Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_PR_00040 - Ruimtelijke Planning - Gewestelijke RUP 'Forensisch psychiatrisch centrum voor langverblijf' te Aalst - advies in het kader van het openbaar onderzoek - Goedkeuring

Beleidscommissie 1
di 19/03/2024 - 18:00 Provincieraadszaal
2024_PR_00040 - Ruimtelijke Planning - Gewestelijke RUP 'Forensisch psychiatrisch centrum voor langverblijf' te Aalst - advies in het kader van het openbaar onderzoek - Goedkeuring 2024_PR_00040 - Ruimtelijke Planning - Gewestelijke RUP 'Forensisch psychiatrisch centrum voor langverblijf' te Aalst - advies in het kader van het openbaar onderzoek - Goedkeuring

Motivering

Motivering

Planinhoud

De doelstelling van het plan is een Forensisch psychiatrisch centrum voor langverblijf /longstay (LFPC) met een capaciteit van 180 plaatsen te realiseren in Aalst. Dit kadert binnen het masterplan III Detentie en internering in humane omstandigheden, goedgekeurd door de Federale Ministerraad op 18 november 2016, waar de nood is vastgesteld om o.a. een LFPC te realiseren op een centrale locatie in Vlaanderen. Een LFPC is een gespecialiseerde instelling voor geïnterneerde psychiatrische patiënten.

 

Op basis van een uitgebreid locatieonderzoek werden 65 potentiële locaties in Aalst beoordeeld. Er werden uiteindelijk vijf locaties weerhouden die beantwoorden aan een aantal voorwaarden: geschikte grootte en vorm terrein, snelle uitvoerbaarheid, zuinig ruimtegebruik, bereikbaarheid, inpassing in de omgeving en duurzaamheid. De ligging in een harde bestemming volgens de geldende bestemmingsplannen is een uitsluitend criterium.

 

In de startnota van voorliggend GRUP werden deze vijf mogelijke locaties voor het LFPC in Aalst opgenomen. Deze startnota ging vervolgens in publieke raadpleging en er werden adviezen gevraagd aan de bevoegde instanties. In de scopingnota werden de reacties verwerkt.

 

Op 7 juli 2023 heeft de Vlaamse regering kennis genomen van de tussentijdse onderzoeksresultaten en opdracht gegeven aan het Departement Omgeving om over te gaan tot de opmaak van een voorontwerp GRUP. In dit voorontwerp werd de site Gates in Erembodegem gekozen als toekomstige site voor het LFPC omdat dit beschouwd wordt als meest geschikte locatie. Ten noorden en ten oosten van het LFPC wordt ruimte voorzien voor een lokaal park voor de inpassing in de woonkern Erembodegem.

 

De site Gates situeert zich binnen het regionaalstedelijk gebied tussen de spoorlijn van Aalst naar Brussel, de E40 en de Dender. De zone kent de bestemming gemengd regionaal bedrijventerrein die verfijnd werd in het BPA ‘Erembodegem-centrum’. De site is momenteel ingenomen door bedrijfsgebouwen die grotendeels leegstaand en/of te koop/te huur zijn. Het GRUP zorgt voor een herbestemming van de site Gates naar een gebied voor gemeenschaps- en openbare nutsvoorzieningen en deels naar parkgebied. Binnen deze bestemming wordt het mogelijk een omgevingsvergunning aan te vragen, waarna het LFPC kan worden gerealiseerd.

 

In het voorontwerp GRUP was ook een tweede deelplan opgenomen, namelijk het woonuitbreidingsgebied Biekorfstraat. Dit woonuitbreidingsgebied was in de fase van de startnota opgenomen als te onderzoeken locatie voor het LFPC. Uit het milieuonderzoek en het ontwerpend onderzoek bleek nadien dat het gebied niet geschikt is voor bebouwing, noch met een LFPC, noch voor woningen. Daarom werd ook de bestemmingswijziging naar open ruimte onderzocht. In het ontwerp GRUP wordt verklaard dat dergelijke bestemmingswijziging echter geen invulling van de plandoelstelling is. De herbestemming van het woonuitbreidingsgebied Biekorfstraat naar een openruimte bestemming werd daarom niet opgenomen in het ontwerp GRUP.

 

 

Planningscontext

In het PRS is Aalst onderdeel van de deelruimte “De Dendersteden”. In deze deelruimte is het ruimtelijk beleid gericht op onder meer het voeren van een kwantitatief en kwalitatief aanbodbeleid inzake wonen en bedrijvigheid, het verzekeren van de verkeersleefbaarheid en bereikbaarheid van de stedelijke gebieden, het bieden van werkgelegenheid en het behoud van de openruimtekwaliteiten van de Dendervallei. De Dender vormt een belangrijke ruggengraat van het ecologisch systeem en randvoorwaarde in de stedelijke ontwikkeling.

 

De Dendervallei is geselecteerd als natuurverbindingsgebied. In deze gebieden worden de bestaande natuurwaarden versterkt en dient de natuurfunctie verbeterd te worden door behoud, herstel en ontwikkeling van kleine landschapselementen en kleinere natuurgebieden. De Wellemeersen, ten oosten van de site Gates in Erembodegem, is aangeduid als natuuraandachtszone.

 

Het plangebied ligt binnen de afbakeningslijn van het regionaalstedelijk gebied Aalst. Deze afbakening werd vastgelegd in het gewestelijk RUP ‘Afbakening regionaalstedelijk gebied Aalst’, definitief vastgesteld door de Vlaamse regering op 10 juli 2003. 

 

Er wordt – met het voorontwerp van het beleidsplan ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ als startpunt – werk gemaakt van een nieuw ontwerp beleidsplan. Het voorontwerp van het beleidsplan ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen’ blijft behouden. Er wordt naar gestreefd het nieuw ontwerp beleidsplan voorlopig vast te stellen in de loop van 2027. Er zal voorafgaandelijk een ruime nieuwe participatieronde worden georganiseerd met de stakeholders, waaronder minstens de Oost-Vlaamse gemeentebesturen.

 

Het voorontwerp van Provinciaal Beleidsplan Ruimte ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ bestaat uit een Strategische Visie en 3 beleidskaders: ‘Transitie naar een robuuste en veerkrachtige ruimte’, ‘Transitie naar een solidaire (be)leefomgeving’ en ‘Transitie naar een circulaire samenleving’.

 

De strategische visie gaat uit van enkele ‘centrale waarden’ die we voorop stellen voor de toekomst; waarden die onze samenleving en ruimte mee vorm geven en die voor ons allemaal van belang zijn. 

 

Op basis van tendensen en uitdagingen, stellen we 4 strategische doelstellingen voorop om de centrale waarden in de toekomst te garanderen:  

  • Klimaatgezond zijn;
  • Een duurzame maatschappelijke groei realiseren; 
  • Circulair en geïntegreerd denken en handelen; 
  • Het fysisch-natuurlijk systeem, de biodiversiteit en ecosysteemdiensten versterken.

 

Om deze doelstellingen te realiseren is een ommekeer in ons ruimtegebruik nodig. Het ruimtelijk ontwikkelingsperspectief van deze strategische visie richting 2050 draait om het herstellen van de ruimtelijke draagkracht en het evenwicht tussen open ruimte en bebouwde ruimte. 

 

Het ruimtelijk ontwikkelingsperspectief, namelijk de ommekeer in ons ruimtegebruik om de strategische doelstellingen te realiseren en zo de waarden te garanderen, wordt geconcretiseerd in vijf ruimtelijke principes:

  • Principe 1: Gezonde ecosystemen en ecosysteemdiensten garanderen
  • Principe 2: Nabijheid en bereikbaarheid versterken 
  • Principe 3: Meervoudig en intensief ruimtegebruik versterken 
  • Principe 4: Klimaatneutraal en klimaatbestendig inrichten
  • Principe 5: Maatschappelijke betaalbaarheid verhogen

 

De strategische doelstellingen en de ruimtelijke principes vormen de leidraad voor het ruimtelijk beleid op lange termijn. In de drie beleidskaders worden operationele doelstellingen geformuleerd die enerzijds inspelen op de grote uitdagingen waar we nu mee worden geconfronteerd en anderzijds bijdragen tot het realiseren van de strategische doelstellingen. We zetten ruimte slim in om de vooropgestelde waarden veilig te stellen.

 

  • Het beleidskader ‘Transitie naar een robuuste en veerkrachtige ruimte’ gaat uit van volgende 3 doelstellingen : 
    • Robuuste open ruimtegehelen
    • Sterk groenblauw netwerk
    • Robuustheid en veerkracht is overal
  • Het beleidskader ‘Transitie naar een aangename (be)leefomgeving’ gaat uit van  volgende 3 doelstellingen :
    • Focus in een netwerk van kernen
    • Alles op de juiste plek
    • (Be)leefbare kernen 
  • Het beleidskader ‘Transitie naar een circulaire samenleving’ gaat uit van volgende 3 doelstellingen :
    • Organiseren van ruimtegebruik op strategisch gelegen plekken
    • Transformatie in functie van een circulaire gebiedsontwikkeling
    • Circulariteit is overal
  • Doorheen de 3 beleidskaders wordt uitwerking gegeven aan 3 transversale thema’s :
    • Watersysteem: Transitie naar een robuust en veerkrachtig watersysteem 
    • Energiesysteem: Transitie naar een duurzaam energiesysteem
    • Mobiliteitssysteem: Transitie naar een slimme en duurzame mobiliteit

 

 

Er zijn geen (ontwerp) PRUP’s of direct werkende normen op provinciaal niveau van toepassing op het plangebied. 

 

 

Overeenstemming met het PRS, (ontwerp) PRUP's en direct werkende normen op provinciaal niveau.

Dit advies toetst het ontwerp gewestelijk RUP aan het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan (PRS) Oost-Vlaanderen, aan eventuele (ontwerp) provinciale ruimtelijke uitvoeringsplannen (PRUP’s) en aan eventuele direct werkende normen op provinciaal niveau.

 

Het planvoornemen is in overeenstemming met de principes binnen het PRS.

 

Het plangebied is gelegen binnen het regionaalstedelijk gebied Aalst. In de stedelijke gebieden wordt een stedelijkgebiedbeleid gevoerd waarbij o.a. de behoefte aan bijkomende woongelegenheid wordt opgevangen in het stedelijk gebied en gestreefd moet worden naar een versterkte multifunctionaliteit door verweving van functies. Het behoud en de ontwikkeling van stedelijke natuurelementen en randstedelijke groengebieden zijn hierbij van belang voor de leefomgeving.

 

Het noordelijk gedeelte van het plangebied wordt bestemd als parkgebied. Het park zal publiek toegankelijk zijn en een meerwaarde betekenen voor de buurt (plek voor ontmoeting, ontspanning, recreatie, …). De aanleg van het parkgebied kan zorgen voor een groter draagvlak voor het project en zal bijdragen tot een positiever verhaal.

 

 

Aandachtspunten vanuit de doelstellingen van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte in opmaak.

De keuze voor de Gates site als toekomstige site voor het LFPC wordt ondersteund gezien de site reeds volledig bebouwd is en deze bestemd is als gemengd regionaal bedrijventerrein. Er is m.a.w. reeds ruimtebeslag. Het voorontwerp van het Provinciaal Beleidsplan Ruimte wil het ruimtebeslag niet langer laten toenemen ten koste van de open ruimte. De keuze voor de Gates site is in dit opzicht dus een logische keuze.

 

Dit advies doet geen uitspraken over de overeenstemming van het gewestelijk RUP met het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV), (ontwerp) gewestelijke RUP’s, direct werkende normen op gewestelijk niveau, gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen en direct werkende normen op gemeentelijk niveau. Het is de verantwoordelijkheid van het gewest om de verenigbaarheid van het gewestelijk RUP met het RSV en de direct werkende normen op gewestelijk niveau te bewaken. Ook de naleving van de juridische vormvereisten behoort tot de gewestelijke verantwoordelijkheid.

 

 

Andere opmerkingen

  • Voor de duidelijkheid is het aangewezen op het grafisch plan een legende op te nemen. 

Feitelijke en juridische gronden

  • het provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikelen 42 en 57
  • de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009 en latere wijzigingen, in het bijzonder artikel 2.2.10 §4, dat stelt dat de provincieraad binnen de periode van het openbaar onderzoek over een gewestelijk RUP een advies kan verlenen aan de Vlaamse regering
  • het Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan (PRS) Oost-Vlaanderen, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 18 februari 2004; en latere wijzigingen
  • De beslissing over de vervolgstappen beleidsplan ‘Maak Ruimte voor Oost-Vlaanderen 2050’ genomen door de provincieraad op 6 september 2023
  • de plenaire vergadering van 12 oktober 2023 en het verslag ervan 
  • het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2024 houdende de voorlopige vaststelling van het ontwerp gewestelijk RUP ' Forensisch psychiatrisch centrum voor langverblijf' te Aalst
  • het openbaar onderzoek over het ontwerp gewestelijk RUP ' Forensisch psychiatrisch centrum voor langverblijf' te Aalst dat loopt van 6 februari 2024 tot en met 5 april 2024
  • het op 3 februari 2024 op het provinciehuis ontvangen dossier over het ontwerp gewestelijk RUP ' Forensisch psychiatrisch centrum voor langverblijf' te Aalst, met het besluit van de Vlaamse regering houdende de voorlopige vaststelling, het ontwerp gewestelijk RUP en de overige procedurestukken

Besluit

Artikel 1

Het onderhavig advies in kader van het openbaar onderzoek voor het gewestelijk RUP ' Forensisch psychiatrisch centrum voor langverblijf' te Aalst wordt goedgekeurd. 

Artikel 2

Een afschrift van dit besluit zal voor verder gevolg gezonden worden naar het Departement Omgeving van de Vlaamse overheid.