a. North Sea Port en de Sint-Baafskathedraal. De staatshoofden genoten samen met een delegatie ook van een thematische lunch in het nieuwe Provinciehuis.
Concrete vragen:
1. Hoe komt een Koninklijk bezoek aan het provinciehuis tot stand? Wie neemt hiervoor het initiatief?
2. Is het een traditie om het provinciehuis te bezoeken bij een staatsbezoek aan de stad Gent? Gebeurde dat in het verleden op initiatief van het Hof of op uitnodiging van de gouverneur of van de deputatie?
3. Was de deputatie betrokken bij het programma van het staatsbezoek? Hoe groot is zo een delegatie en wie betaalt de kosten van de ontvangst? Hoeveel bedragen die kosten?
4. Indien het provinciebestuur de kosten financiert, is hiervoor budget voorzien in het MJP van de provincie?
Raadslid Bruno Matthys licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De laatste weken konden we in verschillende persartikelen lezen dat elektrische wagens slecht of moeilijk verkocht worden op de tweedehandsmarkt. De Provincie beschikt over een elektrisch wagenpark.
Concrete vraag:
Zal het nieuws dat elektrische wagens moeilijk of slecht verkocht worden op de tweedehandsmarkt een invloed hebben op het aankoopbeleid van wagens door de provincie?
Raadslid Peter Hertog licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Riet Gillis beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De mogelijkheid tot uitbreiding van een provinciaal domein is uiteraard van provinciaal belang
Concrete vraag:
De gemeente Temse heeft via een ruilovereenkomst bouwgronden die grenzen aan ons prov domein kunnen redden van bebouwing en is van plan deze om te zetten in een groene bestemming. Dat is natuurlijk een uitstekende gelegenheid om na te gaan of deze gronden niet kunnen toegevoegd worden aan ons domein, zodat Temse niet alleen de prijs van deze herbestemming moet dragen.