Terug
Gepubliceerd op 12/06/2025

2025_PR_00158 - Logistiek - ICT - Nieuw intranet Provinciebestuur Oost-Vlaanderen - bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van de niet-openbare procedure - Goedkeuring

Beleidscommissie 2
wo 18/06/2025 - 18:00 Provincieraadszaal
2025_PR_00158 - Logistiek - ICT - Nieuw intranet Provinciebestuur Oost-Vlaanderen - bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van de niet-openbare procedure - Goedkeuring 2025_PR_00158 - Logistiek - ICT - Nieuw intranet Provinciebestuur Oost-Vlaanderen - bestek en raming; opdracht te gunnen bij wijze van de niet-openbare procedure - Goedkeuring

Motivering

Motivering

Een vernieuwd intranet is essentieel om de interne werking en betrokkenheid van de medewerkers te verbeteren. De vooropgestelde doelstellingen zijn:

  • Informeren: Informatie moet thematisch en klantgericht worden aangeboden, met duidelijke prioritering van essentiële en doelgroepgerichte content.
  • Functioneren: Het intranet moet uitgroeien tot een persoonlijk werkportaal dat dagelijkse toepassingen, planningen, en personeelsinformatie op een toegankelijke manier centraliseert. Dit verhoogt de efficiëntie en bevordert de gewoonte om het intranet frequent te gebruiken.
  • Connecteren: Door interactieve elementen toe te voegen – zoals gebruikersbijdragen, visuele en sociale content, profielen en informele communicatie – kan het intranet bijdragen aan een sterkere verbondenheid en organisatiecultuur.

Om tot een duurzame oplossing te komen, wordt voorgesteld het project gefaseerd en iteratief aan te pakken: een basisintranet bij de start dat voldoende meerwaarde biedt, met mogelijkheid tot verdere uitbreiding op basis van gebruikerservaringen. Daarnaast zal de keuze van het platform kritisch worden afgewogen, met bijzondere aandacht voor integratiemogelijkheden (zoals SharePoint) en gebruiksvriendelijkheid.

Gezien Microsoft werd kozen als basis voor de samenwerking (Microsoft Teams) en momenteel het Document Management Systeem wordt uitgewerkt in SharePoint is het een logische keuze om ook het intranet in SharePoint online in te richten. Zo wordt ervoor gezorgd dat alles binnen de digitale werkplek goed afgestemd is op elkaar.

Tot slot vraagt deze evolutie ook een cultuurverandering binnen de organisatie: van centrale controle naar gedeelde verantwoordelijkheid en participatie. Ondersteuning, opleiding en duidelijke richtlijnen zullen hierbij essentieel zijn.

Om dit op een efficiënte en professionele manier aan te pakken, willen we graag een partner selecteren om ons hierin te begeleiden. 

In het kader van de opdracht “Nieuw intranet Provinciebestuur Oost-Vlaanderen” werd een bestek met nr. ICT/2025/0008/60205835 opgesteld door dienst ICT in nauwe samenwerking met dienst Strategie & Organisatiebeheersing.

Op basis van marktonderzoek wordt de uitgave voor deze opdracht geraamd op € 221 000,00 excl. btw of € 267 410,00 incl. 21% btw.

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de niet-openbare procedure.

De procedure verloopt als volgt:

Aankondiging opdracht met mogelijkheid tot inschrijven

            26 juni 2025 t.e.m. 18 augustus 2025 – 9 uur

Indienen van offerte voor de geslecteerde kandidaten

            5september 2025 t.e.m. 28 september 2025 – 23uur

Na 28 september zullen de onderhandelingsrondes van start gaan, inclusief een demoronde.
De demoronde zal plaatsvinden in het Provinciehuis Oost-Vlaanderen, Charles de Kerchovelaan 189, 9000 Gent 

            De datum zal in overeenstemming met elke afzonderlijke kandidaten vastgelegd worden.

Voorziene gunning van de opdracht

            Najaar 2025

Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

De gunningscriteria zijn als volgt:

Nr.

Beschrijving

Gewicht

1

Prijs

50

 

De inschrijver geeft een totaalprijs voor de uitvoering van de opdracht, inclusief ontwikkeling, implementatie, opleiding, onderhoud en licenties (indien van toepassing).  

2

Functionele dekking & technische aanpak

40

 

Om een snelle evaluatie mogelijk te maken van de aanwezigheid van de gewenste functionele eisen, vragen we de inschrijver om het meegeleverde excel bestand in te vullen (en als verplichte bijlage toe te voegen). 

Daarbij vragen we ook een toelichting over hoe de voorgestelde oplossing gebruik maakt van standaard SharePoint en/of aanvullende technologieën. Welke meerwaarde biedt de aangeboden oplossing & wat betekent dit voor beheer, eindgebruikerservaring, updates, uitbreidbaarheid en vendor lock-in?   

Voorbeelden of screenshots van gelijkaardige projecten vormen een meerwaarde om de voorgestelde oplossing te evalueren. 

3

Aanpak & methodologie van het project

5

 

Een project kan alleen maar tot een goed einde worden gebracht door een goed projectvoorstel en een goed plan van aanpak. 

Daarom vragen we een duidelijk plan van aanpak met een overzichtelijke timing in functie van de ontwikkeling en implementatie van het nieuw intranet.  

  1. Realistisch stappenplan met de verschillende fases van het project, gekoppeld aan een tijdslijn van start tot lancering van het intranet 
  1. Informatie rond de samenwerking van het interne en externe projectteam 
  1. Informatie over de manier van rapportering over de stand van zaken in het project en gemaakte afspraken 

4

Opleiding, overdracht & ondersteuning

5

 

De inschrijver werkt een voorstel uit voor volgende onderwerpen: 

  • Aangeboden opleiding zoals beschreven in de functionele eisen 
  • Documentatie en overdracht van kennis 
  • Ondersteuning na oplevering (technisch en functioneel), incl. voorstel tot SLA’s 

Totaal gewicht gunningscriteria:

100


De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2026 en verdere jaren, op budgetcode 613401/10/0119/04 (actie/raming A000399/R006528).

Feitelijke en juridische gronden

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 37.

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren.

Provinciedecreet van 9 december 2005, meer bepaald artikelen 43 §2, 10° en 57 §3. 5°, waarbij wordt bepaald dat de provincieraad haar bevoegdheid inzake de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten kan overdragen aan de deputatie, als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.

Het besluit van de provincieraad 23 mei 2018 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.

Besluit

Artikel 1

Het bestek met nr. ICT/2025/0008/60205835 en de raming voor de opdracht “Nieuw intranet Provinciebestuur Oost-Vlaanderen”, opgesteld door dienst ICT wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 221 000,00 excl. btw of € 267 410,00 incl. 21% btw.

Artikel 2

Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de niet-openbare procedure.

Artikel 3

De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.

Artikel 4

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2026 en verdere jaren, op budgetcode 613401/10/0119/04 (actie/raming A000399/R006528).