Terug
Gepubliceerd op 14/06/2024

2024_PR_00085 - Financiën - Meerjarenplan 2020-2025 - Negende aanpassing - Vaststelling

Beleidscommissie 1
di 18/06/2024 - 17:30 Raadzaal
2024_PR_00085 - Financiën - Meerjarenplan 2020-2025 - Negende aanpassing - Vaststelling 2024_PR_00085 - Financiën - Meerjarenplan 2020-2025 - Negende aanpassing - Vaststelling

Motivering

Motivering

1. De strategische nota

De motivering van de wijzigingen bevat, in volgorde van de strategische nota, voor alle beleidsdoelstellingen en actieplannen het detail van de aanpassingen aan het meerjarenplan.

De voorgestelde aanpassingen betreffen o.m.:

  • Verschuivingen binnen het investeringsbudget, onder meer verschuiving van 2024 naar 2025 voor diverse investeringsprojecten die niet meer dit jaar gerealiseerd kunnen worden
  • Herneming van projectbudgetten en subsidies voor cofinanciering Europese projecten
  • Een aantal extra budgetten voor o.m.:
    • investeringssubsidies voor aanleg fietspaden op het lokaal en het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk: 14 mio EUR
    • masterplan PAULO: 7,2 mio EUR (incl. sanering site)
    • budgetverhoging voor gas: 1,9 mio EUR/jaar
    • werkingsmiddelen PAULO-Brandweeropleiding: 4,4 mio EUR, deel gecompenseerd door hogere ontvangsten (2,8 mio EUR).

De strategische nota bevat de prioritaire beleidsdoelstellingen en prioritaire actieplannen met een raming van de ontvangsten en uitgaven voor elk jaar van het meerjarenplan. Er zijn geen inhoudelijke aanpassingen.

De lijst van alle beleidsdoelstellingen, actieplannen en bijhorende acties met de daaraan gekoppelde budgetten is beschikbaar op extranet: https://extranet.oost-vlaanderen.be/beleids-enbeheerscyclus/meerjarenplan-2020-2025/,DanaInfo=intranet+.

2. De financiële nota

De financiële nota van het meerjarenplan heeft een dubbel doel. Vooreerst wil men de financiële gevolgen van het beleid in kaart brengen. Vervolgens komt de financiële gezondheid van het bestuur aan bod. De cijfermatige vertaling van de doelstellingen laat toe om op snelle wijze inzicht te verwerven in de financiële gezondheid van het bestuur.

a. Het financieel doelstellingenplan (schema M1)

Het financieel doelstellingenplan bevat een overzicht van alle uitgaven en ontvangsten van het provinciebestuur, enerzijds per beleidsdoelstelling waar prioritaire actieplannen in kaderen en anderzijds het totaal van de niet prioritaire beleidsdoelstellingen. De indeling is uitgesplitst over exploitatie, investeringen en financiering.

b. De staat van het financieel evenwicht (schema M2)

Uit de staat van het financieel evenwicht blijkt dat het provinciebestuur de twee evenwichtscriteria duidelijk haalt:

  • Het beschikbaar budgettair resultaat is voor elk jaar van het meerjarenplan groter dan 4 mln EUR (evenwichtscriterium >0). De totale ontvangsten (inclusief overschotten vorige jaren) volstaan om de totale uitgaven te dekken, waardoor het evenwicht op korte termijn bereikt wordt.
  • De autofinancieringsmarge is in het laatste jaar van het meerjarenplan positief (+ 65.655 EUR). Deze ratio mag in de loop van het meerjarenplan negatief zijn maar moet verplicht positief zijn in het laatste jaar. Een positieve autofinancieringsmarge duidt erop dat het saldo uit de exploitatie zal volstaan om de aflossingen van leningen te financieren. Met de middelen gegenereerd uit de normale werking, zonder de overschotten van het verleden, kan het provinciebestuur dus de nettoleningslasten voldoen.
  • De gecorrigeerde autofinancieringsmarge en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge zijn bijkomende indicatoren voor het financieel evenwicht. In de berekening van de gecorrigeerde autofinancieringsmarge worden de periodieke aflossingen van leningen vervangen door 8% van de totale financiële schuld. Ook de gecorrigeerde autofinancieringsmarge is positief in het laatste jaar van het meerjarenplan. De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge is gelijk aan de gecorrigeerde autofinancieringsmarge. Met de inkanteling van APB De Gavers en de uitkanteling van APB Zorgcentrum Lemberge zijn er immers geen APB’s meer.

c. Het overzicht van de kredieten (schema M3)

Op basis van dit schema worden de gewijzigde kredieten voor het lopende boekjaar 2024 vastgesteld. De kredieten zijn limitatief op niveau van:

  • totaal exploitatie-uitgaven
  • totaal investeringsuitgaven
  • financieringsontvangsten: totaal op te nemen leningen en leasings
  • financieringsuitgaven: totaal toegestane leningen en betalingsuitstel

3. Aandachtspunten

a. De financiële schulden (schema T4)

In het initieel meerjarenplan was een maximale stijging van de uitstaande schuld tot 147 mln EUR eind 2025 voorzien (in de theoretische veronderstelling dat alle gebudgetteerde uitgaven voor de volle 100% gerealiseerd worden). Bij de voorgaande aanpassingen meerjarenplan werd het positief rekeningresultaat gebruikt om de op te nemen leningen sterk te verminderen, in deze aanpassing wordt het bedrag aan op te nemen leningen opnieuw verminderd met 9,5 mln EUR, zodat de uitstaande schuld eind 2025 nog maximum 42,3 mln EUR bedraagt.

b. Aanpassing subsidielijst

In deze aanpassing van het meerjarenplan zijn ook enkele verschuivingen van, naar of tussen subsidies (budgetgroep 649) opgenomen. Deze worden toegelicht in de motivering van de aanpassingen meerjarenplan (blz. 5-24). De volledige subsidielijst is als extra bijlage toegevoegd (zie blz. 143-159), hierin zijn de gevraagde aanpassingen verwerkt en zijn ook tekstuele wijzigingen (n.a.v. herwerkte reglementen bijvoorbeeld) gemarkeerd. De geactualiseerde subsidielijst zal na goedkeuring door de Provincieraad digitaal beschikbaar gesteld worden (http://www.oostvlaanderen.be/meerjarenplan).

c. Detail investeringsbudget 2020-2025 per beleidsdoelstelling

In deze bijlage van het meerjarenplan worden de belangrijkste investeringen opgelijst per beleidsdoelstelling, gewijzigde bedragen zijn geel gemarkeerd. De bijlage vermeldt per beleidsdoelstelling het totaal investeringskrediet initieel en na deze aanpassing meerjarenplan (blz.187-212).

Conform de decretale bepalingen wordt de aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 voor vaststelling aan de provincieraad voorgelegd.

Feitelijke en juridische gronden

Het provinciedecreet van 9 december 2005, artikelen 141,142, 151 en 164.

Het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

Het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids-en beheerscyclus van de lokale besturen.

Het provincieraadsbesluit van 4 december 2019 waarin het meerjarenplan 2020-2025 wordt goedgekeurd.

Het provincieraadsbesluit van 17 juni 2020 waarbij het algemeen kader van het organisatiebeheersingssysteem wordt goedgekeurd, in het bijzonder deel 4 - Financieel management. Het besluit van de Provinciegriffier van 7 juni 2023 tot vaststelling van het organisatiebeheersingssysteem.

Het provincieraadsbesluit van 15 november 2023 waarbij de achtste aanpassing aan het meerjarenplan 2020-2025 wordt goedgekeurd.

Besluit

Artikel 1

De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, bestaande uit de strategische nota en de financiële nota met toelichtingen en bijlagen wordt vastgesteld.