Tussenkomsten: geen
Aan de Provincieraad wordt het ontslag van rechtswege van provincieraadslid Phaedra Van Keymolen ter kennisgeving voorgelegd.
Provinciedecreet van 9 december 2005
Huishoudelijk Reglement van de Provincieraad van 23 februari 2022
Eedaflegging door Phaedra Van Keymolen als lid van de Kamer van Volksvertegenwoordigers van 4 februari 2025
De Provincieraad van Oost-Vlaanderen neemt kennis van het ontslag van rechtswege van provincieraadslid Phaedra Van Keymolen m.i.v. 4 februari 2025.
De voorzitter duidt per lottrekking volgende leden van de bijzondere commissie uit het kiesarrondissement Gent voor het onderzoek der geloofsbrieven van Veerle Mertens aan: raadsleden Carl De Decker, Bruno Matthys, Martine Verhoeve, Elke Sleurs, Annelies Lammertyn.
De voorzitter schorst de vergadering voor de duur van het onderzoek.
De onderzoekscommissie duidt raadslid Martine Verhoeve aan als voorzitter en raadslid Bruno Matthys als secretaris.
Na het voeren van het onderzoek heropent de voorzitter de vergadering. De secretaris van de onderzoekscommissie, raadslid Bruno Matthys, leest het verslag van de onderzoekscommissie voor aan de provincieraad. De onderzoekscommissie is van oordeel dat Veerle Mertens mag worden toegelaten tot de eedaflegging. Het resultaat van het onderzoek wordt ter stemming voorgelegd.
Na de goedkeuring bij stemming wordt Veerle Mertens uitgenodigd voor de eedaflegging. Veerle Mertens legt de eed af als provincieraadslid: "ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen"
De voorzitter feliciteert Veerle Mertens uit naam van de provincieraad en heet haar welkom. Raadslid Veerle Mertens neemt haar plaats in het halfrond in.
Op de provincieraad van 26 februari 2025 nam de provincieraad kennis van het ontslag van rechtswege van provincieraadslid Phaedra Van Keymolen met ingang van haar eedaflegging voor de Kamer van Volksvertegenwoordigers (4 februari 2025). Zij wordt vervangen door de eerste opvolger van dezelfde lijst uit het kiesarrondissement Aalst - Oudenaarde.
Uit de resultaten van de provincieraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 van het kiesarrondissement Aalst - Oudenaarde blijkt dat Veerle Mertens de eerstvolgende opvolger is voor de lijst CD&V. Mevrouw Veerle Mertens heeft per e-mail van 7 februari 2025 bevestigd het mandaat van provincieraadslid te willen opnemen.
Op de provincieraad van 26 februari 2025 wordt een bijzondere commissie van 5 leden uit het kiesarrondissement Gent bij lottrekking aangeduid voor het onderzoek van de geloofsbrieven van Veerle Mertens.
Het resultaat van het onderzoek wordt ter stemming voorgelegd aan de provincieraad.
Bij goedkeuring van het resultaat door de provincieraad volgt de eedaflegging van het verkozen provincieraadslid.
Provinciedecreet van 9 december 2005
Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011
Huishoudelijk Reglement van de Provincieraad van 23 februari 2022
Eedaflegging van Phaedra Van Keymolen als federaal parlementslid op 4 februari 2025
De provincieraad keurt het resultaat van het onderzoek van de geloofsbrieven van Veerle Mertens door de bijzondere commissie goed.
De provincieraad neemt akte van de eedaflegging van Veerle Mertens als provincieraadslid van de provincie Oost-Vlaanderen.
Tussenkomsten: geen
Door de eedaflegging van Veerle Mertens als provincieraadslid ter vervanging van provincieraadslid Phaedra Van Keymolen wijzigt de samenstelling van de CD&V-fractie. De CD&V-fractie heeft aan de voorzitter van de provincieraad schriftelijk de nieuwe samenstelling van de CD&V-fractie in de provincieraad meegedeeld. De provincieraad neemt hiervan kennis.
Ook de samenstelling van de beleidscommissies wijzigt wat betreft de mandaten die toekomen aan de CD&V-fractie. De akte van voordracht voor de nieuwe samenstelling van de beleidscommissies wat betreft de mandaten die toekomen aan de CD&V-fractie voor zowel de effectieve als de plaatsvervangende leden, ontvangen door de voorzitter van de provincieraad vanwege de CD&V-fractie wordt aan de provincieraad voorgelegd ter kennisneming.
Provinciedecreet van 9 december 2005
Huishoudelijk Reglement van de Provincieraad van 23 februari 2022
De schriftelijke mededeling van de CD&V-fractie aan de voorzitter van de provincieraad van 26 februari 2025 aangaande de samenstelling van de fractie
De ondertekende voordrachtsakte van 26 februari 2025 aangaande de samenstelling van de beleidscommissies wat betreft de mandaten die toekomen aan de CD&V-fractie
De provincieraad neemt kennis van de gewijzigde samenstelling van de CD&V-fractie in de provincieraad.
De provincieraad neemt kennis van de gewijzigde samenstelling van de provincieraadscommissies wat betreft de mandaten die toekomen aan de CD&V-fractie.
Tussenkomst: raadslid Veronique Lenvain
Gedeputeerde Kurt Moens reageert namens de deputatie.
In zitting van 25 mei 2023 werd een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt waarbij de provincie als partner werd opgenomen in de uitvoering van de werken 'Fietssnelweg F45 - Oudenaarde - N60 - bouwen van een fietsbrug en aanleg van een fietssnelweg'. Afdeling Wegen en Verkeer zal overgaan tot de bouw van de brug over de N60 waarbij in dezelfde aanneming de aansluitende fietssnelweg, voor rekening van de provincie zal worden aangelegd. De opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
De totale uitgave van deze opdracht wordt geraamd op 6 068 259,10 EUR excl. btw of 7 342 593,51EUR incl. btw.
Het provinciaal aandeel van de werken wordt geraamd op 301 137,50 EUR excl. btw of 364 376,38 EUR incl. btw.
Het traject maakt deel uit van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF). Er kan beroep gedaan worden op een subsidie uit het Fietsfonds van 50%.
Het ontwerp wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de provincieraad.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het standaardbestek 250 voor de wegenbouw.
Het bestek met nr. WOV/INV/N60/2/U1 en de raming voor de Opdracht 'N60 - bouwen stalen fietsbrug op fietssnelweg F46 (voorheen F45) over de N60 te Oudenaarde' opgesteld door Agentschap Wegen en Verkeer, afdeling Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen, worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgelegd zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming voor het provinciaal aandeel bedraagt 301 137,50EUR, excl. btw of 364 376,38 EUR, incl. btw.
De opdracht wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
De uitgave van de opdracht is voorzien in het investeringsbudget 2025 - Aanleggen van fietssnelwegen en fietspaden lange afstand (LAF) - A000642 - R002728 - ARK 228007.
De helft van het provinciale aandeel zal teruggevorderd worden bij de Vlaamse Overheid - Fietsfonds.
Artikels 42, 43 en 57 §1 van het provinciedecreet zijn van toepassing.
Tussenkomsten: geen
In het kader van de opdracht “raamcontract signalisatie routetaal” werd een bestek met nr. F000-2025-001 opgesteld door Directie Ruimte & Mobiliteit, dienst Mobiliteit.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
- Perceel 1 “leveren en plaatsen bebording”
Dit perceel omvat het ontwerpen, leveren en plaatsen van routetaalborden langsheen de fietssnelweg en/of het leveren en plaatsen of aanpassen van signalisatie op de kruispunten.
- Perceel 2 “leveren en plaatsen van markeringen”
Dit perceel omvat het plaatsen van lijnvormige markering, logo's en routetaalmarkering op de fietssnelwegen alsook het aanpassen van bestaande belijning op de kruispunten.
Het raamcontract wordt afgesloten voor een duur van 12 maanden, maximaal 3 maal verlengbaar met één kalenderjaar.
Perceel 1 "leveren en plaatsen bebording" wordt geraamd op 99 414,00 EUR excl. btw of 120 290,94 EUR incl. btw per jaar. Na een maximale verlenging van 3 jaar wordt perceel 1 geraamd op 397 656,00 EUR excl. btw of 481 163,76 EUR incl. btw (83 507,76 EUR btw medecontractant).
Perceel 2 "leveren en plaatsen van markeringen" wordt geraamd op 56 690,00 EUR excl. btw of 68 594,90 EUR incl. btw per jaar. Na een maximale verlenging van 3 jaar wordt perceel 2 geraamd op 226 760,00 EUR excl. btw of 274 379,60 EUR incl. btw (47 619,60 EUR btw medecontractant).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 624 416,00 EUR excl. btw of 755 543,36 EUR incl. 21% btw (131 127,36 EUR btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De huidige opdracht wordt gesloten door middel van een raamovereenkomst met meerdere deelnemers waarbij alle voorwaarden in de raamovereenkomst zijn bepaald. De deelnemers zullen niet opnieuw in mededinging gesteld worden. Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden. De bestelopdrachten zullen in de vorm van bestelbonnen aan de deputatie worden voorgelegd.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het bestek met nr. F000-2025-001 en de raming voor de opdracht “raamcontract signalisatie en routetaal”, opgesteld door Directie Ruimte & Mobiliteit worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De provincieraad geeft goedkeuring aan de ramingen:
Perceel 1 "leveren en plaatsen bebording" wordt geraamd op 99 414,00 EUR excl. btw of 120 290,94 EUR incl. btw per jaar. Na een maximale verlenging van 3 jaar wordt perceel 1 geraamd op 397 656,00 EUR excl. btw of 481 163,76 EUR incl. btw (83 507,76 EUR btw medecontractant).
Perceel 2 "leveren en plaatsen van markeringen" wordt geraamd op 56 690,00 EUR excl. btw of 68 594,90 EUR incl. btw per jaar. Na een maximale verlenging van 3 jaar wordt perceel 2 geraamd op 226 760,00 EUR excl. btw of 274 379,60 EUR incl. btw (47 619,60 EUR btw medecontractant).
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 624 416,00 EUR excl. btw of 755 543,36 EUR incl. 21% btw (131 127,36 EUR btw medecontractant).
De opdracht “raamcontract signalisatie en routetaal wordt gegund bij wijze van openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De uitgave is voorzien op budget 2025, 2026, 2027 en 2028, Actie A000646, Raming R002717, ARK 225000.
De provincieraad gaat akkoord met het instellen van de artikels 42, 43 en 57 §1 van het provinciedecreet voor deze opdracht.
Tussenkomsten: geen
In het kader van de opdracht “Beheer Koppelingsgebieden Gentse Kanaalzone 2025” werd een bestek met nr. M01/2025-2086 opgesteld door Directie Leefmilieu.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 233 122,00 EUR excl. btw of 282 077,62 EUR incl. 21% btw (48 955,62 EUR btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 613509/03/0600/00 (actie/raming A000710/R001992).
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Provinciedecreet van 9 december 2005, meer bepaald artikel 42 en 43, § 2, 11°, betreffende de bevoegdheden van de provincieraad.
Samenwerkingsovereenkomst gemeenschappelijk beheer koppelingsgebieden, goedgekeurd door de deputatie van de Provincie Oost-Vlaanderen in zitting van 5 maart 2020.
Het bestek met nr. 2025-2086 en de raming voor de opdracht “Beheer koppelingsgebieden Gentse Kanaalzone 2025”, opgesteld door Directie Leefmilieu worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 233 122,00 EUR excl. btw of 282 077,62 EUR incl. 21% btw (48 955,62 EUR btw medecontractant).
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 613509/03/0600/00 (actie/raming A000710/R001992).
In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten is de uitvoering van de opdracht beperkt tot het kader van de programma's voor beschermde arbeid.
In toepassing van artikel 15 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, is de opdracht voorbehouden aan sociale werkplaatsen en ondernemers die de sociale en professionele integratie van kansarmen of personen met een handicap tot doel hebben.
Tussenkomst: raadslid Veronique Lenvain
De grensoverschrijdende haven North Sea Port bestaat sinds 1 januari 2018 en is ontstaan uit de fusie van het Nederlandse Zeeland Seaports (Vlissingen en Terneuzen) en het Vlaams/Belgische Havenbedrijf Gent.
North Sea Port heeft acht publieke aandeelhouders. Langs Nederlandse kant zijn dat de provincie Zeeland en de gemeenten Borsele, Terneuzen en Vlissingen . Langs Vlaamse kant gaat het om de stad Gent , de gemeenten Evergem en Zelzate en de provincie Oost-Vlaanderen . De aandeelhouders worden betrokken en geïnformeerd via onder meer de algemene vergadering waarin zij vertegenwoordigd worden.
Als gevolg van de vernieuwing van de provincieraad is het provinciaal mandaat in de algemene vergadering van North Sea Port SE, waarvan de provincie deel uitmaakt, beëindigd, of zal zij eindigen binnen afzienbare tijd.
Om de Provincie Oost-Vlaanderen te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van North Sea Port SE dient dan ook een effectieve vertegenwoordiger te worden aangeduid.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Provincieraadsbesluit van 15 november 2017 betreffende Fusie Havenbedrijf Gent – Zeeland Seaports –waardering van de havenbedrijven, ontwerp fusieovereenkomst, overdracht van aandelen, afstand overdrachtsbeperkingen, verdeling van de aandelen en machtiging deputatie.
De fusieovereenkomst tussen N.V. Zeeland Seaports, Havenbedrijf Gent NV van publiek recht en hun respectieve aandeelhouders waaronder de provincie Oost-Vlaanderenvan 8 december 2017.
Provincieraadsbesluit van 20 juni 2018 betreffende Completion havenfusie North Sea Port – Statutenwijziging Havenbedrijf Gent - uitvoering van de fusieovereenkomst - addendum bij de fusieovereenkomst - herschikking raad van bestuur Havenbedrijf Gent - goedkeuring.
Wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van North Sea Port SE:
- provincieraadslid Kurt Moens als effectieve vertegenwoordiger
Tussenkomsten: geen
Om de Provincie Oost-Vlaanderen te vertegenwoordigen in de Algemene Vergadering van de BGTS North Sea Port District dienen drie provinciale vertegenwoordigers uit de colleges aangeduid te worden (artikel 11 statuten).
De bevoegdheid tot het benoemen en ontslaan van de leden van de Raad van Bestuur behoort tot de algemene vergadering (artikel 12 statuten).
De Raad van Bestuur wordt benoemd uit leden van de Algemene Vergadering en wordt gevormd door twee afgevaardigden per deelnemer. Twee van drie vertegenwoordigers die aangeduid worden voor de Algemene Vergadering dienen dan ook voorgedragen te worden als provinciale vertegenwoordigers voor de Raad van Bestuur van de BGTS North Sea Port District.Provinciedecreet van 9 december 2005.
Provincieraadsbesluit van 10 november 2021 betreffende Economie - Oprichting BGTS North Sea Port District - deelname provinciebestuur - statuten - aanduiding afgevaardigden AV en RvB.De statuten van de BGTS North Sea Port District .
Worden aangeduid als vertegenwoordigers op de Algemene Vergadering van de BGTS North Sea Port District:
Worden voorgedragen als vertegenwoordigers in de Raad van Bestuur van de BGTS North Sea Port District
Tussenkomst: raadslid Tania De Jonge
Gedeputeerde Joke Schauvliege reageert namens de deputatie.
Op vandaag is reeds een schuifafsluiter aanwezig opwaarts van de overwelving Godeystraat, een betonnen muurtje – in het verleden n.a.v. frequente wateroverlast geplaatst door stad Ninove - laat toe enkele centimeters water op het opwaartse maaiveld te bergen. Dit blijkt echter ruim onvoldoende.
De aanleg van een GOG met een schuifafsluiter in een volwaardig dijklichaam voorzien van een overstortzone en toegangsweg is noodzakelijk om kritische wateroverlast op volgende locaties maximaal te voorkomen:
De percelen waarop de werken zullen uitgevoerd worden, zijn in eigendom van de stad Ninove en zullen na projectrealisatie kosteloos overgedragen worden aan de provincie Oost-Vlaanderen.
De raming van de totale kostprijs van het project is opgenomen in bijlage. Voorgesteld wordt om de opdracht te gunnen via een openbare procedure. Als gunningscriterium bij de beoordeling van de offertes wordt de prijs gebruikt voor 70 punten en worden 30 punten gegeven op het plan van aanpak.
Het volledig ontwerp wordt u ter goedkeuring voorgelegd.
Provinciedecreet van 9 december 2005 en latere wijzigingen.
Wet van 28 december 1967 betreffende de onbevaarbare waterlopen.
Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Koninklijk Besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren.
Besluit van de Deputatie van 23 november 2023 waarbij de Deputatie principieel akkoord gaat met de aanvraag van de omgevingsvergunning voor de aanleg van een gecontroleerd overstromingsgebied op waterloop O5125 (2de cat.) ter hoogte van de Godeystraat in Outer, Ninove.
Besluit van de Deputatie van 16 mei 2024 waarbij de omgevingsvergunning werd verleend.
Besluit van de Deputatie van 13 juni 2024 betreffende het aanstellen van een studiebureau voor de ‘begeleiding bij uitvoering van de aanleg van een gecontroleerd overstromingsgebied op waterloop O5125 (2de cat.) ter hoogte van de Godeystraat in Outer, Ninove.
Goedkeuring wordt verleend aan de opdracht ‘Aanleg van een gecontroleerd overstromingsgebied (GOG) op de Molenbeek-Beverbeek, waterloop nr. O5125, ter hoogte van de Godeystraat in Outer/Ninove’ bestaande uit het bestek, gedetailleerde meetstaat, offerteformulier, bijhorende plannen, technisch verslag grondverzet en raming.
De opdracht zal worden gegund bij wijze van openbare procedure.
Gedeputeerde Joke Schauvliege meldt een materiële vergissing in de feitelijke en juridische gronden van het dossier: de datum van het deputatiebesluit is 9 januari 2025 in plaats van 2024.
Gedeputeerde Joke Schauvliege verzoekt dat de stemming gebeurt inclusief de correctie van deze materiële fout. De raad gaat akkoord.
Tussenkomsten: geen
Europa direct heeft in het verleden 6 keer de verkiezing van “de Europese gemeente van Oost-Vlaanderen” georganiseerd. Deze wedstrijd gaat gepaard met een aantal communicatieacties (lanceringsmoment, promotie en slotevenement), die telkens het belang van de EU en de Europese integratie in de verf zeten. Bij de vorige edities kwamen Eeklo, Herzele, Deinze, Kruibeke en Aalst als winnaars uit de bus.
Bij de 7e, 8e en 9e editie werden de Europese ‘bibliotheken’ van Oost-Vlaanderen verkozen. In 2023 was de bibliotheek van Cultuurregio Leie-Schelde, de grote winnaar.
Voor deze 10e editie van de wedstrijd wordt een nieuw reglement vastgesteld gericht naar steden en gemeenten in plaats van bibliotheken. Met deze wedstrijd wil de Provincie Oost-Vlaanderen geldprijzen toekennen aan steden en gemeenten in de provincie Oost-Vlaanderen die bijzondere inspanningen leveren op het vlak van de Europese Unie via communicatieacties, samenwerkingsinitiatieven, sensibiliseringscampagnes, deelname aan Europese programma’s en projecten en andere initiatieven in het belang van de Europese integratie.
De steden en gemeenten kunnen deelnemen door een activiteitenplan in te dienen.
Dit reglement legt het juridisch kader vast voor de wedstrijd met betrekking tot de verkiezing van de “Europese gemeente van Oost-Vlaanderen 2025-2026”.
Sensibilisering behoort tot de taakstelling van dienst Europa en Europa Direct in het bijzonder.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Besluit van de deputatie van 9 januari 2025 betreffende Europa Direct: voorstel actieplan 2025 en acties in samenwerking met Europahuis Ryckevelde volgens offerte (ten bedrage van 10.600 EUR)
Slechts 1 artikel
Het reglement in bijlage wordt vastgesteld.
Tussenkomst: raadslid Liesbeth Jodts
Gedeputeerde Dagmar Beernaert reageert namens de deputatie.
De deputatie gaf in de zitting van 29 juni 2023 goedkeuring aan de uitvoering van het aangepast gebiedsprogramma en de financiële tabel, opgesteld in het kader van het Water+Land+Schap 2.0 project Peerdestokbeek, Molenbeek en Wijlegemse beek in de Zwalmvallei binnen het Vlaamse programma Water+Land+Schap 2.0.
Dit gebiedsprogramma vloeide voort uit de genomen engagementen binnen het Riviercontract Zwalmbeek.
De Vlaamse Regering besloot hiervoor op 28 april 2023 tot de toekenning van een subsidie van 521 515 EUR (446 515 EUR voor uitvoering en 75 000 EUR voor projectregie) om het ingediende uitvoeringsgerichte gebiedsprogramma Water+Land+Schap 2.0 project Peerdestokbeek, Molenbeek en Wijlegemse beek in de Zwalmvallei binnen het Vlaamse programma Water-Land-Schap 2.0 (cfr zitting 29 september 2022) deels te gaan subsidiëren in uitvoering van het Vlaams Klimaatadaptatieplan - Blue Deal.
Binnen dit project gaat actie 3.1 over een aangepast erosiebestrijdingsplan meer integraal realiseren.
Het projectonderdeel heeft als voornaamste doel op relatief korte termijn zoveel mogelijk sediment uit de waterlopen te houden door de aanleg van erosiebestrijdingsmaatregelen. 1 van de doelstellingen binnen deze actie 3.1 gaat over het realiseren van 3 km meerjarige gras-kruidenstroken langs akkerbouwpercelen op prioritaire locaties, vnl in het Molenbeek- en Peerdestokbeekbekken en met uitbreiding in het ganse Zwalmbeekbekken. En dit te realiseren via een aangepaste beheerovereenkomst aanvullend op het bestaande aanbod vanuit het gemeenschappelijk landbouwbeleid met als doel een hogere realisatiegraad te realiseren op het terrein.
Deze stroken verenigen meerdere ecosysteemdiensten. Ze bufferen de instroom van sediment, nutriënten en bestrijdingsmiddelen in het watersysteem, versterken de biodiversiteit op het land en in de waterloop en bevorderen bestuiving en natuurlijke plaagbestrijding.. De beoogde output is een sterker, klimaatrobuuster landbouwlandschap met een betere waterkwaliteit, minder erosie, meer biodiversiteit en betrokken landbouwers.
Deze actie wordt gecoördineerd vanuit het provinciaal 'Steunpunt Erosie', een samenwerking tussen het Provinciaal Centrum voor Milieuonderzoek en de dienst Landbouw en Platteland van de Provincie Oost-Vlaanderen, dat de Oost-Vlaamse erosiegevoelige gemeenten en individuele landbouwers ondersteunt bij de uitvoering van de erosiebestrijdingsplannen.
Met dit nieuw project bouwt het Steunpunt Erosie verder op de opgebouwde expertise binnen het Interreg Triple C project, waarbij in het pilootgebied Maarkedal reeds 2,6 km aan grasbloemstroken werd aangelegd onderaan erosiegevoelige percelen alsook het aflopende project ‘Boer aan Boord’.
De aangepaste beheerovereenkomst werd reeds goedgekeurd door de Vlaamse Landmaatschappij in kader van het Water+Land+Schap 2.0 project Zwalmvallei.
De realisatie van gemengde grasstroken gebeurt op vrijwillige basis. Landbouwers die instappen ontvangen een passende subsidie voor een periode van 2 of 3 teeltseizoenen (compensatie oppervlakte- inname, kosten aanleg en beheer, evt. burenpremie voor stroken die over meerdere percelen doorlopen).
Naast het realiseren van stroken op het terrein wordt binnen het project ook ingezet op het realiseren van erosiedammen, erosiepoelen, het stimuleren van duurzaam bodembeheer (toepassen niet-kerende bodembewerking, opbouw organische koolstof in de bodem, …), het versterken van het groen-blauwe netwerk, duurzaam waterbeheer, … . De deelnemende landbouwers hebben een voortrekkersrol en fungeren als inspirerende voorbeelden voor collega landbouwers in de streek.
Voor de vergoedingen is 21.549 EUR voorzien binnen het project.
Voorliggend subsidiereglement heeft betrekking op het water-, landbouw- erosie- en natuurbeleid van de Provincie Oost-Vlaanderen waarbij er een vergoeding wordt voorzien voor een aangepast meerjarig graskruidenbeheer langs akkerpercelen in het afstroomgebied van de Zwalmbeek en haar zijlopen en met een prioritaire focus op het molenbeekbekken van Zottegem en het Peerdestokbeekbekken.
Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.
Verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de- minimissteun in de landbouwsector.
Richtlijn 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid.
Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.
Decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
Decreet van 18 juli 2003 inzake het Integraal Waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018. Provinciedecreet van 9 december 2005Besluit van de Vlaamse Regering van 8 mei 2009 betreffende de erosiebestrijding.
Ministerieel besluit van 25 november 2005 betreffende de vaststelling van de modaliteiten van het besluit van de Vlaamse Regering van 8 juli 2005 tot instelling van een bedrijfstoeslagregeling en tot vaststelling van bepaalde steunregelingen voor landbouwers en tot toepassing van de randvoorwaarden.
Reglement van 12 oktober 2005 met betrekking tot de controle op de toekenning en op de aanwending van toelagen en de reservevorming met provinciale subsidies.
Besluit van de Deputatie van 29 juni 2023 betreffende de goedkeuring van het Water-Land-Schap 2.0-project Peerdestokbeek, Molenbeek en Wijlegemsebeek in de Zwalmvallei - uitvoering van het aangepast en door de Vlaamse Overheid goedgekeurde gebiedsprogramma.
Ambtelijke goedkeuring Vlaamse Landmaatschappij op 30 september 2024 van voorliggende modaliteiten vergoeding.
Stelt het subsidiereglement betreffende de ‘Aanleg en beheer van meerjarige graskruidenstroken binnen het project Water+Land+Schap 2.0 Zwalmvallei’ in bijlage vast.
Tussenkomsten: geen
De Provincie wenst, gebruik makend van de meest actuele wetenschappelijke inzichten, in te zetten op het lange termijn herstel van de permanente graslanden in eigendom. Gelet op de expertise beschikbaar binnen HOGENT wordt voorgesteld de samenwerking tussen de Provincie en HOGENT in het kader van de gezamenlijke doelstelling rond natuurherstel van graslanden in een samenwerkingsovereenkomst te regelen.
In het kader van deze overeenkomst zal de HOGENT zijn kennis en expertise inzetten in een adviserende en onderzoekende rol in het kader van de graslanden die eigendom zijn van de Provincie. Het Provinciaal Centrum voor Milieuonderzoek zal instaan voor de staalnames, maar kan de laboratoriumanalyses niet zelf uitvoeren.
De resultaten en adviezen die uit deze samenwerking zullen voorkomen, zullen de Provincie helpen een wetenschappelijk onderbouwd beheer uit te voeren op de betreffende graslanden. Dit zal er toe leiden dat er op een efficiënte manier tot de tot doel gestelde streefbeelden, al dan niet reeds verankerd in lopende natuurbeheerplannen, gekomen kan worden.
Provinciedecreet van 9 december 2005
De Provincieraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met HOGENT in kader van graslandherstel goed, inclusief de daarin vermelde eenheidsprijzen, zoals opgenomen in bijlage 1 bij dit besluit.
Tussenkomsten: geen
In de zitting van 18 april 2024 keurde de deputatie de gunning van de raamovereenkomt boekenfonds Groeipunten goed.
Deze overeenkomst loopt af aan het einde van het schooljaar 2024-2025.
Om vanaf volgend schooljaar te kunnen bestellen vanuit een nieuwe overeenkomst dient een nieuwe plaatsingsprocedure te worden gestart.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst boekenfonds Groeipunten 2025-2026 tot 2028-2029” werd een bestek met nr. 2024-2057 opgesteld door de Facilitaire dienst in samenspraak met CVO Groeipunt.
Deze opdracht is opgedeeld in volgende percelen:
* Perceel 1 (Boekenfonds NT2 - Campus Gent), raming: 230 001,40 EUR excl. btw of 243 801,48 EUR incl. 6% btw;
* Perceel 2 (Boekenfonds NT2 - andere campussen), raming: 167 964,16 EUR excl. btw of 178 042,01 EUR incl. 6% btw;
* Perceel 3 (Boekenfonds europese taalboeken 2025-2029), raming: 301 091,84 EUR excl. btw of 319 157,35 EUR incl. 6% btw;
* Perceel 4 (Boekenfonds exotische talen), raming: 80 938,48 EUR excl. btw of 85 794,79 EUR incl. 6% btw.
Er wordt gekozen voor een looptijd van 4 schooljaren.
Om de werklast van de schooladministraties te verminderen wordt voor elk perceel gekozen voor een extern boekenfonds.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 779 995,88 EUR excl. btw of 826 795,63 EUR incl. 6% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
Voor alle percelen is er een extern boekenfonds voorzien en worden de kosten door de cursisten rechtstreeks betaald aan de opdrachtnemer.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36 en artikel 43.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.
Provinciedecreet van 9 december 2005
Het bestek met nr. 2024-2057 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst boekenfonds Groeipunten 2025-2026 tot 2028-2029”, opgesteld door de Facilitaire dienst in samenspraak met CVO Groeipunt worden goedgekeurd.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
De raming bedraagt 779 995,88 EUR excl. btw of 826 795,63 EUR incl. 6% btw.
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
De limietdatum is dinsdag 1 april voor 10 uur.
Voor alle percelen is er een extern boekenfonds voorzien en worden de kosten door de cursisten rechtstreeks betaald aan de opdrachtnemer.
Gedeputeerde Kurt Moens geeft duiding bij het punt en geeft een antwoord op de vragen uit de beleidscommissie die nog onbeantwoord waren.
Tussenkomsten: raadsleden Veronique Lenvain, Olaf Evrard
Gedeputeerde Kurt Moens reageert namens de deputatie.
Het onderzoek van de stukken heeft het volgende uitgewezen:
De financiële nota van het budget 2025 is opgemaakt conform de modellen van het ministerieel besluit van 27 november 2006. Daarnaast heeft het comité een beknopte beleidsnota bij het budget 2025 toegevoegd.
De provinciale exploitatietoelage zal 27.000 EUR bedragen en past binnen het goedgekeurd MJP. In het MJP 2020-2025 is voor het jaar 2025 eenzelfde bedrag als provinciale toelage voorzien.
Ten opzichte van het goedgekeurd MJP worden zowel de exploitatieontvangsten als de exploitatie-uitgaven voor een lager bedrag ingeschreven.
De exploitatieontvangsten belopen 12.841,36 EUR, de exploitatie-uitgaven 39.833 EUR.
De exploitatieontvangsten bestaan hoofdzakelijk uit inkomsten uit inzameling.
De exploitatie-uitgaven hebben in hoofdzaak betrekking op uitgaven in verband met het gebouw van de eredienst (huur, nutsvoorzieningen, verzekeringen, schoonmaak …). Daarnaast worden ook uitgaven m.b.t. de viering van de eredienst (verbruiksgoederen, materieel …) en het bestuur van de eredienst (administratie …) voorzien.
In het goedgekeurd MJP was in het jaar 2024 een provinciale investeringstoelage van 15.750 EUR voorzien voor de aankoop van nieuwe tapijten voor de grote gebedsruimte boven, maar het comité gaf aan dat deze investering pas in 2025 zou plaatsvinden na het uitvoeren van herstellingswerken aan het dak. De provinciale investeringstoelage van 15.750 EUR werd aldus verschoven naar 2025.
Samenvattend
Het budget 2025 is inhoudelijk verantwoord en noodzakelijk en werd boekhoudkundig correct uitgevoerd.
Verder past het budget in het goedgekeurd MJP 2020-2025, waardoor een akteneming door de provincieraad volstaat.
Decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Ministerieel Besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Meerjarenplan 2020-2025 van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii met zetel te F. Ferrerlaan 214A, 9000 Gent, goedgekeurd door de provincieraad in zitting van 29 januari 2020.
Budget 2025 van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii te Gent, vergezeld van een gunstig advies van het erkend representatief orgaan en vastgesteld door het comité van deze gemeenschap op 27 november 2024 en ingediend bij de provincie op 29 januari 2025.De provincieraad neemt akte van het budget 2025 van de Islamitische gemeenschap Tevhid Camii, met zetel te F. Ferrerlaan 214A, 9000 Gent.
Dit besluit wordt via het Loket voor Lokale Besturen en Religiopoint aan het comité, het erkend representatief orgaan en de gouverneur overgemaakt.
Tussenkomsten: geen
Stad Brugge stelt via zijn raamovereenkomst "Stad Brugge - ICT Raamcontract 2025-2031 – 02 Licenties - BRUGGE-2024-017-SVC" een breed scala aan softwarelicenties ter beschikking.
Het gaat over licenties die niet gekoppeld zijn aan bijbehorende systemen of hardware (embedded/proprieraty software). De raamovereenkomst omvat:
De licenties die het voorwerp uitmaken van deze raamovereenkomst zijn eerder generiek van insteek. Dit betekent dat de gelicentieerde software geïmplementeerd en ondersteund kan worden door meerdere leveranciers/integratoren binnen de ICT-omgeving van de bestellers. In dit kader dient Inetum Belgium NV te waken over een goede samenwerking met ICT-medewerkers en ICT-partners van de bestellers.
Voor een belangrijk deel betreft dit voor bestellers (vanuit marktperspectief gezien) het professionele aanbod van Microsoft licenties, abonnementen en oplossingen. Daarnaast wordt er ook een breed scala aan software ter beschikking gesteld aan de bestellers binnen onder meer volgende productgroepen: eindgebruikerssoftware, serversoftware, databanksoftware, antivirussoftware, beheersoftware, CAD/GIS-software, Adobe producten, Endpoint-protection software, beheerssoftware en virtualiseringsoftware. Verder is Inetum Belgium NV ook bereid om na te gaan of nieuwe licenties in het gamma opgenomen kunnen worden tijdens de duur van de overeenkomst.
Volgens het provinciedecreet komt het de provincieraad toe te beslissen over de wijze van gunning, aangezien de mogelijke waarde van de bestellingen door ons bestuur via deze aankoopcentrale de grensbedragen voor het dagelijks bestuur overstijgt en deze opdracht niet nominatief in het budget is opgenomen.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikelen 2, 6° en 47 §2 die de aanbestedende overheden vrijstelt van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren wanneer ze een beroep doen op een aankoopcentrale.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, meer bepaald artikel 90, 1°.
Provinciedecreet van 9 december 2005, meer bepaald artikel 42 en 43, § 2, 11°, betreffende de bevoegdheden van de provincieraad.
De Provincieraad beslist een beroep te doen op Stad Brugge als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 4°van Wet van 15 juni 2006, dat een aankoopcentrale omschrijft als "een aanbestedende overheid die overheidsopdrachten of raamovereenkomsten plaatst met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden "; en artikel 15, dat luidt als volgt: "Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop of opdrachtencentrale als bedoeld in artikel 2, 4°, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren."
De Provincie treedt toe tot de raamovereenkomst “Stad Brugge - ICT Raamcontract 2025-2031 – 02 Licenties - BRUGGE-2024-017-SVC” (Opdracht nr. 2024-017-SVC)” die de uitvoering hiervan heeft, en is afgesloten met Inetum Belgium NV.
De duurtijd bedraagt 3 jaar, driemaal met één jaar verlengbaar (2025-2031).
De Provincieraad machtigt de Deputatie tot de uitvoering van deze beslissingen en tot het stellen van de nodige rechtshandelingen in dit verband. De concrete bestellingen zullen afgehandeld worden door de deputatie, ook als deze de bedragen van het dagelijks bestuur overschrijdt.
De Provincie zal haar bestellingen in uitvoering van deze raamovereenkomst rechtstreeks plaatsen bij Inetum Belgium NV, Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen.
Tussenkomst: raadslid Bruno Matthys
Beide aanvragers hebben bij hun aanvraag de nodige gegevens en de nodige documenten verschaft.
Gewezen provincieraadslid Anna Maria Charlier was provincieraadslid van 3 december 2012 tot 2 december 2024.
Gewezen provincieraadslid Marleen Van De Populiere was provincieraadslid van 3 december 2012 tot 2 december 2024.
Alle aanvragers hebben een recent uittreksel uit het strafregister ingediend en zijn van onberispelijk gedrag.
Alle aanvragers voldoen hiermee aan de voorwaarden om de titel van ereprovincieraadslid te verkrijgen.
Provinciedecreet van 9 december 2005
Provincieraadsbesluit van 16 januari 2008 betreffende provincieraad-eretitels
De aanvragen voor de verlening van de titel van ereprovincieraadslid van:
- Anna Maria Charlier, dd. 7 januari 2025
- Marleen Van De Populiere, dd. 21 december 2024
Aan mevrouwen Anna Maria Charlier en Marleen Van De Populiere wordt de titel van ereprovincieraadslid verleend.
De eretitel mag niet worden gevoerd gedurende de periode dat het mandaat werkelijk wordt bekleed noch door een door de provincie bezoldigde persoon.
Als na de toekenning van de eretitel de drager ervan een zware strafrechtelijke veroordeling of een zware tuchtstraf oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat, kan de Provincieraad de eretitel intrekken.
Voor de toepassing van het reglement wordt verstaan onder onberispelijk gedrag: het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf of het niet bestaan van andere erg onterende feitelijkheden.
Tussenkomst: raadslid Olaf Evrard
Gewezen voorzitter Phaedra Van Keymolen heeft bij haar aanvraag de nodige gegevens en de nodige documenten verschaft.
Gewezen voorzitter Phaedra Van Keymolen was provincieraadslid van 1 december 2006 tot 4 februari 2025, voorzitter van 3 december 2018 tot 2 december 2024 en lid van het Bureau van 3 december 2012 tot 2 december 2024.
Gewezen voorzitter Phaedra Van Keymolen heeft een recent uittreksel uit het strafregister ingediend en is van onberispelijk gedrag.
De aanvrager voldoet hiermee aan de voorwaarden om de titel van erevoorzitter te verkrijgen.
Provinciedecreet van 9 december 2005
Provincieraadsreglement van 16 januari 2008 met betrekking tot de toekenning van eretitels aan provincieraadsleden (erevoorzitter, ereprovincieraadslid)
De aanvraag voor de verlening van de titel van erevoorzitter van Phaedra Van Keymolen dd. 28 januari 2025
Aan mevrouw Phaedra Van Keymolen wordt de titel van erevoorzitter van de Provincieraad van Oost-Vlaanderen verleend.
De eretitel mag niet worden gevoerd gedurende de periode dat het mandaat werkelijk wordt bekleed noch door een door de provincie bezoldigde persoon.
Als na de toekenning van de eretitel de drager ervan een zware strafrechtelijke veroordeling of een zware tuchtstraf oploopt of erg onterende feitelijkheden begaat, kan de Provincieraad de eretitel intrekken.
Voor de toepassing van het reglement wordt verstaan onder onberispelijk gedrag: het ontbreken van een zware strafrechtelijke veroordeling dan wel een zware tuchtstraf of het niet bestaan van andere erg onterende feitelijkheden.
Tussenkomsten: geen
Volgens artikel 43, § 2, 13° is de provincieraad bevoegd voor het aanvaarden van schenkingen.
Van De Velde Packaging wil door middel van een handgift een kadertent schenken aan Paulo-Brandweeropleiding.
PAULO Brandweeropleiding zal de tent gebruiken voor de opslag van materiaal.
Het provinciedecreet.
De schenking van Van De Velde Packaging, Dendermondesteenweg 125, 9230 Wetteren van een kadertent wordt aanvaard.
Tussenkomsten: geen
Vooraf
De twee erkende onroerenderfgoeddepots van de provincie Oost-Vlaanderen (Archeodepot Velzeke en Erfgoeddepot Ename) hebben sinds 2018 een gezamenlijk huishoudelijk reglement van kracht voor de overdracht van archeologische ensembles aan het provinciebestuur. Voor archeologische ensembles gaat de voorkeur uit naar een eigendomsoverdracht en dit is normaal gezien kosteloos (enkel de verpakking kan in rekening gebracht worden). Uitzonderlijk kan een archeologisch ensemble in beheer gegeven worden.
Er is ook een voorkeur voor eigendomsoverdracht van archeologische collecties aan het provinciebestuur Oost-Vlaanderen omdat dit een overheid meer zekerheid biedt op lange termijn
bewaring (eigenaars zijn soms tijdelijke consortia, privé-personen met weinig voeling voor erfgoed, etc.). Door in eigendom te nemen wordt bovendien administratieve overlast vermeden en kunnen efficiënter beslissingen genomen in verband met toekomstig beheer en conservering.
Zowel Archeodepot Velzeke als Erfgoeddepot Ename hebben een afzonderlijk werkingsgebied dat is vastgelegd in hun depotprofiel.
De aanvragen tot schenking aan het provinciebestuur Oost-Vlaanderen tussen 1 januari 2024 en 31 december 2024 werden gebundeld om voor te leggen.
Voorstel
De eigendom van de 17 archeologische ensembles op bijgevoegde lijst wordt door middel van schenking aan het provinciebestuur Oost-Vlaanderen overgedragen en de archeologische ensembles worden ondergebracht in de depotruimtes van het Erfgoeddepot Ename en het Archeodepot Velzeke.
De ensembles worden aangeleverd conform het huishoudelijk reglement en elke schenker ondertekende een verklaring van schenking van het betreffende archeologisch ensemble aan het provinciebestuur Oost-Vlaanderen.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Reglement van 20 juni 2018 met betrekking tot de overdracht van archeologische ensembles, stalen en onderdelen van beschermd of waardevol onroerend erfgoed aan het Archeodepot Velzeke of het Erfgoeddepot Ename.
De schenking in eigendom aan het provinciebestuur Oost-Vlaanderen van 17 archeologische ensembles, zoals opgenomen in de bijlage bij dit besluit, en het onderbrengen ervan in de depotruimtes van het Erfgoeddepot Ename of het Archeodepot Velzeke, wordt goedgekeurd.
Tussenkomsten: geen
Provinciale Erfgoedsite Mola Molencentrum is binnen de Nederlanden het kenniscentrum voor het molinologische patrimonium, waarbij de werking niet beperkt blijft tot het behoud van het eigen molenpatrimonium en de verdere uitbouw als erfgoedcentrum, maar is ook actief op het vlak van behoud, het bewaren, het borgen en het ontsluiten van aan de molens en het molenaarsbedrijf gelinkte erfgoed, zowel voorwerpen als archieven, boeken en relevante documentatie. Eigenaars van dergelijke voorwerpen en archieven kiezen er soms voor hun molengerelateerd erfgoed aan Mola over te dragen. Op die manier wordt een gevoelige bijdrage geleverd aan het behoud van het molinologische erfgoed maar ook aan de ontsluiting ervan en de facilitering van wetenschappelijk onderzoek.
Er is een voorkeur voor eigendomsoverdracht van molinologische collecties aan het provinciebestuur Oost-Vlaanderen omdat een overheid meer zekerheid biedt op lange termijn voor bewaring. Door in eigendom te nemen wordt bovendien administratieve overlast vermeden en kunnen efficiënter beslissingen genomen worden in verband met beheer, conservering en publieksontsluiting.
In de periode 2021-2024 stelde een aantal personen en gemeentebesturen voor molinologisch erfgoed aan Mola te schenken. Die voorstellen zijn gebundeld en de aanvaarding van die schenkingen wordt nu gezamenlijk voorgelegd. Een schenking, meer precies de schenking door Jozef Gravez, bevat ook stukken die geen molinologische relevantie hebben en waarvoor een beter geplaatste bewaarinstelling te verkiezen is, in casu het Katholiek Archief en Documentatiecentrum te Leuven.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Correspondentie van Kadoc van 30/3/23 waarin Kadoc zich bereid verklaart de bescheiden en voorwerpen in de collectie Hendrik De Vis-Jozef Gravez die geen molinologische relevantie hebben op te nemen.
De eigendom van de elf molinologische erfgoedcollecties op bijgevoegde staat wordt door middel van schenking aan het provinciebestuur Oost-Vlaanderen overgedragen. Het provinciebestuur van Oost-Vlaanderen aanvaardt die schenkingen en de voorwerpen, boeken, archieven en documentatie worden ondergebracht in en beheerd en ontsloten door Mola.
De overdracht van het molinologische erfgoed aan Mola Molencentrum gebeurt in de vorm van een schenking en de schenkers stellen geen andere voorwaarden dan dat het overgedragen erfgoed goed wordt beheerd en wordt ontsloten voor het publiek en voor onderzoek.
De bescheiden en voorwerpen in de collectie Hendrik De Vis-Jozef Gravez die geen molinologische relevantie hebben (per stuk vermeld in de inventaris van het archief, hierbij gevoegd), worden met uitdrukkelijke instemming van de schenker overgedragen aan het Katholiek Archief en Documentatiecentrum te Leuven, dat die stukken in beheer neemt.
Tussenkomst: raadslid Olaf Evrard
Voorzitter Joop Verzele beantwoordt de vraag van raadslid Olaf Evrard.
De BGTS heeft tot doel het grensoverschrijdende overleg en de grensoverschrijdende samenwerking tussen de deelnemers te bevorderen inzake het beleid en het beheer met betrekking tot het Geopark Schelde Delta.
De BGTS Schelde Delta trad in werking op 27 november 2024 bij de ondertekening van de statuten in Wintam. De statuten werden gepubliceerd in het digitale Provinciaal Blad van 19 december 2024.
De BGTS bestaat uit: de Algemene Vergadering, de Raad van Bestuur, de voorzitter en ondervoorzitter. De leden van de Algemene Vergadering, twee afgevaardigden per deelnemer, worden door en uit het bevoegde orgaan van de deelnemers aangewezen. De Raad van Bestuur wordt gevormd door één afgevaardigde per deelnemer. De voordracht van de kandidaat-leden gebeurt door de bevoegde organen van de deelnemers.
Als gevolg van de vernieuwing van de provincieraad dienen de provinciale mandaten bij de BGTS Geopark Schelde Delta vernieuwd te worden.
Volgens de statuten van de BGTS Geopark Schelde Delta betreft het voor de Algemene Vergadering 2 vertegenwoordigers.
Voor de vertegenwoordiger in de Raad van Bestuur dient 1 vertegenwoordiger voorgedragen te worden. Deze vertegenwoordiger dient tevens vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering te zijn.
Provinciedecreet van 9 december 2005.
Het Benelux-Verdrag inzake grensoverschrijdende en territoriale samenwerking van 20 februari 2014.
Provincieraadbesluit van 26 juni 2024 betreffende Erfgoed – BGTS Geopark Schelde Delta – Oprichting – Ontwerpstatuten – Aanduiding 1 vertegenwoordiger in het bestuursorgaan en als vertegenwoordiger/delegatieleider in de Algemene Vergadering en 1 vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering – Machtiging van de deputatie om de nodige uitvoeringsmaatregelen te nemen.
Oprichtingsakte Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking Geopark Schelde Delta van 27 november 2024.
Statuten van de BGTS Schelde Delta, bekendgemaakt in het digitale Provinciaal Blad op 19 december 2024.
Worden aangeduid om de provincie te vertegenwoordigen in Algemene Vergadering van de BGTS Geopark Schelde Delta:
1. als vertegenwoordiger
Provincieraadslid Dagmar Beernaert
2. als vertegenwoordiger:
Provincieraadslid David Coppens
Wordt voorgedragen voor Raad van Bestuur:
1. David Coppens
Een afschrift van dit besluit zal ter kennis worden gebracht aan de BGTS Geopark Schelde Delta.
Raadslid Liesbeth Jodts licht haar mondelinge vraag toe.
Tussenkomst: raadslid Bruno Matthys
Gedeputeerde Dagmar Beernaert beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De lente staat voor de deur en dan ontwaken veel dieren uit hun winterslaap, waaronder de egel. Helaas is de egelpopulatie de afgelopen tien jaar gehalveerd, onder andere door toenemend verkeer, ziektes, een afname van het slakken- en insectenaanbod, gebruik van pesticiden, het verkleinen van hun habitat en het nachtelijk gebruik van robotmaaiers.
Dit zorgt tevens voor een aanzienlijke stijging in het aantal zieke en gewonde egels die binnenkomen in onze Vogelopvangcentra (VOC), wat intensieve zorgen, budget en middelen vergt. Ook de moederloze nesten vragen heel veel zorg om groot te brengen.
Door in te zetten op preventie en sensibilisering kunnen we de grote instroom in de VOC verminderen en veel dierenleed voorkomen. Daarom zou ik willen vragen of de provincie Oost-Vlaanderen preventieve maatregelen kan nemen om de egelpopulatie te beschermen. Dit kan door zelf het goede voorbeeld te geven bij beheer van eigen domeinen en het opzetten van een sensibiliserende campagne om inwoners bewust te maken van de gevolgen van het gebruik van pesticiden, robotmaaiers, het afsluiten van tuinen en het opruimen van tuinen,…
Concrete vraag:
Ik dank u bij voorbaat voor uw antwoord
Bijkomende info kan u onder andere hier terugvinden:
Raadslid Stefaan Van Gucht licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
De pensioenregeling is een bevoegdheid van de deputatie
De nieuwe pensioenregeling voor de gedeputeerden die vorig jaar werd beslist, wordt fel gecontesteerd. Volgens de VVP zal die beslissing worden herbekeken.
- Is de deputatie zich bewust van de ophef die nieuwe pensioenregeling veroorzaakt ?
- Zijn er al concrete afspraken binnen de Oost-Vlaamse deputatie gemaakt om die regeling aan te passen ?
- Is er overleg met de andere provincies ? Zit men nu op één lijn ?
- Welk tijdskader is er hierin afgesproken ?
Raadslid Elisabet Dooms licht haar mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Joke Schauvliege beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide): deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag: Erov is provinciaal belang
Erov is een belangrijk uithangbord van de POV.
Concrete vraag:
Hoe gaat de deputatie de rol van Erov als belangrijke ambassadeur in Oost-Vlaanderen nog versterken?
Raadslid Steven Dehandschutter licht zijn mondelinge vraag toe.
Tussenkomsten: raadsleden Nadia Othman, Stefaan Van Gucht
Gedeputeerde Dagmar Beernaert beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Stand van zaken uitbating horeca en gebruik sporthal Stella Nova (provinciaal domein De Ster in Sint-Niklaas)
Concrete vraag:
In de pers verscheen deze maand het bericht dat de laatste kandidaat uitbater voor de horecazaak in het nieuwe project Stella Nova in Sint-Niklaas heeft afgehaakt omdat de investering te groot zou zijn en het commercieel niet interessant is om de horecazaak uit te baten. Hierover mijn eerste vraag:
- Hoe zal de provincie bijsturen om toch een uitbater te vinden voor deze horecazaak en welke timing hebben jullie voor ogen?
Naast de horecazaak omvat het project Stella Nova ook een sporthal. Hierover mijn tweede vraag:
- Is er al zicht op de voorwaarden / tarieven voor het gebruik van deze zaal en in hoeverre zijn er al gesprekken met geïnteresseerde (sport)verenigingen?
Raadslid Lieselotte Van Hoecke licht haar mondelinge vraag toe.
Tussenkomsten: raadsleden Kenneth Taylor, Filip Van Laecke
Gedeputeerde Kurt Moens beantwoordt de vraag namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Gedeputeerde Moens
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Concrete vraag:
Over het vervoersplan dat de Lijn in 2024 invoerde, alsook over de werking van de vervoerregioraden, is al heel wat inkt gevloeid. Haltes werden geschrapt, ritten werden gewijzigd, het flexvervoer deed haar intrede... met als gevolg dat er in een aantal regio's in Oost-Vlaanderen geen sprake meer is van kwalitatief openbaar vervoer.
Met de nieuwe minister van mobiliteit en de nieuwe samenstelling van de vervoerregioraden is het uitkijken naar oplossingen met betrekking tot de ontstane vervoersarmoede in deze regio's.
Het provinciebestuur is vertegenwoordigd in de vervoerregioraden.
Van daaruit de volgende vragen:
- In welke van de Oost-Vlaamse vervoerregioraden heeft het provinciebestuur stemrecht?
- Welke houding zal het provinciebestuur aannemen met betrekking tot het vervoerplan van De Lijn?
De mondelinge vragen IR6 en IR7 worden samen behandeld, cfr. de beslissing van het Bureau.
Raadslid Elisabet Dooms licht haar mondelinge vraag toe.
Raadslid Bruno Matthys licht zijn mondelinge vraag toe.
Gedeputeerde Dagmar Beernaert beantwoordt beide vragen gezamenlijk namens de deputatie.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Het oud provinciehuis in de Gouvernementstraat staat nu al sinds de verhuis naar de Leopoldskazerne leeg. Het leegstandsbeheer wordt gedaan door de BV Prevenda. Zij zorgen voor een tijdelijke activiteit met huurders in het gebouw. Zo zijn er enkele particulieren en wordt het onder andere gebruikt als film- en televisieset/decor en zit er een kunstgalerij in, waar kunstenaars koken als performance tijdens feestjes.
Het gebouw wordt actief gebruikt, maar we willen er nog steeds van af. Dus het gebouw moet er ten alle tijde aantrekkelijk bij liggen. Bij leegstandsbeheer is het niet gebruikelijk dat bezichtingen op voorhand worden aangekondigd en wordt er verwacht dat de gebruikers alles ordentelijk houden.
Concrete vraag:
- Zijn er controles op de staat van het gebouw en de properheid van de ruimtes?
- zijn er al bezichtingen geweest waarbij het feestje van de vorige avond een smet waren op de staat van het gebouw?
- worden gebruikers actief aangesproken om alles op te ruimen en zich te gedragen als een goede huisvader (bv niet roken in de banketzaal)?
Agendapunt IR 7 is reeds behandeld samen met agendapunt IR6.
Vraag gericht aan (gouverneur / deputatie / beide):
Deputatie
Duiding provinciaal belang van de vraag:
Op dit moment gebruikt de Gentse galeriehouder Jan Hoet Junior een deel van het leegstaand voormalig provinciehuis als kunstgalerij. Ook andere creatieve ondernemers maken op dit moment gebruik van een deel van de site.
De VZW Nucleo gebruikt leegstaande panden als tijdelijke kunstateliers. Een groot deel van de lege ruimtes in de vleugels naast het hoofdgebouw van het voormalig provinciehuis is niet beschermd en is bovendien ideaal als kunstenaarsatelier qua grootte en toestand.
Concrete vraag:
Kan de VZW Nucleo een deel van het voormalig provinciehuis tijdelijk gebruiken als kunstatelier voor kunstenaars?