Terug
Gepubliceerd op 15/03/2024

2024_PR_00046 - Erfgoed - Patrimonium - Scheepswerf Baasrode - metaalwerken bezoekbaar maken werkhuizen - Bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking - Goedkeuring

Beleidscommissie 2
wo 20/03/2024 - 18:00 Provincieraadszaal
2024_PR_00046 - Erfgoed - Patrimonium - Scheepswerf Baasrode - metaalwerken bezoekbaar maken werkhuizen - Bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking - Goedkeuring 2024_PR_00046 - Erfgoed - Patrimonium - Scheepswerf Baasrode - metaalwerken bezoekbaar maken werkhuizen - Bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking - Goedkeuring

Motivering

Motivering

De werkhuizen van Praet-Dansaert, dateren van begin van de 20ste eeuw en werden  in verschillende fasen gebouwd. In het najaar van 2020 werden de daken vernieuwd. Asbestdaken werden verwijderd en vervangen door pannendaken, houten gebinten vervangen,… zodat het ganse gebouw waterdicht is. 

In deze huidige fase willen we het gebouw toegankelijk maken voor het publiek. De site werd in 1986 na een faillissement van de één op de andere dag achtergelaten. Alle machines, materiaal en materieel bleef aanwezig. Momenteel kunnen er geen individuele bezoeken toegelaten worden daar dit niet veilig kan gebeuren voor de bezoeker. De bedoeling is om een “wandelpad” doorheen het gebouw aan te brengen waarbij adhv uit- en toelichting van machines het ganse bouwproces van de boten duidelijk wordt.

BESCHERMING ALS MONUMENT

De werkhuizen werden beschermd als monument dd 02/07/1993.
“Alle toestellen, werktuigen en materialen door aard en bestemming als onroerend verbonden aan de voornoemde werven zijn beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de industrieel archeologische waarde, als voorbeeld van gebouwen, inrichtingen, toestellen, werktuigen en materialen behorend tot een karakteristieke scheepswerf voor binnenvaartuigen uit de periode 1870-1955 met een oude kern”.

In de deputatie van 14 september 2023 werd de projectfiche goedgekeurd voor het openstellen van de gelijkvloerse verdieping van de werkhuizen Van Praet-Dansaert van de scheepswerfsite Baasrode.
Beknopt betreft dit deze werken:

  • Toegankelijk maken van de gelijkvloerse verdieping van het gebouw als relict van de scheepsbouw van de werf Van Praet-Dansaert te Baasrode, zonder extra personeel
    • Toegangscontrole via een badge/QR-code om individuele bezoeken mogelijk te maken.
    • Crowd control bij toegang gebouw om zoveel mogelijk misbruik te voorkomen en te ontmoedigen én gecontroleerde toegang te verzekeren.
    • Gecontroleerde uitgang + evacuatiemogelijkheid
  • Aanbrengen van een wandelpad doorheen het gebouw, als een parcours waarbij de botenbouw van deze scheepswerf uitgelegd wordt. De vormgeving en inplanting zal zo gebeuren dat een minimale impact op het erfgoed bekomen wordt die tevens maximaal reversibel wordt uitgewerkt.
  • De onderzijde van het wandelpad wordt gebruikt voor bekabeling, het wordt minimaal verlicht (veiligheid), is voldoende breed en werd met de brandweer besproken ikv evacuatie. De ganse passerelle is toegankelijk voor mindervaliden.
  • Aangezien de werkhuizen Van Praet-Dansaert beschermd zijn, zullen de verdere aspecten inzake techniek, vormgeving, materialisatie, … steeds worden afgetoetst bij het Agentschap Onroerend Erfgoed. 
  • Technische ondersteuning bij het parcours: verlichting op bewegingsdetectie, voeding voor de visuele toelichtingen van de machines via OLED schermen en/of projecties, brandbeveiliging en brandcentrale, bekabeling voor data, toegangscontrole, noodverlichting

ONTWERP

Het programma van de projectfiche werd verder uitgewerkt in een ontwerp.
Daarbij werd telkenmale grondig overlegd met de Directie Erfgoed & Erfgoedsites, met het Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE), de Dienst IDWMD, etc.

De toegang tot de werkhuizen werd gewijzigd van plaats tov de projectfiche. In het kader van het masterplan met toekomstige uitbreiding en heroriëntatie van de site ligt de inkom nu duidelijker op het traject van de bezoeker. Bovendien kan op deze manier een meer verwelkomend toegangssas gecreëerd worden, waar ook toevallige passanten warmgemaakt kunnen worden om deel te nemen aan de beleving van het looppad. 

 Algemeen:

  • Hedendaags schrijnwerk in en uitgang, noodzakelijk voor inbraakwerendheid en evacuatie. 
  • Metalen gepoederlakt pad, de in – en uitkom zone, zijn maximaal reversibel. Indien deze ingrepen later verwijderd zouden worden zullen er nauwelijks sporen zijn die op deze ingrepen zullen wijzen.
  • De huidige uitstraling en verlatenheid van het gebouw dient bewaard te blijven. Het pad is zo opgevat dat het niet overheerst over het geheel van de werkhuizen en geeft minimale impact. Er worden geen energiebesparende maatregelen getroffen. De site blijft behouden in zijn toestand van zijn laatste actieve scheepswerf (1986). 
  • De inboedel van de werkhuizen, dwz de machinerie, materiaal en materieel eigen aan de scheepswerf, werd beschermd als monument en dient om deze reden ook tijdens de werken te worden beschermd, zowel tegen wind-en waterschade, als tegen diefstal of andere beschadiging door aannemers.
  • Bestaande defecte verlichtingen etc blijven behouden. Het inbrengen van nieuwe technieken gebeurt zo sober mogelijk zonder inbreuk te doen aan de bestaande sfeer.

De werken die in het bestek zijn opgenomen:

  • Inkomgedeelte: verwijderen van bestaande schrijnwerk en vervangen door nieuw stalen schrijnwerk. De inkomdeur wordt voorzien van toegangscontrole en doet ook dienst als nooddeur. Het ontwerp is opgevat als een hedendaagse, geen historiserende invulling, met veel beglazing. In het kader van rolstoeltoegankelijkheid werd hier uitdrukkelijke toestemming verkregen van Agentschap OE om de bestaande betonnen dorpel te verlagen.
  • Om de toegang gecontroleerd te laten verlopen gebeurt de overgang tussen inkom en betalend gedeelte dmv “toegangsgates”. Deze zijn niet in dit bestek opgenomen maar worden apart ism dienst ICT gegund. 
  • Direct bij binnenkomen start het wandelpad.
  • Het wandelpad is opgebouwd uit een systeem van vloerroosters die terugkomen in de afbakening van de in- en uitgangzone, de opstand (semi-balustrade) van het pad, de infoborden en zitbanken. De roosters worden gepoederlakt in één kleur (nog te bepalen) zodat er een uniformiteit is in de nieuwe ingrepen op het gebouw. 
    • Op het vloergedeelte zijn de roosters gevuld met een deels gerecycleerd materiaal (EPDM ) zodat er een integraal toegankelijk oppervlak verkregen wordt. 
    • De hoogte van de stootranden van het wandelpad zijn voldoende hoog om een barrière voor de bezoeker te vormen om niet van het pad af te wijken, maar laag genoeg om het globale beeld van het beschermde monument te behouden. Door het maximaliseren van de mazen van deze roosters worden deze opstanden zo transparant mogelijk gehouden met zo weinig mogelijk visuele impact op het geheel van de werkhuizen. 
    • Info desks en zitbanken kunnen vastgehaakt en vastgezet worden op de opstanden zodat ze altijd kunnen verplaatst worden afhankelijk van de noden. De materialisatie is dezelfde als van de opstanden en het pad, zodat ze een eenheid vormen.
    • Het pad heeft op vaste plaatsen een verbreding. Dit laat toe om met een groep de site te bezoeken olv een gids, om er belevingsactiviteiten te organiseren en om uitkijkpunten te hebben op alle interessante delen van het gebouw.
    • De vloerroosters worden geplaatst op HEA en IPE liggers. Ze liggen verdiept zodat het pad een “zwevend” geheel wordt.
    • Op strategische plaatsen liggen de vloerroosters los en kunnen ze uitgehaald worden om gemakkelijk toegang te krijgen tot de stopcontacten en data. Ook bekabeling bijleggen kan eenvoudig op deze manier.
  • De bezoeker verlaat de werkhuizen via een andere “toegangspoort”, echter zonder een ticket te scannen. Hij komt terecht in de uitgangszone en verlaat het gebouw via nieuw stalen schrijnwerk voorzien van paniekbeslag.
  • In deze uitgangszone is een dubbele ingewerkte deur voorzien. Elk deel van de werkhuizen (het spantenatelier, het platenatelier en assemblageatelier) wordt altijd bereikbaar via een grote doorgang voor het inbrengen van onderdelen aan de hand van bestaande en nieuwe deuropeningen.
  • De metalen schuifpoort wordt behandeld tegen roest en in de bestaande toestand geconserveerd. Hij blijft in open positie staan. In de opening wordt nieuw stalen buitenschrijnwerk met metalen invulling voorzien wat nog verwijst naar deze poort.   
  • De volgende technieken zijn voorzien
    • Er wordt een glasvezelkabel aangelegd vanuit de liftschacht van het gebouw “uitbreiding” museum naar de werkhuizen en bekabeling voor de koppeling van de brandcentrale.
    • Onder het wandelpad lopen er kabelgoten met alle bekabelingen voor elektriciteit, data etc. 
    • Voldoen aan de voorwaarden brandveiligheid: voorzien van noodverlichting, brandmeldingsknoppen en branddetectie op de verdieping, zoals besproken met de brandweer.
    • Nieuwe verlichting: wordt gemonteerd op de metalen liggers op het plafond: eenvoudige metalen rails waarop verlichting kan ingeplugd worden. Visueel zo min mogelijk storend. Verlichting wordt deels gestuurd dmv bewegingssensor. Het looppad heeft altijd een minimale verlichting van 100 lux. Verlichting kan geprogrammeerd worden.
    • Toegangscontrole op de nieuwe in-en uitgangsdeur.
    • Gecontroleerde toegang via de toegangspoortjes die compatibel zijn met het kassasysteem. De poortjes zelf worden niet in dit bestek voorzien, maar wel alle bekabelingen en voorzieningen. De poortjes worden wel al gerekend in het totaalbudget.
    • Alle nodige bekabelingen voor de OLED-schermen en tv schermen die zullen geplaatst worden door de directie Erfgoed & Erfgoedsites  ism dienst ICT.

Het bouwprogramma werd goedgekeurd in zitting van deputatie van 14 september 2023.

Dit project werd reeds voorgelegd aan de deputatie en goedgekeurd door de provincieraad in de zitting van 31 januari 2024 (2024_PR_00008). Het bestek werd gepubliceerd, maar er werden echter geen offertes ingediend.

De globale goedgekeurde raming voor het ganse dossier werd als volgt vastgelegd: 

De uitvoering werd geraamd op 605 000,00 EUR incl. btw (500 000,00 EUR excl. btw) en zal ten laste gelegd worden van budgetsleutel 221007/07/0729/04.

Hiervan wordt 76 230,00 EUR incl. btw (63 000,00 excl.btw) van dit budget voorzien voor de bestelling van de toegangspoortjes, ism ICT (dossier 2023-1124), en 529 953,81 EUR incl btw voor het aanbestedingsdossier van het bezoekbaar maken van de werkhuizen.

Omdat er geen offertes werden ontvangen voor dit dossier wegens teveel nood aan coördinatie en onderaanneming en een te strakke timing stelt de dienst voor om dit bestek op te splitsen in 4 afzonderlijke delen waarbij 3 delen zouden uitgevoerd worden door de betreffende raamcontractanten van de dienst Patrimonium, het vierde en grootste deel zou worden gegund via een nieuwe plaatsingsprocedure:

  • Deel grondwerken: 5 272,88 EUR   (4 357,75 EUR excl btw) -> RC BUITENAANLEG VMB
  • Deel ruwbouw: 11 374,00 EUR (9 400,00 EUR excl btw) -> RC RUWBOUW DERO
  • Deel technieken: 101 640,00 EUR (84 000,00 EUR excl btw)  -> RC ELEKTRICITEIT DE MAERTELEIRE
  • Deel Metaalwerken: 411 717,15 EUR (340 262,11 EUR excl btw)  -> vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

Wat planning betreft kunnen de delen ruwbouw en grondwerken al worden uitgevoerd vóór de start van de metaalwerken en deel technieken. 
De metaalwerken en de technieken zullen grotendeels samen uitgevoerd worden. Er wordt daarom in het onderdeel metaalwerken een artikel voorzien voor de coördinatie van deze beide uitvoeringen.
Het deel grondwerken alsook het deel ruwbouw zal nog afzonderlijk aan de Deputatie ter goedkeuring worden voorgelegd via de bestellijst.
Het deel technieken zal eveneens afzonderlijk aan de Deputatie ter goedkeuring worden voorgelegd via de gewone agenda.
Daarnaast zal de uitvoeringstermijn voor het deel metaalwerken iets langer worden voorzien dan in het eerder gepubliceerd dossier.

Korte samenvatting ontwerp perceel METAALWERKEN

  • Beschrijving ontwerp: aanbrengen van een wandelpad voor het ontsluiten van de werkhuizen in metaal en plaatsen van stalen buitenschrijnwerk aan de in-en uitgang,
  • Totale bruto oppervlakte wandelpad: 157 m²
  • Kostprijs wandelpad per m²: 2 427,87  EUR/m² (inclusief btw)
  • Kostprijs buitenschrijnwerk: 30 492,00 EUR voor in-en uitgang
  • Maatregelen voor energiebesparing en REG: nvt
  • Maatregelen voor duurzaam bouwen: nvt

Voorgestelde wijze van gunnen

  • Gunningswijze: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met  met voorafgaande bekendmaking
  • Selectiecriteria (o.a. beroepservaring, referenties) erkenning 3F2 (metalen draagstructuren)
  • Gunningscriteria (prijs 100%) + uitvoeringstermijn
    • De prijs: 80 punten 
    • Uitvoeringstermijn: 20 punten
    • Er werd geen uitvoeringstermijn opgesteld. De einddatum voor de werken is voorzien op 31/01/2025.
    • Per week dat de inschrijver de uitvoeringstermijn kan verminderen krijgt hij 2 extra ‘bonuspunten’.
    • Er worden diverse posten als verplichte variante gevraagd voor de materialisatie van het wandelpad: een versie in thermisch verzinkt staal en een versie gepoederlakt staal. 

Visum IDWMD en adviezen andere diensten (o.a. ATO, L01, p03)

IDWMD heeft een visum aangebracht op het bestek.
De brandweer heeft een advies geformuleerd op het ontwerp (zie bijlage)
INTER heeft een advies geformuleerd op het ontwerp (zie bijlage)

Directie Erfgoed & erfgoedsites (c00)

Is overlegd met en goedgekeurd door de directie.

KB tijdelijke en mobiele bouwplaatsen/werken met derden

Veiligheidscoördinator ontwerp en uitvoering is aangesteld (Eco Safe BV)

Feitelijke en juridische gronden

Het Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 43, § 2, 11°;

De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken leveringen en diensten en concessies, en wijzigingen.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en wijzigingen.

Besluit van de Provincieraad van 19 februari 2020 tot bepaling van wat onder het begrip dagelijks bestuur dient begrepen.

Besluit van de Provincieraad van december 2019 waarbij het Meerjarenplan 2020-2025 werd goedgekeurd.

Besluit van de Deputatie van 14 september 2023 waarbij de projectfiche (2019-0961 t23ml0077-projectfiche) werd goedgekeurd.

Besluit

Artikel 1

Het bestek, raming en plannen voor de opdracht 'Scheepswerf Baasrode - metaalwerken bezoekbaar maken werkhuizen' opgesteld door de dienst Patrimonium worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 340 262,11 EUR excl. btw of 411 717,15 EUR incl. btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking van de werken.

Artikel 3

Goedkeuring wordt gegeven voor gunning via de betreffende raamcontracten voor de delen grondwerken, ruwbouw en technieken.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht zal ten laste worden gelegd van budgetsleutel 221007/07/0729/04 van het budget 2024.